Gå til innhold
Fiskersiden

Jerksnelle?? LH eller vanlig??


 Share

Recommended Posts

Lurer på om det er kjeivvendthet eller praktiske ting som gjør at sveiva på snella gjerne skal være på venstre side når man jerkfisker.

Skal man bare holde i sveiva på snella, og bruke stangbevegelsene til å få sveiva rundt.. Dvs bruke stanga med "rett hånd" (h.) og bare holde sveiva med den andre? Noen som skjønte dette??

Jeg er ikke venstrehendt, og har ufattelig lyst til prøve jerk fiske. "Gäddfeber"(syk film), samt et noe døllt vårfiske i Nitelva ifjor er hovedgrunnen til dette! Samtidig lurer jeg på om/hvor man får tak i Jerk-utstyr (stang/snelle) i Oslo/Akershus-området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyre eller venster? samma det, jeg har sneller med begge deler. Men rytmen kommer kanskje lettere om man holder stanga med høyre hånd (om man er høyrehendt da).

Utstyrsfronten er det litt labert med, men prøv Leirud, og eller ToppFritid i Sarpsborg.

Joda man sveiver og, når man jerker* inn betet, så får man jo slakkline, som må sveives inn.

Men først må du finne ut hvilken "klasse" du skal fiske i. Light, Medium og heavy. Til sistnevnte så har jeg til gode å se en stang i butikk i norge som jeg mener holder slukvekter på 150-180 gram. Mange av stengene jeg har titta på synes jeg og blir litt myke for å få jerka riktig. (Men Jan Leirud har peil og han har og en RST LF stang til salgs om jeg ikke husker feil, hvilken modell det var, er jeg litt usikker på) Men skal du opp på voksenmannsfisket (heavy) så bør du være forsiktig med at stangen ikke kneler ved kast. Er du sinnsyk slenger du deg på en Pete Maina stang med kastevekt opp til 8oz [ :) ]

BusterJerk, gå vel i kategorien medium/heavy bete, og Salmo slidern som kommer i år, den lille går i ultralett ;-) (35gram) Salmo Jack går og i med/heavy med sine 75 gram.

Nevner disse, siden de blir/er tilgjengelige i Norge (bortsett fra de som tar inn selv)

Og en annen ting, mange spør meg når jeg kommer med lavprofil snellene mine; er det en sånn jerksnelle? Alle sneller kan brukes, men sats på noe solid, Ambassadeur i 5500/6600 er perfekt, Lavprofilsnellene bruker jeg til lett abborfiske med poppere og jigger opptil 20gram.

De fleste jerkbaitsa jeg bruker ligger på 70-170 gram, med noen unntak nede på 50 tallet.

*jerk eller rykke, kan være litt misvisende, da noen beten må nappes i, og noen roooolige laaaange jerk bevegelser, mens andre igjen liker best TOKJERKING.

Fortsetter det slik kan jeg jo pinadømeg arrangere et Jerktreff snart da [ :D ]

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for kjapt og lurt svar!

Sett på den stiveste Buster-stanga på Berras.se, samt en del andre de kan tilby! Ikke gælt dyr (busterjerk), men er det den man skal ha? Skal ha gjedder!! Helst så fort som mulig! Problemer nå som isen er så sketchy, samtidig som jeg ikke skal jobbe før 1.mars!! Har ProRocket, men lurer på om jeg skal satse på ei i LH for å få max utnyttelse av den rette hånda.

Du får bare arrangere Jerk-stevne! Noe nytt må man prøve for å få opp tidlig-gjedda! Satsa mye i Nitelva ifjor vår, og det hele resulterte i noen mindre gjedder og en asp.. Alt dette var på wobblere og spinfiska agn. Klar for litt mer action. Kanskje jerk er tingen?

Får høre litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å ta en titt på www.lundgrensfiske.com, de har og Busterstanga, men dere egen RST LF serie er heller ikke gæli. rocket snella er fin til jerking, men kommer ikke i lh. Om det blir lh eller ikke anbefaler jeg C3. www.attitudebaits.com har denne (og mange beten) til bra priser. Ser den Bustern de har på berras er soft versjonen. SOm nevnt tidliggere så kan det være greit å vite hvilke beten man skal bruke. Eller rett og slett ha fler stenger :) , å kaste noe under 50gram med min heavy jerkstang er et mareritt.

Elv er litt problem med jerk(men funker for det, men gangen kan bli litt hemma), da strømninga tar beten når den glir ut til den ene siden, eller om man fisker oppstrøms så må man tokjerke for å få softjerk...

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepps!

Da skjønner jeg at jeg har fått en del å tygge på!

Se jo at det er spec's for alle typer av interesserte fiskere. Skal ha ei stang for gjeddefiske! Så Buster Stiff (Stod ikke kastevekt). RST LF Jerk2: kastevekt på 20-100g.. Litt generell?? RST LF Jerk Premium Heavy, 50-140g: Grei? Ser jo at en stor del av jerkbaitza er i den kategorien.. Kastevektene tilpasses betevektene og målfisken (gjedde) så rundt hekto'n må vel væra greit? Hvilke butikker i område har j-stenger? Må til Lillestrøm eller Alnabru? Blir fort dyrt selv om en er i "rullene" til posten om alt skal kjøpes fra Sverige..

Ska'kke plage med fler spørsmål nå!

Halvor [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RST LF Premium heavy er en bra stang, bruker denne selv. Men betviler ikke Buster stengene.

Gero har noen stenger, men ikke disse (sist jeg var der) Jesting Selger en Lightning Rod "jerk" stang, men denne er til bassfiske, PureFishing oppgir Lightning Rod stanga til 112 gram, 1,5 eller 2oz er riktig og dvs 40/60gram gram eller no.

Om jeg ikke husker feil så hadde Jan Leirud den RST LF2 stanga, men personlig ville jeg hatt Premium Heavy. Skal du bruke beten som finnes tilgjengelig i norge så er nok LF2 stanga kurrant. Lurer på om Leirud og ikke hadde Buster stengene...

Ja det koster litt penger, men det er en del av gamet :)

Glemte å nevne at Sølvkroken kommer med stang og, kjente på denne i fjor sommer og tja, litt av det mykere(medium) slaget etter min mening.

Lundgren har vel og sett man kan kjøpe, LF stang og c3 snelle..

Husk og at disse stengene er fine til tungt wobbler fiske, og man kaster ganske langt med disse biljarkøene :D

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags utstyr har du kjøpt? Jeg må ha ny stang jeg også kan ikke bruke havfiske utstyr til dette tror jeg.[8D]

Var foresten ute ved Leca i Rælingen i dag og prøvde med wobler fikk 1 på ca 2 kilo men jeg hadde noen etter som ikke ville bite og jeg hadde bare med en rød og hvit wobler da, så man kan jo ikke vente så mye da.[:I]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er vel ca like vanlig som fireline. Men i mine øyne bedre.

http://muskie.outdoorsfirst.com/media/#

Her kan man se på pooldemoer av baits, om hvordan de går i vannet. Man finner og noen videoer på www.attitudebaits.com (vel jerkbaits, så klikker du på et produkt, så er det en videolink under bildet)

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Er en del intresant om jerking her: http://www.cwcab.com/powepro.htm

Den Power Pro sena ser jo helt rå ut noen som har den i Norge?

De fleste jerk-proffene bruker Power Pro eller Spiderwire Stealth... :D Ikke at jeg er en proff da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.