Gå til innhold
Fiskersiden

Tidligfisket i Bjøra 2008 - et forsøk på en slags fiskedagbok...


PerH
 Share

Recommended Posts

Hører på radioen at Flesland stenges pga streik :(

Foreslår at du slakter en hane, finner fram dukka med nålene og kanskje en liten tromme med rare tegn på. Noen må få svi for det som skjer!!

Kom igjen, Per.

Ikke finn deg i det

Hva kan den lille mann gjøre, da? :unsure:

Jo, jeg ringte noen fysisk enda mindre, forfrosne, utstøtte runebommesjamaner som allerede var lyn forbanna på grunn av nylig ankommet snødekke og utsikter til utsatt molteblomstring. Jeg fortalte historien om disse allerede overbetalte noksaktene som var i streik og det dyrkjøpte fisket jeg antagelig ville miste. "Helsikkes laksesabotøra, urk, urk...", smalt det i andre enden, før forståelig språk ble avløst av tungetale og guttural ralling. Jeg stod undrende og lurte på hvor syk mannen var og om jeg kanskje burde legge på..?

Etter ca. 30 sekunds ubestemmelig, støyende lydshow med innlagte trommesessions, sa han: "Ser du det æ ser ?" Jeg så først intet spesielt, men plutselig dukket dette bildet opp på netthinna og fortrengte med ett alle andre synsinntrykk (lett sladdet for dere sarte sjeler):

54582_s.jpg

Jeg skjønte ikke helt hva jeg så og kvapp da det brått runget i telefonhøytaleren: "Håhh, håhh - du ser no, sajnnt - æ kjeinne streikehatet dett på mæ gjænnom eteren! Her e' mijnn medisin! Deinn dær grønne demonen skal heilt umerkelig ærstatte kjerringen å ælskebassan tell de streikanes, slik som i synet du kuinne se. Med fæle, råtne, ukvasse teijnner ska' dæm gange bort det ainndre like å suge på vesst du ikkje kjæmm dæ oppover tell Bjøra, hæh, hæh, hæh...", vrælte sjamanen og forbindelsen ble brutt med et smell.

Hva i all verden har jeg nå satt i gang? Den magien der er sterk, hører dere streiketullinger - dette kan ende i blodbad, hæh, hæh, hæh... :unsure::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 154
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, ja så prøver vi igjen. Litt lystigere idag på nasjonaldagen, med 2* høyere lufttemperatur enn igår på samme tid (8 grader mot 4).

Flaget er klart til montering i front av båten, og de største styggeste wobblere tatt fram fra eget og Per!! sitt skrin.

Solen skinner på de store vannene og varmen kommer i elva og............

Say no more.

Per, vi håper du vinner den store magi kampen. Det blir for dumt at vi skal fange?? på ditt utstyr!

Jonny og Oteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja så prøver vi igjen. Litt lystigere idag på nasjonaldagen, med 2* høyere lufttemperatur enn igår på samme tid (8 grader mot 4).

Flaget er klart til montering i front av båten, og de største styggeste wobblere tatt fram fra eget og Per!! sitt skrin.

Solen skinner på de store vannene og varmen kommer i elva og............

Say no more.

Per, vi håper du vinner den store magi kampen. Det blir for dumt at vi skal fange?? på ditt utstyr!

Jonny og Oteren

Gratulerer med dagen!

Måtte storlaksen gå i tog oppover elva! :)

Men har dere virkelig tjuvlånt wobblerne hos meg? Trodde dere hadde velfylte skrin begge to, men gresset er vel alltid grønnere på andre siden...

Makket dere kanskje opp makken i går?

Magikampen ja - bare streikebryterne vil spares!

Det er sjelden jeg blir stressa, men hvis det nå ikke dukker opp en løsning på streiken snart er det virkelig like før jeg klikker..! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan alltid ta bilen og kjoere opp!! Da faar Du ta mer bagasje og wobblere, mark enn om Du flyr. Saa faar Du ogsaa sleppe overvekts avgiften paa turen ned med alle de store bamsene i kofferten! :)

Ja, men da er familien uten bil, vi har kun en. Ungene er aktive innen forskjellige idretter og er høyt og lavt hele uken, så den tror jeg blir vanskelig, dessverre!

Alt utstyret er heldigvis allerede der oppe, det ble fraktet med Oteren & Jonny når de kjørte oppover. Det er jo derfor de fisker med MINE wobblere nå, jeg visste de hadde en baktanke med det hele! Nedover sitter jeg på i bilen til en annen kompis som fisker onsdag til lørdag, så eventuell laks skal vi nok få med oss uten disse ågertileggene flyselskapene tar for noen stakkars kilo overvekt.

Er bare å raske med seg noen truser nå så er jeg klar... :)

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og svaret blir tog!

Nei Gud forby! Bergen-Oslo, Oslo-Trondheim og så Trondheim-Grong. Mister for mange døgn på det. Hvis ikke streiketullingene avblåser før søndag ettermiddag tror jeg rett og slett jeg fyller lommene med skjønnlitteratur og setter meg på buss oppover! Har uansett backup når Espen kjører oppover tirsdag ca kl. 15, men mister da to hele døgn... :D

Buss er pyton, men hva gjør ikke en stakkar med solide abstinenser for å få vætet snøret... :)

Litt varmere i luften i dag, og småørreten var hissig på marken hos Jonny og Oteren. Nå har de spist og skal vel ut med wobblere. Stig og Gammel-Erik har ikke merket noe til laks hverken i dag eller i går. Etter sigende observert et par store blanklaks på Røttesmo.

