Gå til innhold
Fiskersiden

Kveite på 201 kilo fångad.


Alessandro
 Share

Recommended Posts

Det kan godt hende det blir umulig å gjennomføre. Fiskecamper skal finansieres. Det betyr at man trenger mange folk som er villige til å legge igjen mye penger. Den beste reklamen er fangstrapporter som nærmest lover storkveite. Kundene forventer etterhvert kveite. Får de en på 10 vil de ha en på 20. Når den er i båten vil de gjerne ha en på 50, og så en på 125. Dette vil alle. Derfor drar 500 mann opp 800 kveiter. Og fordi folk som har betalt mye for en ukes fiske driter i dem som kommer uka etter, er de ikke interessert i å etterleve regler og reguleringer. De kommer hele tiden til å sabotere dette - ved å rense fisk på havet så den ikke blir registrert, eller andre måter å omgå foreløpig teoretiske begrensninger. Hvor lenge kan man fortsette å dra 800 kveiter i året innenfor et relativt lite område? Og hvem bryr seg egentlig? Når fiskecampene er godt etablert og hvermansen fra Sverige og Tyskland kommer som gjester, da er allerede de innovative (semi)profesjonelle sportsfiskerne på vei til nye jomfruelige områder for igjen å hylles for sine bragder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Og hvem bryr seg egentlig? Når fiskecampene er godt etablert og hvermansen fra Sverige og Tyskland kommer som gjester, da er allerede de innovative (semi)profesjonelle sportsfiskerne på vei til nye jomfruelige områder for igjen å hylles for sine bragder.

Utrolig godt skrevet Erik! At verden vil bedras er det jo liten tvil om, innenfor sportfisket som på andre områder i livet. Og dette kjøret mot de mest populære og etablerte plassene er jo en ren Klondyke-effekt. Dette viser kanskje at de fleste av oss burde bli flinkere til å finne våre egne plasser enn å dilte etter disse semiproffene. Hvis man har tid og krefter fins det sikkert haugevis med jomfruelige kveiteplasser langs norskekysten der disse semiproffene enda ikke har vært. Dilemmaet er altså om man skal gjøre jobben selv, og kanskje finne frem til et drømmested ingen andre har vært, eller om man skal velge å dra til dekket bord, som koster mer penger, men som kanskje koster mindre tid, men der hvor risikoen er at festen (nesten) er over... valget er ditt... og mitt. Og jeg innrømmer gladelig at jeg mange ganger har valgt det enkle og dyre fremfor det jomfruelige og billigere, men også svært mye mer tidskrevende, rett og slett fordi jeg har alt for lite tid til fiske. Det har jeg gjort både på Vannøya etter kveite og i Spania etter malle. Men utbyttet på Vannøya har jo vært null og niks, og i Spania ytterst moderat. Så kanskje festen ER over på disse stedene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wildwater har jo allerede innført et minstemål på kveite for sine gjester. Uten tvil burde nok også en ukeskvote/baglimit blitt vurdert, ikke bare der, men langs hele kysten. Det hadde vært for jævlig om sportsfiskerne hadde bidratt til at kveitebestanden, som tydeligvis er på vei opp, hadde blitt redusert igjen lokalt. De som har muligheten til å gjøre noe med det er selvsagt de som driver campene, så all ære til WW for sitt initiativ, både med hensyn til minstmål, C&R og ikke minst merkingsprosjektet. Når det gjelder akkurat kveite har det etterhvert vist seg at sportsfiskerne plukker like mye fisk som yrkesfiskerne oppe på Røst, og da begynner vi å snakke om et ganske stort uttak på sikt. Om et fortsatt eventyrlig fiske der oppe på sikt vil føre til nedgang eller ikke får tiden vise, men samtidig kan man konstatere at kveitefisket i Alaska fortsatt holder koken, og dette sportsfisket med store fangster har holdt på i mange tiår der oppe. I gamle dager var det jo tjukt av kveite langs omtrent hele norskeskysten, så forholdene ligger uten tvil til rette. Når det er sagt er det liten tvil om at det er liknende muligheter i så og si hele Nordland, Troms og Vest-Finnmark, så det er i grunn bare å finne fram kartet. En annen ting er at det er til dels vrient å få leid en dugandes båt eller eventuelt å sette ut en man drar med seg selv, derfor vil man oftest flokke til områder der forholdene for småbåtfiske ligger til rette. Men at man bør vurdere føre var-prinsippet allerede mens stammen er sterk er det liten tvil om. I motsatt tilfelle går det som det gjør ellers; Klondyketilstander i noen år, og så game over. Da kan man vente kanskje 20-30 år før stammen får bygd seg opp igjen, om den noen gang gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Druene er grønne.- sikker sure også " sa reven når han ikke fikke tak i druene.

