Gå til innhold
Fiskersiden

laks i mandal audna og lygna


kenbring
 Share

Recommended Posts

  • Svar 98
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg må dessverre komme med en litt trist oppsummering fra sesongstart 2008!!!

Det er tatt litt lite fisk og i småelvene er vannføringen helt nede og så startfisket har vært håpløst

Jeg har vokst opp ved mandalselva og fulgt den nøye siden jeg var liten ennå har det ikke hoppet fisk i sentrumsdelen av elva, noe det som regel gjør.

Håper inderlig det kommer noe fra havet snart og dama mi så faktisk at en svele hoppet utenfor brua i mandal nå idag!

Er på vei ut med hunden og sakl etterpå fiske bekkerrøye!!

Siste detalj på laksetrappa i holumsbekken er på plass og sjøørreten har en begivenhetsrik høst i vente der ihvertfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja 90 mm er ikke mer enn det må være, nå som grunnen er knusktørr. Dessuten må det regne slik ganske lenge for at elva skal holde seg stabil, ellers faller den som en sekk igjen temmelig kjapt.

Dessuten har jeg fått rapporter fra andre denne helgen at det ikke er observert laks i og utenfor munningen av de uregulerte elvene..Tror du kommer til å bli skuffet cd:( i alle sesongene der fisket her sør har vært bra, har man sett og observert bra med laks i sjøen på denne tiden..

Noen skylder på det kalde vannet. Det mener jeg det ikke er hold i da sjø tempen sikkert er over gjennomsnittet for måneden. Da skulle vi sett laks som viste seg. De skulle også observert laks i garna som oppsynet beslaglegger.

mvh Erik, Pessimisten (eller var det realisten?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, bør vel først ta seg en tur ut før en sier for mye:)?

Til å være så tidlig i juni så vi bra med fisk på holmesland i helga, som regel drøyer det til over st.hans før det er noe særlig action. Ble landet fisk på Hauge og brodern kjørte og mistet en ca 4 kgs på flua. Fikk en ufyselig vind å stri med, så det ble en kort økt.

Var på sjøen i går og i dag, kom hjem med 2 på opp mot 4kg i dag. Knall spreke og lange utras med flyktige hopp. Så et par fine i går.

Legger vel ut noe på hjemmesiden etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra nyhet Pero!! Der er nok endel lakser på vei mot elvene....Fikk en sjøørret på holmegård i går på flua og hadde et - antakelig lakselugg i flua.

Broren min tok en snaut tre kilos nygått 1030 i dag. Hopper tålig bra, men tror det relativt monotone været vi har reduserer bettet. De var ikke særlig bitevillige.

Tre turer i mandalselva i år og statusen er en laks og to sjøørret, ikke så galt egentlig?

Skal på en ukesturne i tyskland, belgia og nederland fra den 20 juni og håper virkelig det er vann i Audna når jeg kommer tilbake.......Og at ikke bare dere får fiska på en flom og så er vannet gått ned igjen........

Snigsfjorden???? eller Mannefjorden????

Endret av kenbring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får en dag fri i denne uka, har planer om å ta en tur til elva i Mandal, noen som kan anbefale Soner i Mandals elva.? Fisker med sluk, hadde vært greit med en laks i år før jeg reiser på ferie. Er ikke kjent med elva i Mandal, men kan vel sikkert finne en god del plasser på kartet. Sone 3 ved øyslebo, er det noe bra på denne tiden av året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

landet just en på 4.3 kg, sierra gorva tube, fs 1 i mandal.Steinar mistet en på ca 5kg ( på land) og landet en på 5.5 på hauge a lørdag- flue. Har gått mye fisk de siste dager. De før oss på Hauge landet en på 7. Vi så mange som virket å rase rett opp elva.

Endret av Pero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter i Berlin, det er kjempevarmt og mätte bare se om det skjer noe...............

