Gå til innhold
Fiskersiden

Nye arter


Recommended Posts

Den nederste er vel ganske klart en gullbust

Den har ca 50 skjell langs sidelinja.

Den øverste kan være en liten vederbuk

Denne hadde vel 56 eller 57 skjell langs sidelinja

Artsdiagram

Stussa litt på det jeg og, at det var såpass stor vriasjon i antall skjell.

Vet jo at det flere steder i Porsgrunn/Larvik som har begge artene så absolutt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppsfasongen får meg til å tenke buk.

Den litt grå fargen over ryggen har ofte gullbusten.

Ikke helt lett å telle, men tror det kan være 55 skjell i sidelinja, hvis det er tilfelle så skal det være en buk

Er det 54 så er det mer i tvil.

Vederbuken begynner på 54 og gullbusten slutter på 54 iht til arsdiagrammet

Vel jeg skal ikke si noe 100%, men det er jo alltid morsomt å detaljstudere arter sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gullbusten som jeg fikk i Aulielva i sommer har 52 skjell, og er rimelig klar gullbust sånn ellers også.

30982_s.jpg

Oz sin fisk har også 52 skjell, og er således en gigagullbust etter skjell å dømme. Tom Ole har riktignok noen gode poeng med hodefasong o.l. som tilsier vederbuk. Størrelsen tilsier også vederbuk. Ting blir 1000 ganger enklere om man har begge artene ved siden av hverandre, slik man kan se i denne tråden. Har noen flere bilder hjemme jeg kan spe på med etterhvert. Andre kjennetegn er jo at vederbuken stort sett er noe høyere over ryggen enn gullbusten, noe som gjør seg mer gjeldende på større individer. I tillegg er øynene plassert noe lenger opp på hodet på vederbuken, samt at når man har fisken i hendene ser man at hodet til vederbuken er mer asplignende firkantet. Dvs. ser man fisken rett forifra er hodet nesten flatt oppå. Gullbusten er mer rundhodet.

Den første fisken i denne tråden har 56 skjell, den andre har 49. Isåfall vederbuk og gullbust. Men om fisken til Oz virkelig er en vederbuk, så er nok begge disse fiskene også vederbuker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner vel min fisk sikker som buk ( hvis ikke er det jo synd og skam at jeg ikke veide den), all den tid det ikke skal være gullbust i det vannet. Såvidt jeg vet. Derfor jeg spurte, siden det ser ut som om dette med skjelltelling ikke akkurat er en 100% presis vitenskap :D Uansett, send gjerne en PM om hvor du fikk gullbusten Drownafish ;)

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner vel min fisk sikker som buk ( hvis ikke er det jo synd og skam at jeg ikke veide den), all den tid det ikke skal være gullbust i det vannet. Såvidt jeg vet. Derfor jeg spurte, siden det ser ut som om dette med skjelltelling ikke akkurat er en 100% presis vitenskap :D Uansett, send gjerne en PM om hvor du fikk gullbusten Drownafish ;)

Mvh Oz

Fisken er tatt i samme vannet som du fikk din, Oz.

Din fisk har 56 skjell langs sidelinjen, så her er det heller ikke tvil.

Gullbusten er tatt 2. vann lenger ned veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken er tatt i samme vannet som du fikk din, Oz.

Din fisk har 56 skjell langs sidelinjen, så her er det heller ikke tvil.

Gullbusten er tatt 2. vann lenger ned veien.

Jeg tipper Triturus er flinkere til å telle enn deg Viggo :P:D

Jeg må ta en tur til to vann lenger ned i veien da :unsure:

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen, og for gratulasjoner. Jeg fikk disse to fiskene i to forskjellige vann, så vidt jeg har forstått er det gullbust og/eller vederbuk det står mellom, ettersom disse finnes i de vannene jeg har fisket i.

Skulle jo gjerne krysset av både vederbuk og gullbust på listen min med disse to fiskene, men skjønner godt at det kan være vanskelig å være sikker på at det er to forskjellige arter.

Er det noen som kan bekrefte at jeg kan krysse av i hvertfall en av disse, slik at jeg kan prøve å få skikkelige beviser for den som ikke kan bekreftes? Eller helst begge, dersom det er mulig? Takk til alle som har kommet med kommentarer, er artig med artsdiskusjon uansett;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Off topic, men inspirerende å lese tråder som dette nå som jeg har flyttet tilbake til Telemark av diverse årsaker. Å starte jakten på nye ferskvannsarter bør være en fin måte å holde hodet i gang på.

On topic: Gratulerer med ny(e) art(er)! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.