Utrolig mye misunnelse å lese i flere av innleggene . Hadde det vært norske "sportsfiskeguruer" som hadde utviklet og utforsket det norske havfiske slik svenske vannlig sportsfiskegutter vellykket har gjort , hadde guruene vært helter i dag .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig mye misunnelse å lese i flere av innleggene . Hadde det vært norske "sportsfiskeguruer" som hadde utviklet og utforsket det norske havfiske slik svenske vannlig sportsfiskegutter vellykket har gjort , hadde guruene vært helter i dag .

Hvis det er blant annet mine innlegg du sikter til, så kan jeg forsikre deg om at jeg ikke er misunnelig, men heller imponert av det særlig svenske havfiskere har fått til i Norge. Problemet er jo ikke at disse er dyktige eller får fantastiske resultater. Og om de er svensker eller nordmenn er knekkende likegyldig, de er verken noe mer eller mindre helter av den grunn. Men også du innser vel at den Klondyke-stemningen som ofte kommer i kjølvannet av at noen ultradyktige pionerer går opp løypa og får fremgang, kan medføre en del problemer, som for eksempel overfiske og en hurtig overutnyttelse av de mulighetene som ligger. Ja, det er jo slett ikke alltid pionerene selv rekker å høste særlig mye av fruktene av sin egen satsning engang før "hordene" kommer og tar for seg.

I en litt annen skala var det jo dette som skjedde da vi oppdaget Jovann på slutten av 1980-tallet (og hvis man generaliserer, i hele meitemiljøet rundt 1990 ved introduksjonen av specimenkonkurransen, der alle fisket de samme stedene - de som gav poeng i konkurransen). Plutselig skulle "alle" ha en stor suter. Misforstå meg ikke, vi unnet folk en stor suter, og vi "klandrer" ingen personlig, men fra å ha herlighetene for seg selv til en situasjon der det satt folk nesten overalt hvert eneste døgn hele sommeren var en vanskelig situasjon. Er det ikke dette som kalles almenningens tragedie, alle ødelegger på sett og vis for hverandre? Og det er nettopp dette vi risikerer på de mest hotte kveiteplassene også, dersom ikke særlige tiltak settes i verk. Det gjelder å være sitt ansvar bevisst, særlig når man fisker etter en så sårbar art som kveita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltredes. Når det gjelder suter har stort sett praksisen fra dag 1 hos specimenfiskere vært at fisken slippes ut igjen levende, og ting hadde nok sett annerledes ut om all fisk hadde blitt kakket. Heldigvis ser dette til å komme mer og mer i sjøen også, men der er det fortsatt langt fram ennå. Men det er nok bedre å være for tidlig ute enn for seint ute når det gjelder også sjøfisken. Snakket nettopp med "hobbykveiteforsker" Torstein Halstensen som har et merkingsprosjekt på kveite gående på Vestlandet. Han kunne fortelle at omtrent 90% av gjenfangstene var på fisk som knapt hadde rørt seg av flekken siden sist, mens de siste 10% hadde lagt ut på til dels lange vandringer. Noe å tenke på...

PS: Når det gjelder rekordfisken: "Og fisken blir ikke bare verdsatt som en rekordfisk.