TROR DET BLIR BRA SESONG TIL SLUTT :lol:

Vil bli veldig overrasket om dette blir en sesong å huske. Man skal aldri si aldri, men fangstene så langt er på lavmål.

Andre steder i landet, bla i trøndelag går det mye laks på elvene. Problemet her sør er en lakseforvaltning som er direkte latterlig. Smolten males til grøt i turbinene, laksen fanges med NOT i elva (er vel bare i mandalselva og tana dette skjer?), og laksen skal være god for å unngå alle nøtene i sjøen. Hele greia er egentlig tragisk...

Det eneste positive er vel at det er mindre folk langs elva en på lenge, men det er vel ikke så rart så lenge fisken uteblir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle tenker det samme som deg prikken. Men med ubrukelige politikere og andre ressurspersoner i systemet, kommer det neppe til å skje noe med det første. Er jo tross alt disse som har gitt lov til denne notfiskingen.

Synes også de legger lite tid og ressurser til kultivering av bekker,vassdrag m.m fjerning av hinder. Her skal Kenbring og mandal sjøørretklub ha honnør.

i tillegg bør de ha ryggrad til å forby fiske ved vanringshindre, slik som ved haugefossen, mjålandsbrua m.fl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være enig med kenneth her angående notfiske i elva. De gangene jeg har vært med og sett, har de kun fått en laks per trekk! Men med det sagt, er det kanskje verre med sjøgarnene som står heletida og venter på å fange laksene.

Å ivareta smoltene/lakseynlinger vil ha en betydelig stor effekt på antall laks vi ser i elva vært år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mandalselva.no

Var ute idag. Såg årets første og eneste laks tilnå. intet kjent. heller ingen vi treffte hadde fått eller kjent noe.

Er meldt mer regn imorgen. kan blir bra da, om det er fisk i sjøen som står klare til å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja ja, nå har de jaggu fått trumfet gjennom å strupe vannet for å få fisken oppover i elva ut fra tanken om at elva burde ha vært overfylt med laks allerede i juni måned langt opp i sone 4............ At laksen skulle ha vansker med å forsere haugefossen på 80 kubikk???? 80 kubikk er i meste laget ifht fiske også i sone 2, men å allerede nå dra den ned på 30 tallet er jo tullball. Når det endelig er vann, så begynner jammen frustrerte fskere å gnåle vannføringen ned??? Forstå det den som kan. Lurer på om den kommer opp igjen noen gang??? De hinter vel om så og jeg for min del foretrekker heller vanskelige forhold med mye vann enn ned på 30 tallet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vises seg å være like mange meninger som fiskere. Men det er jo alltid passende å ha en unnskyldning til dårlig fiske ;)

For øvrig, fikk høre det var to godt voksne menn (48 og 51) som ble tatt av politet natt til søndag for å stenge av elva med garn rundt buøya området!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja ja, nå har de jaggu fått trumfet gjennom å strupe vannet for å få fisken oppover i elva ut fra tanken om at elva burde ha vært overfylt med laks allerede i juni måned langt opp i sone 4............ At laksen skulle ha vansker med å forsere haugefossen på 80 kubikk???? 80 kubikk er i meste laget ifht fiske også i sone 2, men å allerede nå dra den ned på 30 tallet er jo tullball. Når det endelig er vann, så begynner jammen frustrerte fskere å gnåle vannføringen ned??? Forstå det den som kan. Lurer på om den kommer opp igjen noen gang??? De hinter vel om så og jeg for min del foretrekker heller vanskelige forhold med mye vann enn ned på 30 tallet....

Jaja, da ryker det vel med nokre titalls tusen yngel igjen da. ;) Siden dei begynte med den voldsomme variasjonen i vannføring for 3-4 år siden er det enorme mengder yngel som er blitt drept. Kanske det er hovedårsaka til at Mandaselva var så mykje dårligare i fjor enn andre elver i nærheten. Det kan stemme med når dei starta med "forsøka" på å få fisk opp i sone 4.

Endret av Helge S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.