Gå til innhold
Fiskersiden

Lakseåpning 2008


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

  • Svar 326
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skal prøve å legge inn litt fra Rauma i åpningen 1 juni, det er stopp i notfisket så vi skulle merke det i begynnelsen av juni, håper det ellers så skal vi vel få høre masse drittprat fra den leiren.

Klepperlaget har vært på Fiva House i over en uke og gjort forbredelser til en hektisk sesong, båtene er tjæra inn, utstyr sjekket og huset er vasket og klargjort.(ei flaske cognac er borte også)

Elva har rendt godt med stor vannføring på et tidspunkt, men kulde i fjellet bremser smeltingen og med mye snø blir det bra med vann lenge i år også.

Rauma er fortsatt brun, men begynner å få grønnfargen sin så smått og til åpningen blir det "clear as gin"

Trots at Rauma er vingestekket pga gyro blir det tatt bra med fisk med tanke på antal timer pr fisk.

Få fiskere i elva pga begrenset kortsalg.

Fortsatt en del ledig på fiva house sine strekninger i år, nydelige vald med begrenset kortsalg og kun flue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest på Fluefiske.net (mye bra der !)

"16.05.2008 hadde di merket en laks på 125cm i trondhjemsfjorden. det sto skrevet att det muligens er en orkla laks, grunnet fargen over ryggen. Dette må da være en laks på 25 PLUSSSSSSSS. Jeg leste også att di hadde merket en på 105 cm og den var på 17 kg.....NÅ SKAL DET FESKES"

-er det noen som vet hvem som holder på med slik merking,Hadde vært fint om noen kunne tenke seg å fortelle litt om dette..er det de som driver forsøksfiske ved Agdenes, som jeg har sett noen snakke om????

-Ps..har fra informert hold hørt at fisken ikke dro til Orkla likevel..skal vistnok være på vei mot Kvål..og regner med å være framme natt til 01.06 :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest på Fluefiske.net (mye bra der !)

-Ps..har fra informert hold hørt at fisken ikke dro til Orkla likevel..skal vistnok være på vei mot Kvål..og regner med å være framme natt til 01.06 :)

Det stemmer det den har mitt navn på seg :D:ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er rette tråden, men jeg har fått vite at det er atter en diger høl like nedenfor Lundamo hvor det er leirgraving. Dette ble observert før elva steg tidligere i mai, og jeg håper inderlig at vi ikke får den leirelva vi hadde ifjor igjen ! Hullet der oppe ble jo ikke helt reparert ifjor pga. manglende ressurser. Det hørtes unektelig litt skummelt ut, for de som fisker nedenfor. Og skulle problemet evt. oppstå igjen er det umulig å reparere dette før Gaula synker til et minimum igjen.

Har noen sett fargen på elva etter at den sank ned til 100kbm/s ?

Master, du ser elva fra Melhus !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har passert over nybrua på Melhus et par ganger i dag i forbindelse med fotballtreninga til minstemann.

Elva er ikke blank nei, men jeg trodde egentlig det var smeltevann som farget den. Får vi den samme dritten som sist sommer så griner jeg :P

Får vel kjøre meg en tur oppover dalen i morgen for å se hva som skjer........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er rette tråden, men jeg har fått vite at det er atter en diger høl like nedenfor Lundamo hvor det er leirgraving. Dette ble observert før elva steg tidligere i mai, og jeg håper inderlig at vi ikke får den leirelva vi hadde ifjor igjen ! Hullet der oppe ble jo ikke helt reparert ifjor pga. manglende ressurser. Det hørtes unektelig litt skummelt ut, for de som fisker nedenfor. Og skulle problemet evt. oppstå igjen er det umulig å reparere dette før Gaula synker til et minimum igjen.

Har noen sett fargen på elva etter at den sank ned til 100kbm/s ?

Master, du ser elva fra Melhus !

Får da håpe at det ikke blir som ifjor,

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest på Fluefiske.net (mye bra der !)

"16.05.2008 hadde di merket en laks på 125cm i trondhjemsfjorden. det sto skrevet att det muligens er en orkla laks, grunnet fargen over ryggen. Dette må da være en laks på 25 PLUSSSSSSSS. Jeg leste også att di hadde merket en på 105 cm og den var på 17 kg.....NÅ SKAL DET FESKES"

-er det noen som vet hvem som holder på med slik merking,Hadde vært fint om noen kunne tenke seg å fortelle litt om dette..er det de som driver forsøksfiske ved Agdenes, som jeg har sett noen snakke om????

