Gå til innhold
Fiskersiden

1.Mai tur i Indre Troms


ante
 Share

Recommended Posts

Tradisjonen tro var det på nytt klart for atter en tur til Indre Troms i jakten på storrøya. Som vanlig ble denne 1 mai helgen plukket ut som den da storfisken skulle tas. Med en ekstra fridag å ta av og tidenes godværsmelding lå det an til en kanontur!

Onsdag ettermiddag bar det iveg fra ishavsbyen i et fantastisk vær, og etter noen timers transport av forskjellig karakter var vi omsider fremme ved utgangspunktet for siste etappe på ski.

Som forventet var det fler som hadde store planer for denne helgen, og det var rene 17.mai stemningen innover fjellet denne kvelden. Under en skyfri himmel og til akompagnement av en svak fønvind fra øst, var stemningen fantastisk og forventningene lå tjukt i luften. "Har du trua...?" ble jeg spurt av en kar på veg oppover ei bratt li. Klart jeg har trua!! ;)

100520081052Dod3nmKUZPf8sqrs2R.JPG?77

Rundt kl 02 var vi omsider fremme ved vannet og slo leir på bredden nær noen bare rabber. Med den værmeldingen vi hadde sett, ville en leirplass på isen i løpet av et par dager fortone seg som å bo i et badekar ^_^

Skarve 3 timer etter ankomst våknet jeg idet sola steg over fjellene i øst og omgjorde teltet til en varm plass å være. Jeg hørte at det var liv i teltet ved siden av også, og en rask frokost etterpå var vi klare til dyst. Vi hadde sett oss ut en fin bukt like utenfor teltene til å være første sted å borre. Undertegnede var her i palmehelgen, og bildene av storrøya som rettet ut kroken sitter fortsatt friskt i minne. Mer om den turen kan du lese her.

Bettet viste seg å være ganske bra, og vi hadde til tider mye fin fisk i hullene. Fisken virket heller ikke spesielt var, og de fiskene vi så havnet som regel på isen.

100520081032iI44OvJm4wr8YlgwhI.JPG?57

I løpet av dagen snakket vi med en og annen isfisker som hadde tatt seg veien fra et nærliggende vann. Også de kunne melde om godt fiske der, men de virkelig store hadde vært tildels fraværende. En kar hadde derimot startet dagen med en på 2,8 kg, for deretter å ta en på drøye 1,5 i hullet sitt 50 meter fra meg. Åpenbart noen som hadde dagen!

1005200810058pDgfb4QNcWDbuwtyb.JPG?19

Denne dagen ble det fisket ganske intensivt til et stykke utpå kvelden. Mye fin fisk hadde vi fått, men ingen større enn rundt 7-8 hg. De store hadde rett og slett ikke vist seg, men vi visste at de var der.

100520081016Eu6bwQWrLaIBiw8CK9.JPG?7

Fredagen startet omtrent på samme måte som dagen før. Etter en kjapp frokost i 05-tiden var det på nytt ut på isen. Været var idag litt dårligere enn dagen før, og det kom til og med en liten regnskur midt på dagen. Håpet var at det lille værskiftet kanskje ville trigge fisken, men intet av betydning skjedde. Fisket var til tider trått, men en og annen fin fisk kom på isen. Utpå ettermiddagen og kvelden kom godværet tilbake, og Stian fikk belønning for å holde ut. Inne på grunna kom denne kubben på 1,1 kg susende...

100520081046GqmyJYIcJiiT46aR9E.JPG?44

Lørdagen startet som de andre dagene med strålende sol og vindstille vær. Allikevel kjente jeg raskt at denne dagen kom til å bli varm! Til og med før klokken var 7 på morgenen var det nesten for varmt å ha jervenduken over hodet mens vi kikket etter storrøya i hullene. Tilslutt endte det med kun T-skjorte og stillongs. Hadde jeg hatt shorts hadde jeg ikke nølt et sekund. Dette var rett og slett sånn man opplever innlandet midt på sommeren på godværsdager. Fordelen idag var at myggen glimret med sitt fravær :)

Varm lunch.....som selvfølgelig bestod av nystekt røye!

100520081055OySVQPb3prklmElqRR.JPG?40

Denne dagen snakket vi også med flere isfiskere som kom fra nabovannet. De kunne berette om stort sett de samme erfaringene derfra som vi opplevde. Allikevel hadde det blitt tatt en og annen flott storrøye der, både på over 3, 4 og atpåtil 5 kg!!! Etter turen kom jeg over dette bildet av fisken på hele 5,3 kg. Bildet taler for seg tror jeg :o

Røye 5,3 kg

Lørdag ettermiddag tok vi også avgjørelsen å vende nesen hjemover. Ryktene sa at været skulle snu til regn på søndagen, og tanken på en lang skitur i råtten bløt snø fristet ikke. I 1930 tiden la vi i veg etter noen fantastiske dager i røyeparadiset. Med oss hadde vi alle en 10-15 flotte fisker på rundt 5 hg pluss, så turen var egentlig meget vellykket. De riktig store fiskene hadde vi derimot ikke sett snurten av noen av oss, men sånn er det bare med røyefiske. Det er sjelden bare å hente fisk, men det er kanskje litt av sjarmen også :)

Halvvegs over fjellet kom mørke skyer sigende mot oss, og ikke lenge etter kunne vi kjenne de første regndråpene.

100520081017ooQJnCayOxkd5oNwWp.JPG?29

På veg ned lia på andre siden av fjellet var det allerede blit tynt med sne, og lukten av lyng boret seg inn i nesen. Ahhh...deilig. Lukten av vår :)

Om ikke mange ukene er vi kanskje tilbake i dette flotte området, dog uten ski og isbor, men med fiskestang og horder av mygg i hælene........ Jeg gleder meg allerede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk nok engang for mange hyggelige tilbakemeldinger! Det var virkelig en fantastisk tur, selv om storingen atter engang unnlot å vise seg for oss. At andre var desto mer heldige gjør meg bare enda mer sugen på å snart dra tilbake :)

Jeg er helt enig med deg PerH, at mai og juni er bare helt fantastisk her nord. Bortsett fra de 40 cm nysnø som kom i Tromsø inatt da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.