Gå til innhold
Fiskersiden

Kvina 2008


oskjellin
 Share

Recommended Posts

ok..

Noen husker kanskje artikkelen fra Kvina 2007 der jeg fortalte min opplevelse langs elva og hvordan det var å få ny pers på 10.2 kg i elva som renner gjennom kvinesdal.

Etter ufattelig mange og ikke minst lange mnd'r side sist stang, snøre og fluer jaktet etter kjeften til en laks er endelig datoen for start innen levelig rekkevidde... Eller er den det?

1. juni starter fiske. I dag er det 28. mai og kunne egentlig tenkt meg at sesongen startet for lenge siden. Mor hjemme har opplevd brutale tilslag i søvne mitt i natten og stadig irritasjon for at jeg ikke har kunne tilfredstille denne "sulten" inne i meg de mnd'ne som har gått siden sist. Vel, ventet så lenge kan jeg vente litt til.. :P

Med sommeren 2007 i minne er det kjapt gjort å dagdrømme om fangsten og opplevelsen, men enda bedre er det vel å planlegge årets sesong.

Akuratt der skal jeg stå, slik jeg skal kaste og der, der er jeg sikker på at jeg får fast fisk, om jeg gjør sånn å sånn. Er det slik det er? Det jeg vet er at i 2007 sto jeg i over 250 timer før første tass knaska tak i en liten rekeflue og ble med hjem som middag. Hvor lang tid tar det i år? Jeg syns også at det var greit med fisk på elva men den ville ikke ta. Stor fisk var det der. Og 07 rekorden på 15,5 KG blir vel kanskje stående en sesong til om ikke noe er heldig å treffe riktig...

Lørdag kveld kl. 22:00 står jeg ved Kvina, klar for fight. Utstyret er pusset, teknikken er trenet inn og noen "ess" i armen er med. Kl. 00:01 søndag 1. juni skal det ikke vær en laks i elva som skal føle seg trygg.

Jeg skal gjevnli oppdatere tråden med rapporter og evt fangster i tiden fremover. Første tur ned varer i 14 dager.

Og om det tar 1 time, 4, 70 eller 300 timer før første henger i gapahauken gjør det absolutt ingen ting. Ventetiden siden sist, gjør at hvert sekund jeg kan tilbringe ved elva denne sesongen, er med på å få meg til å overleve vintersesongen enda en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Lykke til..

Om jeg starter 1. juni, så blir det i naboelva. men ikke umulig jeg tar en tur i Kvina sjøl i juni om det finns fisk på åna då..

Bjerkerheimselva står for tur denne sessongen også om det der den du mener? Har ikke fisket i den så gi gjerne tips, evt kanskje en felles dag?

Figgjo evla skal også temmes. Med camp i Kvinesdal så er det jo flere elver i nær fremkomlighet som skal testes. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok..

Noen husker kanskje artikkelen fra Kvina 2007 der jeg fortalte min opplevelse langs elva og hvordan det var å få ny pers på 10.2 kg i elva som renner gjennom kvinesdal.

Etter ufattelig mange og ikke minst lange mnd'r side sist stang, snøre og fluer jaktet etter kjeften til en laks er endelig datoen for start innen levelig rekkevidde... Eller er den det?

1. juni starter fiske. I dag er det 28. mai og kunne egentlig tenkt meg at sesongen startet for lenge siden. Mor hjemme har opplevd brutale tilslag i søvne mitt i natten og stadig irritasjon for at jeg ikke har kunne tilfredstille denne "sulten" inne i meg de mnd'ne som har gått siden sist. Vel, ventet så lenge kan jeg vente litt til.. ;)

Med sommeren 2007 i minne er det kjapt gjort å dagdrømme om fangsten og opplevelsen, men enda bedre er det vel å planlegge årets sesong.

Akuratt der skal jeg stå, slik jeg skal kaste og der, der er jeg sikker på at jeg får fast fisk, om jeg gjør sånn å sånn. Er det slik det er? Det jeg vet er at i 2007 sto jeg i over 250 timer før første tass knaska tak i en liten rekeflue og ble med hjem som middag. Hvor lang tid tar det i år? Jeg syns også at det var greit med fisk på elva men den ville ikke ta. Stor fisk var det der. Og 07 rekorden på 15,5 KG blir vel kanskje stående en sesong til om ikke noe er heldig å treffe riktig...

Lørdag kveld kl. 22:00 står jeg ved Kvina, klar for fight. Utstyret er pusset, teknikken er trenet inn og noen "ess" i armen er med. Kl. 00:01 søndag 1. juni skal det ikke vær en laks i elva som skal føle seg trygg.

Jeg skal gjevnli oppdatere tråden med rapporter og evt fangster i tiden fremover. Første tur ned varer i 14 dager.

