Gå til innhold
Fiskersiden

SA Stillwater


svenna
 Share

Recommended Posts

Å knyte en løkke vil jo føre til en lite pen overgang siden snøret er tykt. Det er jo heller ingen kjerne å lage løkke av. Tror den nevnte løsningen er best, men det funker sikkert med surringer av fluebindertråd + lynlim også. Legg litt aquasure over som beskyttelse for både knute og stangringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tres Bien

Da jeg brukte dette snøret festa jeg bare på ferdige strømpeløkker, funka helt fint for meg i alle fall, fikk stor fisk på uten problemer.

Limte du strømpa et stykke oppover med lynlim? Surra du med sene eller bindetråd eller brukte du gummislangen som fulgte med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde med løkkestrømpe som i tillegg limtes med Fly Fishin' Glue, men det holdt ikke. Måtte bruke litt krefter før den skle av. Prøvde det samme igjen, men med en nåleknute som ekstra forsterkning. Litt mere krefter skulle til før dem skle fra hverandre.

SÅ leste jeg bruksanvisningen. Lagde så en løkka av spissen på snøre som jeg sikkret med to nåleknuter med ca 1 cm mellomrom, limt med det samme limet. Det holder! Nå har jeg lagt på Aqasure for å gjeve ut overgangen. Backingen (Pool 12 20 Ibs) festa jeg med en nåleknute limt med Fly Fishin' Glue. Det holder. Prøvde samme fremgangsmåte som strømpeløkka, men det holdt ikke.

Takker forøvrig alle for gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SA Stillwater er et av de mest brukte snørene i fluefiskekonkurranser. Ikke uten grunn! Problemet er bare at coatingen er utenpå monofilament. Dette gjør at coatingen lett kan dras av, også med strømpe dersom denne ikke festes godt nok innpå. Dessuten blir ofte strømpen en hvit stripe under vann. I konkurransemiljøet brukes ofte følgende løsning:

Ta en bit backing (20lb) og lage en dobbel kirurgknute rundt snøret ca. 10cm. inn på snøret. Stram til og dra hardt mot enden av snøret. Du vil nå dra av coatingen. Nå er det lett å feste fortom og snøret sammen. En kirurgknute med hver av delene ordner den biffen. Samme løsning brukes ved innfesting av backing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av fishy

SA Stillwater er et av de mest brukte snørene i fluefiskekonkurranser. Ikke uten grunn! Problemet er bare at coatingen er utenpå monofilament. Dette gjør at coatingen lett kan dras av, også med strømpe dersom denne ikke festes godt nok innpå. Dessuten blir ofte strømpen en hvit stripe under vann. I konkurransemiljøet brukes ofte følgende løsning:

Ta en bit backing (20lb) og lage en dobbel kirurgknute rundt snøret ca. 10cm. inn på snøret. Stram til og dra hardt mot enden av snøret. Du vil nå dra av coatingen. Nå er det lett å feste fortom og snøret sammen. En kirurgknute med hver av delene ordner den biffen. Samme løsning brukes ved innfesting av backing.

Ble anbefalt den løsningen som et alternativ, men valgte å følge bruksanvisninga til SA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av MP

Det skal jeg prøve på snøret mitt. Ble litt skeptisk til strømpe og superlim-løsningen min etter at mange sier den ikke holder. En UTROLIG sur måte å miste stor fisk på hvis strømpa glir av!

Tester ALLTID sammenføyninger nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips. Lag en liten nåleknute med f.eks. 0,10 sene ved snella når det er ca 1' av fluesnøre ute. Da hører du i ringene når snøret er nesten inne og kjenner surringa når det er 1' igjen. Klempesmart når det er mørkt som i ræva på en eplenikkers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.