Gå til innhold
Fiskersiden

Lakseåpning 2008


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

Her kan åpningen diskuteres når fansgtene beynner å komme inn, men før den tid er dette en fin plass å diskutere f.eks vannstand, oppgangsrykter, hvem som har fått åpningsdøg :) osv osv

-Jeg kan starte med at jeg har åpningsfiske i Etne natt til 1.juni :)

Det er sett fin laks på elva allerede, fin vannstand nå og litt snø i fjellet gjør at jeg er optimist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 326
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så fire mellomlaks og noen mindre sø i Kvernhushølen i Oselvo (Os i Hordaland) i dag. Veldig klar og fin elv, lett å spotte fisk selv i nedkant av fosseskummet. Artig å se fisk igjen, det står også laks lenger opp i vassdraget. Hvis det blir vann på åpninga kan det jo bli bra, det der! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaula er på full fart ned nå, etter væromslaget i helga. Litt for tidlig etter min smak, for nå vil laksen gå på elva og samle seg i Gaulfosshølen.

Hadde vært bedre med flom helt til åpningen og laks som kom sakte sigende oppover elva de første dagene i juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaula er på full fart ned nå, etter væromslaget i helga. Litt for tidlig etter min smak, for nå vil laksen gå på elva og samle seg i Gaulfosshølen.

Hadde vært bedre med flom helt til åpningen og laks som kom sakte sigende oppover elva de første dagene i juni.

Å nei

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant, så sant. Noen laks kan smette unna "våre" vald i nedre deler de neste dagene med denne vannstand som er typisk "gå-vannstand" for laksen i Gaula. Men fortvil ikke kjære fiskebrødre, det er mye snø igjen enda. Og er det forholdsvis "tidlig" innsig med storlaks i år så vil brorparten av mai-laksen gå på elva de siste dagene i mai, så da er det enda bedre at vi får under 300kbm/s før premieren ! Så kan gjerne Gaula stige i juni, for da har ikke laksen det så travelt, den er allerede i området. Kald og stor elv gir jo ikke akkurat formel 1-fart på laksen :)

At noen laks smetter unna de neste dagene får vi unne våre fiskebrødre lenger oppe i elva. Det vil sikkert smette unna noen tonn når vi står i elva i juni også :)

Men som Nils Master antydet hadde det vært optimalt at elva sank når det kun var 5-7 dager igjen (for oss som fisker i de nedre sumpene da). Vi husker at det var superb "gåelv" i hele mai i fjor (helt inntil åpningsnatta) og laksen fikk tid til å gå på elva. Og det stod jo laks fra Gaulfossen og helt ned til Melhus :)

De ovenfor fossen må nok smøre seg med tålmodighet i år også. Halvparten av dem befinner seg nok på Borten de første ukene, så det er nå et håp for de også :-)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja folkens! Nå er det knappe to timer til det braker løs i Bjøra og Stordalselva.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sagt at jeg aldri mer skal i Stordalselva i mai, men i dag presterte jeg å sende mail til en kompis som bor på Fosen, for å få ham til å undersøke om kort.

Svaret jeg fikk var som følger:

"Du syke,syke mann! Men greit. Jeg skal sjekke."

Var en tur oppom Gaula i kveldinga også. Flott vannstand nå. Litt for fin kanskje? Nå går iallefall de første store bamsene. Det er brennsikkert.

Slik så det ut for 10 dager siden:

53273_s.jpg

Og slik var den samme utsikten i kveld:

54339_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så du hvor bildet var tatt

:)

Det er min gode fiskevenn Poul Thomsen på B/L, og det er såvidt man skimter meg og Mao i skogen på den andre siden :D

Jeg kaller ham "Koster" :-)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert det har noen betydning, men....

Svingte innom sidene til fishdee og kikket litt på statistikken. Stort sett ligger fangstantallet over gjennomsnittet for de fleste vald denne våren. Enkelte vald har gjort det sykt mye bedre en tidligere år.

I de øvre delene har de i år hengt litt etter ser det ut som. Elva går 1 fot over sommervannføring, som er helt ok. Fra mandag til onsdag er det tatt 96 laks.

Er veldig spent på hva som skjer her hjemme. Våknet litt fra en tung dvale i dag....2 uker igjen! Eyh! Nå har en beinhard laksefeber satt seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakka med kompisene i Verdalselva i går, de var i ferd med å reise fortelt og gjøre klart for åpninga. kaldt var det etter finværet som har vært, bilene som kom ovenfa i dalen hadde snø på i morgentimene.

men gutta hadde sett laks som var oppe og slo på brekket :D

utover dagen hadde de også hørt det plaske flere ganger så de var rimelig optimistiske :);)

som om den fisken står der om 14 dager :D

mye snø enda i fjellet og elva var iskald, så nå er det bare å glede seg i dagene som kommer med 17 mai og greier for å få tankene vekk fra laksen, feberen herjer nemlig i hele skrotten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så du hvor bildet var tatt

:D

Det er min gode fiskevenn Poul Thomsen på B/L, og det er såvidt man skimter meg og Mao i skogen på den andre siden :)

Jeg kaller ham "Koster" :-)

Ja hvist er det B/L. tenk der er plassen min å

:);):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha-ha, måtte flire når jeg så dette. Roy Rørstad ja, som fikk den første. Kjenner`n godt.

Ingen overraskelse at han tok den første i Stordalselva.

Jeg tror han går undet navnet "Kongen av Stordalselva" ;):huh::)

Husker enda da jeg "lurte" ham oppi Gaula (håper ikke han leser dette).

Han hadde kjøpt døgnkort på mitt vald, og kjente ikke snurten av laks mens vi var på arbeid. Jeg kom utpå ettermiddagen og han lurte på hvor jeg skulle fiske. Info, info, info.

-"Jeg skal bare oppi hytta med noe mat" :D:D

Men jeg dro rett opp til toppen (på "frimerket") og dro opp en 10-kilos på rappen. Kan jo ikke røpe frimerkeplassene bestandig.

Og kjørte ned til brekket nederst på valdet der hans stod.

-"Farsken, hadde den gått forbi meg denne da" !

Beklager Roy, men det er så leeeenge siden nå :lol:

Her er han iallefall, mens han bivåner laksen min (4min 0sek. uti, med rød østerdalslue).

Treffer ham sikkert som vanlig i byen 17. Og da går det i lakseprat, lakseprat, lakseprat he-he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.