Og om det tar 1 time, 4, 70 eller 300 timer før første henger i gapahauken gjør det absolutt ingen ting. Ventetiden siden sist, gjør at hvert sekund jeg kan tilbringe ved elva denne sesongen, er med på å få meg til å overleve vintersesongen enda en gang.

Hei.Vi sees vel kansje langs elva da på søndag!Ta med deg mye vann,for her er det rimelig tørt nå.Ser ut for at vi ikke har så mye snøsmelting igjen da det meste havner i magasinene til sira-kvina.ja ja skitt fiske hvertfall.

Mvh KVINALAX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Venter i spenning på rapporter fra Kvina!!

Noen som vet om det er tatt noen Laks i Kvina i år?

Ikke mye og raportere da det ikke er landet en eneste laks i elv enda, utrolig lite fisk på elva.

Var nettop ute i en av de beste hølene og jeg så ikke en enste fisk i løpet av 1.5t fiske.

Burde få en skikkelig flomm snart for og få gang på fisket.

Det står heller ikke mye fisk i munning og venter på å gå opp i elva, noe som er litt skummelt.

Får satse på at smålaksen kommmer i månedskifte juni/juli.

Rettelse: årets første laks ble landet 09.06 vekt 7.7Kg.

mvh

Ole

Endret av ole14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ole og takk for sist..Har du kjent noe i år?

Har sjøl vært ute flere ganger i sjøen og kun sett EN laks. Det lover jo ikke bra..

Vi får håpe den dukker opp nå snart!

Ja det skal bli spennende i ukene som kommer. Det meldes endel regn de nærmeste dagene, hvis det slår til så får vi et bedre bilde på hvordan årets sesong kommer til å utarte seg.

Men som du skriver det er lite observasjoner av laks i sjøen så det bekymrer en smule, minner litt om fjorårets innsig.

Det som blir artig å se i år er hvordan innsiget av sveler kommer til å bli.

Jeg har ikke vært borti eller sett en eneste fisk til nå i elva men jeg har flere timer med badebuksa en i vadere til nå. Frister ikke akkurat å stå med fleustang på minstevannføring og 20C++ i elva.

mvh

ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en Laks på 4,6 kilo i Kvina i helga. Mista også en på minst 4,6 dagen før. Det var moro. Flere skal tas i løpet av sommeren :D Ble tatt på flue.

Hei Karl,og gratulerer med Kvina laks.

Hvor tok du laksen og mistet den andre?

Det er bare fidjan,fossehølene/strykene og englehølen som har litt rennende vann som egner seg for fluefiske med denne vannstanden.Ser at det er meldt endel regn framover,vi får begynne regndansen... :)

Mvh Kvinalax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Karl,og gratulerer med Kvina laks.

Hvor tok du laksen og mistet den andre?

Det er bare fidjan,fossehølene/strykene og englehølen som har litt rennende vann som egner seg for fluefiske med denne vannstanden.Ser at det er meldt endel regn framover,vi får begynne regndansen... :)

Mvh Kvinalax

Takker.

Den jeg fikk opp tok jeg i Sandhølen. Er ikke så kjent med navnene i Kvina men mener det må være i Kverhushølen jeg mista den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at jeg er positivt overrasket så langt, kvina har åpnet ettter min mening veldig bra.

Det som er spesielt og svært overraskende er størrelsen på de laksene som er blitt landet.

Jeg kan ikke huske sist gang det er landet så mange storlaks så tidlig.

Skal en være litt negativ så er det mangel på mellomlaks som kan dras frem, men det er ikke så uventet med hensyn til det dårlige sveleåret som var i fjor.

Nå får vi håpe at forholdene for smålaksen har vært bra slik at vi endelig får et skikkelig smålaksår i elva igjen.

Min "flaks" fra fjoråret ser dermed ut til å fortsette, når det først endelig blir forhold i elva greier jeg og dra på meg halsbetenelse og feber(første gang jeg er syk på 10år). Så dette kan bli en ny artig sesong der alt går til helsike.

mvh

Ole

Endret av ole14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

var i fjorden i hele går og dorget. Kjente ikke noe og såg heller ikke noe. snakket med kilenot eieren. mente det var elendig, men hadde visst fått noen slengere, aner ikke hvor store de var.

huff, dette var ikke bra! eller kanskje alle laksene står i elva;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

var i fjorden i hele går og dorget. Kjente ikke noe og såg heller ikke noe. snakket med kilenot eieren. mente det var elendig, men hadde visst fått noen slengere, aner ikke hvor store de var.

huff, dette var ikke bra! eller kanskje alle laksene står i elva;)

Kan godt stemme at det ikke er så bra i sjøen. Mesteparten av laksen som er tatt har stått i brakkvansona en stund lite laks med lus som er tatt.

Nå pleier ikke sjølaksefiskerene og være så veldig positive akkurat de klager alltid. Har aldri sett en som er godt fornøyd når han utaler seg til media ivertfall.

De er de neste ukene som historisk er de beste når det gjelder fiske i sjøen.

mvh

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.