Gå til innhold
Fiskersiden

Ostemasse til foring av røye!


Røyekongen
 Share

Recommended Posts

Fikk tidliger kjøpt kjuke, eller kasein som det kalles på fagspråket i de fleste sportsbutikker. Glimrende til foring av blandtannet røye.Har ringt 20 sportsbutikker idag, men alle sier det samme (og det gjorde de i fjor også): "dessverre dette er ikke å få tak i lenger".

Er det virkelig ikke mulig å fremskaffe dette lenger???

Vet man kan lage det selv også, med laktose (tror d het d)man får kjøpt på apoteket, men det går med volsomme mengder melk til en liten osteklomp og er dessuten et griseri uten like. Mange andre muligheter også selvfølgelig, men denne kjuka/kaseinen var rett og slett genial!Hvor har det blitt av???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra Audun Skjølbergs artikkel på Elbeskolen:

"Det er fullt mulig å lage ditt eget fôr bassert på for eksempel opprevet gulost, reker og rekeskall kjørt i kjøkkenmaskin og kokt ris. Tilsettes dette potet- eller maismel binder deigen bra. Fôrkulene slipper du i pilkehullet før selve fisket starter."

Hele artikkelen her:

http://www.elbe.no/Andre_napp/Elbeskolen/R.../Royefiske/4945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kasein fremstilles hos meieriene av en oppvarmet blanding av store mengder melk og mindre doser med laktose (mener fortsatt å huske det het dette), når dette har fått godgjort seg sitter man igjen med en feit, fin osteblanding: Kjuke/Kasein; og det er denne som er glimrende til foring av røye!(tror det går så mye som 40liter melk til en kaseinklump på 1kg!)

Kasein/oste klumpen er nesten 100% rein protein, og det vanligste er at den tørkes og pulviriseres før eksport og salg.

Dette får man så blandtannet kjøp som proteinpulver (kaseinpulver)i helsekostforetniger til kroppsbyggere.

kasein som det heter og kjuke som det også kalles er det samme!

Og spør du meg finnes det ikke noe bedre å lokke røyestimene med!

men så var det å få tak i det da....tidligere kunne meieriene levere dette, men så vidt meg bekjent er all kaseinproduksjon i norge lagt ned....(har iallefall ringt en haug av meierier landet over uten hell)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo da... det er uttallige måter å lage dette på. Har testet mye forskjellig å mye fungerer bra. Sværger alikevel til kjuke/kasein, da den er svært svært effektiv. Samtidig slipper man alt styret og griset med å blande sammen noe selv. En annen ting er at de selvkompnerte blandingene heller ikke blir et rimelligere alternatv enn prisen man tidligere fikk kjøpt kaseinet for.

konklusjon: kasein: svært svært effektivt/like billig som å blande selv, slipper styr og griseri!

men så var det det å få tak i det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasein er vel et protein(?), så da er det jo det de tar ut, og det burde da være ganske rent... Siden du sa du trodde de brukte laktose Røyekongen, regner med at de bruker laktase (ikke laktose, jeg vet det er kjipt å rette skrivefeil, men laktose er et sukker som finnes i melk, og laktase er et enzym, og det er jo litt viktig i denne sammenhengen) for å skille kaseinet fra resten av melka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laktase vet jeg ingenting om, mulig meieriene bruker det.... Laktose (som jeg mente å huske det het)var selvfølgelig helt feil. Måtte sjekke i kjøleskapet, har igjen litt fra ifjor: løpe eller osteløpe kalles det, og det får man kjøpt på apoteket(mulig da denne innheolder enzymet laktase som du snakker om: Akarls), regner med meieriene benytter noe lignenede, prinsippet er iallefall det samme.

1ts løpe til 10liter melk, dette varmes så opp til 40-45grader, melka skiller seg og man kan sile ut ostemasse.

Interessant at eddik kan ha samme effekt: Stangtuppen!

men skal man ha endel ost går det vel ogsa da med store mengder melk?

Mitt prosjekt med osteløpe ifjor var imidlertid ikke veldig vellykket. Jeg fikk riktignok etter å ha benyttet 20-30 literskartonger med melk(jeg skulle ha ost for hele vinteren og jeg pilker endel...), griset til alt jeg har av kjeler etc; tilslutt endel ostelignende masse, men den var mer grøtete enn det jeg forbinder med skikkelig kaseis/kjuke. Jeg blandet så grøten min som etterhvert ble mer ostete med diverse godsaker (rekerask,pultost etc) og fordelte den i passende posjoner. Ble jo brukanes og gjorde jobben sin i pilkehullet. Synes alikevel ikke den erstattet kasein/kjuke slik jeg husker den fra sportsbutikkene, dessuten var det alt for mye jobb og griseri for tilslutt og sitte igjen med litte granne ostegrøt....

nei...kasein/kjuke det var tingen det!...men så var det fortsatt det å få fatt i det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Røyekongen

Laktase vet jeg ingenting om, mulig meieriene bruker det.... Laktose (som jeg mente å huske det het)var selvfølgelig helt feil. Måtte sjekke i kjøleskapet, har igjen litt fra ifjor: løpe eller osteløpe kalles det, og det får man kjøpt på apoteket(mulig da denne innheolder enzymet laktase som du snakker om: Akarls), regner med meieriene benytter noe lignenede, prinsippet er iallefall det samme.Jeg regner med at laktase er et av de enzymene som finnes i osteløypa de bruker for å lage ostemasse. Når jeg tenker meg om synes jeg det var merkelig at det kun skulle være laktase, da det enzymet så vidt jeg vet kun spalter sukkeret laktose (melkesukker) i to enkle sukre, og ikke skiller ostemassen/caseinet fra melka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å få tak i ost. Ring Synnøve Finden meieri i alvdal, i fjor kosta det vist 10 kr kiloen der. Mye billigere enn å lage sjøl, 1 liter melk gir vel kansje 100 g ost og når en liter melk koster 10 kr, så sier det seg selv hva som lønner seg.

I østerdalen(sollia) selges det på en del gårder.

Det beste er vist #kalvdans#, som er ost lagd av råmelk fra kuer. Men dette har jeg ikke fått tak i, har prøvd i 10år

NB! Tips, ikke ost for mye, det lokker til seg mye små fisk.Første dag pleier jeg å oste en ca. 2 is-øser og deretter noe mindre. Har hørt at enkelte oppover i gubransdalen bruker 250 kg på ett år, ja riktig 250 kilo.Det er helt vanvittig,fisken kommer til å stryke med pga. forstoppelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.