Gå til innhold
Fiskersiden

Gjedde med flue...


Espen Ørud
 Share

Recommended Posts

Fiskekongen spurte i et annet innlegg om gjeddefiske med flue og hva man bruker som fortom. Oppretter ny tråd da dette var avsporing i den andre tråden.

Robert, jeg bruker som oftest monofortom på ca 0,60, men bruk dette mare på kanskje den siste meteren. Du MÅ ha tynnere snøre mellom denne fortommen og fluesnøret, for du får nemlig et seriøst problem om du får solid bunnfast og har 0,60 hele veien. Da er det fare for at fluesnøret kan ryke......

Ellers er popperfiske moro, men erfaringsmessig tar gjedda også de fleste av saltvannsfluene på sidene som imiterer småfisk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjør d enda enklere ... kjøp ferdige feks; 10cm stålfortommer. klipp av d som sitter i begge endene så løkkene gjenstår. så tar du på en splittring i den enda du vil sette på fluene, så binder du bare spissen din til den andre løkka i andre enden.. (hvis d her ble forståelig da hehe) funker veldig bra og selvom d ikke er no behagelig å kaste med d .. funker d! kan jeg stå for ;) har mang en gjedde på samvittigheten ja heheh :) (kanskje min måte er den late måten..) [8D]

sånn her kan du oxo bruke veldig bra til TUBLEFLUER oxo.. bare trer rett og slett 10cm fortommen igjennom :D

mvh Bjørnar

ps: fikk 1 mini gjedde nylig i dag på brun børstemark imitasjon :D var morro!! [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et veldig mykt og lett alternativ er faktisk flettet multifilament sene. Bruk f.eks 0.17 FireLine(jeg bruker 0.17, men det går sikkert med tynner sene), skjær av dobbelt så langt sene som du vil ha fortomen, spinn den til den "snurper" seg, legg den dobbelt og la den surre seg rundt seg selv. Knyt en løkke i hver ende, en til monosena og en til å tre flua i. Med litt trening går dette fort og greit, billig er det også. Har tatt en titals gjedder på dette, opptil 6kg, og fortommen har aldrig sviktet. Denne typen fortom lønner seg å bytte tidt og ofte, men om du kjøper en 110m spole så har du gjedde fortommer i mange mange år!!

Flemms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips til gjedde fortommer her. Til Gabrielsen vil jeg si at det sikkert finnes multi sener som egner seg bedre enn FireLine, jeg har testet Fireline spunnet dobbelt og det funker!

En ting er iallefal helt sikkert; gjedde fortomer slites uansett om man bruker Stål, Nylon eller Multisene.

En annen tingen som er enda mer sikkert er at Fluefiske etter Gjedde er helt rått[8D]

Flemms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av rug

Hva gjør dere med gjedda etter å ha dratt den på land? C&R eller mat? Eller gjør dere som en del andre jeg har observert.....Rett og slett kaster den fra dere i skogkanten?

Det kommer kanskje litt ann på hvor man fisker. De fleste gjeddene jeg får settes ut igjenn, men siden jeg også er glad i å spise fisken hender det seg at noen blir med hjem.

I enkelte vassdrag, som bla Rena elva sies det at man skal drepe alt man får av gjedde, fordi det for det første er nok av dem, og så skal det visst ha en uheldig effekt på bla harr stammen i visse deler av elva. Og når det da kommer til det med å slenge igjenn fiken på land,syntes jeg faktisk dette kan være fårståelig, selv om jeg egentlig ikke er så veldig begeistret for det.

Forøvrig bruker jeg et fortoms matriale som er belagt med et slags plast belegg. Det er bare å klippe seg en bit, for så å smelte sammen en løkke i hver ende. Jeg klarer ikke å komme på navnet igjenn[:I], og jeg har kastet alle tom- spolene, men det kjøpes i alle fall på grønne plast spoler....[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat: Hva gjør dere med gjedda etter å ha dratt den på land? C&R eller mat? Eller gjør dere som en del andre jeg har observert.....Rett og slett kaster den fra dere i skogkanten?

Stort sett er det vel ingen seriøse sportsfiskere som slår ihjel (store) gjedder. De settes så klart ut igjen!

Men noen små til mat i blandt er jo greit.

Selv setter jeg tilbake alle gjedder jeg får da det ofte allerede er for lite av dem i mange vann i forhold til mengden av små karpefisk, små laksefisk, små abbor osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.