Gå til innhold
Fiskersiden

HI opprettholder orlyd i høringsutkast om sjølaksefiske


PerH
 Share

Recommended Posts

Strålende :-)

Havressursloven kunne jo ved første øyekast se ut som en lov som har ganske mange nødutganger for ministre opptatt av næringsinteresser, men her skal jeg tilstå at jeg ikke har lest den, snarere kikket raskt innom.

Hva Venstre angår, begynner jeg å få mer og mer sansen for dem. Etter mange år med Sponheims evige mantra om små og mellomstore bedrifter virker de for øyeblikket å være det eneste partiet med en tydelig og kompromissløs miljøprofil.

Applaus!!

Synd dette forslaget ikke kom noe tidligere så vi hadde hatt fokus fra stortinget med oss inn i de pågående forhandlingene. Jeg vet ikke hva Helga tror hun tjener på dette. Det er små grupper hun slåss for her, og stemmene kan neppe monne noe særlig. Regner hun med at en samlet kystbefolkning bare vil se at hun er villig til tå slåss på vegne av små grupper? Det er jo beundringsverdig, men hun kunne gjort det med saker som hadde vært noe mer faglig begrunnet og gitt henne økt troverdighet.

Skjønner meg ikke på dama!

Hun skal ansvaret for at mitt politiske ståsted ser ut for å være i endring. Jeg velger ikke parti ut fra hva som skjer med laksen alene, verden er for viktig til det, men eksemplene fra kysttorsken og laksen gir desverre noen indikasjoner på om regjeringen, her v/Helga anser miljø og ressursforvaltning som noe som skal prioriteres. Hvis ikke regjeringa tør å ta kampen her, tør jeg ikke tenke på handlingsevnen og motet i viktige saker hvor motparten er sterke næringer

Mvh

En mer og mer bekymret

Olav Moberg (som ikke er en Venstrevelger ennå, men ser døra åpne seg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det ble vel mye tekst sent på kvelden :lol:

Sitter Helga i den komiteen mon tro :

"Mindretalet i utvalet (eitt medlem)understrekar at det er eit overordna prinsipp at dei viltlevande marine ressursane vert forvalta på samane sine premissar og i tråd med nasjonale og internasjonale urfolksplikter. Forvaltninga av sjøallmenningen bør tilpassast nærleiks- og bindingsprinsippet og utførast gjennom lokale og regionale forvaltningsmodellar der Sametinget er med i forvaltninga. Dette gjeld særleg reguleringar i kyst- og fjordområde der det er samiske fiskeriinteresser og der fiske på enkelte eller alle bestandar kan verte sett av til tradisjonelt samisk fiske. Ein konsekvens av dette er at lokale bestandar o.a., vert identifiserte. Mindretalet viser også til at Sametinget går inn for at det vert oppretta fiskeripolitiske soner i sjøsamiske område, der dei historiske rettane til fiske vert førde tilbake til desse områda og forvalta saman av Sametinget og lokale og regionale styresmakter.

Heia FrP :

"Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at føre-var-prinsippet skal være et av de grunnleggende hensyn forvaltningen av de viltlevende marine ressursene skal bygge på"

Litt bedre av de blågrønne og jøss, FrP jo :

"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre mener det er av stor viktighet at bestemmelser for forvaltningen skal gjelde hele landet slik at det ikke er grunnlag for forskjellsbehandling og at ikke særskilte rettigheter kan deles ut til enkeltgrupper".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, FRP får det til.

At de er bekymret for at enkelte grupper skal få særbehandling kjenner vi jo til. Være seg innvandrere eller alenemødre; pisken har vært svingt mange ganger.

Våre urbefolkninger skal ha kulturellt vern. Sånn må det være i et samfunn som tar ansvar. Mange triste skjebner finnes blandt urbefolkningene rundt om i verden. Tenk på aboriginene, inuitene eller indianerne. Og samene selvfølgelig. Vi har litt av en samvittighet å jobbe med, og skylder samene mange unnskyldninger, det skal være visst!

Men, hva har det med helhetlig forvaltning å gjøre? Det er vel fremdeles bestandshensyn som skal veie tyngst når våre fiskebestander skal pleies.

Resten avlandet har like lange tradisjoner innen laksefiske som levebrød som samene?

Vi har bodd ved elvene siden steinalderen, vi har hatt kjerr og teiner siden vi kunne hugge ned et tre. Laksefisket er kultur og identitet overalt hvor den finnes, og kampen mot innskrenkinger er like hard overalt, ikke bare i Finnmark.