- Kjempekveita skal selges til et lokalt fiskebruk. Inntektene gir vi til barneskolen på Værøy, sier Keskitalo til Dagbladet.no"

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge en artikkel i morgendagens Lofotposten så har kveitefisket rundt Værøy fått de lokale fiskerne forbannet. Under overskriften "Raser mot kveitefiske" kommer det mellom annet fram påstander om at de bruker undervannskamera for å lokalisere fisken. Værøy fiskerlag skal ha møte for å diskutere tursitfisket. I følge loggen på Værøy er minst 750 kg kveite levert på tre uker. I følge fiskerne er dette at altfor stort uttak, dette begrunner de med at fisket skal pågå i fem måneder.

I tillegg vil fiskeridirektoratet komme til Værøy for å se nærmere på det som skjer. Det kommer også frem at mesteparten av kveitene som tas angivelig blir merket og sluppet, men fiskeridirektoratet vil vite mer om merkingen, blant annet hvem som er oppdragsgiver.

Til slutt så har også ordføreren fått uttale seg. Han har fått telefoner fra sinte fiskere, men vil ikke gjøre noe med saken. Avisen har ikke fått kommentar fra Keskitalo, men det ligger vel an til en oppfølgingssak over helgen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, yrkesfiskerne tjener sine kroner på kveite, Keskitalo og WW sørger jo også for at det kommer penger tilbake til lokalsamfunnet, men de slipper i det minste ut endel fisk igjen, og bidrar dessuten til økt viten om fisken. Men folk ser kanskje heller at ingen gjør det? Det skal liksom ikke være mulig å gjøre noe nyttig på eget initiativ her på berget, alt skal styres og kontrolleres. Men overrasket over yrkesfiskernes reaksjon er jeg ikke. Etisk og moralsk har i mine øyne WW en relativt sterk sak, men fornuft og følelser går dessverre sjelden hånd i hånd. Det stemmer nok at gutta har brukt undervannskamera der oppe, men dette er ikke for å lokalisere fisken, men for å filme heftige undervannsscener under fighten med fisken. Å bruke et UV-kamera for å lokalisere fisk på store dyp i sterk strøm kan jeg skrive under på at er temmelig umulig, spesielt kveite, som både har kamo-farger og dessuten ligger klin på bånn. Til eventuelle skeptikere kan jeg bare oppfordre de til å prøve selv! Denne tråden fra Kristians blogg får nå ny aktualitet: http://wildwaterkristian.blogspot.com/2008...ela-vrlden.html

Uansett litt spesielt at man skal straffes for å være en dyktig sportsfisker, og ha knekt en kode yrkesfiskerne ikke fikser å gjennomføre sjøl.

Merkingen skjer btw i samarbeid med Havforskningsinstituttet i Bergen.

Fra Kristians blogg: "Per Jonasson kvällsguidar med lyckat resultat. Märkt och i retur i samarbete med Norska Havsforskningsinstitutet i Bergen. De är för övrigt extremt nöjda med det jobb Wildwater gör. Ingen annanstans märks och släpps så stora som av oss. Detta ger ovärdeligt forskningsunderlag"

Bortsett fra Keskitalo og nevnte Torstein Halstensen, som merker linefisket kveite, er det knapt noen som gjør det i Norge.

Noterte meg dessuten denne noe surmagede kommentaren til rekordfisken på 202 kilo i nettopp Lofotposten:

"Det er jo helt “fantastisk” at alle kveiters bestefar taues inn av knalltøffe, såkalte turister. For en må jo bare håpe at det ikke er en rognsprengt hunnfisk utlendingene (guidet av en mediakåt svenske…) tilfeldigvis kom over, på kveitas gytefelt. Er det virkelig ikke lovfestet fredning av den ypperste, dog utrydningstruede, matfisken vi har på kysten vår Bøtelegg og kjeppjag Søren Beck tilbake til København !!!

av Hans K. W."

Tipper forresten kveita driter i om den blir tatt på stang av en turist eller på line av en norsk yrkesfisker. Men i det første tilfellet har den i det minste langt større sjanse til å bli satt ut igjen i vitenskapens tjeneste.

