Jump to content
Fiskersiden

Lette, billige feederstenger.

Anatema
 Share

Recommended Posts

Trenger 2stk feederstenger.

Har tenkt til å bruke de til Suter, Sørv, Brasme++, så jeg vil egentlig ha de så lette som mulig.

Har sett på "Ron Thompson c14" stengene, og tenker eventuelt på den letteste "11.1ft Light Feeder".

Hvordan er den stanga for fisk såvidt i overkant av 2kg?

Sliter også med å finne den hos norske forhandlere... Noen som har noen tips?

Jeg har den og er godt fornøyd. Min ble kjøpt på Norbysenteret ved Svinesund.

Det største jeg har fått på den er ei berggylte på 1770 gr...... Da fikk stanga kjørt seg... sprek fisk... I ferskvann har jeg brukt den til vederbuk og sik med stort hell. Jeg syns det er en ok stang til en fin pris.

Light feeder , medium, eller heavy er vel egentlig mer et spørsmål om hvor store feedere du skal kaste og hvor langt. En light feeder har sine klare begrensninger i både lengde og feederstørrelse. Medium feeder stenger på rundt 1-1,5 lb testkurve er vel det nærmeste man kan komme en "all round" stang. Light feeder kan bli litt spett når storsutern skal forhindres i å gå seg inn i liljene. Suter er derfor typisk en av de "mindre" fiskene hvor det lønner seg med litt ryggrad i stengene. For slaskete så kan det bli litt "harry". Kjører selv stor sett 1 og 3/4lb stenger ved bunnmeite etter suter og det er faktisk helt perfekt. Ikke for tungt og tøft nok til å kunne kjøre litt "hit and hold" og det trengs ofte. Light feeder er typisk et verktøy etter sørv, vederbuk, mort, "bekk"ørret, sik, harr etc