Men, skulle vi fortsatt næringsfisket i Vosso bare fordi at bøndene følte at historien ble tatt fra dem hvis vi stengte? Min del av landet, vestlandet, sliter. Hardangerfjorden er tapt. Selveste juvelen, Vosso, ligger med brukket rygg. Vil vi se dette skje med de siste store tunge vassdragene vi har igjen?

Gir vi finnmark særretter, hvorfor ikke trøndelag. Det var trønderne som innførte settenotfisket i finnmark.

Vi skal verne alle våre befolkningsgrupper, men forvaltning skal være helhetlig og basere seg på langsiktighet bærekraft.

Mvh

Olav Moberg

Ps når det gjelder FRPs motstand mot føre-var prinsippet tror jeg rett og slett at hvis de hadde akseptert det her, ville de møtt seg selv i døra når temaet kom opp i forbindelse med andre miljøssaker, som klimapolitikken :D

I innvandringspolitikken derimot er det vel ingenting annet enn strenge føre-varprinsipper som legges til grunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre mener det er av stor viktighet at bestemmelser for forvaltningen skal gjelde hele landet slik at det ikke er grunnlag for forskjellsbehandling og at ikke særskilte rettigheter kan deles ut til enkeltgrupper".

Her møter de seg selv i døra allerede :D

Kan ikke komme å si sånn etter de har vært med på å vedta Finnmarkseiendommen!! Samene, ja de som er de største vinnerene etter FE mht bruksrett etc., kan henvise til det som allerede er vedtatt og kreve unntak fra forvaltningen grunnet presedens..

PS! Det er fortsatt ikke kommet en paragraf i Finnmarksloven som fratar de med bruksrett muligheten til å videreselge disse rettene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I AP-avisa Nordlys finner vi i dag en kritisk artikkel om Helga Pedersen og hennes intervenering i og trenering av saken om sjølaksefisket. Finner ikke saken på nettavisen deres, men fikk tilsendt følgende http://fiskevatn.no/foto/arkiv/21203/52919.jpg]scannede pdf-fil [/url]der du kan lese mer om saken!

Vaktbikkjene våre i Norges Jeger og Fiskerforbund sendte for øvrig ut følgende pressemelding i dag:

Villaksens skjebne avgjøres på sviktende faglig grunnlag?

Norges Jeger- og Fiskerforbund er dypt bekymret for at villaksen nå blir et offer for en politisk drakamp mellom særinteresser. Den faglig forankrede forvaltningen er under hardt press fra fiskeriministeren og Sametinget, som har gjort om saken til en kamp for næringsinteresser. Villaksens skjebne avgjøres nå i politiske møter og konsultasjoner.

Etter historisk lave laksefangster i 2007, har miljøforvaltningen sendt ut forslag om sterke reguleringer i laksefisket, både i elv og sjø. Reguleringene i elvefisket er dramatiske, basert på en faglig vurdering av tilstanden for villaksen i den enkelte elv. I mange elver er det nå kun tillatt å fiske en fisk i døgnet per fisker. I Hordaland er over halvparten av alle elvene stengt for alt fiske. Både sportsfiskerne og grunneierne i lakseelvene har akseptert disse innstrammingene i fisket av hensyn til villaksen.

Årlig fanges ca halvparten av all laks i sjøen, i faststående redskap som kilenot og krokgarn. Det er derfor behov for innstramminger også i dette fisket, om villaksen skal gis en fornuftig forvaltning tilpasset dens pressede situasjon. Når vi tillegg vet at fisket i sjøen foregår på blandede bestander, dvs på laks fra ulike elver med ulik bestandsstatus, så blir det enda mer presserende å regulere dette fisket av hensynet til villaksen. Direktoratet for naturforvaltning har derfor foreslått innstramminger i fisketiden for kilenot og krokgarn. Som normalt er, har saken vært på åpen høring blant berørte parter.

Det som ikke er så normalt, er at ”laksesaken” nå er løftet vekk fra direktoratet, og inn til en ren politisk drøfting. Sametinget kjører konsultasjonsmøter med departementet ut fra snevre kystsamiske interesser, uten tanke på de langt større samiske interessene i vassdragene, og uten å ta hensyn til de ”føre-var-prinsipper” som naturforvaltningen har anbefalt. Statssekretærer fra i alt fire ulike departement blander seg inn i forvaltningen av laksen. Denne diskusjonen mellom næringsinteresser og miljøinteresser skjer i det stille, kun enkelte lekkasjer antyder hvilken rå maktkamp som nå utspiller seg bak lukkede dører.