Og hvorfor han vil ha fredning av en matfisk han selv hyller som den ypperste kan man jo lure på.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noterte meg dessuten denne noe surmagede kommentaren til rekordfisken på 202 kilo i nettopp Lofotposten:

"Det er jo helt "fantastisk" at alle kveiters bestefar taues inn av knalltøffe, såkalte turister. For en må jo bare håpe at det ikke er en rognsprengt hunnfisk utlendingene (guidet av en mediakåt svenske…) tilfeldigvis kom over, på kveitas gytefelt. Er det virkelig ikke lovfestet fredning av den ypperste, dog utrydningstruede, matfisken vi har på kysten vår Bøtelegg og kjeppjag Søren Beck tilbake til København !!!

av Hans K. W."

Tipper forresten kveita driter i om den blir tatt på stang av en turist eller på line av en norsk yrkesfisker. Men i det første tilfellet har den i det minste langt større sjanse til å bli satt ut igjen i vitenskapens tjeneste.

Kjenner typen, og det er ikke mye håp å spore hos de gutta der. Håpet ligger i at holdningene dør med generasjonen og at etterkommerne har et noe mer reflektert syn på tingenes tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikker. Vi har flotte resurser i Norge og disse bør forvaltes best mulig. At sportsfiske genererer betydelig større verdier en kommersielt fiske gjør , er det ikke noe tvil over.

Jeg husker ikke nøyaktig hvor jeg leste at kommersielt fiske genererer verdier tilsvarende 18 millaerder euro- sportsfiske 21 millarder euro. Sportsfiskere setter en god andell av fisken tilbake- det gjør aldri yrkesfiskere, om så er det dumping av fisk de ikke kan selge. Selvfølgelig har vi bruk for yrkesfiskere og jeg unner alle ett godt fiskemåltid, men holdnningen mange av disse har er utrolig fosilt " jeg tarn før andre gjør det" samtidig angriper mange av disse oss som har tatt det valget av å bli det vi nemlig er : Yrkes sportsfiskere

I forbindelse med min virksomhet og bra fangst , stimert til 120- 250 kg. fisk på gode dager, ( bra her nede) der mine kunder blir informert på forhånd at jeg driver med baglimit, strenge minstemål og det meste gjennutsettes , er jeg blitt kontaktet for levering av fisk til mottaket.. Jeg selger opplevelser , ikke fisk .Fisken har mer verdi for oss levende en død i disken , var mit svar.

At det blir nevnt gyting av kveite er latterlig- Hvor mange gyte torsk blir ikke det tatt i løpet av året ?

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noterte meg dessuten denne noe surmagede kommentaren til rekordfisken på 202 kilo i nettopp Lofotposten:

"Det er jo helt “fantastisk” at alle kveiters bestefar taues inn av knalltøffe, såkalte turister. For en må jo bare håpe at det ikke er en rognsprengt hunnfisk utlendingene (guidet av en mediakåt svenske…) tilfeldigvis kom over, på kveitas gytefelt. Er det virkelig ikke lovfestet fredning av den ypperste, dog utrydningstruede, matfisken vi har på kysten vår Bøtelegg og kjeppjag Søren Beck tilbake til København !!!

av Hans K. W."

Dette må vel være tidenes mest ufrivillig ironiske kommentar! :blink::huh::):blush:;)

For hvis det er noe nordlendingene har basert HELE sin velstand på så er det å fiske opp gytemoden og rognstinn fisk, enten det er kveite eller torsk, og med det nettopp ført til at særlig kveite har blitt sårbar i første instans.

