Gå til innhold
Fiskersiden

Meitepørsmål


Gjest Thomas94
 Share

Recommended Posts

Gjest Thomas 14

Hei!

Har gikket litt på denne snellen Okuma TPX 140, men stang er jeg derimot usikker på, det blir nok mest Ørret oppi kilon og Abor, kan noen komme med noen gode forslag?

Mvh. Thomas 14

Endret av Håvard Skjelstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas 14

Du må nok komme med mer informasjon skal du få hjelp. Duppmeite eller bunnmeite f.eks? Prisklasse?

Jeg regner med en prisklasse rundt 500 pluss, minus, det blir mest duppmeite den skal bli brukt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå veit ikke jeg hvilke dupper du bruker når du meiter, men stikkordet her blir "kastevekt". Finn ei stang du synes kjennes behagelig ut og som har en kastevekt fra 5 - 25 gr. Bruker du også f.eks. lette balsatredupper og tilfører søkker på sena, vil jeg anbefale deg og gå ned til ca. 3 gr. - ca. 15 gr. på kastevekta på stanga.

Bruker du stoppknute over duppen, er du heller ikke avhengig av at stanga er lang. Bruker du derimot en fast lengde på sena mellom duppen og kroken, er det en fordel og leite etter en lang stang. Da står du friere til å ha lengere sene. Skitt fiske. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas 14

Nå veit ikke jeg hvilke dupper du bruker når du meiter, men stikkordet her blir "kastevekt". Finn ei stang du synes kjennes behagelig ut og som har en kastevekt fra 5 - 25 gr. Bruker du også f.eks. lette balsatredupper og tilfører søkker på sena, vil jeg anbefale deg og gå ned til ca. 3 gr. - ca. 15 gr. på kastevekta på stanga.

Bruker du stoppknute over duppen, er du heller ikke avhengig av at stanga er lang. Bruker du derimot en fast lengde på sena mellom duppen og kroken, er det en fordel og leite etter en lang stang. Da står du friere til å ha lengere sene. Skitt fiske. :P

Det blir nok mest fisking med duppsettet til Sølvkroken og mindre isopordupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå veit ikke jeg hvilke dupper du bruker når du meiter, men stikkordet her blir "kastevekt". Finn ei stang du synes kjennes behagelig ut og som har en kastevekt fra 5 - 25 gr. Bruker du også f.eks. lette balsatredupper og tilfører søkker på sena, vil jeg anbefale deg og gå ned til ca. 3 gr. - ca. 15 gr. på kastevekta på stanga.

Bruker du stoppknute over duppen, er du heller ikke avhengig av at stanga er lang. Bruker du derimot en fast lengde på sena mellom duppen og kroken, er det en fordel og leite etter en lang stang. Da står du friere til å ha lengere sene. Skitt fiske. ;)

Litt lengde på stanga sørger for mykere utkast(agn ligger ikke igjen bak deg) og du fanger opp slakk lettere. 11' minimum for duppmeite. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Shimano Hyperloop AX float 390(cm) med kastevekt 5-20 gram? Denne kom godt ut i sin prisklasse i Alt om fiske i fjor.

Du får den rimelig bl.a hos skitt-fiske.no

Snellemodellen du snakker om har jeg ikke hørt om, men Okuma har noen gode sneller. F.eks en Okuma Epix Pro 20 RD som du nå får for under 400,- hos skitt-fiske. Velger du den sammen med overnevnte stang får du stang, snelle og sene for under tusenlappen.

Jeg er dog litt usikker på om det er ei meitestang du virkelig er på jakt etter. Kanskje ei tradisjonell haspelstang kan passe dine behov like godt?

Lykke til med valget, og skitt fiske!

Endret av beerbellybob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hei!

Det spørs om du skal fiske lett eller tungt. Ein må ha tunge søkker ved fiske i stri strøm, og store duppar ved fiske på lengre hold eller med stort agn. Skal du fiske nær land med lite agn må du ha lettare søkke, eller liten dupp dersom du har lite agn. Det er nok litt lettare å få forklaring dersom du skriv kva slags fisk du er ute etter, og kva slags agn du skal bruke.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

vill bare vite forskjellen på bunmeite og duppmeite (vekt, stang osv.)?

Stenger som betegnes som feederstenger er bunnmeitestenger, stenger med betegnelsen matchstenger er til duppmeite. En medium matchstang vil du komme langt med til duppmeite her i området. Som Potemkin sier, bør det være litt lengde på den. Selv foretrekker jeg stenger på minst 12 fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas 14

Takk for gode svar :)

Har hatt positve opplevelser med bunn meite i saltvann så jeg tenker jeg gikker litt på feeder stenger.

Vet dere om noen som er gode og billige 500 pluss,minus?

Hvordan snelle?

Kom gjerne med en kobinasjon til rundt 1000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er disse prduktene bra?

Viva Tatics 5000TA Baitrunner?

R.T. Specimen Pro Feeder 12`/medium?

Kjenner ikke til stanga, men har tre Tatics 2000, og de har gjort jobben godt hittil. Tviler på at du trenger så stor snelle på en medium feederstang, du vil sikkert klare deg godt med 2000-utgaven. Uten at jeg kjenner noe særlig til stanga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg går ned i str. 2000 holder det til suter også?

Det kommer selvsagt an på, men i utgangspunktet vil jeg si ja. Har landa trekilos karpe med den snella og en Sensas medium feederstang. Det var gøy :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas 14

Kikket litt på bloger, da så jeg en snelle som het Stratos 7000 eller noe. er den verdt 500 kr. mer eller, kom gjerne med begrunnelser.

Men det er forsatt bare og si ifra hvis dere vet om noen gode stenger til rundt 500kr.

Endret av Thomas 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.