Gå til innhold
Fiskersiden

Sølvreven og Master`n jakter sølv i skjærgården.


Nils Master
 Share

Recommended Posts

Da var endelig dagen her da Sølvreven skulle vise meg Sjøørretplassene sine langt ute i den Trønderske skjærgården.

Vi møttes som avtalt på fergeleiet kl 0800, og etter en kjapp omlasting til Sølvrevens Toyota (forøvrig sølvfarget den også) ble kursen satt mot havgapet.

Etter en drøy kjøretur i nydelig vårvær var vi framme ved den første godplassen. Og for en plass!

Dette var som å fiske i en nydelig sjøørretelv, rent bortsett fra at vannet var ramsalt. Strømmer, brekk og høler lå på rekke og rad utigjennom det lille sundet. Nydelig, rett og slett!

52470_s.jpg

52471_s.jpg

52479_s.jpg

Jeg starta med en liten rekeflue, men det ga ikke resultat. Skifta så til en hvit zonkerstreamer.

52476_s.jpg

Denne har en aldeles nydelig jigglignende gange på grunn av det tunge epoxyhodet, dessuten fisker den med enkeltkroken vendt oppover. Absolutt en fordel på intermidiatesnøret i den grunne strømmen.

Jeg vader meg nedgjennom strømmen. Kast, to tre skritt, kast osv. Akkurat som i elva. Strømmen trekker skikkelig i lina og fisker flua i en nydelig bue inn mot land nedefor meg, om jeg kan kalle det det da, siden vi tross alt er i sjøen. Midtveis nede i strømmen skjer det. Først et lite kakk i flua før det sekundet etterpå stammer rolig opp. Jeg løfter stanga og den første er kroket. Herlig! Fisken ruser i strømmen, akkurat som i elva det også. Beklageligvis var den noe mager, men opplevelsen var like herlig uansett.

Vi prøver to tre plasser til i løpet av dagen. Flotte plasser det også, fisk fikk vi der også, men denne første plassen, den står igjen som helt spesiell for meg.

52475_s.jpg

Sølvreven i aksjon med slukstanga.

52473_s.jpg

Prikkepetter!

Jeg fikk tre fisker, mistet like mange og hadde kontakt med et tosifret antall.

Beklageligvis så var fiskene noe magre, og samtlige fikk friheten tilbake.

52474_s.jpg

Denne hadde faktisk antydning til gytefarge enda:

52477_s.jpg

En ting er iallefall sikkert. Jeg har funnet mitt sjøørretmekka, eller rettere sagt Sølvreven har vist meg det.

Regner med at fisken feiter seg opp ganske kjappt nå, og hit skal jeg tilbake. Garantert!

Hvordan det gikk med Sølvreven og slukstanga?

Regner med han dukker opp i tråden og forteller selv etterhvert.

Takk for turen Silver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får sende inn noen bilder i morgen kveld :)

Steike det tar på å fiske uti havgapet, med knallsol hele dagen og endel vind. Slokna totalt etter hjemkomst og går i svime enda. Alderen merkes gitt ;)

Og nå er det bysselalle igjen da jeg fikk gørrtidlig vakt i morra. Tok bilder av Master`n under kjøring av den første sø (skulle gjort det hvis ikke kameraet stod i filmmodus, og det ble jo selvsagt bare kaos, med mine joggesko i fokus). Så sender derfor noen bilder av mine i morra, når jeg er våken engang :P

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut som en pansertur i godværet det der da, og god medisin for laksefeberen.

Steike det tar på å fiske uti havgapet, med knallsol hele dagen og endel vind. Slokna totalt etter hjemkomst og går i svime enda.

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA.....

Seniorreven tåle itj frisk luft....overgangen fra romtemperatur og vindstille i sofaen til litt kystbris og sol ble beinhard. :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat dansk dimensjon på våre sjøørreter, men tar sjansen på å legge ut noen mobilbilder av vår fangst :) Det ble vel rundt 9 fisk, alle under minstemål, og de fleste litt magre enda. Mange lugg ble det, og veldig mange blanke kropper jaget etter redskapen helt inn til tangbeltet. Første året jeg har sett sjøørreten så slank/liten der ute. De pleier å ha et snitt på 1,0-1,3kg. Noen på 2-3kg. i strømmen. De fleste ville ta flua (opphenger). Men uansett var det en knallfin tur med Master`n. Bra trening for rygg og åndelig sjel til sommerens fiske :)

2504200813498YtN7V9hmxVx1gW33M.jpg?41

250420081300WLcrYAJLvGqOrMv6bh.jpg?23

url]

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å ta rutebussen rundt i hele Trøndelag til jeg finner den elva!

Fin rapport:)

Tviler på at du finner fram med rutebuss. Det er så øde og lite traffikert i området der, at det faktisk satt ei orrhøne og plukka grus på veien midt på blanke dagen. Det sier litt om hvor lite traffikert det er. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å ta rutebussen rundt i hele Trøndelag til jeg finner den elva!

Fin rapport:)

Ja men da kan du sitte på med meg da, jeg kjører buss jeg ;)

En av de første gangene jeg besøkte herligheten, møtte jeg en fluefisker på den andre siden. Han hadde fisket med fluestang om natta og brukte mørke streamere. Han hadde tatt minst 25 SØ dengang, og de største var 2-3kg. Herregud, for ei natt da mann :D Hele området virker det som kryr av s-ø, men de er ikke bestandig like bitevillig :lol:

Faktisk så er min erfaring at det er best uti mai, spesielt når det er rundt springflo. Og laks ruller seg også uti strømmen om sommeren :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dette grenser til og være skikkelig dålig gjort, sølvreven .............. :(

:):D:D Okeis, her er det da:

76grader60'68''N

23grader19'75''E

Så finner du plassen. Men det er bare et lite problem. Koordinatene har fått lagt til mitt fødselnummer (6 første siffer), pluss at alle tallene er øket med 1 :) God jakt :(

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.