Gå til innhold
Fiskersiden

Kvina 2008


oskjellin
 Share

Recommended Posts

Skal til Stavanger første uka i september. I stedet for å ta fly, vil jeg kjøre slik at jeg kan bruke noen timer i Kvina. Kan noen anbefale gode strekk for sluk? Litt dumt å bruke mye tid på å lete opp de "gode" stedene. Hvor bør man ta av fra E 39 og hvordan kjøre videre

Endret av knorway
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skal til Stavanger første uka i september. I stedet for å ta fly, vil jeg kjøre slik at jeg kan bruke noen timer i Kvina. Kan noen anbefale gode strekk for sluk? Litt dumt å bruke mye tid på å lete opp de "gode" stedene. Hvor bør man ta av fra E 39 og hvordan kjøre videre

Gullestad prestegården valdet er nok de beste slukvaldet og lettest tilgjeneglig. Gå i sentrum rundt brua som går over elva og nedover. Elva er veldig stilleflytende i dette området men de står litt laks i hølen.

Kjør gamle E39 så kommer du rett til sentrum dagskort fås kjøpt på kiosken.

mvh

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på kartet. Er brua du snakker om den store kjørebrua på gamle E 39 eller er det flere bruer i sentrum. Er det vest eller østsida som egner seg best? Må jeg ha med vader for dette strekket?

De er den store kjørebroa på gamle E39, fisket med sluk egner seg best fra 100m oppstrøms til ned til bekken som renner ut en 400m lenger nede. Å fiske dette strekket kan egentlig sammenlignes med å fiske i et vann viss elva er nede på minstevannføring, 3,5m3 noe som den er i 90% av sesongen. Etter et kraftig regnvær 20mm eller mer, blir de litt mere vann i elva da kan den viss en er heldig stige opp til 20-40m3.

Årsaken til at dette strekket anbefales er at de er en djup lang høl som d samles endel fisk i.

På minstevannføring er d tidlig morgen og sen kveld nattefiske som gjelder.

Kleppesluk/møresild og store spinnere benyttest mest av de lokale som i så mange andre elver.

Mvh

Ole

Endret av ole14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå er snart sesongen slutt i kvina og jeg drister meg til å komme med en konklusjon på årets sesongen.

Sesongen totalt ble heldigvis bedre en jeg fryktet, innsiget var i år mere ujavnt en de vi har vært vant til i elva tidligere. Noen "bankersflaumer" ble de ikke der all tar fisk, man måtte jobbe skikkelig fo å få dem i år som i fjor.

Storlaksen har vært større i år en noen gang tidligere, de er etter hva jeg vet 2 stk på 10Kg+ som enda ikke er innraportert. Antallet storlaks totalt er bra i forhold til tidligere år(bare 06 sesongen har et høyere antall). De som er litt merkelig i år er at 5 personer står for over halvparten (ca 20 av 33) av storlakse som er tatt, noe som aldri har forekommet tidligere.

Storlaksen utgjør en unormalt høy andel av totalfangsten.

Antall mellomlaks har vært middels mye i klassen 4-5 kg antallet har heller ikke vært noe og rope hurra for.

Smålaks her er det elendig for å si det mildt, dette er d dårligste smålaksåret som har vært registrert siden 90 tallet og smålaksen har vært usedvanlig mager mye +/- 1kg. dette kan være et varsko for kommende sesonger.

En annen ting som er litt spesielt med årets sesong er at sluk har vært dominerenes på fangststatistikken tidligere var de mye flu/dupp som laksen tok på. Mange av de "sikre" fiskeplassene har ikke levert i år.

Laksen har holdt seg på bunnen. Jeg som den standhaftige fluefiskeren jeg er fikk kun 3 laks på flyt i år retserende tok jeg på forskjellige synkegrade F/S3 - S2/3.De er d erfarne fiskerene som har stått for den størst andel av fangsten i år. Nybegynnerene og de som bare slenger innom i ny og ne har ikke hatt hellet meg seg i år, noe som er en indikasjon på at antall fisk på elva ikke er så veldig høyt.

Vannføringen har vært særdeles bra flommne har kommet som bestilt selv om i størstedelen av Juni juli augst så har elva gått på 3.6M3 men vi har i de minste hatt ca 10 dager på over 20M3 noe som er bra.