Litt mer liv i elva er uansett et godt tegn..! ;)

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest oppsiktsvekkende som skjedde i Bjøra i hele dag var vel at båtene ble pyntet litt i anledning festdagen. De hadde visstnok kun et flagg igjen på den lokale sjappa i går, så derfor ingen overdreven pynting i år!

54667_s.jpg

Laksen har tatt vinterferie. Elva har også sunket litt. Skulle hatt et atomkraftverk som slapp ut masse varmt kjølevann i Bjøras kilder akkurat nå for å få mer fart i sakene... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser jo ut til å være nokså normalt i Bjøra på denne årstiden,

Det er sånn ca 500 timer fiske pr laks fra den 15 mai og frem til 25 mai.

Altså fiske for den virkelig sultne.

Trøsten med det kalde været er at vannet varer litt utover sesongen.

Jeg ville sattset på mye godt drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er nå dette for noe tull og tøys da gutter?

En fullstendig sjelløs plastbåt. Og det i et dalføre som har en flott tradisjon i å bygge fantastiske elvebåter.

Ja, huff for en båt. Rodde denne i fjord uten fangst :ph34r: .Neida , den var yppp å ro. Satt...n så fint å se igjen bilder fra godhølen. Garr. at der står bamsemoms nå. Bortunder berget på andre siden. :) . Styr unna elvemusslingen (vi fikk 20-30 i fjor) så tar bamsen før eller siden.

Oggggg...... fint med ett bilde av laks med blod også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skam over valdeieren som kjøper finske båter på et sted som har så ufattelig mye bedre produkter å tilby! Er vel en Pajan eller noe i den dur? Mye mer tungrodd enn de elegante Namsbåtene. Dessuten lukter de ikke lett av tjære når sola virkelig skinner, det er nesten det verste...

Og du har helt rett Captain - i Bjøra er det ufattelig mange timer mellom hver laks såpass tidlig. Årets forhold gjør vel ikke akkurat ventetiden kortere heller. Men Dr Sølvreven har i all sin selvinnsikt stilt sin klinisk korrekte diagnose en rekke ganger; vi er virkelig syyyke mennesker, for psykosen rundt den ene virkelig store rir oss som en mare gjennom laksefiskerlivet...

Gutta vet at sjefsbamsene finnes i vannet et steds, så det holder dem nok gående minst 100 timer til under elendige forhold selv med odds 1:1000. Noen vinner jo i Lotto også, mot langt høyere odds...

:ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastbåt er for jævlig, de lager mye leven og mangler sjel.

Desverre en del grunneiere som ikke helt henger med.

Trebåt! og kun det som gjelder.

Jeg fikk en pensjonist i Åfjord til å bygge min. Det er jo også en plass der de virkelig har tradisjon for båtbygging. Han brukte en hel vinter på båten. Gikk i skogen og hentet emner i hardved til spanter, hjørner og tollepinner. Husker enda godt den dagen jeg kjørte for å hente den og fikk se den for første gang. Den var nydelig. Et smykke av en båt. Ble bedt inn på kveldsmat, full oppdekking egg og laks og vaffler og det hele. Tror ikke de hadde besøk på småbruket hver dag nei.....

Hadde ikke avtalt pris på forhånd, så jeg måtte neste trekke ut av gubben hvor mye han skulle ha for båten.

Etter mye om og men, så spurte han meg om jeg syntes det var dyrt med 4000.

Jeg ga ham 5000 og hadde nesten dårlig samvittighet.

54689_s.jpg

54688_s.jpg

54690_s.jpg

54691_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oggggg...... fint med ett bilde av laks med blod også :ph34r:

På oppfordring, rett nok fisk fra i fjor, men likevel :-)

54699_s.jpg

Laksen tok utforbi steinrøysa, rett neden for berget du nevnte. Man kan si mye om rettene i Bjøra; Flasnes og Røttesmo er kjemperetter, og strengt tatt sikkert bedre enn Storskogmo, men dette er den hølen i hele elva som mest ligner på en ordentlig laksehøl :)

Og jeg tror nok at denne retten har kommet litt i skyggen av de andre, og fortjener så absolutt litt mer oppmerksomhet.

Der tok jeg ihvertfall denne fisken, etter bare 6 dagers fiske, hehe. Det var også den eneste fisken i denne merkelige uken

Elva sank fra 40 til 20 kubikk, og det var ikke en fisk å se noe sted. Og da, vekk med flue, vekk med wobbler, båten ble fortøyd og jeg tok noen slukkast fra land, nett som i de gode gamle dagene før båtfisket tok oss.

Og da, etter 6 dagers maifiske, tok laksen. På min gamle venn, storlaksen grønn, 45 g.

Den 1 juni!!

Det er noe med meg, denne sluken og 1 juni :D

Og nå teller jeg dager :-)

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dro Johnny opp årets første Bjøralaks :ph34r:

Båten parkert, Kleppesluken ble slengt ut fra land isvingen ovenfor den store, fine hølen under Ravneberget.

Laksen var 6,5, blank og fin, men uten lus.

Regner med bildet kommer etter hvert :)

Olav

Gratulerer Johnny og resten oppe der. Husk å la det bli igjen noe til oss da. Snakket med Oteren før dere dro. Han skulle ha noen bilder. Da vet han hvem jeg er. Hva er vanntemperaturen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.