Gå til innhold
Fiskersiden

Kvina 2008


oskjellin
 Share

Recommended Posts

http://avisenagder.no//Nyheter/tabid/250/D...rticleView=true

Er det nok da tro??

Trodde det hadde vært krav om minstevannføring tidligere også jeg??

HEI.Ingen krav til minstevannføring i den gamle konsesjonen,vannet blir tatt inn nederst på rafoss,ledet inn i kanalen som ender opp ved turbinene og ut igjen i kvina i ved treland.Ca 900 meter elv her som ikke har vannføring,og det er kun ved stor vannøkning at laks og sjøaure kommer seg opp til de øverste gyte områdene på rafoss.Fjord årets gyte telling visste mye gyte fisk i dette området.Gode flommer sørget for at fisken kom seg opp før gyting ifjor.Nå må de i tillegg kjøre lokkeflommer og gjøre tilltak som hindrer at utvandrende smolt går rett i turbindøden.Vil nok hjelpe Kvinalaksen på sikt tror jeg,men det er mange ting som hadde blitt mye bedre med høyere vinter/sommer vannføring for hele kvina.Sira/Kvinas konsesjon skal fornyes i 2013 tror jeg.og da får vi håpe laksen vinner litt da også,men det blir nok en tøff kamp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

God kveld.

Har lagt merke til at 1. Juni er helligdag, og jobbfri! Ser på dette som en unik mulighet til å prøve seg i en av elvene som åpner nettopp 1. Juni.

Bor 40 min fra Kvina, og lurer på om dere innfødte tror det er noe poeng å prøve seg her allerede første dagen?

Selvfølgelig kommer vannstand etc inn i bildet her, men på generelt grunnlag, hva vil dere si?

Vurderer også andre elver sørover, men Kvina er lettest tilgjengelig. Har dog aldri fisket her, da jeg vanligvis fisker i Rogaland.

Anders.

Endret av Hafstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld.

Har lagt merke til at 1. Juni er helligdag, og jobbfri! Ser på dette som en unik mulighet til å prøve seg i en av elvene som åpner nettopp 1. Juni.

Bor 40 min fra Kvina, og lurer på om dere innfødte tror det er noe poeng å prøve seg her allerede første dagen?

Selvfølgelig kommer vannstand etc inn i bildet her, men på generelt grunnlag, hva vil dere si?

Vurderer også andre elver sørover, men Kvina er lettest tilgjengelig. Har dog aldri fisket her, da jeg vanligvis fisker i Rogaland.

Anders.

Hei.Snøsmeltinga kom i tidligste laget i år,men noen få observasjoner av laks har blitt gjort etter påske.

Enkelte vannøkninger den siste måneden kan også ha dratt opp noen laks,men ingen store mengder tror jeg.På stor kald elv er jo laksen ikke særlig synlig,så noen er det nok kommet.Kommer det en god nedbørs periode etter 17mai og ut mot 1 juni er jeg mer optimistisk ang åpningsfiske.

En annen ting som kan ha betydning er observasjoner i sjøen.I 2006 ble det sett mye laks i sjøen av oppsynet helt fra april.mye vann i mai det året gav ett bra junifiske,selv med fin sommer og lite vann ble det tatt mye fisk.2007 og 2008 ble det sett lite fisk i sjøen tidlig og tendensen kan se lik ut i år.

Fisker du med haspel utstyr er det alltid store dype høler og rolige partier som alltid holder noe laks,er det kun fluefiske du er opptatt av er det færre fine plasser på minstevannføring,men det finnes stryk og høler om en søker litt opp over elva.Skal du ha kort for hele elva må du i år kjøpe 3 kort,elveierlaget har ett kort,prestegården-gullestad vald som er jff valdet har ett,og det nye for året er flere fiskerier som har gått sammen og dannet sin egen sone,dette er i skrivende stund ikke helt klart ut til folket enda,men tror det skal være klart før 17 mai.

jff valdet tar mest fisk på sesong basis,og er lett tilgjengelig,men her er det helt klart flest plasser for haspelfiske på liten vannføring.

Ps mx sport kvinesdal har sikkert mer info om kort når det nærmer seg,skal du fiske jff valdet så må du om det er likt som i fjor kjøpe kort på mx dagen før,siden det er helligdag da det kun er de som selger kort for dette valdet.

SKITT FISKE.Mvh Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmmm jaja. Blir litt mer komplisert med fiskekort i år:(

http://www.kvina-laksefiske.com/

Her er linken til http://www.kvinalaksefiskerier.no/ de selger kort på de øvrige sonene.

Her selges det sesongkort og døgnkort.

Skulle værvarselet stemmer ser de ut til at starten på sesongen kommer til å bli slik som i fjor med andre ord dårlig, vi skulle hatt en skikkelig økning i vannstanden i slutten av mai for at laksen skulle gått på elva.

De er heller ikke observert laks i sjøen enda. Hvis trende holder seg som i de så ser det ut til at det går mot et sent innsig av laks denne sesongen også. Det som har vært trenden de siste to årene er at mye laks har kommet inn etter sesongen er ferdig. Gytetellingene har vært svært bra, noe som også gjennspeiler etterkommende års ungfiskundersøkelser som har vært de beste som er målt. Det er med andre ord ikke noe krise for bestanden i elva selv om fangstene har blitt redusert betraktelig.

Juni har aldri vært noen god måned i kvina, bortsett fra 06 sesongen som kan karakteriseres som svært spesiell med den gode vannføringen i mai. Kvina er avhengig av en ting og det er MYE REGN for at laksen skal gå på elva. I fra slutten av juli og utover er det som regel best fiske hvis det kommer en flomm.

mvh

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.