Gå til innhold
Fiskersiden

Kveite på 201 kilo fångad.


Alessandro
 Share

Recommended Posts

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Enormt , imponerende at det er mulig å bryte inn en slik fisk over ripa. Må være bra reklame for stang, snelle og snøre også. Skal være tatt på hel sei på en "ny" metode.. Kommer vistnok en artikkel om denne kveita i augustutgaven av Fisk & Fri.

Endret av persa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny metod? Tvivlar jag på, jag körde med småtorsk och sej ifjol med samma skeppare.

Ett försök till sammanfattning,

201,122,75,73,65,65,62,60,59,57,56,55,51,45,45,43, 42,41,37,35,33,3x30, 5x20, 15 och

5 stycken emellan 35-20. Tror säkert att 800 flundror kommer toppas i år, dock har inte

någon över 65 kilo släppts, förra året en på 90 kilo.

Endret av Alessandro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikkert dorgere som har tatt den ..de bryr seg lite :D

Ja ikke sant, vi dorgere kakker alt vi ser og slenger resten til måsen og det gjelder alle, nemlig ;)

(får vel skrive spøk for sikkerhets skyld)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yrkesfiskere lever av fisk de selger til konsum ikke opplevelser og lek, tygg på den

Ja da, man kan forstå yrkesfiskerne. Samtidig er det slik at sportsfiskernes lek ikke er noen trussel for kveitas eksistens, det er yrkesfisket.... og sett fra et samfunnsståsted genererer leken mer verdier enn yrkesfisket. Tygg på den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da, man kan forstå yrkesfiskerne. Samtidig er det slik at sportsfiskernes lek ikke er noen trussel for kveitas eksistens, det er yrkesfisket.... og sett fra et samfunnsståsted genererer leken mer verdier enn yrkesfisket. Tygg på den...

Pr: i dag er ikke lek med fisk akseptert som forvaltning hos de som leder styr og stell. Vi ønsker vel fremdeles bosetning i kystnorge også utenfor sesong lenge leve yrkesfiskerne som er bosatt langs vår kyst.

sutt på den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett försök till sammanfattning,

201,122,75,73,65,65,62,60,59,57,56,55,51,45,45,43, 42,41,37,35,33,3x30, 5x20, 15 och

5 stycken emellan 35-20. Tror säkert att 800 flundror kommer toppas i år,

... og påfølgende kommentarer viser at noe er i ferd med å skje.

Enig med pisc at i mange tilfeller generer sportsfiske mer verdier (penger i kassa) enn yrkesfiske. men hvem er det som stikker av med pengene - lokalmiljøet? ikke vet jeg men sportsfiske skal være fiske for fornøyelsens skyld. Her er det rimelig klart at det er profesjonelle aktører inne i bildet.

At sportsfiskere generelt sett ikke er noen trussel sammenliknet med yrkesfiskere er jeg enig i, men 800 kveiter kan ikke tas opp fra et begrenset område uten at det merkes. At noe av fangsten slippes tilbake viser at noen kanskje begynner å få en idé om akkurat dette. Sportsfiske eller ikke, her synes det rimelig klart at det er behov for en regulering. Kanskje en idé å begynne med salg av storviltlisenser - altså kjøp av kveitekort som gir fiskeren rett til 1 stk kveite på xx kg. returnert eller ikke.

Tipper disse kveitefangstene (som er resultat av godt og nitidig arbeide) kommer til å starte en diskusjon. ikke bare på FS, men i media forøvrig. Noe her er ikke bra!

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveitekort er et bra forslag. Naturligvis kan også sportsfisket skade bestandene dersom det kakkes for mye fisk, særlig gjelder det sårbare arter som kveite. Det er jo nettopp derfor C&R er en slik genial forvaltningspraksis.

