Gå til innhold
Fiskersiden

Båtramper i Trøndelag


Trond
 Share

Recommended Posts

Ble så inspirert når jeg jobbet med kartet i denne tråden at jeg fant ut at jeg like greit kunne utvide det til å dekke hele Trøndelag.

Tanken er at du ved hjelp av kartet skal kunne finne båtramper og andre egnede steder å sette ut båt, både i sjøen og i ferskvann.

Blir en stor jobb så jeg håper så mange som mulig kan hjelpe til med opplysninger, spesielt med ferskvannsbiten.

Her er kartet: Googlemaps

Legg inn ramper/steder i denne tråden med GPS-koordinater eller bruk karttjenester som

http://maps.google.no/

http://www.gulesider.no/kart/

eller lignende der et sted kan markeres med en "nål".

Vil også gjerne ha beskjed om du finner feil i kartet, for eksempel grove feil i koordinater eller ramper som er private eller rett og slett ikke eksisterer lengre.

På forhånd takk for hjelpen.

Stooooooor takk til Arve for inspirasjonen ved å starte den første tråden. :)

PS. Alle som bidrar med opplysninger vil selvsagt bli kreditert.

***********************************************************

19 mai 2008

Samtidig med jobbinga på Googlekartet har jeg lagd en waypointfil for GPS med oversikt over de samme båtrampene, ettersom tipsinga mer eller mindre har stoppa opp har jeg nå gjort den ferdig og lagt den ut på nettet.

Last den ned her: Waypoints (Høyreklikk på "Download" og "lagre mål som")

Oppdatert 10.01.2010, inneholder nå 111 ramper.

GARANTERT VIRUSFRI!

For at flest mulig skal kunne benytte seg av den har jeg lagt den ut i gpx-format, dette er et format som støttes av de aller fleste kartprogram og waypointmanagere.

Les mer her: http://www.topografix.com/gpx_resources.asp

Last ned waypointfila og åpne den i f.eks. MapSource (Garmin), MapSend (Magellan), GPS Data Manager (Lowrance/Eagle) eller EasyGPS som kan brukes til alle.

Når du har åpnet fila kan du overføre waypointene til GPSen din.

Waypointene har jeg gjort så enkle som mulig, de består av navn, båtrampesymbol, koordinater og URL til denne tråden. Navnene gjorde jeg også så enkle som mulig for å unngå æøå-problematikk og det at enkelte GPSer ikke takler lange navn, alle waypointene heter BR og har i tillegg et tresifret nummer. Det enkleste er å bruke "finn nærmeste" funksjonen i GPSen når du har overført waypointene og vil finne en båtrampe.

Du står fritt til å distribuere fila videre men vær så snill å si hvor du fant den og IKKE forandre den før du distribuerer den videre.

Skulle det dukke opp mange flere båtramper vil jeg legge ut oppdatert versjon av waypointfila, så følg med på denne tråden for eventuelle oppdateringer.

Vær så snill å si fra hvis du skulle oppdage feil.

Endret av Trond
Ny nedlastbar GPS-fil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har lagt til noen flere fra havnelos.no nå, er ganske sikker på at mange ramper mangler i oversikten der.

Mangler blant annet for strekningen Flatanger-Åfjord, noen som vet om ramper på kysten?

Oppfordrer nok en gang om å tipse og korrigere.

Har forresten lagt inn 60 ramper til nå, vil vel ha ca dobbelt så mange før jeg sier meg ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen flere ramper lagt til.

Sliter med dårlige bilder på norgeibilder.no over noen av områdene på kartet med dårlig dekning, er altså fortsatt avhengig av tips.

Trenger tips fra Hitra og Bjugn.

Når det gjelder Hitra kan du legge til Grefsnesvågen og Kvenvær fra havnelos i alle fall. Står listet opp flere også der som sikkert stemmer.

Glimrende jobba Trond! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingene og takk for hjelpa. :)

Alle posisjoner på havnelos fra Hitra er nå lagt til.

Endel av posisjonene jeg finner på havnelos er litt bingo og det er heller ikke lett å få justert dem når bildene på norgeibilder er som å se igjennom vaselin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommet såpass langt med saltvannsrampene nå at jeg gjerne vil ha tips om ramper og egnede steder i ferskvann. Foreløpig har jeg Reinsvatnet, Leksdalsvatnet og Feren.

Hva med Jonsvannet, Selbusjøen, Salsvatnet, Rørosområdet og Fosenhalvøya, er det noen muligheter der?

Tipsene bør inneholde ganske gode stedsangivelser ettersom mange av bildene på norgeibilder.no ikke er av særlig bra kvalitet.

Så, kom igjen, tips til du blir flau!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommet såpass langt med saltvannsrampene nå at jeg gjerne vil ha tips om ramper og egnede steder i ferskvann. Foreløpig har jeg Reinsvatnet, Leksdalsvatnet og Feren.

Hva med Jonsvannet, Selbusjøen, Salsvatnet, Rørosområdet og Fosenhalvøya, er det noen muligheter der?

Tipsene bør inneholde ganske gode stedsangivelser ettersom mange av bildene på norgeibilder.no ikke er av særlig bra kvalitet.

Så, kom igjen, tips til du blir flau!

I jonsvatnet er det vel ingen ramper, men her har jeg iallefall vært med på å sette ut båt (roklubben, jonsborg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.