Norges Jeger- og Fiskerforbund frykter et faglig underskudd i den framtidige lakseforvaltningen. Dersom næringsinteressene tvinges gjennom på bekostning av den faglige forvaltningen, må det av hensyn til villaksen gjøres ytterligere kutt i elvefisket. Det vil kunne gi dramatiske konsekvenser for turistnæringen og grunneiere i elvedalene, som har basert arbeidsplasser og egeninntekt på laksefisket, men hensynet til villaksen må settes i første rekke.

Miljøvernminister Erik Solheim må ikke vike en tomme i denne saken, og fortsatt stå på de faglig forankrede forslag til reguleringer av sjølaksefisket som er foreslått. Det er hans departement og direktorat som innehar den nødvendige kompetansen til å forvalte villaksen på en bærekraftig måte.

For nærmere info kontakt:

Infosjef Espen Farstad, 66 79 22 14 / 90 72 24 29, espen.farstad@njff.org

Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJFF)

Hvalstad, 30. april 2008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvilken kilde disse har, men her påstås i alle fall at Nord-Troms og Finnmark havner i en særstilling hva angår reguleringer i sjølaksefisket. Det kan endog bli tale om UTVIDET fisketid der oppe, noe som i tilfelle er helt vanvittig, mens resten av landet får innskrenkninger som foreslått av DN. I følge det jeg har hørt er ikke dette riktig, men Helga presser hardt for at Finnmark skal få særløsninger til tross for sviktende bestandsgrunnlag i elvene der nord. Dette har ingen ting med faglighet å gjøre, så hvis sladderet over blir sannhet skal det pokker meg mobiliseres mot de som står ansvarlig for avgjørelsen. Offentlig uthenging neste!!!

Saken er også kommentert i avisa Nordlys.

Avgjørelsen skal tas i dag eller på mandag. Skal se om jeg ikke finner noen som vet mer i løpet av ettermiddagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var endelig alt rotet brakt til endes - reguleringene for sjølaksefisket er endelig vedtatte! Helga har fått til litt for sine elskede små sjøsamer, men har sannelig gitt bort mye også. DN karakteriserer dette som Et skritt i riktig retning på nettsidene sine, men skulle visst ønsket å regulere ennå hardere i Finnmark. Det skulle jo vi også ønsket at de fikk gehør for, men her fikk altså Sametinget sin vilje igjen!

Er vi som nasjon virkelig så livredde for å trykke etniske grupperinger med marginale særinteresser på tærne, når alt faglig materiale tyder på og faginnstansene er enige om at det skal reuleres hardere av hensyn til bestandene? Er det bestanden av samer eller laks som er truet her? :)

For de to viktigste fylkene med hensyn til fangst blir det seende slik ut:

Sør-/Nord-Trøndelag

Kysten av Trøndelag: 07.07 – 04.08

Trondheimsfjorden 20.06 – 04.08

Namsenfjorden 15.06 – 04.08

Finnmark

Kilenot 01.06 – 04.08 Tre dagers ukentlig fisketid fra 1. til 15. juni – fire dager etter dette

Krokgarn 01.06 – 15.07 Tre dagers ukentlig fisketid hele perioden

Takk til alle som på en eller annen måte har bidratt i denne unødig usaklige (om)kampen om sjølaksefisket - det ble jo ikke så verst til slutt, men ut fra bestands- og samfunnsøkonomiske hensyn skulle selvsagt nøtene helst hengt til tørk i naustene året rundt! :P

Det blir neste fight! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minken (EDIT: Oteren selvsagt!) sendte e-post og minte meg på at Havforskningsinstituttet ikke en gang er nevnt som høringsinnstans i denne utredningen fra DN. I alle fall full seier for oss på det punktet! :)

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minken sendte e-post og minte meg på at Havforskningsinstituttet ikke en gang er nevnt som høringsinnstans i denne utredningen fra DN. I alle fall full seier for oss på det punktet! :P

STOR takk og

:)

til dere som med energi og kompetanse, har gjort så mange oppmerksom på de feil som var i ferd med å bli begått.

Det er med stolthet jeg kaller slike som dere Petri brødre.

Et slag er vunnet, men det ser ut til å komme fler (få fjernet sjøfiske totalt, sikre almennheten adgang til laksefiske på bekostning av laksehallikkene osv.).