Jeg ønsker på ingen måte å avfolke kystområdene, snarere tvert i mot. Men hvis de kan sikre seg mer inntekter på turisme enn på å fiske havet tomt, så må jo det være en vinn-vinn situasjon. Men da må det være vilje til å satse på slik virksomhet, myndighetene må legge forholdene til rette (gode lånemuligheter som gjøre det attraktivt å satse), og det må innføres et godt regelverk (der C&R/ bag limits er en naturlig del).

Og selv om turismen er primært en sommervirksomhet i nord, ja man kan fiske i vinterhalvåret, på arter som tåler beskatning. Hvorfor ikke ta opp noe mer kongekrabber? Her burde det jo være penger å tjene samtidig som man gjør en viktig jobb for økosystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny metod? Tvivlar jag på, jag körde med småtorsk och sej ifjol med samma skeppare.

Ett försök till sammanfattning,

201,122,75,73,65,65,62,60,59,57,56,55,51,45,45,43, 42,41,37,35,33,3x30, 5x20, 15 och

5 stycken emellan 35-20. Tror säkert att 800 flundror kommer toppas i år, dock har inte

någon över 65 kilo släppts, förra året en på 90 kilo.

Det var da voldsomt.

Har jeg da forstått det riktig at alle under 65 kilo er sleppt?

Nej, många under 65 kilo har dödats.

... og påfølgende kommentarer viser at noe er i ferd med å skje.

Enig med pisc at i mange tilfeller generer sportsfiske mer verdier (penger i kassa) enn yrkesfiske. men hvem er det som stikker av med pengene - lokalmiljøet? ikke vet jeg men sportsfiske skal være fiske for fornøyelsens skyld. Her er det rimelig klart at det er profesjonelle aktører inne i bildet.

At sportsfiskere generelt sett ikke er noen trussel sammenliknet med yrkesfiskere er jeg enig i, men 800 kveiter kan ikke tas opp fra et begrenset område uten at det merkes. At noe av fangsten slippes tilbake viser at noen kanskje begynner å få en idé om akkurat dette. Sportsfiske eller ikke, her synes det rimelig klart at det er behov for en regulering. Kanskje en idé å begynne med salg av storviltlisenser - altså kjøp av kveitekort som gir fiskeren rett til 1 stk kveite på xx kg. returnert eller ikke.

Tipper disse kveitefangstene (som er resultat av godt og nitidig arbeide) kommer til å starte en diskusjon. ikke bare på FS, men i media forøvrig. Noe her er ikke bra!

Dr.Fish

Dom har ett eget minimimått på 1 meter, 200 av dom 800 ifjol märktes och släpptes tillbaka, fler släpptes tillbaka. Dom togs av 500 sportfiskare förra året så det är inte så lätt som det låter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som ikke allerede vet: Svært stor kveite er for det første ikke spesielt god mat og for det andre ikke spesielt sunn mat. Stor kveite har oppkonsentrert miljøgifter gjennom et langt liv, og bør derfor heller returneres tilbake til havet enn å skjæres i passende biter og puttes i fryseren. Mattilsynet har informert om dette tidligere:

http://matportalen.no/artikler/2005/4/fort...e_under_35_kilo

Mattilsynet har dessverre ikke gått ut med generelt kostholdsråd for kveite, sannsynligvis fordi de ikke har tenkt på at fisken er poppis som sportsfisk (og at det selvfølgelig er morro å få de aller største).

Til dere som får noe på størrelse med et surfbrett: Legg merke til at Mattilsynet advarer spesielt mot jevnlig inntak av stor kveite. Får du en fisk på over 120 kilo, deler den i passende biter og legger den i fryseren, så vil inntaket bli akkurat det. Jevnlig, altså.

EDIT: Merk dere at Mattilsynet setter grensen ved 35 kilo. Det er ikke store kveita...

Endret av Skogtroll2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim Andre - er det noen her som har argumentert MOT sportsfiske som inntektskilde for de lokale? Jeg har ikke sett noen slike argumenter.