Det har vært en skikkelig øk i alle mnd av fiskesesongen. Mesteparten av fisken gikk på elva fra august og utover de var et usedvanlig dårlig innsig av fisk i juni og juli.

Så totalt sett en middels sesong som jeg frykter hadde blitt mye dårligere hvis ikke sjølaksefiskerene hadde fått de begrensningene de gjorde.

Jeg kommer til å ta et par turer til i elva uten de helt store forventningen fisket pleier ikke være de beste under gjeldende forhold men man vet jo aldri.

Så etter d er d bare å vente i spenning på en ny sesong og se på hva slags overaskelser den bringer.

Mvh

Ole

Endret av ole14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fiska en del i Kvina i år. Fikk min første Laks noensinne i Juni måned pluss 1 Laks i Juli. Ikke det helt store med tanke på antall timer jeg hadde i elva. Fiska kun med flue på enhånds/tohånds stang.

Men siste uka jeg var der var elva veldig brun til tider. Skjønte fort hvorfor når jeg kjørte tur lenger oppe i vassdraget (et stykke ovenfor Lindeland bru). Der drev de med anleggsmaskiner ved elvebredden. Vet ikke om de mudrer eller hva de gjør men elva var "veldig" brun nedenfor. Vet ikke hvilken innvirkning det kan ha på Laksen, men fiske blir sikkert ikke bedre av det :o

Får håpe de er ferdig innen neste sesong starter og elva får sin vanlige farge tilbake.

Gleder meg som en unge alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref. til Ole's innlegg over her...

Jeg har fisket i en liten elv som ligger i samme fjorden som Kvina. Der har det vært samme "problemet", "gromplassen" hvor jeg tidligere har kunnet "plukke" fisk, har ikke leveret i hele tatt. Det har vært toltalt dødt... og fisken har plassert seg andre steder i elva...

Hvorfor??? Ja gudene vet.

Men det bekrefter vel bare at naturen stadig endrer seg.

Skitt fiske resten av sesongen i Kvina gutter.... og jenter :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref. til Ole's innlegg over her...

Jeg har fisket i en liten elv som ligger i samme fjorden som Kvina.

Lyst til å dele med oss andre hvilken elv dette er snakk om?

Min rapport om Kvina 2008 kommer snart, og etter over 900 timer med våte vadere denne sessongen har jeg litt å by på. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde en liten feeling på at det var rundt det området der det var noe vått innover landet. ;)

Kort og avgift i denne elva da?

I år var det nok siste året med "gratisfiske".

Jeg skal være med i et møte med elveeierlaget senere i høst. Der blir det nok bestemt at det skal være kortsalg neste år. Den lokale dagligvarebutikken er mer enn villig til å stå for salget.

Men selvfølgelig... det er begrenset hvor mye en kan forlange når elva er åpen 31 dager og en av de beste hølene er den mest populære badeplassen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er laksesesongen endelig over for meg uten at det gikk utover bestanden!!!!!

Etter å tilbrakt en del TUSEN timer i Kvina uten å få en eneste laks, var det deilig å sette seg i båten og komme seg ut på fjorden å prøve fiskelykken med fluestanga.

Første turen gikk til Åna Sira der resultatet ble 17 fine lyrer med en SEL som eneste tillskuer!

Andre turen tilbrakte jeg i Raulibukta, der fikk jeg : sei, lyr, makrell, sjøørret, og årets første HAVABBOR.

Da er ikke livet så verst likevel :blush:

Så til dere som ble skuffet av den " relavtivt dårlige laksesesongen",kom dere ut på sjøen og opplev lykken der.

Endret av Øystein D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leit med dere som har brukt mye tid i kvina og ikke fått uttelling.De to siste årene har det vært usedvanlig vanskelig å få fisk i denne elva. Jeg er så heldig at jeg bor et par speykast fra elva og begynner å kjenne den bra. tok selv 13 fisk i elva i år og kjørte vel på 6 til som jeg mistet. Har vært i kontakt med laks på nesten hver tur på tross av at jeg ikke har mer en ca 60-70 fisketimer i elva i år, men i den situasjonen jeg har vært i(mye barnepass og oppussing av hus) så har jeg prioritert et mer kynisk fiske i år en de jeg har gjort tidligere. I fjor fisket jeg på samme måte som jeg gjorde tidligere med dårlig uttelling.