Jeg håper dere ildsjeler også blir med i de neste slagene og at jeg engang kan bidra.

Petri heil :D

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, HI er ikke nevnt med navn, men lenger nede blir vi påminnet at de har vært med.........

"Det er etter DNs vurdering helt nødvendig med strenge reguleringstiltak både i sjø og elv for

begrense uttaket av laks i denne perioden.

Det er heller ikke et alternativ,slik enkelte høringsinstanser har foreslått, å opprettholde sjøfiske på dagens nivå, men redusere fiske i

nærområdene til vassdrag med truede eller sårbare bestander. Som prinsipp strider dette

direkte i mot tilrådningene fra Det internasjonale havforskningsrådet (ICES) og Den

nordatlantiske laksevernorganisasjonen (NASCO), og mot konklusjonene i St.prp. 32 (2006-

2007), som alle understreker at beskatningen på blandede bestander må reduseres."

Hehe, ingen nevnt, ingen glemt :-)

Det skal gå en stund før HIs høringsuttalelser surfer igjennom ulest av oss andre.

Vi følger med nå!!

Olav Moberg

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ikke har fått det med seg: "Olav Moberg" i innlegget over var en av forfatterne bak bekymringsmeldingen i forbindelse med HI's høringsutkast som virkelig fikk gehør i media og hos politikerne på Løvebakken. Han og den andre forfatteren, "Oteren" her på FS, fikk mye rabalder i gang internt på HI og eksternt hos de som sitter med makt til å fatte vedtakene. Man trenger Muldvarper og varslere i enhver organisasjon, noe oppvasken i etterkant til fulle beviser. Direkte flaut av ledelsen på HI, dette her!

MEN - modig gjort av disse to lovende stipendiatene!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor takk til ildsjelene.

Fantastisk engasjement som faktisk fører fram.

Det ser ut til at sjølaksefiskerene ikke vil gi seg uten kamp, så her er det bare å stå på videre gutter!

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag...icle1076400.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var denne saken forsåvidt tilbakelagt, ihvertfall for et år.

Så hvor står vi?

DN har stort sett fått Helga med på at vi skal en bærekraftig, bestandsrettet forvaltning av villaksen vår, så sant den ikke hører hjemme i Finnmark. Vel, vi har fått kortene på bordet ihvertfall. Er enig i at dette er et viktig skritt på veien mot en helhetlig og fornuftig forvaltning, men at et tak fremdeles må taes for Finnmarkslaksen.

Men hva kan vi gjøre da? Med nye, ettårige regler har vi en ny høringsrunde om et år. Saken må holdes varm!! Er det noen grunn til at ikke vi skal drive lobbyvirksomhet når andre grupper, med bakgrunn i både fiske og urbefolkninger kan gjøre det?

Vi leser at elvefisket genererer 1,3 milliarder kroner i året. Wow!! Det er mange netter i hytte på campingplass, mange sluker mistet, mange blemmer i hendene etter namsenbåtenes årer.

Verdien av sjølaksefisket derimot er 25 millioner. DETTE, er en marginal næring!!(Selv om den i noen dokumenter fremheves som viktig for trivsel i distriktene))

Men, hvis vi som sportsfiskere, sammenligner den samfunnsøkonomiske effekten av sjø vs. elvefisket vil vi bli møtt med påstander om at dette bare er vikarierende motiver fra duster som bare vil ha laksen for seg selv. Og for mange er det kanskje også sant :-) Uansett blir vi da en hobbygruppe sjøfiskerne kan konsentrere seg om. Definerte fiender gjør jo kampen enklere.

La oss heller ta regjeringen på alvor. La oss fokusere på distriktsnæringene. Helga selv er jo veldig opptatt av næringer langs kysten. La oss lage en god gammeldags konflikt mellom disse næringene.

25 millioner vs 1,3 milliarder. Turisme, vern, anseelse, penger.......

Men hvem kan gjøre dette da? Som tidligere nevnt, vi er ikke objektive i denne saken, så noen andre burde danne en front, og gjett hvem?

Elveeiere, campingplasser, sportsbutikkkjedene. Alle som har direkte inntekter som følger av av laksefisket. Jeg vet at Norske Lakselver er aktive, men man må få til en front.

Fokuset må være at en særs viktig næring i (de hellige) distriktene står for fall. Få reine tall på hvor mange arbeidsplasser det er i denne næringen, hvordan den er fremtidsrettet og gir håp i distriktene osv.

