Gå til innhold
Fiskersiden

Vår nasjonaldag


Triturus
 Share

Recommended Posts

17. mai ble i år brukt som den alltid pleier - på fisketur. Turen var planlagt lenge og trua på ny art var stor. Ble plukket opp av Vilhelm i 05-tiden lørdag morgen, eller deromkring. Siste del av nachspielet ble brukt på pakking, så jeg var virkelig spent på om jeg hadde fått med alt. Ankom Snerketjønn i 8-tida og startet jakten på art nr 83, som egentlig bare er nr 81, i og med at slimålen skal og ut og at jeg dropper SØ på neste oppdatering. Slang ut en waggler med reke, og piska litt med flue. Rett som det var ble snøret dratt ut av henda mine, noe hadde tydeligvis tatt nymfa. En herlig fight senere kunne jeg lande en feit ræbu som jeg anslo til 1800, og veid til 1780 gram. Ny art var sikret. Rett i keep-nettet og fiske videre på de som er enda større. Ikke lenge etter går duppen under og tilslaget sitter. Vilhelm står på andre sida av vannet og ser hva som skjer, og kommer løpende og hoiende for å bistå. Fisken hopper flere ganger med nesten hele sin feite kropp over vannet, ruser snella og spenner sea trout-stanga maks. 8 minutter etterpå kan Vilhelm taile fisken, eller det vil si, tailing var ikke mulig grunnet for feit sporde og for slitte finner. Mens rogna tyter ut av toern veies fisken til småpene 3580 gram.


54786_s.jpg



Stokkandbaby som var kommet bort fra moren stakar.

54787_s.jpg


Den lille stimfisken som holdt til inne ved land var ikke nipigga stingsild, som vi håpet, men trepigga. Den var rimelig aggressiv av seg og hoppet etter mikrokroken før den nådde vannet. Men du bør jo være rimelig frempå skal du vokse det stor i dette vannet.

54788_s.jpg


Vi gav oss etterhvert og reiste utover øyene for å sondere terrenget. Stoppa på Sistranda for å sjekke om rognkjeksen var hjemme, men det var den dessverre ikke. Vilhelm dro opp en dvergulkepers på 28,03 gram men mesteparten av tiden gikk til å irritere oss over tangstiklingene som ikke ville bite. Vi lå på på magen med nesa ned i vannet i 2 timer før vi ga opp. Vi lunsjet i bobilen til Vil og kjørte til Bjarnebrygga, der det skulle være sjans på ålekvabbe. Tangstiklingene var imidlertid noe letter å ha med å gjøre her, og da Vilhelm kom glisende med helgens første stikling måtte jeg også løpe bort og dyppe mikrokrokan. Mye banning og en drøy halvtime etterpå sitter den endelig, de to rekerogna på 32-kroken forsvinner endelig HELT inn i pipettemunnen på og jeg kan jublende løfte den opp i et trygt fang. ENDELIG! Jeg har ikke tall på hvor mange timer jeg har knota med denne. Sære j****. Men nå var det gjort, og om noen lurer på tips til tangstikling så er det bare å ringe cool.gif


54790_s.jpg

4,79 og 6,61 gram.



54789_s.jpg

Vil fotograferer akvariet.


Klokka var nå 19 og vi tenkte oss et par timers søvn i bilen før vi mørket tvang frem ålekvabbene. Planen gikk imidlertid i vasken, for så snart vi la oss til i posene blacka vi helt. Våkna opp kl 8 dagen etter og visste ikke helt hvor vi var. Vekkeklokka som var stilt på 21.30 hørte vi ikke.


Vi kjørte ut til en plass på Dyrøya og fiska litt agnfisk, så reiste vi for å besøke Frederic. Vi var så heldige å få bli med en liten tur ut med nybåten, for å teste litt piggskate.

54791_s.jpg


"Der satt den ja, så var det skate her likevel da", så Frederic når Vilhelm pumpa noe tungt. Skata viste seg være en stortare.


54792_s.jpg

Skatepasset blanka vi på, men på tampen prøvde vi litt på ei grunne og dro opp noen torsk, langer og småsei.


Takk til Vilhelm for Ahlgrens sure biler, fjertelukt og ellers godt turhumør. Takk til bjarneul for ålekvabbetips - som vi riktignok forsov oss fra å bruke. Takk til grunneiern i Snerketjønn, som lot oss prøve vannet på nåde. Og takk til Gotland for flott tur i den utrolig kule og praktiske nybåten hans, gleder meg til å blanke der i sommer!

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at dere har hatt ei bra helg ja. Skulle til å skrive "pen fisk" om den buen, men tok meg i det....

Var selv en tur utover mot Sunde i dag. Snøbyger helt ned til havnivå så langt ute på kysten den 18. mai...

Hvem skulle tro det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.