Og kritikken mot WW er jo mildt sagt misforstått; de tar opp og dreper færre kveiter enn et yrkesfiske ville gjort, de driver omfattende gjenutsetting og bidrar til økt kunnskap om kveite, den fisken som blir tatt blir utnyttet til mat, og selges gjerne til lokale fiskeforhandlere, virksomheten deres genererer store verdier i lokalsamfunnet (økt trafikk gir blant annet økt handel), og når de atpåtil donerer penger fra salg av fisk til en skole, ja da er det vanskelig å forstå kritikken. Hvorfor ser de heller ikke mulighetene denne kveiteturismen gir. Her har man jo en alle tiders mulighet for å få i pose og sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det lokale fiskemottaket selger fisken videre bryter de ganske sikkert norsk lov, som regulerer omsetning av fisk som er forurenset med ulike fremmedstoffer. Siden det er omsetningsleddet sjøl som bærer bevisbyrden må de faktisk analysere den konkrete fisken før de kan selge den...

Jeg ser at fiskerne får skryt av å ha innført minstemål, men på kveite burde man heller slippe ut de store og spise de små. Bedre matfisk, lavt innhold av miljøgifter - og ikke minst mulighet for at de beste kveitegenene kan leve videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo på mange måter det som skjer også da. Fineste matfisken er fisk opptil 30-35 kilo. Men at gutta tar med en v-rekfisk har jeg ingen problemer med å skjønne. Selv Mattias på Ascension tar inn marlin han mistenker å veie over 1000 pund. Hvorfor? PR for fisket selvsagt. Ingen grunn til å nekte på at det er en kommersiell bedrift som lever av resultatene, dvs mye og stor fisk. Om noen luringer hadde startet opp en "økologisk" fiskecamp der man nærmest garanterte få og små fisk av arter som ikke var truet hadde de nok gått konk det første kvarteret.

Men jeg må innrømme at det er rørende å se yrkesfiskere som nå er bekymret for en fiskebestand. Sist gang det skjedde i stort omfang var jo når de selv med myndighetenes velsignelse utryddet silda på 70-tallet, men da ropte de ikke varsko før det var for seint.

At WW kjører minstemål på kveita for å skåne fisk som ikke er gytemoden har jeg ingen problemer med å skjønne. Hellebarn på 2-3 kilo er dessverre fortsatt en etterspurt matfisk, men man skulle bare ha gjort det samme med smolten i lakseelvene!

Kon forøvrig en kommentar til i Lofotposten:

"Dette gjør mæ bærre trist og oppgitt…. tænke sæ denne skapningen som kan være helt oppimot 60 år gammel og som sekkert ikkje hadde så mange andre fienda som Den trengte bekymre sæ førr ende sine daga på denne utrulig intetgivende måten…..Men men.. ka ainna kan en regne med fra ignorante og mediakåte turista….

Det e rett og slett skammelig og på en måte provoserandes førr mæ å måtte se den her jyplingen posere på sia av ett av naturens under…

Som Hans K Waage i første innlegg skriver, bøtelegg og kjeppjag Herr Beck hjem igjen….."

Merkelig at dersom fisken hadde blitt tatt av en norsk yrkesfisker blir vedkommende hyllet som helt, mens en dansk sportsfisker omtrent blir truet når han får en sånn fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt frustrasjonen til fiskerne i Lofoten ang. de tilstandene som er der oppe nå. Det blir omtrent som om du finner gull i hagen din, også våkner du opp en morgen av at alle naboene står utenfor med spade og spett.

Når det gjelder de mengdene storkveite som blir tatt opp (både av yrkesfiskere og sportsfiskere), er det virkelig på tide å legge restriksjoner, før det er for seint. Det er ingen tvil om at det slåes i hjel mye stamkveite som skal danne grunnlaget for videre eksistens av kveite her oppe. Dersom man tenker på hvor mange kveiteyngel ei kveite på 50-60 kg kan produsere de neste 10 årene, og ganger det med de tusentalls kveitene som har blitt tatt de siste par årene, så er det et stort potensielt tap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selvsagt enig i det. Måtehold må til, og uttaket bør skje i kontrollerte former. Nå eksisterer det jo allerede turistkvoter for utlendinger, men det er ingen hemmelighet at disse lett kan omgåes ved at man først selger fangsten sin til eieren av fiskecampen for 1 krone kiloen, og så kjøper den samme fisken tilbake for 2 kroner kiloen. Da er fisken kjøpt, og med kvittering føres den ut av landet. At den deretter fortolles inn i hjemlandet kan jeg aldri tenke meg. Men at det burde vært baglimits på samme måte som det som har blitt innført i lakseelvene burde det ikke være noen tvil om. Maks en om dagen, tre i uka er en kvote alle bør kunne leve med. Samt minstmål på en meter selvsagt. Når det gjelder den aktuelle saken på Værøy må jeg nok en gang vise til at mye av fisken settes ut igjen, noe man ved selvsyn kan sjekke her: http://www.wildwaterkristian.blogspot.com/