Ett forslag (fra meg) var å innføre spesifikke kveitekort for de som kommer for å drive målrettet kveitefiske (slik jeg har forstått mange gjør). Dette vil i så fall være akkurat nettopp det de gjør i andre land, enten du skal jakte bjørn i Canada, løve i Afrika eller pelle sopp i Schwartzwald.

Hele poenget er at også sportsfiske må være bærekraftig. I dette tilfellet er det snakk om et semiprofesjonelt (eller kanskje helproft) sportsfiske i den forstand at flere av utøverne lever av denne aktiviteten (utenlandsk sportsfiskepresse, proffe guider etc). Da er det lett at enkelte mister magemålet og anstendigheten. Det er en grunn til at turistkvoten ble funnet opp, og den grunnen er definitivt ikke at det er et stort problem at utenlandske sportsfiskere koser seg på fisketur i Norge, spiser seg stappmette på selvfisket mat og reiser glade og fornøyde hjem igjen. Nei, problemet er de som ikke har normalt magemål, men kremmere som hele tiden er opptatt av hvordan de kan tjene penger på å selge fangst eller fangstmuligheter til andre. I det øyeblikket man på en eller annen måte begynner å tjene penger på sportsfiskehobbyen sin har man krysset en grense. Dette behøver absolutt ikke være galt i seg selv, men man bør tenke på at forutsetningene har endret seg noe.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim Andre - er det noen her som har argumentert MOT sportsfiske som inntektskilde for de lokale? Jeg har ikke sett noen slike argumenter.

Ett forslag (fra meg) var å innføre spesifikke kveitekort for de som kommer for å drive målrettet kveitefiske (slik jeg har forstått mange gjør). Dette vil i så fall være akkurat nettopp det de gjør i andre land, enten du skal jakte bjørn i Canada, løve i Afrika eller pelle sopp i Schwartzwald.

Hele poenget er at også sportsfiske må være bærekraftig. I dette tilfellet er det snakk om et semiprofesjonelt (eller kanskje helproft) sportsfiske i den forstand at flere av utøverne lever av denne aktiviteten (utenlandsk sportsfiskepresse, proffe guider etc). Da er det lett at enkelte mister magemålet og anstendigheten. Det er en grunn til at turistkvoten ble funnet opp, og den grunnen er definitivt ikke at det er et stort problem at utenlandske sportsfiskere koser seg på fisketur i Norge, spiser seg stappmette på selvfisket mat og reiser glade og fornøyde hjem igjen. Nei, problemet er de som ikke har normalt magemål, men kremmere som hele tiden er opptatt av hvordan de kan tjene penger på å selge fangst eller fangstmuligheter til andre. I det øyeblikket man på en eller annen måte begynner å tjene penger på sportsfiskehobbyen sin har man krysset en grense. Dette behøver absolutt ikke være galt i seg selv, men man bør tenke på at forutsetningene har endret seg noe.

Dr.Fish

Hur kan du kolla om man fiskar riktat efter kveite eller inte? Skall du ha platser som inte får fiskas utan kveite-kort? Om man inför fler restriktioner, tror du att märkningen och C&R av kveite kommer att öka

eller minska? Jag tror den kommer att minska.

Endret av Alessandro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hur kan du kolla om man fiskar riktat efter kveite eller inte? Skall du ha platser som inte får fiskas utan kveite-kort? Om man inför fler restriktioner, tror du att märkningen och C&R av kveite kommer att öka

eller minska? Jag tror den kommer att minska.

Jeg har ikke noe fasitsvar på hvordan dette skal gjøres, men om man kommer til land med kveite, men uten kort, kan man kanskje betale i ettertid? Dette vil nok ikke redusere C&R andelen.