-Ps..har fra informert hold hørt at fisken ikke dro til Orkla likevel..skal vistnok være på vei mot Kvål..og regner med å være framme natt til 01.06 :)

Nei den SKAL til Orkla, hvor jeg ikke bryr meg hvilket navn som står på den, jeg tar den uansett :-)

i juni blir den min etter at den først har nappa litt hos gamlingen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Adresseavisen 22mai (papirutgaven s.18, fant ikke nettlink..)

---------------------------------------------------------

"Det er kilenotfangst i forbindelse med et stort anlagt laksemerkingsprosjekt som avdekker at det for tiden pågår et rekordstort innsig av laks i Namsenfjorden.."

"Mot alle odds er det mye mellomstor og storlaks som er på vei opp i Namsen, forteller Tomas Sandnes, prosjektmedarbeider og ansvarlig for laksemerkingen..."

"Fisken er i godt hold og har god kondisjon.."

"Etter fjorårssesongen var det lite håp...nå ser det ut til at dystre spådommer kan bli gjort til skamme.."

Leif Skorstad har holdt på med laksefiske i fjorden siden -60tallet og deltar i prosjektet, sier:

"Årets fangster kan måle seg med det beste vi kjenner til.."

---------------------------------------------------------

Spennende greier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg så langt i fra en lakseforsker som man kan komme, men jeg har gjennom vinteren grublet litt på fjorårets manglende smålaksinnsig. Kanskje har min teori/håp noe for seg tross alt.

Mine tanker er som følger:

-Temperaturen i havet har fått laksens byttedyr til å trekke lengre nordover.

-Smolten finner ikke føde i kystnære områder og trekker nordover etter maten

-Veien tilbake til elva blir for lang for fisken som skal tilbake etter ett år i havet (Smålaksen)

-Fisken velger å bli i havet på beite for å vende tilbake året etter som større laks.

-Noe av fisken valgte å bli i kystområdene, og returtnerte til elva som mager "sild" pga lite føde.

Forhåpentlig er det effekten av dette vi ser i Namdalen i disse dager.

Men som sagt, dette er kun en sportsfiskers enkle teori, eller håp om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg så langt i fra en lakseforsker som man kan komme, men jeg har gjennom vinteren grublet litt på fjorårets manglende smålaksinnsig. Kanskje har min teori/håp noe for seg tross alt.

-Fisken velger å bli i havet på beite for å vende tilbake året etter som større laks.

-Noe av fisken valgte å bli i kystområdene, og returtnerte til elva som mager "sild" pga lite føde.

Men som sagt, dette er kun en sportsfiskers enkle teori, eller håp om du vil.

Jeg har sett at laksefiskere i andre land har hatt lignende hypoteser (bla etter 2006, tror jeg det var, hvor mange rapporterte om stort innslag av småslips.)

I år har jeg sett legmenns-artikler (uten at jeg har forutsetning for å vite om dette er riktig/vitenskaplig begrunnet) fra Sverige, Danmark og de britiske øyer hvor fiskere beskriver at i år har en sett overraskende store og velfødde lakser..

Selv så tror jeg ikke nødvendigvis at dette er sannheter, men kanskje et uttrykk for at en ikke skal være for bombastisk.

Det er trolig at det er store forskjeller mellom hvor hardt presset ulike laksebestander er, og at noen bestander har naturlige svingninger, som ikke kan tilskrives et generelt sammenbrudd i bestanden til atlantisk laks.

Jeg håper at det blir satset nok på forskning på dette slik at håp, frykt og skjulte agendaer avløses av viten og at forvaltningsregimet blir målrettet i forhold til regionale (og konkret til den enkelte elv..)forhold. Da tror jeg det vil det være bedre grunnlag for endringer i fiskernes praksis og holdninger.

Videre håper jeg som Nils Master at både fisk og fiskere opplever at 2008(og videre..) ikke blir så forferdelig som en kunne få inntrykk av tidligere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DÆMn- det var laksen sin det.....

Forøvrig- det kommer en artikke på forsiden om laksestarten nå

https://www.fiskersiden.no/content/view/658/29/lang,no/

Her samles linker til blogg, starttråder mm-og annen info..... oppfordrer alle til å i størst mulig grad benytte EKSISTERENDE tråder, fortrinnsvis denne for diskusjoner rundt laksestarten. Slik blir det enklere for dem som ikke er like "kjent" her inne å orientere seg i den laaaaaange uken vi snart går inn i.... :)

ÅH jeg er så glad jeg har åpningsdøgn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.