Gå til innhold
Fiskersiden

Signingsferd til Mortetjern


Vilhelm
 Share

Recommended Posts

Får de virkelig lov til å benytte rotenon altså?

Fant dette på TOFA sine sider:

Bruk av rotenonblanding i fiskeforvaltningen er i utgangspunktet forbudt, men dette forbudet kan i gitte tilfeller fravikes i henhold til retningslinjer for bruk av rotenon fra DN/SFT av 25.09.1997. Det heter her at ”Rotenon kan tillates brukt i spesielle tilfeller der spredning av introduserte arter forårsaket av mennesker må forventes å skade sårbare arter eller verdifulle økosystemer direkte eller ved videre spredning, og i tilfeller der arten er blitt spredd utenfor sitt naturlige utbredelsesområde”.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastiske mort!!

Prøv pop-up pasta eller digre brødbiter på bunnmeite. 1/2 fyrstikkeske-size funker fett som rakkern. Med lengder på 43 cm så oser det kilosfisk under rette omstendigheter. Østensjøfisken på 1010 var vel 39 eller 40 om jeg ikke husker helt feil. Litt annen kroppsfasong - men likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he, helt enig! :) Men dæven for noen nydelige morter. Gratulerer så mye! Selv om det er tatt større mort snakker vi her om en ny standard for arten i Norge, som sportsfisk betraktet! Bare bildene alene burde jo være vektige argumenter for å ta vare på bestandene, og bruke ruse istedenfor garn dersom man først føler behov for uttynningsfiske.

Ja... Dette fisket her kunne man jo ha brukt som eksempel for å hvertfall verne om de vanna som ennå ikke har blitt utsatt for de ekstreme tiltakene som blir tatt i Trondheimsområdene for å utrydde arten.

Men av en eller annen grunn tror jeg ikke de lokale fiskeforeningene, eller de som driver med forvaltninga skjønner noe av hvor verdifulle disse bestandene er i en sportsfiskesammenheng.

Endret av Karl Inge S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sitere en vitenskapelig rapport som ble lagt ut her for en tid tilbake:

INGEN fiskebestander i Trøndelag er naturlig. Så jeg ser ingen spesiell grunn til å utrydde morten. All fisk i tjønner og vann over 190 moh må også utryddes i så fall. Og hva innebærer det? Jo ørret, den som trønderne digger over alt i verden - nesten over laksen... Biologiske synspunkt derimot - er dei ikke så flinke til her i Trøndelag, med FÅ unntak (lyrfiskern er ett av få lyspunkt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt påsidenspørsmål til dere mortegutta:

Hvordan er det med den svære siken som fantes i H.........? Er den helt borte?

Husker en gang i tidlig ungdom da jeg var der på gjeddefiske. Noen hadde fisket med garn, og slengt fra seg siken på land. Det var noen utrolig grove eksemplarer i den haugen som lå der....

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt påsidenspørsmål til dere mortegutta:

Hvordan er det med den svære siken som fantes i H.........? Er den helt borte?

Husker en gang i tidlig ungdom da jeg var der på gjeddefiske. Noen hadde fisket med garn, og slengt fra seg siken på land. Det var noen utrolig grove eksemplarer i den haugen som lå der....

Den er nok helt borte ja..

Og om det skulle ha vært igjen noen eksemplarer av arten der, tror jeg man heller burde ha satset etter tverrstripet pelamide på piren før man hadde lagt seg etter siken der - desverre. Siken hadde jeg satt stor pris på om fortsatt hadde vært der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW....

Det råeste jeg har sett. Grattis Wilhelm og Arve

SMS---kilosgrensa er din mission denne uka!!!

K

Tidens verste timing; er på østlandet pga besøk på amerikanske ambassaden for å få visum til høstens utveksling. Dette er en fest jeg har venta på i to år...men så er jeg bortreist mens festen er på sitt beste. Har vært ute to kvelder riktignok, men bare fått 6 små, dvs ikke 800 g engang.

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidens verste timing; er på østlandet pga besøk på amerikanske ambassaden for å få visum til høstens utveksling. Dette er en fest jeg har venta på i to år...men så er jeg bortreist mens festen er på sitt beste. Har vært ute to kvelder riktignok, men bare fått 6 små, dvs ikke 800 g engang.

Om noen skulle tatt ny rekord på mort, er det vel ingen andre som fortjener den mer, så stå på gutt. Innstats er lik gevinst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.