Gå til innhold
Fiskersiden

Vedlikehold av Mariner 9.9 HK totakter


Gjest Hugo
 Share

Recommended Posts

Gjest gjørs

Jeg vurderer å kjøpe en eldre Mariner, men sliter med å få den til å gå skikkelig. Jeg har tatt den hjem nå for å se om jeg kan mekke litt på den. :D

Den går fint på tomgang og veldig lavt turtall, men ved gasspådrag dør den etter 2-3 sekunder. Jeg vil tro at det er avleringer e.l. i forgasseren. Alle slanger ser fine og tette ut, har renset bensinfilteren, og det så også greit ut. Ingen antydning til vann i bensinen.

Det er seks skruer til forgasseren, og i kveld fikk jeg bare opp 5 av de. Må finne meg bedre arbeidsstilling før jeg gyver løs på den siste skruen. Jeg har ikke fåt åpnet den å sett inni, men er det andre muligheter? Finnes det tilsetningsstoffer som jeg kan dytte i bensinen for å få renset opp?

Eventuelt om det kan være andre ting?

Forslag, og linker til Mariner 9.9 vedlikeholdssider på nettet, vil gjøre meg svært glad. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedder en sur sokk på at jeg har ett godt tips hvis motoren din har 2 tennplugger. :)

Måtte hjelpe naboen med ett lignende problem i fjor.

Nappet av den ene plugghetten,og motoren gikk like elendig.

Defekt coil eller dårlig kontakt i plugghetten gir de symptomene du beskriver.

Prøv det før du du roter mere med forgasseren.

Her har du link,om du trenger deler:

http://www.go2marine.com/category.do?no=13813&mfrno=350

Link til norsk side hvor du kan få kjøpt deler.

Prisene varierer.

http://www.rt-fritid.no/shop/products.asp?...bid=23&catid=88

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den går fint på tomgang og veldig lavt turtall, men ved gasspådrag dør den etter 2-3 sekunder.

Synes dette lukter problemer med bensintilførselen. Tror du er på rett spor ved å få skrudd den fra hverandre. Evt hvis det ikke går, få løsnet den fra motoren og legge hele saken i bløt (WD40 el.l) i ca en uke, og så gå på med trykkluft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er lite bensin som kommer frem til sylinderne. Om dette er ok og feilen ligger i tenningssystemet kan du sjekke linken på framsida av hjemmesida mi (link under). Der kan det være hjelp å få på forumet og deler til en tredel av hva du må ut med her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Takk for svar.

Har demontert det jeg kom til av deler på forgasseren, men finner ingen skruer e.l. som gjør at jeg kan komme til kammeret med flottøren. Har brukt wire og sene og staket opp alle deler og sjekket alle pakninger. Det er ikke spor av avleiringer noen plass, ei heller rusk.

Jeg har satt sammen motoren igjen nå, og er klar for en liten testtur. Men jeg har bange anelser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Fant et ekstra symptom nå. Karleif møtte meg ved et kjent fiskevann i dag for å teste en tur etter minirenseseansen min tidligere i dag.

Når jeg pumpet opp drivstoffsbelgen, så begynte det å lekke drivstoff ut av en pakning på toppen av forgasseren. Jeg er ikke sikker på om det er unormalt, men om det ikke skal være slik, så kan det jo hende at motoren suger luft inn i kammeren under pakningen istedetfor å suge inn bensin.

Pakningen det er snakk om, ligger over et kammer som det går en justerbar dyse gjennom. Det er også her det kommer litt ekstra bensin når jeg trekker ut choken. Kammeren ligger over og på siden av luftspjeldet. Det står TOP på lokket over pakningen, toppakningen? :)

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville laget meg en ny pakning ja. Det er ikke normalt at det lekker bensin ut på denne måten. Pakningsmateriale får du på nærmeste biltema, vil også tro gressklippersjapper, og tilsvarende har det liggende. Ta med originalpakningen så får du materiale i rett tykkelse og størrelse.

Om forasseren lekker her så får du problemer med bensintilførselen, og da blir det ikke noe fart nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å "overpumpe" forgasseren med bensin på den måten er det svært vanlig at bensinen kommer ut på den måten du beskriver.

Jeg tror nok veien å gå er å ta ut forgasseren, hjem på kjøkkenbordet og skru den frahverandre.

Det behøver ikke å være rusk i forgasseren, kanskje bare noen vannperler.

Ta et tjukt lag med avispapir og hell ut bensinen fra forgasseren på den. Legger det seg dråper på papiret indikerer det at du har hatt vann i bensinen din. Bensinen vil trekke inn i papiret "hur lett som helst",mens vannet blir liggende som perler oppå.

Hvis du har indikasjon på vann i bensinen - bør du pumpe ut det du har av bensin i slangen og:

1. kaste den bensinen som er i tanken, eller

2. "dekantere" (som ved gammel vin) og la bunngrumset bli igjen, og som du heller tilslutt i ei bøtte el.lign. (Denne bør kastes etterpå). :)

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hurra!!!

I dag fant jeg tre korn, sannsynlig dannet av messingirr og salt, i en skrue som suger bensin opp fra flottørkammeret.

Uten de grønne saltkornene gikk motoren som en klokke, også i full speed. Og full speed på gummibåten var skummelt. :blush:

Så nå er fiskebåten klar for høststormene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra!!!

I dag fant jeg tre korn, sannsynlig dannet av messingirr og salt, i en skrue som suger bensin opp fra flottørkammeret.

Uten de grønne saltkornene gikk motoren som en klokke, også i full speed. Og full speed på gummibåten var skummelt. :)

Så nå er fiskebåten klar for høststormene.

Godt å høre, kjipt med båtmotor som ikke går skikkelig. Ikke alltid så lett å stoppe og få skyss hjem ;)

Var det høst-service'n du drev med? Eller har motoren vært på arbeidsbenken hele sommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.