Gå til innhold
Fiskersiden

Ørret i Bodømarka!


ingen87
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg har lest litt på nettet og kommet fram til at det er endel bra fiskeplasser i Bodø, der man kan få fin ørret. Som jeg også vet er statsgrensa et godt stykke utenfor de mest sentrale vannene. Lurer bare på hva det koster å løse ut fiskekort foreksempel i Soløyvatn, hvis man skulle ønske å jakte ørreten etter jobb en dag. Eller kanskje ta ei helg i Futelva? Ufattleig dårlig informasjon om disse fiskemulighetene på nettet! Uansett så blir det nok mest fiske i Junkerdal nasjonalpark, men har vært greit å prøvd Bodø-ørreten også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soloyvatnet har veldig fin oerret. 1 til 3 kg er tas hvert aar. Av og til ogsaa stoerre. Aller best er det med en gang isen gaar. Lange kast med slukstang og sildesluker paa 10 til 25 gram er det som benyttes mest.

Futelva kan vere fin med fluestanga etter oerreten. Mest smaa fisk, men det er mulig aa faa opp til 1 kg. Men elva er rimelig vanskelig aa fiske pga mye skog og mye folk. Elva er ogsaa til tider en god smaalakselv. Har ogsaa faatt s.oerret paa toerflue der under en danicaklekking.

Anbefaler deg aa ta kontakt med Geir Emanuelsen paa Marits Fluefiske. Han har god kjennskap til fisket i Bodoe/omraadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soloyvatnet har veldig fin oerret. 1 til 3 kg er tas hvert aar. Av og til ogsaa stoerre. Aller best er det med en gang isen gaar. Lange kast med slukstang og sildesluker paa 10 til 25 gram er det som benyttes mest.

Futelva kan vere fin med fluestanga etter oerreten. Mest smaa fisk, men det er mulig aa faa opp til 1 kg. Men elva er rimelig vanskelig aa fiske pga mye skog og mye folk. Elva er ogsaa til tider en god smaalakselv. Har ogsaa faatt s.oerret paa toerflue der under en danicaklekking.

Anbefaler deg aa ta kontakt med Geir Emanuelsen paa Marits Fluefiske. Han har god kjennskap til fisket i Bodoe/omraadet.

Har alltid hadd tro på Futelva, men den er vell svindyr siden det går laks der? Er ikke en utprega laksefisker, men hvis jeg først skal fiske laks så fins det så mye bedre alterntiver. Jeg vet også at det er endel fine plasser oppover Vatnlia? Husker fra en klassetur i 9 klasse at vi var ved en kjempenydelig kulp, der det antakeligvis må være muligheter for pene ørreter? Noen som vet noe om denne elva/bekken, renner mellom Lødingen og Vatnvatn..

EDIT: Etter å ha sett på kart over dette området så vil det være umulig å vite hvordan elv jeg mener, hehe.. Men uansett mye pene fiskemuligheter rundt i Vatnlia, er det privat eller statlig eid??

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Så det er bare småfisk i de mang en elvene/bekkene som renner ned mellom Vatnvatn og Løding. Nå er det ikke lenge til sommerferie, og gleder meg bare vilt til å komme hjem til nordlige strøk med fluestanga! Har satt som mål at i år skal det landes ørret/røye på over kg, hvis ikke er jeg misfornøyd med årets sesong! Hvis det er noen som sitter med gode fiskevann ikke langt fra Bodø, og ikke er redd for at andre folk bruker de, så har det vært hyggelig om man kunne fått noen tips. Spesielt siden jeg aldri har fisket etter ørret i Bodø-traktene, bare i Saltdal/Sulis! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Ser at det er en stund siden du spurte, men svarer nå uansett, i tilfelle du fortsatt lurer.

Fiskekort for soløyvannet fåes kjøpt på hestesenteret ved soløyvannet. Sist jeg kjøpte kostet det 150,- for et sesongkort, du kan også kjøpe et fiskekort som gjelder et stort antall vann i bodømarka, Svartvatnet, Langvannet, Rundvannet, Kløkstadvatna, Tussvannet m.fl., dette koster kr 100,- for et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tas det laks i Hopen? Har selv ikke fisket der på sikkert 10 år.

