Gå til innhold
Fiskersiden

Lakseåpning 2008


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

  • Svar 326
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

uuuuuusk!! for en laks som ble merket!

Fikk nettopp ett lite nyss om at det er bra mengder med laks på plass i Årdalselva, Rogaland. Er meget spent på hva folk glimter til med, på åpningen.

Har du ledig plass en dag du skal innover :lol: ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare minne om at i 2003 tok jeg en merket laks på 14kg. på mitt vald.

Og den var merket ute på Agdeneset akkurat på samme tid i mai :lol: Jeg fant den på en av bamseplassene, jeg tror det var rundt 10/6. Sier ikke mere..... :D

De store pleier å stille seg der, brum, brum. På med sikkerhetsselene, godt forankret i skogen. Ikke noen vits i å ta sjanser :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste nytt fra www.etnelaks.no

Utdrag:

Vi har sett noen få men store laks på elva nå. Meldinger fra fjorden sier at der er sett masse fisk hoppe og mye er stort. Jeg har hørt fra Trøndelag at der er bra med skikkelige storlaks på vei opp elvene, så mye tyder på at årets sesong begynner med et innsig av storlaks, som kan bli brukbart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var noen folk som hadde dykket i elven, og antallet var bra iflg ryktene. Vi snakker også om ett bedre antall laks oppover i elven, enn nede. Men tiden får vise hva som kommer opp. Det er jo tross alt bare rykter.

Jeg drar forhåpentligvis inn 1 juni for å filme en kompis på åpningen i Årdal. Men så spørs det om dette eksepsjonelle state of the art videokameraet kommer i posten før den tid. håper, håper, håper...det klør..det klør! Da blir det også en tur til Espedalselva for å filme noen grove lakser.

Ellers har jeg kort søndag 8-14-15 juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble så oppgira av de siste nyhetene om bra lakseinnsig rundt omkring i landet, at jeg måtte oppom valdet i Gaula en tur.

Elva var alldeles nydelig. Nederst på valdet la jeg merke til noe som var annerledes enn før. Var vdet en stein som vårflommen hadde lagt igjen? Rusla nedover for å ta en titt. Ingen stein nei, men en død grevling som hadde fått seg et isbad i flomelva.

55188_s.jpg

Været var godt imellom skurene, så jeg labba opp til brekket på øverhølen for å se om noen lakser skulle vise seg.

55191_s.jpg

Jeg så 4 lakser som kasta seg i løpet av det første kvarteret jeg satt der oppe. Stussa litt på størrelsen. De så ikke ut til å være mer enn 5-7 kg. Støing? Så ikke sånn ut heller på måten de var oppe på. Støingen bruker å rulle mer i vannflata, men dette var delfinsprang oppover elva. Like etterpå plasker det rett utenfor meg.

55190_s.jpg

Dette var garantert ikke støing. Hele fisken var oppe i en fin bue, men heller ikke denne var større enn

5-6 kg. Nydelig og blank og feit og fin var den iallefall, men mellomlaks i elva så tidlig?

Rusla nedover mot bilen igjen med fotoapparatet klart. Tenk å kunne knipsa en laks i lufta..........

I nerhølen plasker det nok en gang, men jeg er sjangseløs på å forevige annet enn ringer i vannet.

55189_s.jpg

Tydeligvis en god del fisk på oppgang allerede. Sjekka med tidevannet når jeg kom hjem, og tia stemte meget bra med det som er vanlig for oppgang.

Elva var fin i fargen. Ikke helt blank, men langt ifra leirfarget. Slik var sikten i vannet.

55192_s.jpg

Blir elva gående så fin som dette framover, så blir nok de siste dagene utrolig lange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter alle bilder og innlegg om fisk på land så måtte jeg bare ta meg en tur opp i Aagårdselva i dag for å sjekke. Det var fortsatt veldig mye vann - rundt en meter høyere ved muren i dag i forhold til starten på sesongen i fjor. Vannet er dog på vei ned. Elva som er et utspring av Glomma var ganske brun.

Begynte vandringen nederst i elva og tok noen bilder med mobilen på veien.

For de som lurer på hvordan det så ut så legger jeg ut noen - selv om kvaliteten kunne vært bedre.

Gleder meg til 1 juni - da står jeg på muren igjen.

55201_s.jpg

Første mulige fiskeplass med vannhjulet til høyre

55199_s.jpg

Oppstrøms vannhjulet - mot langhølen

55200_s.jpg

Langhølen - ihvertfall gapahuken

55197_s.jpg

Fra muren og ned mot svingen

55198_s.jpg

Fra muren og opp mot gressbakken

Jeg så ikke noe fisk på turen - men det er ikke så uvanlig. Går jo ikke mye fisk i denne elva så man må bare være på rett sted til rett tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tiltak!

Her er noen til fra Driva:

Driva Elverhøy bru (ca 7-8 km fra munningen): http://www2.nve.no/h/hd/plotreal/Q/0109.00042.000/index.html

Driva Grensehølen (ca 35 km opp i elva):

http://www2.nve.no/h/hd/plotreal/Q/0109.00020.000/index.html

Risefoss som dere har lagt inn ligger ca 8 mil opp i elva nesten helt opp i toppen av (antatt!) lakseførende strekning.

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Korter ned tida" - eller egentlig forlenger jeg den vel, med å:

* bruke uforholdsmessig mye av tiden min på FS

* planlegger å begynne å rydde/klargjøre utstyret

* kjøper nye spesial wobblere som jeg sikkert ikke trenger

* og det siste, har fått designet en t-skjorte til laget, i anledning jubileumet 15 år i Namsen

og det blir kortere og kortere til jeg skal reise men det virker lenger og lenger unna.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.