Gå til innhold
Fiskersiden

"fangstrapport"


sarepta
 Share

Recommended Posts

Lørdagskvelden tilbrakte jeg sammen med to andre fiskere, med fiske i sjøen. Tre timer 2130-0015 ga tilsammen 0 fisk. Ikke engang et napp, så nå etterlyser vi til og med horngjelen. Hørte om 12 stk som etter en dags fiske fra samme båt endte opp med 4,5 kg fisk. De hadde med seg flere kilo agn ut enn det de fikk med seg hjem..

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fisket primært etter ørret, men i kveldinga på grundt vann kan man slumpe borti en torsk eller to. To av oss fisket med flue og tredjemann med sluk. Ikke noe målrettet det har vi aldri trengt å ty til for å få fisk.

Joda jeg får da fisk og har vel rapportert om det. Sist sønd en pen torsk, og mistet en horngjel pluss en ørret. Mand en pen torsk over minstemålet mitt på 50cm.. Jeg kan forsikre dr Fish med at jeg har fått mye fisk opp gjennom tidene. Har også fisket sammen med folk som alltid får fisk når de er alene, men sammen med andre blir det, merkelig nok, ikke helt det samme..

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er å gi blaffen i fjorden og komme seg opp i marka i stedet - der er det fisk å få !!! :)

Neida, jeg er lite optimistisk for Oslofjordens framtid - glad jeg har fått fisket så mye i den som jeg har fått gjort - nå blir det færre og færre turer dit for min del. Heldigvis er det masse andre fiskemuligeter rundt Oslo. Forbauser meg egentlig litt at folk gidder å fiske havabbor, horngjel og torsk når man kan få diger gjedde, svære ørreter, flotte laks + masse interessant karpefisk i en times omkrets fra Oslo. Men hver sin smak....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er å gi blaffen i fjorden og komme seg opp i marka i stedet - der er det fisk å få !!! :)

Neida, jeg er lite optimistisk for Oslofjordens framtid - glad jeg har fått fisket så mye i den som jeg har fått gjort - nå blir det færre og færre turer dit for min del. Heldigvis er det masse andre fiskemuligeter rundt Oslo. Forbauser meg egentlig litt at folk gidder å fiske havabbor, horngjel og torsk når man kan få diger gjedde, svære ørreter, flotte laks + masse interessant karpefisk i en times omkrets fra Oslo. Men hver sin smak....

Godt poeng ..

I sjøen får jeg ikke en dritt lenger :) ørretten derimot, den biter i ferskvann !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke nødvendigvis dårligere fiske som gjør at jeg mister litt interessen for fjorden, men forurensing og dårligere tilgjengelighet. Og at man til tross for det må fiske i kø!

Nei, da står jeg heller alene ved et vann i marka - i vakker natur med masse fisk vakende rundt meg

Men når det er sagt så kommer jeg sikkert til å ta en 15-20 turer i Indre Oslofjord i år likevel.

Og det finnes fortsatt perler der :)

Og fisk!

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbauser meg egentlig litt at folk gidder å fiske havabbor, (....) og torsk når man kan få diger gjedde, (....) + masse interessant karpefisk i en times omkrets fra Oslo. Men hver sin smak....

Ja det skal være sikkert. :)

Om det er akutt krise med de forskjellige fiskeslagene generelt i oslofjorden vet jeg ikke, men etter mine erfaringer, så er det iallfall blitt betraktelig mindre torsk - både i antall og størrelse - de siste par tiåra. Det tror jeg ikke man kan benekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde egentlig laget en egen tråd, men tar det jeg har skrevet på et annet sted å limer inn her i steden. Synes det passet sånn :lol

Endelig fikk jeg tatt meg en tur i pontongen. Ringte litt runt for å se om noen ville bli med på en søndagstur, og Frank var klar som ett egg. Så var spørsmålet, østsiden eller vestsiden av fjorden????????? tilslutt fant vi ut at vestsiden blir det. Etter mye styr med rigging av pontong bar det ut på bøljan blå sånn ved 16 tiden. Nydelig vær og vindstille. Hva mer kan man ønske for en rusten fluekaster( selvfølgelig fisk )

Etter litt titting på dybdeforhold på stedet begynte vi å fiske. Frank var den første som fikk kjenning. Etter flere utras og noen gloser fra han om Fiskens voldsomme trang til å komme seg unna, vinner omsider frank fighten. En flott lyr på ca. 3 kg og selvf. på ei flue han hadde lånt av meg . Han fikk også neste fisk, nok en lyr dog litt mindre. Så var det min tur,....... med en lyr som måtte bare være mindre enn hans sin. Auda. For å gjøre en lang historie kort fikk jeg en 14-15 lyr hvor 6-7 st var mellom 1,5-3kg resten under 1kg. Torsk fikk jeg også 5-6 st rundt 1.5-2.5 kg og en slange. Fisket med synk 1 eller 2 og var rimelig irritert på at jeg hadde lagt synk 4 igjen hjemme. Sikten var helt grei i vannet, kunne se fisken når han la breisia til på ca.3 m dyp.

