Gå til innhold
Fiskersiden

Kveite på 201 kilo fångad.


Alessandro
 Share

Recommended Posts

Gjør ikke meg noe imot å bli kvitt disse som finansierer turene sine med å ha med vakuumpakket fisk for videresalg hjem. At de er kriminelle er det jo ingen tvil om, men de vet at sjansen for å bli tatt er såpass liten at de våger å ta den. Kontrollene burde bli mer intensive. Et alternativ syns jeg bør faktisk være at campeiere bør lønnes/straffes om slikt forekommer/ikke forekommer. Det er capmene som kan rydde opp i dette. "yrkesfiskerne" fra utlandet bryr seg nok pent lite om hva som står på et skilt.

En annen ting bør være at om utlendinger skal ut i båt, bør de enten ha med seg en med båtførerbevis eller ha det selv. Dette vil også øke profesjonaliteten til de som kommer, og vi vil luke ut de som videreselger fisk pga det vil bli for dyrt for dem.(forhåpentligvis) Det vil også bli færre dødsulykker på sjøen.

Jeg syns faktisk at det er campeierne som bør ta rev i seilene her. At de mister penger på de som forsvinner, vil vinnes igjen på de fiskefanatikerne som forstår at dette er en seriøs camp.

Dette høres bra ut ja.

Men hvordan skal vi få campeierene med på dette? Selvpålagt, eller pålagt via lov-/regelendringer sentralt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

snakket med en som driver camp i fjor, han kjøpte fisken av turistene og solgte den tilbake for 50 øre ekstra pr kilo. da hadde de kvittering og kunne ta med så mye som de ville hjem ifølge ham...

Hvitvasking ja. En campeier som sansynlig ikke er genuint glad i sportsfiske. Gjør vond i sjela å høre om slike folk. Politianmeldelse er på sin plass. Han vet hva han gjør, så kan ikke skylde på sinnsyk i gjerningsøyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var selv vitne til rene yrkesfisketurisme i en av mine favoritt havfiskedestinasjoner. Jeg kan selv tysk og spilte som om jeg ikke kunne. Overhørte at disse turister hadde med seg hjem alt i alt ca. 2.000 kg. med filet av flere fiskesorter.Alt filetert og vakuumpakket med fiskeslag på en så profesionelt måte som var til å missunne. Det viste seg at disse sportsfiskere var egentlig tyske yrkesfiskere som brukte Norge som fiskeplass og omsatte fisken i Hamburg.

Campeieren viste nok om det , men så mellom fingrene. Han ble selvfølgelig konfrontert med saken og jeg ble deklaret "persona non grata" i alt ettertid. Orienterer at denne tilfelle førte til den upopulære 15 kgs grensa og ved hjelp av tråder som ble trukket i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok hos campeierne man må begynne ja. Men jeg tror det ble gjort en stor tabbe når turistgrensa ble satt til 15 kilo. 25 hadde nok vært noe begge parter kunne levd med. Nå driter folk i grensa uansett, og bryter den big time. Uansett ingen tvil om at det må til opplysnings-/holdningskampanjer hos enkelte grupper utenlanske sportsfiskere, enten de fisker i ferskvann eller saltvann. Mild tvang må nok til, men lovendringer og pålegg har lite for seg om det ikke blir håndhevet. Tette uanmeldte kontroller må nok til for å få ting inn i ordnede former. Blir nesten som laserkontroll på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Cato. 25-30 kg. hadde faktisk vært best og alle kunne leve med det. Nå finnes det til og med yrkesfiskere ( av de som fikk til 15 kgs. kvote) som kjøper fisk fra turister for så å selge samme fisk til latterlig pris tilbake. Samtidig vet samme yrkesgruppen og campeierne, at det ikke er tillat for en utenlandsk statsborger som ikke er bosatt i Norge, å omsette fisk i Norge.

For å gjøre det enkel burde det heller ikke være lov å kjøpe fisk fra disse.

Vel, det blir også spennende å se hva som skjer når obligatorisk båtførerbevis inføres ( velkommen fra min side) Vilhelm nevnte dette med å ha kjentfolk med bevis om bord i disse båter for blant annet unngå ulykker.

Så enkelt er det ikke: Med en gang man har fører eller guide om bord, trer en haug med nye forskrifter som krever sertifisering på lik linje med charter båter.

snakket med en som driver camp i fjor, han kjøpte fisken av turistene og solgte den tilbake for 50 øre ekstra pr kilo. da hadde de kvittering og kunne ta med så mye som de ville hjem ifølge ham...

Hadde jeg vært deg , så hadde jeg anmeldt campeieren.( om du tåler bråk) Han bryter flere lov , blant annet regnskapsloven. Om han skrev kvittering, bør slik være i firma regnskap og er nok bevis for påfølgende straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Compulsory skippers qualifications will never happen for small boats unless it happens Europe wide as it is more or less a universal law and almost a reciprocal agreement between European countries.

With the amount of unqualified Norwegian powerboat owners around it would be an unpopular political move in Norway as well.

Losing the vote of summertime dickheads would be a significant amount of votes without counting the responsible boaters... Germans don't have a monopoly on being a nuisance or a danger to themselves and others in that respect.

This made me giggle :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.