Mange benytter for mye tid på standardplassene odden, svingen osv. Megahølen som mange fisker er etter min og enkelte andres mening den dårlgste fiskeplassen i kvina de siste to år når man regner antall fisketimer pr fisk landet.Megahølen er en høl som leverer varene de sesongene de er mye fisk på elva, og når de går store mengder fisk etter en lengre tørkeperiode. Dårlige år i mega er 04,07 og 08 sesongen i de andre årene har dette vært blant de beste plassene i kvina.

Når de er så lite fisk på elva som de har vært de siste to sesongene er det en ting som teller(hvis en da ikke er trygdefisker da og har alverdens tid) er å jakte laksen mye mere aktivt en de en har behøvd tidligere år da laksen kom til deg.

En må ha kjennskap til de standplassene som laksen benytter seg under de gjeldende forhold og fiske disse aktivt .

Da får en uttelling og slipper å ha så forferdelig mange timer mellom hver gang en har kontakt med fisk.

Når jeg tenker tilbake på min start som laksefisker i kvina så forteller det kansje litt om hvor mye fisk som var på elva i 2000. Første skikkelige fiskeuke tok jeg 6 laks uten å ha peiling på laksefiske.

Totalfangsten var da på rundt 1tonn for elva med mye mindre fiskere en de er nå.De siste årene har antall fiskere blitt mangedoblet, uten at de har hatt tilsvarende uttelling på fangststatistikken.

mvh

Ole

Endret av ole14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Leit med dere som har brukt mye tid i kvina og ikke fått uttelling.De to siste årene har det vært usedvanlig vanskelig å få fisk i denne elva. Jeg er så heldig at jeg bor et par speykast fra elva og begynner å kjenne den bra.

Ja...ganske leit :) ...har vel like mange timer som deg i kvina i år og har kjørt på en fisk...en fisk :lol:

Det selvfølgelig et stort pluss å kjenne elva godt ,hva jeg ikke gjør.....men på den andre siden er det ikke de store

mulighetene for laksen " å gjemme seg" i den elva. Føler jeg har bunnskrapet samtlige høler til de grader.... :)

Problemet for oss tilreisende fiskere er at vi må fiske når vi er der ...ikke når laksen er der :P så slikt sett er det nok en fordel å være "innfødt" og kan ta hyppige turer.

Ellers er jeg dog litt småforelsket i selve elva...den har sin egen sjarme....på en måte. :)

I,l Be Back B)

Endret av Thormill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er jeg dog litt småforelsket i selve elva...den har sin egen sjarme....på en måte. :hailfs:

I,l Be Back :lol:

Ja elva har sin sjarm selv om den mangler en skikkelig klassisk fluehøl, men d finnes mange andre utfordringer der.

Fordelen med å være lokal er at en kjenner plassene bra ettervert og vet hvor og når muligheten for fisk størst.

Hyppige turer opp igjennom årene samt mange samtaler med gamlegutta og fiskekompiser gjør at en ettervert lager seg sine egne "teorier" om hvor og når de er best og fiske. Enkelte år stemmer disse teoriene andre ikke.

mvh

Ole

Endret av ole14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå er gytetellingen unnagjort og reultatet er oppløftene.

Normalt med gytefisk i elva, enste plassen som skiller seg ut(positivt) er rafoss der det er det beste året i nyere tid mye fisk der. Ellers er det littt speiellt at det var usedvanlig mye smålaks å se, ser ut til at det har kommet inn en god del av denne størrelsen etter sesongslutt. Var ikke mye en så til smålaksen i sesongen ivertfall.

mvh

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galane sein oppgang? merkelige greier....hører det er litt kleint i de andre elvene på gytetellingene..

Enig, smålaksen har i de årene jeg har fisket i elva normalt kommet på den første flommen i juli.

I år var den et sjeldent syn, ellers var antall fisk omtrent som normalen bortsett fra at innsiget i fjorden var 1-2 mnd senere en "normalt".

Vi begynte først og observere fisk i innløpet til fjorden i månedskifte juli/august mot normalt i slutten av mai.

mvh

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.