Fisket til 22 tiden.

Tok vare på 5-6 fisk. Ga til noen som ikke hadde fått noe spess, som sto på land å fiska.

Ps. Frank fikk en makrell også

Tørrflua

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at noen får fisk. Lyr er det lenge siden jeg fikk, men får vel prøve synkesnøre i strømmen hvor jeg har fått endel for noen år siden. Har fisket med streamline, men får vel også finne fram hurtigsynken.

Godt at slike fiskerapporter skaper engasjement for det trenger vi. Vi skal ikke bare stå med lua i handa eller måtte trekke opp i marka for å få fisk fra land. Var forresten i ferskvann i går uten at jeg skal nevne resultatet, men det var stort sett likt for alle. Rett og slett for kaldt, men om en uke blir det sikkert.......

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at noen får fisk. Lyr er det lenge siden jeg fikk, men får vel prøve synkesnøre i strømmen hvor jeg har fått endel for noen år siden. Har fisket med streamline, men får vel også finne fram hurtigsynken.

Godt at slike fiskerapporter skaper engasjement for det trenger vi. Vi skal ikke bare stå med lua i handa eller måtte trekke opp i marka for å få fisk fra land. Var forresten i ferskvann i går uten at jeg skal nevne resultatet, men det var stort sett likt for alle. Rett og slett for kaldt, men om en uke blir det sikkert.......

Sportsfiskefjorden!!

Lyr er en undervurdert sportsfisk, om man kan kalle en art for noe sånt da, alle har jo sin sjarm. Lyren er en skikkelig fighter, kan ta lang tid og med mange utras bare for en 2-3 kg's fisk. Søker seg stadig ned mot bunnen som medfører noen utrolige stangbøyinger og bruker du 025 tipp som meg bør du henge med så det ikke ryker. Har hatt på stor lyr (tror jeg) som holdt på i 20-30min føre den slapp.

Så test lyren, du finner den i hele fjorden. Søk deg gjerne til grunnplatåer ca 2-4m dyp som det går en marbakke fra og gjerne et sted hvor det er litt strøm ved tidevann. (kunne nesten vært beskrivelse av saltvannsfiske generelt dette) Biter på det meste av sildeimitasjoner.

Tørrflua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tangkutlingen er også en undervurdert sportsfisk. Den kan påtreffes pelagialt i tarebeltet, og den er enklest å komme i kontakt med ved båthavner og andre antropogene anstalter. Tangkutlingen er mest glad i knappenålshodestore rekebiter frilinefisket på krok 28. Med en gang tangkutlingen har tatt kroken er du garantert en frisk fight på ul-utstyret, og en sommerfuglhåv er på sin plass under landingen. Husk å sette ut de største individene, de over 2 gram, da disse er svært viktige for bestanden. Skitt fiske!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tangkutlingen er også en undervurdert sportsfisk. Den kan påtreffes pelagialt i tarebeltet, og den er enklest å komme i kontakt med ved båthavner og andre antropogene anstalter. Tangkutlingen er mest glad i knappenålshodestore rekebiter frilinefisket på krok 28. Med en gang tangkutlingen har tatt kroken er du garantert en frisk fight på ul-utstyret, og en sommerfuglhåv er på sin plass under landingen. Husk å sette ut de største individene, de over 2 gram, da disse er svært viktige for bestanden. Skitt fiske!!

HAHAHA :):lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ikke la inn blanketuren i ferskvann var rett og slett at den ikke kom uventet. Tror ikke det blir mange av dem. Jeg har kun prøvd å skrive om mine og mange andres erfaring og de varierer naturligvis. Når makrellen kommer i tillegg til horngjelen blanker man sjelden, men det betyr ikke at alt er fryd og gammen. Tangkutlingen bør man sette tilbake uansett den er jo mat for vår sportsfisk. Godt vi er forskjellig men enig om at det finnes et økologisk system å ta vare på. Det er der vi,etter min mening, har sviktet.

Skitt fiske!!

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ikke la inn blanketuren i ferskvann var rett og slett at den ikke kom uventet. Tror ikke det blir mange av dem. Jeg har kun prøvd å skrive om mine og mange andres erfaring og de varierer naturligvis. Når makrellen kommer i tillegg til horngjelen blanker man sjelden, men det betyr ikke at alt er fryd og gammen. Tangkutlingen bør man sette tilbake uansett den er jo mat for vår sportsfisk. Godt vi er forskjellig men enig om at det finnes et økologisk system å ta vare på. Det er der vi,etter min mening, har sviktet.

Skitt fiske!!

Sportsfiskefjorden!!

Mine erfaringer er sammenfallende med dine. Det er enorm forskjell på fjorden nå og det den var for bare 5-6 år tilbake. Sjøørreten er mer eller mindre borte. Torsken er en brøkdel av hva den var. Mine erfaringer stammer fra vinter/vår, men jeg har dratt opp noen hundre ørreter opp gjennom årene. De siste sesongene har jeg kun vært sporadisk ute, bare for å konstatere at det er akkurat så dårlig som jeg trodde, og mente å huske fra sist gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.