Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd på isen.


Arnstein
 Share

Recommended Posts

Enda ikke prøvd ekkolodd på isen,men kjøpte faktisk et i dag.Hummingbird piranha max 15.

Skal teste det i morra,så kommer med tilbake melding da! Kan iallfall finne stimer med byttesfisk,og da er jo aldri rovfisken langt unna.Noen som har erfaring med å føle gjennom is? tynn stålis,uten luft burde vel gå? evnt legge føleren i ballong med vann oppå isen!??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjøl brukt ekkolodd gjennom isen. Bare å sette transduceren rett på stålis. Funker som f..n. Ballong? Tja, det vil vel kanskje funke det også, eller plastpose med vann. Prøv! Husk uansett at LUFT stopper signalene. Litt luftbobler i isen gjør stort sett ikke noe. For det meste er uteffekten såpass at det holder i haugevis fpr de beskjedne dypene det for det meste er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kan nok bli bra syket ut noen dager regner jeg med.... men neste innvestering nå blir håndholdt gps. så er det bare og lagre grunner og knekk til sommeren foran neste års ismeiting. Kan gjøre sakene lettere det,og ha stor abbor grunnene lagret. ikke alltid like lett å krysspeile og bedømme avstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Fossen

Ja kan nok bli bra syket ut noen dager regner jeg med.... men neste innvestering nå blir håndholdt gps. så er det bare og lagre grunner og knekk til sommeren foran neste års ismeiting. Kan gjøre sakene lettere det,og ha stor abbor grunnene lagret. ikke alltid like lett å krysspeile og bedømme avstander.

Har endel sånne liggende på min håndholdte. Bør bare bli flinkere til å ta den med ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk prøvet det portable ekkoloddet i dag,meget fornøyd med det.Behøvde ikke bore hull for og se,så fint ved å bare legge føleren oppå isen.Var overvann så det hjalp kanskje,men tror det funker uansett på tynn stålis.slepte bare føleren etter meg,stående på høykant.så fint dybden og en fisk i ny og ne. prøvde også i det hullet jeg fisket balanse i og den så alle bevegelser til den.

Så har ingen problem med å anbefale det til de som liker litt stasj og utstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cb

Man får spesielle ekkolodd til bruk på isen, men jeg ville heller modifisert et vanlig ekkolodd. Mye bedre de! Nå får man helt greie ekkolodd til bruk på grunt vann (ferskvann) for 2-3000.

Hvorfor er de vanlige bedre enn de som er beregnet til bruk på isen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det står "må ikke brukes i kuldegrader" på noen ekkolodd (tenker spes. på Humminbird Smartcast). Er dette noe som er felles for alle ekkolodd (men som de garva gutta vet bare er tull), eller er det noen lodd som tåler kuldegrader, og andre som ikke tåler det? 2005 modellene av smartcast har litt bedre oppløsning, og noe større skjerm, enn de tidligere modellene. Begynner kanskje å nærme seg vanlige lodd i kvalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.