Uansett, forslaget mitt er ikke ment å ramme en vanlig sportsfisker eller turist som er så heldig å få en kveite på kroken, og kanskje opp i båten. Det vi imidlertid aner konturene av her er framveksten av en sportsfiskeindustri som ser mulighetene til å tjene raske penger på skreddersy opplegg for troféfiske. 800 kveiter fordelt på 500 personer (hvis dette stemmer) forteller om en viss suksess. Igjen - jeg sier ikke at dette er galt sålenge det legges igjen penger i lokalmiljøet og så lenge det drives bærekraftig, men for å sikre dette synes det åpenbart at det er behov for visse reguleringer. Egentlig burde det ikke vært behov for regulering av sportsfiske i havet. Med fare for å gjenta meg selv - i et ideelt Norge (for meg) burde det stå enhver fritt (nordmann eller turist) å fiske hvor man vil og hva man vil i havet. Nyt naturen, fangsten og maten. Reis hjem mett av fisk og inntrykk og kom tilbake senere. Dette er rekreasjonsfiske og burde være tilgjengelig for alle. I det øyeblikket noen føler lysten til å tjene penger på denne aktiviteteten forsvinner begrepet rekreasjon og erstattes av business, industri og dessverre altfor ofte - grådighet. Et fåtall blir aldri fornøyde med litt. De skal hele tiden ha mer. Da kommer behovet for reguleringer. Reguleringer som dessverre også rammer den "normale" turist.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DR Fish

Kim Andre - er det noen her som har argumentert MOT sportsfiske som inntektskilde for de lokale? Jeg har ikke sett noen slike argumenter.

har jeg sagt at noen her argumenterer mot sportsfiske?? det var kommentaren under som ga meg vann på mølla, ikke en direkte kommetar om at det er motstand for sportsfiske, men en påminnelse om at selve viljen hos de lokale til å prøve noe nytt ikke er helt på topp, de syter om dårligere fiske, og at bestandene blir dårligere. nå snakker jeg ikke om alle, heldighvis er det noen som tør å prøve, og de lykkes til de grader

Hva gjør man med et kveitelik på 200 kilo, matfisk neppe, bare spør? :)

PS Yrkesfiskere lever av fisk de selger til konsum ikke opplevelser og lek, tygg på den

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe fasitsvar på hvordan dette skal gjøres, men om man kommer til land med kveite, men uten kort, kan man kanskje betale i ettertid? Dette vil nok ikke redusere C&R andelen.

Uansett, forslaget mitt er ikke ment å ramme en vanlig sportsfisker eller turist som er så heldig å få en kveite på kroken, og kanskje opp i båten. Det vi imidlertid aner konturene av her er framveksten av en sportsfiskeindustri som ser mulighetene til å tjene raske penger på skreddersy opplegg for troféfiske. 800 kveiter fordelt på 500 personer (hvis dette stemmer) forteller om en viss suksess. Igjen - jeg sier ikke at dette er galt sålenge det legges igjen penger i lokalmiljøet og så lenge det drives bærekraftig, men for å sikre dette synes det åpenbart at det er behov for visse reguleringer. Egentlig burde det ikke vært behov for regulering av sportsfiske i havet. Med fare for å gjenta meg selv - i et ideelt Norge (for meg) burde det stå enhver fritt (nordmann eller turist) å fiske hvor man vil og hva man vil i havet. Nyt naturen, fangsten og maten. Reis hjem mett av fisk og inntrykk og kom tilbake senere. Dette er rekreasjonsfiske og burde være tilgjengelig for alle. I det øyeblikket noen føler lysten til å tjene penger på denne aktiviteteten forsvinner begrepet rekreasjon og erstattes av business, industri og dessverre altfor ofte - grådighet. Et fåtall blir aldri fornøyde med litt. De skal hele tiden ha mer. Da kommer behovet for reguleringer. Reguleringer som dessverre også rammer den "normale" turist.

Dr.Fish

Hmm, blir svårt att genomföra, kveiten är lätt att rensa till havs. Konturerna av en sportfiskeindustri, den finns redan, två camper på Röst och en på Väröya, en äldre fiskecamp är såld och en ny är byggd, kan inte alla turer kring det. Det på

två av öarna i Lofoten finns många fler camper längst kusten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.