Er jo ikke en ny tråd dette men gir ett svar likevel da det sikkert er folk i distriktet som har lignende ting de lurer på.

Fiskemulighetene rundt i distriktet rundt bodø salten er bare i mine øyne helt utrolige fra saltfjellet, sulis, beiarfjellet, valnesfjord og forsovidt i resten av utmarka og.

Å spørre i hvilket vann den største ørreten står blir som å spørre en reineier hvor mange rein han har du får ett svar som endten er løgn eller verfall litt usant og sån skal det vere i mine øyne.

Trådstarter spør om vann og elver rundt løding/vattnlia, her skal jeg ærlig si at jeg ville styrt galant unna og brukt energi på andre tur muligheter.

Grunn, jo vannene der oppe er i stor grad overbefolket av små fisk og i en vis grad enkelte steder ødelagt av fyllingen på vikan i form av innvolds orm og makk i fisken.( man dør ikke av det men det er heller ikke noe serlig når man har alternativer med utmark i beste klasse som venter andre steder.)

Valget i dette området ville falle på soløyvatnet, langvatnet og rundvatnet, kristivatnet og klubbvatnet om man fisker i disse områdene.

Elver som hopen, breiva/futelva, lakselva i valnesfjord holder ett fint antal små laks og jeg var selv innom futelva/breiva her om dagen og telte 30 små laks på mellom 2-5 kilo i elva, elva er midlertidig stngt pga lite vann men sjø ørreten og laksen står i havet og venter på vannføring for de som ønsker prøve seg i havet utenfor.

Men jeg anbefaler alle i disse områdene og gå ut i fjellet uten råd og tips fra andre, finn dine egne vann som andre ikke har prøvd å det finnes utalige vann der ute som ikke har sett sluk eller folk med fiskeutstyr på over 10 år og det skulle vere pekepinn nok på at stor ørret står en plass i fjellet og venter på nettopp din sluk.

Jeg har selv utforsket vann etter vann i år etter nye opplevelser og med ett resultat selv en inngarvet sports fisker ville ønsket seg.(tror jeg vertfal)

Resultat etter 5 turer i nye vann rundt valnesfjord og beiarfjellet/misvær er 9 stk på 1,5kg, 2 på nesten 2kg, en på 2,8 og en drøss med fine halvkilos ørret og mindre.

Om ikke dettte kan kalles ørret i topp klasse ja så veit ikke jeg, fiskene skal jeg legge ut mål på ettervert når jeg får lagt ut bilde og jeg garanterer at finere,rundere fisk skal man lete lenge etter.

Jeg er ingen super "sportsfisker" og fisker med sluk/spinner fra land og sesongen er ikke over så jeg garanterer at utmarka rundt bodø virkelig kan gi opplevelser man sent glemmer med fangst ut over det man bare drømte om før man dro ut.

Skitt fiske folkens, ikke vent for lenge da den stor ørreten alerede står og venter på nettopp din sluk. :)

MVH

S-E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er en stund siden du spurte, men svarer nå uansett, i tilfelle du fortsatt lurer.

Fiskekort for soløyvannet fåes kjøpt på hestesenteret ved soløyvannet. Sist jeg kjøpte kostet det 150,- for et sesongkort, du kan også kjøpe et fiskekort som gjelder et stort antall vann i bodømarka, Svartvatnet, Langvannet, Rundvannet, Kløkstadvatna, Tussvannet m.fl., dette koster kr 100,- for et år.

