Gå til innhold
Fiskersiden

Nidelva 8.1.05 lake


SMS
 Share

Recommended Posts

Prøvde med på målretta fiske etter lake for første gang i dag i to timer, fra 16 (ganske mørkt her i Trondheim da) til 18, to stenger, glidende bunnmeite med sild på ene stanga og makrell på den andre.

Etter halvannen time i økende snøvær fikk jeg endelig et napp, og en laketass på 320 g ble landet etter en lang, hard og dramatisk kamp med voldsomme utras og max flex (brukte FW 3,25 lb'ern min [ :) ]). Nuvel...art nr 55 ble i hvert fall tatt i dag, under målretta fiske på første forsøk, og da er jeg bare såre fornøyd!

Takk til cb og Vilhelm for tips om plasser og metoder.

Spørsmål 1: egner minilake seg bedre til agn for større laker enn som mat til meg? (Spiser gjerne større laker, men blir lite mat igjen av 320 g fisk)

Spørsmål 2: Forslag til hvor stor lake øvre delene av Nidelva har potensial for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lake sitter bra, og funker derfor greit under aktivt fiske, der lyden lokker fisken like mye som lukta. Imidlertid tror jeg det finnes bedre agn ved passivt meite som du driver med. Et alternativ er selvsagt akkar, som både lukter og sitter bra. Men med litt surretråd burde både sild, makrell og biter av diverse laksefisker funke vel så bra. Reke har jeg aldri prøvd på lake, men den er ikke kresen. Meitemark fungerer selvsagt også. Når det gjelder potensiale blir det mye tipping. Husker Tor Hansen nevnte i en av bøkene sine at far hans fikk en på 3-4 kilo i øvre deler undder meite etter ørret. I selve Selbusjøen har det blitt tatt fisk på 5-6 kilo, så det er nok muligheter for specimenfisk. Erfaringer fra Glomma viser at location har mye å si. Å prøve forskjellige plasser er dermed nøkkelen til suksess. Merk deg forholdene der du fisker, lodd dyp osv og se om du kan konkludere med noe. Resten er vel opp til deg og om du har pionergenet i deg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte faktisk mer aktivt fiske også, har lest om at dunking skal lokke lake, som ved fiske etter lange, brosme og steinbit. Derfor jeg brukte en FW 3,25 lb, for å kunne kaste tungt søkke langt, og dunke det i bunnen. Siden jeg er helt fersk med lakefiske valgte jeg å først kaste så langt som mulig, så ventemeite noen minutter, dunke søkke i bånn mens jeg tok inn ca 5-10 meter, så ventemeite et minutt osv. Tanken var å variere teknikk for å se når jeg fikk napp, det ene nappet var i enden av et kast under ventemeite.

Brukte elastisk bomullstråd: null problem å få frossen makrellfilet til å sitte med det. Brukte forøvrig èn (liten) treble siden jeg har lest et eller annet sted her at sirkel fungerer dårlig til lake.

Kommer på flere spørsmål her:

Når på døgnet; skumring, lysning eller bare generelt når det er mørkt?

Lyd lokker, men hva med kunstig lys; skremmer eller lokker? Erfaringer med bruk av knekklys?

Finner laka mat aldeles utelukkende ved bruk av hørsel og lukt, eller kan det være et poeng å ha selvlysende perler ala kystmeite på fortommen for å lokke? Regner ikke med at noen har svaret med to streker under, men at kanskje noen har forsøkt det jeg kom på under lakedebuten i dag.

Vil påstå at jeg har pionergenet i meg, men at det hemmes av for lite tid til fiske...menmen, det gjelder vel de fleste av oss. Skal prøve å få til noen flere turer i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet med selvlysende greier under lakefiske, men det har liksom ikke helt tatt av. Hovedinntrykket er at en ustanselig dunking i bånn kombinert med lukt fra agnet teller mest. Ellers er det verdt å merke seg at erfaringer fra isfiske klart viser at visse hull er suverene med tosifret antall fisk, mens andre hull bare noen meter unna gir null. Virker som om fisken har sine helt spesielle vandringsruter den følger nesten slavisk. Treffer man et slikt sted kan man få bra, bommer man kan det bli skralt. Fiske i åpent vann utjevner vel dette på mange måter. Når på døgnet? Definitivt fra skumringen og utover. Men det er klart at det er forskjell fra å fiske når det er en meter is og en halv meter snø oppå den kontra åpent vann. Vi har prøvd å fiske til over midnatt, men vanligvis har man det beste fisket fra skumring og et par timer utover. Overskyet vær er ofte å foretrekke fremfor stjerneklart og lysende måne. Fiskemetoden din hørtes grei ut. Tipper det meste ligger på lokaliseringen, og med hele Nidelva å ta av skulle det være nok å hnege fingrene i. Bakevjer med roligere vann der man fisker på kanten ned mot dypet vil uansett aldri være feil, men jeg har hatt kanonfiske også i dyprenna der strømmen går tungt. Har fått lake på under en meters dyp, og på godt over tjue. Mye henger nok på hvor tilgangen på føde er best. Finner man ut hva den primært lever av i Nidelva og hvor disse fødeemnene opptrer i størst konsentrasjon skulle mye være gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.