Jump to content
Fiskersiden

Endelig satt årets første Suter!

Anatema
 Share

Recommended Posts

Har hatt to turer til det samme vassdrag tidligere i Mai.

Vannstanden var sikkert 40 cm høyere enn normalt, og de var ingen vannliljer å se.

Ikke akkurat tipp topp forhold, men jeg hadde flere runs på begge turene, likevel valgte jeg å vente en uke eller to før jeg tok turen igjen.

Sånn så det ut på "swimmen" på de første to turene.

nr800600bq1.jpg

Sånn så det ut i kveld:

suter2rl1.jpg

Fikk et par methodfeedere i posten for litt siden, og planen var å kjøre en stang med overblyet dupp, og en med methodfeeder (bolt rig).

Tacklet opp stengene, fora litt rundt duppen og feedern, og slo meg til ro.

Det tok ikke lang tid før det skjedde noe rundt duppen. Den går såvidt under, og beveger seg utover. Jeg setter tilslaget og kjenner at det er fast fisk! Hvertfall i et par sekunder, før takkelet fyker opp av vannet og snitter trynet mitt.

Nok et nederlag.

Har ett run til på samme måte, bortsett fra at fisken ikke krokes skikkelig, og kroken setter seg i bånn isteden.

Begynner å bli litt deprimert nå, etter utallige runs de siste turene som ikke har gitt fast fisk.

Etter siste runnet på duppen bytter jeg plass på stengene, og fisker duppen hvor methodfeederen lå, og methodfeederen omtrent en halvmeter utenfor der jeg hadde hatt duppen.

Etter et par minutter registrerer jeg et skikkelig run på stanga tackla med feedern. Setter tilslaget og kan konstatere fast fisk!

Fighten er forholdsvis rolig de første 5 sekundene før fisken setter i et par kraftfulle utras på et par-tre meter. Fisken holder seg hele tiden utenfor vannliljebeltet, og jeg tenker for meg selv at jeg skal greie å berge denne fisken.

(Jeg har kun landet én suter i mitt liv, og det var en fisk på 2100 gram fra året før, som snagga etter 5sek, så jeg har ikke mye erfaring med suter-fighter.)

Men fisken viste seg å være litt mer vrang enn som så.

Får pressa fisken opp mot overflata og sveiva inn en 2-3 meter før den setter i et sinnsykt, 4-5 meter langt utras inn i vannliljebeltet.

En håndfull vannliljer slites av, og jeg får mildt sagt panikk. Får lirka fisken ut av liljene, og strammer amatørmessig nok bremsen litt for å unngå et slikt utras igjen.

Fisken går igjen mot vannliljene, jeg holder igjen (dum som jeg er med 0.275 snøre), og snøret sliter selvfølgelig.

Blir ekstremt forbanna i det det sliter, men mens jeg tackler opp på nytt går jeg egentlig bare og smiler av hvor sinnsykt sterk den fisken var. Kan det ha vært en fisk på over 2?

Tackler nå begge stengene med methodfeeder, og kaster ut.

Det er rimelig dødt en stund, men etter rundt 45minutter registrerer jeg et beskjedent napp på specimen stanga.

Venter et par sekunder og setter tilslaget. Fast fisk!

Kjenner med en gang at det er mye mer behagelig å kjøre fisken på 11fots specimen stanga i forhold til den jeg kjørte den første fisken på.

Får styrt fisken mye bedre, og greier alltid å holde den vekk fra vannliljene.

Likevel blir det en sinnsyk kamp som varer i flere minutter minutter, flere utras på en 3-4 meter på tross av den dype aksjonen i stanga.

Får tilslutt fisken opp i overflata når den er et par meter fra land, og får plana den inn på grasset.

Hadde amatørmessig nok kun med meg en 0-2 kilos saltervekt. Fisken bånna vekta med et brak for å si det sånn. Det er litt å gå på på etter 2kgs merket på salter vektene, og i tillegg bånna den.

Kan ikke annet enn å tippe her. Noen som har mer kjennskap til suter enn meg som har lyst? Stoler ikke helt på den gamle fjærvekta, men jeg tipper på over 2 hvertfall, 2,1 - 2,2, hvis ikke mer. Den var 49,5 cm lang og ekstremt feit og høyrygga. Tror det var en hunnfisk, og de har vel ikke gytt enda?

Bildet ble ekstremt dårlig. Tatt med selvutløser uten stativ, og i en bratt nedoverbakke.