Hvis dette blir næringspolitikk, og ikke et spørsmål om hobby vil det fortere bli et spørsmål om reell politikk. Jeg regner med at selv i Finnmark er interessen rundt, og inntekter fra elvefisket så viktig at dette burde engasjere mange.

Mange mennesker leser og er aktive på fiskersidens forum, noen er kanskje i disse næringene og kan kanskje bidra litt her og der. Noe må ihvertfall gjøres, for til neste år er det påan igjen, og da vil sjøfiskerne hevde at siden det var så god oppgang i år(hvis det blir) er det ingen grunn til å opprettholde årets strenge regime.

Det bør være temperatur i debatten når neste års høringer dras igang, og da må de næringene som er inne i elvelaksefisket ha et helt annet trykk enn i år.

La Helga få føle at hun fjerner livsvilkårene for store næringer. Sørg for at hun ikke lenger kan skryte over alt hun gjør for næringene langs kysten i sine valgtaler til kystbefolkningen.

For å si det kort, kan vi ikke få henne til å ta hensyn til laksen for sin egen del, sett henne i en klemme hvor hun må velge mellom å støtte store eller små næringer. Regner jo for eksempel med at det er størrelsen på oppdrettsnæringen som gjør det så vanskelig for myndighetene å innføre tiltak som monner i problemer knyttet til denne næringa.

Det er kanskje slemt mot de små, men de bruker sine fortrinn for hva det er verdt for å fortsette å fiske på sterkt sårbare bestander, så da forslår jeg at vi møter dem hvor det svir.

Hmm, nå høres jeg sur ut igjen, og det til tross for at jeg er ganske så blid i dag. Er det en tung dag er det utelukkende fordi jeg tok en aldri så liten skål(muligens to) med PerH igår. Det deiligste, skotske ildvann :-) Jeg er altså ikke sur akkurat nå, men jeg er redd for alt engasjement dunster vekk i sommervarmen, og så blir vi tatt på senga når gammelt forvaltningsregime blir gjeninnført til neste år. Husk at sjølaksefiskerne og ser på dette som et år som kan brukes til å styrke sin sak. Vi er ingen steder før vi er tilbake på forsvarlige, langsiktige reguleringer.

Saken må altså holdes varm!!

Olav Moberg

Ps 23 mai, ja hva skjer da? jo en uke i BJØRA!!! Med nye customwobblere og full Laphroaig. Hah, da skal det skje :-)

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også mine i posten idag.. Satser på de fisker bra :)

Poenget er vel heller at Gammel-Erik har rodd proff / fisket selv i Namsen i mange år og faktisk har laget alle wobblerne på bildet selv med sag, tollekniv, pussepapir, streng og egen lakksprøyte. Er noe ganske annet enn å få dem i posten, liksom! Men slik jeg kjenner Gammel-Erik er han nok for sjenert til å skryte av egne wobblere og fangster (eller sågar melde seg inn i Megalaksklubben der han vel har et tifold laks som direkte kvalifiserer til medlemsskap)...

Dæffen som jeg gleder meg til å se disse nye skjønnhetene svømme i Bjøra i Mai, Erik! ;)

EDIT: Hvorfor postet du ikke bildet av wobblerne i en egen tråd, Erik? De fortjener mer heder og ære! Tror noen andre her inne styrer litt med hjemmesnekring også, slik at dere kunne utvekslet erfaringer og delt deres nyvinninger med oss andre. Det var kanskje Menig Fiskebolle eller noe? Jupp - fant tråden hans: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=15363

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare skyte inn, Bjøra kan nok bli tung og SEIG om ett par uker :P

Kommer du ned i isvannet med wooblerene dine da ?

Jeg tror nok jeg ville satset på bunnfiske (marken) der oppe ja :) Som en reserve kanskje, he-he.

23kg. på mark (i fjor), du husker vel den :lol:

Ser du forøvrig ett par Trondhjemmere med feitmark, så hils fra meg ;) Skitt fiske i Bjøra !!!!

Han ene kompisen tok 4 storlakser på ett par dager, ja akkurat, på mark. Da var det ganske stille med fangstene på woobler i samme dagene (for noen år siden). og da gikk Bjøra stor og kald.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, tungt og kaldt kan det bli. Uansett kan jeg også huske å ha fått fluelaks da elva var stor og kald, og makk var det eneste som "virket" i følge ekspertisen :-D

Først og fremst er det noe med at jo større elva er, jo mer sannsynlig er det at vi bruker båt, og dermed er wobbleren et godt valg.