OG; om en stamfisk på 50-60 kilo taes av en yrkesfisker kan man i hvertfall være HELT sikkert på at den IKKE blir satt ut igjen.

Forøvrig viser jeg nok en gang til Alaska, der sportsfisket etter kveite har vært stort i årtier uten at dette har hatt noen påviselig effekt på kveitebestanden.

Tipper denne uttalte frustrasjonen fra yrkesfiskerhold er fundamentert i den eneste driften som er sterkere enn seksualdriften her hjemme; misunnelsen. Dessuten store mengder antakelser som til dels er tuftet på vrangforestillinger og direkte faktafeil. Det med undervannskamera er jo helt idiotisk å påstå. Tipper de som fremsatte de påstandene ikke engang vet hvordan et UV-kamera fungerer eller ser ut. Jeg har et sjøl, og kan forsikre om at dersom jeg skulle brukt et sånt til å lete opp kveite før jeg slapp ned redskapen, hadde jeg nok ikke behøvd å ta med meg stanga i båten engang. Men man skal jo som kjent ikke kunne lykkes med noe nytt her hjemme uten å få smake medaljens bakside heller. Janteloven står fortsatt over norsk lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke godt å si, men her:

http://www.fiskeribladetfiskaren.no/defaul...101&lesmer=7399

finner man mye rart. Enjoy!

Sikkert endel sant i det gutta sier, men tydeligvis en god del som har gått de hus forbi også. Stusset over dette utsagnet:

"I tillegg driver gruppen fritidsfiskere å setter ut kveite etter at den er merket med Havforskningsinstituttets merke. Dette blir liksom helt galt i mine øyne, sier Bensvik. "

-Hva i all verden er galt med å bistå forskningen? Det er jo mer enn yrkesfiskerne der oppe gjør.

"På den ene siden drives det et såkalt «catch and release-fiske». Men hva med all annen småfisken, den som ikke når opp som rekordfisk, og som kastes ut etter å ha blitt trukket opp?"

- Her må tydeligvis ting inn med pipette, ikke teskje.

Men jaggu vanker det ikke litt professional curtisy også:

"- På den andre siden er jeg også imponert over denne type fritidsfiskere. De er jammen meg gode fiskere også. Utstyrsmessig blir vi bare smågutter som yrkesfiskere. Topp moderne redskaper, slik som pilker og angler, som vi yrkesfiskere bare kan drømme om.

I tillegg har de god teft. I alle fall finner de kveiteplasser som lokale fiskere har benyttet som kveitevad-sett i mange år, og det uten å ha satt en eneste rekord, sier Bensvik."

Uansett ligger det nok an til et møte der oppe slik at partene forstår hva de driver med. Men det er klart; om man kommer i land med 500 kilo fisk og bare har lov til å ta med seg 15 hjem får man fort et forklaringsproblem. Vet at Trond på Røst har en såkalt "turistkvote" som gjør at han kan ta imot fisk man ikke kan ta med hjem selv. Sprengt fisk, fisk som er dypt kroket osv. Men å kakke fisk bare for å veie den for deretter å hive den blir selvsagt helt feil i en yrkesfiskers øyne, og nok også i de fleste sportsfiskeres også.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en mor som blir hissig når det snakkes om å sette ut igjen fisk... :unsure:

Stoler på at Wildwater har planlagt å drive med turistfiske i mange år til. Da vil det være i deres egen hensikt å holde kveitebestanden oppe.