Er disse vannene noe å satse på da? Takk for svar uansett :D Snart er ferien over, og fiske i Bodø har uteblitt :D

Takk for godt svar S-E! :D Da vet jeg det! Har egentlig fulgt dine råd om å gå i fjellet å finne egne vann! De store fiskene har uteblitt, og pers på 1 kg (på tørrflue) som var målsettinga før sommeren uteble den også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Er disse vannene noe å satse på da? Takk for svar uansett :) Snart er ferien over, og fiske i Bodø har uteblitt ;)

Takk for godt svar S-E! :) Da vet jeg det! Har egentlig fulgt dine råd om å gå i fjellet å finne egne vann! De store fiskene har uteblitt, og pers på 1 kg (på tørrflue) som var målsettinga før sommeren uteble den også!

Er snart et år siden du skrev her nå, men ny fiskesesong er igang så, følger opp alikevel. Rudnvannet som ligger tett opptil Steigtind er et vann med muligheter, har sett ørret der med bra størresle på. Langvannet er det vel også mulig å få fin fisk i, men står også en del småfisk der (er vel forsåvidt en del småfisk i Rundvannet også). Svartvannet er vannet for minst en skikkelig sværeing, men det er vanskelig å få fisk der, og bortsett fra den ene store jeg vet om er det bare småfisk jeg har fått der. Ser jeg skrev Kløkstadvatnan, men det er vel feil, er bar ett Kløkstadvatn ved Skautuva, de andre to heter Sandjordvatnan. I Kløkstadvatnet er kvaliteten på ørreten fantastisk, og har hatt på en skikkelig rugg der også. Alt i alt anbefaler jeg Kløkstadvatnet og Rundvatnet av de vannene jeg fisker mest på i bodømarka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt med svar idag da! Satt tilfeldigvis hjemme på Alstad å lurte på hvor jeg skulle dra å fiske... Bodømarka er MEGET diffus. Jeg var innom løvold for å få noen tips, til hvor, hvordan, og kort.. De sa at jeg bare skulle dra til Vågøyvannet. Der trengte jeg ikke fiskekort eller noe?? Samtidig er sidene til BJFF oppdatert i 2002, er vel endel som har skjedd siden den gang! Jeg har lyst å fiske, men har ikke fiskekort. Tror det blir sjøørret blanking nok en gang, bare for å slenge med stanga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt med svar idag da! Satt tilfeldigvis hjemme på Alstad å lurte på hvor jeg skulle dra å fiske... Bodømarka er MEGET diffus. Jeg var innom løvold for å få noen tips, til hvor, hvordan, og kort.. De sa at jeg bare skulle dra til Vågøyvannet. Der trengte jeg ikke fiskekort eller noe?? Samtidig er sidene til BJFF oppdatert i 2002, er vel endel som har skjedd siden den gang! Jeg har lyst å fiske, men har ikke fiskekort. Tror det blir sjøørret blanking nok en gang, bare for å slenge med stanga ;)

Hei, fiskekort til bodømarka fåes kjøpt på hestecenteret ved soløyvannet. Koster vannvtittige 100,- for et sesongkort til Rundvannet, Store Svartvannet, Langvannet, Bostolitjønnene, Kløkstadvannet, Sandjordvatna og Tussvannet. Tussvannet er fin for en kveldstur, var der i går og kompisen som var med fikk en liten ørret på 1,5 hg. Det som var veldig overraskende var at den var veldig rød og fin i kjøttet. Var også på Kløkstadvannet som ligger nedenfor Skautuva tidligere i uka, fikk et par ørreter på 2-3 hg der, og de svikter ikke, blanke og fine, og røde i kjøttet, anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Tussvannet i forrige sammen med en kompis. Han fikk en finfin steikfisk på ca 1,5 hg. Det som var veldig overraskende var at fisken var knallrød i kjøttet, har jeg aldri opplevd før i dette vannet. Tussvannet er lett tilgjengelig for kveldsturer o.l. Så vil nesten anbefale folk å ta en tur dit for å sjekke ut forholdene. Kom gjerne med tilbakemeldinger om kvaliteten på fisk dere måtte få der, er spent på om det bare var et blaff, eller om kvalitetn på fisken i vannet rett og slett har tatt seg opp. Husk også at du ikke setter ut fisk du tar der oppe uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.