Men, når det er sagt, jeg reiser ikke opp der en uke uten en bøtte døggmakk, nei.

I alle tilfelle tar jeg det for gitt at storlaksen slåss om min krok uansett hvordan den ser ut, hehe

Olav

Ps om jeg husker den store ifjor, ja? Uka før oss, men den var allerede legendarisk:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare skyte inn, Bjøra kan nok bli tung og SEIG om ett par uker :P

Kommer du ned i isvannet med wooblerene dine da ?

Jeg tror nok jeg ville satset på bunnfiske (marken) der oppe ja ;) Som en reserve kanskje, he-he.

23kg. på mark (i fjor), du husker vel den :)

Ser du forøvrig ett par Trondhjemmere med feitmark, så hils fra meg ;) Skitt fiske i Bjøra !!!!

Han ene kompisen tok 4 storlakser på ett par dager, ja akkurat, på mark. Da var det ganske stille med fangstene på woobler i samme dagene (for noen år siden). og da gikk Bjøra stor og kald.

Ja, jeg har wobblere som ikke bare kommer ned, de tar vel hver en elvemusling på sin vei om det skulle være målsetningen. Wobblere er så vanvittig mye mer enn Rapala og Bomber. De finnes i alle fasonger og har ofte sære egenskaper som man kan utnytte til egen fordel. Det er ikke en høl i Norge der du ikke når ned med denne karen, f. eks. Svømmeleppa er litt lenger enn halvparten av wobblerens lengde, og den vrikker og skjener som bare fy foran nesen på laksen!

53664_s.jpg

Det er mye mulig jeg får et kraftig tilbakefall der oppe. Kjenner jeg Oteren her inne på FS rett, som har makka laks på over 18 kg i Bjøra før, så stiller vel han med et bagasjerom store ormer. Blir vel til at jeg tigger en boks feitinger og tar fram gamle kunster hvis intet annet duger...

Men her som ellers er det et spørsmål om smak og hva man best liker å fiske med. Jeg har en fasinasjon for håndlagde wobblere, både når det gjelder estetikk, kvalitet på håndarbeidet og deres helt spesielle særegenheter. Blant de finske wobblerspikkerne er det så mye forskjellige wobblere med så forskjellige egenskaper at det er en ren liten vitenskap i seg selv. I just love it..!

Akkurat som du Silver foretrekker mark, men tyr til flua når den er bedre egnet, så kan det utmerket godt hende jeg skifter fra wobbler til feitmark..! :lol::)

Vi får lage en dag til dag tråd fra Bjøra så laksefolket får noe å følge med på i Mai! ;)

EDIT: Fikk nettopp høre at det står blank storlaks på Himo-Rodum for tiden...

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaaa, la oss tenke gode tanker :(

Bjøra nærmer seg, med flue, wobbler, sluk og MAKK :)

Jeg er klar for å selge noen bjørneskinn litt i forkant. Jeg skal ha laks, og den skal være stor!!

PCen skal med, fangstrapporter skal komme fortløpende, på egen Bjøra-tråd. Strålende forslag. Kanskje burde vi prøve å grine oss inn på MMS- bloggen, Oteren, PerH, Gammel-erik og meg, hehe.

Selvfølgelig KAN det skje at jeg ikke får fisk, det har hendt en gang eller to(eller noe sånt), men for øyeblikket kan jeg ikke helt tro at det skal gå den veien. Det var jo dette bjørneskinnet........

På denne tida av året har jeg overhodet ingen forståelse for at kroken min ikke skal fange fisk, pussig nok. Noen dager i mai/juni pleier å gi meg bakkekontakt igjen, men inntil det skjer, anser jeg sesongen som dømt til suksess :)

Er man en enkel sjel, så blir det jo fort sånn.

Skulle fallhøyden bli for stor, får vi håpe at mine gode venner fanger meg :(

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

faktisk har laget alle wobblerne på bildet selv med sag, tollekniv, pussepapir, streng og egen lakksprøyte. Er noe ganske annet enn å få dem i posten, liksom!

Enig;) Men satser på greiene otern klarte å lokke meg til å kjøpe fisker bra etterhvert:D

Olav, God tur om 14dagers tid:) jeg må vente til 20juni men som sagt, den som venter, venter ei forgjeves :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.