Gå til innhold
Fiskersiden

Gjedde!


mortwe
 Share

Recommended Posts

I området der jeg bor har det tidligere aldri vært gjedde, men i et vann ble det satt ut gjedde for drøye ti år siden. Dette skapte selvsagt stor irritasjon lokalt og mye skriverier i lokalpressen og enden på det hele var at vannet ble behandlet med rotenon. Behandlingen var imidlertid mislykket og nå har man gitt opp. Det er gjedde der og ørret er det bortigmot umulig å få.

Jeg har aldri tatt gjedde og kunne godt tenkt meg å få en. I fjor vår så prøvde jeg å fiske etter den med litt større sluker noen kvelder, men det var resultatløst. Men kanskje meite er mer effektivt?

Jeg har egentlig ikke peiling, men hva er det som kan være effektivt etter gjedda? Mark, reke, fiskefilet??? Dupp eller bunnmeite? Hva er den beste tiden? Innbiller meg at mai kan være bra, men jeg har som sagt ikke peiling på gjedde i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist historie. Synd noen slipper ut gjedde der det finnes en såpass mye mer attraktiv fisk som ørret.

Bra du likevel ser det positive i det og vil prøve deg på gjedda.

Nå og 5-6 uker framover er en god tid etter gjedda. Lettest er det med dupp + agnfisk (helst fersk og nyfisket), men sluk er bra det også. Velg en kveld det regner og blåser litt og gå langs land og kast med en sluk med stor bæreflate (slik at du ikke må sveive så fort) - så skal du se at du får opp noen. Husk gjeddefortom, evt fortom av 0.70, ellers biter gjedda over snøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke peiling, men hva er det som kan være effektivt etter gjedda? Mark, reke, fiskefilet??? Dupp eller bunnmeite? Hva er den beste tiden? Innbiller meg at mai kan være bra, men jeg har som sagt ikke peiling på gjedde i det hele tatt.

Glem alt annet enn fisk som agn. Agnfisken bør være fersk, helst levende men det er ulovlig i Norge. Alle slags fisk funker. Vanligste agnfisk er karpefisk av ymse slag, som nevnt over her, men noe sier meg at det ikke kryr av slike arter der du bor (hvor?) ettersom også gjedde er en ny art. Ørret er toppers agnfisk, eller så kan gjerne saltvanssfisk brukes. Både sild og makrell er mye brukt, men alt duger i prinsippet. Bruk agnfisken hel, ikke fileter. Bruk agnfisk på 10-25 cm.

Beste tida varierer med landsdeler. Mai er bra på Østlandet, men trolig ikke i øst-Finnmark...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Trøndelag og her er det ikke mye karpefisk, nei. Men takk for alle gode råd. Håper å få tatt min første gjedde i mai, enten på sild eller på en småørret. Tar jo ofte bra med stor og fin ørret andre steder i mai også så gidder vel ikke legge ned all verdens innsats, men det hadde vært artig å få tatt en gjedde ettersom jeg knapt nok har sett en i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du vel får en gjedde bør du jo være klar over at den har et dentalsett som kan skape litt ubehagelighet for fangstmannen hvis han ikke er varsom. Ikke fall for fristelsen til å løfte gjedda opp etter gjellebuen hvis du ikke vet hva du gjør. Bruk hov og sørg for å ha med deg en nebbtang eller arterieklemme for å løsne kroken. Ikke prøv å bruke fingrene til å løsne kroken. Gjedda er notorisk til å kaste på hodet og da kan uløkka være ute. Legg gjedda på rygg på et mykt underlag, før en finger varsom frem langs innsiden av gjellebuen og press opp underkjeven. Slik kan kroken fjernes. Gjedda kan være ille til å knipe igjen gapet. Dette er IKKE ment for å skremme, kun et råd slik at ditt første møte med gjedda kan bli positivt og ikke preget av skrekk og gru som man gjerne hører. Dessuten kan det gjøre deg istand til å drive c&R hvis du skulle føle for det.

Lykke til...

PS gjør et google søk på feks "bunnmeite etter gjedde", "duppmeite etter gjedde", "Pike angling with dead bait" etc. Utrolig mye bra info å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker litt i Steinsfjorden ved Hønefoss. Var og meitet etter abbor i går kveld, masse vak men ikke noe bitt. Siste kastene prøvde jeg bare for moro skyld å kaste litt med en stor orange spinner med hvite prikker og blank skje. Fikk gjedde på nesten 60 cm og 2,3 kg. Var morsomt det med liten slukstang ment for 3-15 grams sluker og 0,15 snøre :lol: Gikk bra, bet ikke over, men det var bare flaks. I det gjedda havnet i håven løsnet spinneren fra snøret.. Fikk to andre også på ca kiloen... Spinner funker her i hvertfall!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Spinner virker å være kanon etter gjedda litt tidlig.. ikke de aller største muligens, men i antaller så kommer det altids noen som en kan ha de morro med :)

Fiske med agn gir gjedde! Helt 100 % garantert (nærmest :P ) Du står kun ovenfor ETT! enkelt problem: Det er å finne en plass hvor gjedda svinser bortom på jakt. La agnet drivet litt rundt. Ikke la det ligge på bånn. Det blir sjelden suksess. Men før eller seinere vill ei gjedde finne ut av hvor agnet er.

Og så vil jeg selv om vi diskuterer meite her! Swim`n fin.. det er en gjeddesluk som jeg ikke har finni makan til. jeg har kommet fram til at hvis du ikke får fisk på spinner eller swim`n fin kan du dra hjem. Da er det helt bortkasta å sitte i skauen. :blush:

Oh!! jo større jo bedre, men ikke regn med å få de største selv om du bruker stort agn eller sluk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.