Jeg ser helt ekstremt vill ut i trynet, men fisken ble i allefall skarp!

suter1cp7.jpg

Edit: Merker nå at jeg favoriserte ordet ekstremt, ekstremt mye i rapporten. Er vel fordi jeg fortsatt er litt sjokka etter den kule fighten :)

Edited by Bendik

Fett! Grattis med nydelig fisk. Tør ikke tippe på vekta, bilder juger alltid uansett. Men over to i alle fall :);)

Mvh Oz

En kjapp titt på listene til NMU over innmeldte suter gir en indikasjon på at fisken veier rundt 2,1-2,2 kilo ved 49cm lengde. Selvsagt avhengig av ryggbredde etc som er litt vrient å se ut fra et bilde. Uansett, grattis med fin fisk. Tar med et lite tips også...Fisking etter suter i nærheten av "snægg" er jo alltid litt hårete, men dupp kan innimellom være mer effektivt enn bunnmeite, så det gjelder å ha utstyr som håndterer det. Kjører stort sett minst 0,23, fersk og av god kvalitet på duppstanga. Er fanatisk nøye med knutene og bruker aldri blyhaggel for å feste duppen. (Milo waggler adapter er mye bedre enn å måtte klemme haggel hardt på snøret) Jeg bruker en specimen matchstang, dvs med litt tøffere ryggrad en "normalt". Med dette kan jeg stort sett legge tilstrekkelig press på selv store sutere og styre dem dit jeg vil, men det hender jo man må biffe opp dupptacklet ennå mer. Det går jo fint å fiske dupp med en 11-12 fots specimenstang, 1 1/2-1 3/4lb for eksmpel, og 0,25 eller kanskje helt opp i 0,30. Det som lønner seg å gjøre da er benytte en 15-30cm lang fortom av svært mykt flettet fortomsmateriale, feks 12 punds silkworm eller lignende. Svivelen som sammenbinder hovedlinen og fortommen utgjør det nederste "hagglet" på tackelet. Hvis man trenger å gjøre det tyngre kan man klemme en kule av tungstensdeig (putty) rundt svivelen. Slik kan man fortsette å fiske med dupp også der det er mye "snægg". Matt Hayes viste meg dette trikset på metmessan i Sverige i 1993, og det funker fortsatt

:)

K

Edited by syver

En kjapp titt på listene til NMU over innmeldte suter gir en indikasjon på at fisken veier rundt 2,1-2,2 kilo ved 49cm lengde. Selvsagt avhengig av ryggbredde etc som er litt vrient å se ut fra et bilde. Uansett, grattis med fin fisk. Tar med et lite tips også...Fisking etter suter i nærheten av "snægg" er jo alltid litt hårete, men dupp kan innimellom være mer effektivt enn bunnmeite, så det gjelder å ha utstyr som håndterer det. Kjører stort sett minst 0,23, fersk og av god kvalitet på duppstanga. Er fanatisk nøye med knutene og bruker aldri blyhaggel for å feste duppen. (Milo waggler adapter er mye bedre enn å måtte klemme haggel hardt på snøret) Jeg bruker en specimen matchstang, dvs med litt tøffere ryggrad en "normalt". Med dette kan jeg stort sett legge tilstrekkelig press på selv store sutere og styre dem dit jeg vil, men det hender jo man må biffe opp dupptacklet ennå mer. Det går jo fint å fiske dupp med en 11-12 fots specimenstang, 1 1/2-1 3/4lb for eksmpel, og 0,25 eller kanskje helt opp i 0,30. Det som lønner seg å gjøre da er benytte en 15-30cm lang fortom av svært mykt flettet fortomsmateriale, feks 12 punds silkworm eller lignende. Svivelen som sammenbinder hovedlinen og fortommen utgjør det nederste "hagglet" på tackelet. Hvis man trenger å gjøre det tyngre kan man klemme en kule av tungstensdeig (putty) rundt svivelen. Slik kan man fortsette å fiske med dupp også der det er mye "snægg". Matt Hayes viste meg dette trikset på metmessan i Sverige i 1993, og det funker fortsatt

:)

K

oh dette er gull Syver, må prøve dette til karussen ;)

Mellom 0.25 og 0.30 er nok det beste.

Om man fisker med match tviler jeg ikke på at det er smart å gå ned litt på snøretykkelsen, men jeg tror jeg skal fortsette å fiske med specimenstenger.

Går fint å kaste med dupp med en lett specimen stang som du sier, dessuten er det ikke alltid man trenger å kaste lenger enn et par meter.

Med bolt rig føler jeg at det er fordelaktig med tykkelse på rundt 0.30

Uansett, takk for gratulasjoner :)

Edit: Blir det ikke litt vanskelig å registrere napp hvis det er 30cm fortom fra "svivelsøkket" til kroken? La oss si fisken beveger seg mot søkket isteden for fra. Da kan den jo i værste fall svømme i 60cm før duppen leer på seg.

Edit2: KIS, du burde teste ut mini-boltrig også. Har ikke du også sliti med mye napp, men lite fast fisk? Jeg hadde hvertfall prøvd meg fram med en 30-40grams boltrig ved siden av duppfisket.

Edited by Bendik

Jasså, du sitter der oppe? 300meter lenger ned kan du finne på å finne meg!

Jeg har brukt 0.35 fortom under dobba når det har vært mye snagg, ikke hatt noe problem med det. Men det er litt seinere på året når vannliljene virkelig har poppa opp. Dessuten er det jo sjelden man trenger å gjøre noe annet enn å legge dobba ut under stangtuppen der oppe.

Flott fisk forøvrig. Ryktene går om fisk oppunder 3kg tatt i garn tidligere i våres.