Gå til innhold
Fiskersiden

Power Pro på eBay


Recommended Posts

Det er mange "dirty tricks" man kan bruke ved netthandling fra utlandet. Har benyttet meg av flere av de før men har sluttet å gjøre det av flere årsaker.

For det første er det ikke så mye ekstra å spare på å lure seg unna momsen. Summen er ofte så liten at den ikke er verdt å bryte loven for.

Jeg er ikke interessert i å gjøre meg selv til kjeltring bare for å spare noen ekstra hundrelapper, når jeg uansett sparer tusenvis ved å handle på ærlig vis.

Dette er nok fordi tollvesenet forholder seg til en kurs som avviker litt fra den reelle valutakursen.

De oppdaterer kursene sine kun en gang i uken (hver mandag), og ofte setter de kursen litt lavere enn den faktisk er, sikkert med tanke på at den kan variere den del i løpet av uken.

De gjeldene valutakursene for import kan dere se HER.

Som dere ser er 1 USD verdt 5,43 kr hos tollvesenet, mens den faktiske kursen (oppdatert 17.mai kl 02:15) er 5,57 kr

Dvs 200 kr som tilsvarer 35,9$, er bare verdt ca 195kr for tollvesenet.

I teorien kan man handle for opptil 36,8$ uten å måtte betale moms når man tar tollvesenets omregningskurser i betraktning, men ankommer pakken uken etter risikerer man at man likevel må betale moms dersom kursen har blitt justert opp.

De beregner momsen utifra hva kursen er den uken pakken blir fortollet, de tar ikke hensyn til hva kursen var den dagen handelen ble gjennomført.

Har selv hatt egen webshop, samt fått maaaange forsendelser fra utlandet.. så kjenner til alle triksene ;)

Det største problemet med posten og fortolling.. er at det fort tar 1uke ekstra kun fordi den skal fortolles.

Jeg kjøpte PP fra ebay selv, som selger skrev verdi på 400kr eller noe sånn..

Fordi det kun kostet 50kr mer for ekspress frakt.. så valgte jeg selvfølgelig det..

Det endte med at jeg fikk andre ting som var bestilt etter PP.. mye før jeg fikk pakken som skulle være ekspress.

Disse andre pakkene var under 200kr.

En annen ting er at du kan ikke få en "gave" fra ett firma.. det er noe posten henger seg opp i.

Så det beste er å skrive det som en vare, med mindre verdi eller noe.

Evt. om det skal være gave må det være en privat avsender.

En annen ting er at dersom f.eks posten gjør en feil, og fortoller sendingen feil.. så får du ALDRI dem til å fikse opp.

Gjør du/avsender feil.. så fikser dem fort opp ;)'

Selgere kan også få pes fra posten om dem oppgir feil verdi. (går vel egentlig under dokumentforfalskning eller noe sånn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det største problemet med posten og fortolling.. er at det fort tar 1uke ekstra kun fordi den skal fortolles.

Jeg kjøpte PP fra ebay selv, som selger skrev verdi på 400kr eller noe sånn..

Fordi det kun kostet 50kr mer for ekspress frakt.. så valgte jeg selvfølgelig det..

Det endte med at jeg fikk andre ting som var bestilt etter PP.. mye før jeg fikk pakken som skulle være ekspress.

Disse andre pakkene var under 200kr.

Du har nok bare vært uheldig med den ene pakken.

Posten har muligens tilfeldig plukket ut din ene pakke for en nøyere kontroll. Eller de har reagert på noe i papirene.

Har mottatt flere pakker fra USA og ekspress pakkene har kun tatt 3 dager, selv om verdien er høy og den skal tolles inn.

Hatt en pakke som har blitt stoppet i tollen. Der ønsket de mer informajon om innholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.