Det er nå flere og flere gamlinger og yrkesfiskere som ser på turistfisket som en resurs man kan tjene ekstrakroner på. Noe som sårt trenges her oppe siden torsken er nesten utryddet.

Bestanden av småkveite har økt noe helt utrolig de siste årene, og det til tross for at det kryr av svensker, tyskere og søringer rundt alle holmene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så arg som jeg aldri har blitt her på fiskersiden før....... Værre enn trøndere dette..

Har en mor som blir hissig når det snakkes om å sette ut igjen fisk... :unsure:

Stoler på at Wildwater har planlagt å drive med turistfiske i mange år til. Da vil det være i deres egen hensikt å holde kveitebestanden oppe.

Det er nå flere og flere gamlinger og yrkesfiskere som ser på turistfisket som en resurs man kan tjene ekstrakroner på. Noe som sårt trenges her oppe siden torsken er nesten utryddet.

Bestanden av småkveite har økt noe helt utrolig de siste årene, og det til tross for at det kryr av svensker, tyskere og søringer rundt alle holmene her.

Bestanden av småkveite har ikke kommet fra ingenting? Hvorfor er torsken utryddet? Fordi yrkesfiskerne ikke kan se den grense under vann....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvis er det ikke flertallet av de lokale som er så på jordet. Enig med Triturus, det verste jeg har lest noen gang mtp ignoranse og fordommer.

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det nettopp er yrkesfiskerne som via lobbyvirksomhet og gode kontakter har en inhabil fiskeriminister + forskere uten virkelighetsoppfatning i ryggen. Ergo får de gehør for sine synspunkter, noe som gjerne ender med lovforslag som rammer sportsfiskere, og dernest fiskebestandene, ved at de uten videre får kjøre på som før. Fornuft og følelser går sjelden hånd i hånd, på samme måte som fornuft og religion. Men WW bør nok komme på banen temmelig kjapt ja, før de plutselig får noen nye lover tredd over hodet som gjør det temmelig umulig å drive virksomheten der oppe. Hele greia koker jo ned til hvem som skal få lov til å ta opp fisken i nord; lokale yrkesfiskere eller utenlandske turister. Det er sakens kjerne. Turistkvoter eksisterer allerede, det er 15 kilo + en "trofefisk" for utlendinger, som er hva de får ta med ut av landet. De har heller ikke lov til å selge fisken de får i Norge. Så lenge ting drives på disse premissene burde det ikke være noe problem for noen av partene. Har jo ved selvsyn reagert på endel bilder der brygga er full av stortorsk og storsei. Er det virkelig SÅ kritisk nødvendig å vite om torsken veier 14,2 eller 14,7 at den dermed må kakkes og dermed bli med til land? Og når det er såpass mye fisk som det til tider er der oppe er det like greit å ha det i bakhodet allerede mens man kroker den første fisken. Fra småbåter er det en enkel sak å håndlande fisken og deretter slippe den uti igjen. Gjør man det riktig klarer fisken seg fint. Veiing av fisk i åpen sjø blir aldri nøyaktig, men så lenge det ikke er en skikkelig specimen ser jeg ingen grunn til å kakke den bare for å få notert en pers på torsk på 12,1 og 8,7 på sei der oppe. Så sånn sett har mange sportsfiskere seg sjøl å takke for reaksjonene, også gjester hos WW. Fiskelykken bør ligge i opplevelsene, ikke antall kilo på dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste innlegget til CB er vanvittig poengtert og beskriver vel hovedpoenget og mentaliteten i fiskerimotsetinger her i nord. Forskjell nå er at det ikke er havgående flåte mot fjord/skjarkfiskern men lokale mot turister. Jeg mistenker WW for å kanskje ikke gjort forarbeidet sitt godt nok i denne bredt anlagte satsingen i Lofoten. Det kan vise seg uklokt å undervurdere "folkeligheten" når det gjelder resursutnyttelse. Mulig bør WW gutta finne frem de berømte åran også og fossro utover fjorden, dvs knegå lokale intersser og berge stumpene?

Endret av persa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.