Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor lenge kan enn 5 kilos laks ligge i fryseren..


Daggers
 Share

Recommended Posts

før den blir sendt til røyking??

jada, må bare innrømme at jeg fortsatt har en 5 kilos laks i fryseren, fra sept i fjor.

Den er frosset hel, og jeg har rett og slett glemt den. Den ligger i dypfryseren til en kompis, og han minte meg på den her om dagen.. Er den tapt, eller er det fortsatt mulighet for å spise den?

Litt flaut dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også tro det går bra. Fettinnholdet på septemberlaks er jo heller ikke like høyt som på nygått, så det er jo også med på å forlenge levetiden noe.

Men vet ikke - har ikke spist laks som har ligget så lenge i fryseren før, men ikke langt unna - og det har smakt akkurat likt som om jeg hadde tatt den opp etter en mnd i fryseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. takker for svar.

hadde ikke tenkt å tine den før levering røkeriet.

Snakker med de jeg og hører hva de sier. Selv om det er september laks, så var den sølvblank og nygått. Sein elv den er fisket i for øvrig. Hvis jeg skal bruke den som agn, er det mulig å skjære av fine biter å putte inn i en vuoksi raksi, og dorge med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har levert feit sjøørret i fra sogn som har ligget i ca et år til røking. Og det funket veldig bra. Den var ikke fryst hel, men rensket. Spurte de i forkant og de sa at så lenge den har vært fryst hele tiden så er det ikke noe problem, men det kunne hende at de måtte skjære vekk litt av buken (den feiteste delen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers holder jo fisken lenger om den glasseres også, så det vil sikkert også spille inn. Men for all del; lever fisken og la røykeriet evt ta avgjørelsen. I verste fall får du billig røykelaks i butikken!

Yes, glasering er bra! Gjør dette med all anadrom fisk:

  • Frys den inn i porsjonsstykker eller hel, gjerne på en plate e.l.
  • Når den er dypfrossen, dypp den gjentatte ganger i vann så det danner seg en forseglende ishinne rundt
  • Gjenta evt. prosessen flere ganger
  • Pakk inn i tett plast og sug luften ut før lukking av posene

Gjør du dette kan laks, ørret og røye lagres utrolig lenge. Cluet med feit fisk er nettop å hindre at luft kommer til fordi fiskefettet da vil harskne. Vi spiser alltid avkokt laks fra forrige sesong til 17 Mai-middag. Har aldri opplevd at den smaker gammelt når den har vært gjennom prosedyren ovenfor!

Men Septemberlaks som er rimelig godt innpakket, vel - tror nok det kan gå bra..?

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 14 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.