Gå til innhold
Fiskersiden

laks i mandal audna og lygna


kenbring
 Share

Recommended Posts

  • Svar 98
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

det ryktes for tiden om falsk rapportering i mandalselva. Dette fordi endel er redd elva skal bli stengt. Om det er sant vites ikke, men en tankevekker kanskje.

Var i elva i går (ikke mandal) og idag. intet sett eller kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner de ikke jeg heller Otra leverer vel litt i overkant av fjoråret, mandalselva derimot ser ut til å levere dårligere en fjorårets sesong. De har vært et labert fiske i de andre elvene også. Dette synes jeg er merklig når en ser hvor bra fiske er i trøndelag. En må også ta med i betraktningen at sjøfiske har fårtt en relativ streng inskjerpning dette burde fått konsekvenser for årets fangst. Tar en med dette i betraktniingen så tør jeg våge å påstå at de totale innsiget av laks til sørlandselvene er mindre en fjoråreets.

Skal bli spennende å se hvis dette fortsetter om noen trør stenge elvene basert på ønske om å oppfylle GBM.

mvh

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ned på piren og snakket med noe turister og de hadde ikke sett en laks hopper i de siste nettene. Før så trengte jeg å bare stå på piren i kun noe få minutter før jeg så en laks hopper.........triste greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en kjapp tur innom Kristiansand fra søndag til tirsdag. Noen mulighet for å få kjøpt kort i en elv i nærheten? Otra? Noen strekk med god plass?

Blir vel til at jeg kan unne meg noen få timer mentalhygiene med min favorittavkobling! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen begrensning på kort i sone 4 og en av 5-sonene i Otra - bare å kjøpe og fiske :D

Begge sonene er gode og egner seg for både sluk og fluefiske.

Se: http://www.otralax.no/mainDesign.asp?aid=19747&gid=9270

Skal du rusle og titte først kan du parkere her og gå over hengebru et par hundre meter nedenfor og gå oppover f.eks

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen begrensning på kort i sone 4 og en av 5-sonene i Otra - bare å kjøpe og fiske :D

Begge sonene er gode og egner seg for både sluk og fluefiske.

Se: http://www.otralax.no/mainDesign.asp?aid=19747&gid=9270

Takker - ble en litt uventet tur innom byen der sør, men har vel noe fiskeutstyr i bilen som duger..!

Blir vel ikke egentlig "laksefiske", kjøper noen kort for å ha muligheten til å koble litt av. Virker jo ikke som det er noen toppsesong der nede i år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ferdig med ett døgn på Hauge A i Mandalselva, så en del farget fisk som var oppe og viste seg og landet ellers 2 sveler.

Vi hadde to kort denne gangen, og de andre 2 kortene var det 12 dansker som delte å fiske på. En litt merkelig greie både med tanke på dette med at kortene er sagt å skulle være personlige og det peset slik turnus fiske på 2 kort legger på oss som har de 2 andre kortene. Neste gang trenger jeg kanskje bare et kort, så deler jeg og brodern broderlig på dette? :) De fisket på Hauge B, sone 3, smeland og Hauge A på omgang........ Hoppet i tillegg rett ut foran deg og sto parkert som om de var grodd fast med slukstanga, ihvertfall 8 av 10. Måtte mest lugge borti et par av dem med flua for å få de til å røre på seg, en bevegelse som besto i å gå på land og å gå ut rett bak deg på samme spot igjen...I tillegg var det kun nedre- og øvre del/høl som hadde fokuset... Det ble vel ikke akkurat et slikt døgn vi hadde håpet på, selv om både vannstand og vind var perfekt.

Har gått og båret på følende kommentar/spm. et helt døgn nå: Hvilket usynlig handicap er det dere har som gjør at dere tillater dere å hoppe ut og parkere slik rett ut i elva 5 meter fra bilen, når jeg med et ben og lårprotese faktisk klarer å karre meg fra toppen av strekket og ned gang etter gang??

Det gjorde godt å få det sagt :lol:

Endret av Pero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den måten som de danskenefikset på opplevde jeg dessverre flere ganger i fjor. Jeg sverget da på at de var min siste tur i mandalselva maken, til dårlig fiskekultur skal man lete lenge etter.

Da var de tyskere jeg møtte de fisket på samme måten som disse danskene du viser til, jeg ble for og si det mild fryktelig provosert ikke nyttet de og snakke til dem heller.

Disse menneskene ødelegger ryktet til mange av sine landsmenn som er seriøse og høflige sportsfiskere.

Dessverre er de litt for mange av den første typen jeg har mødt på i mandal.

Mandalselva er en nydelig elv en skikkelig perle som har etter min mening mistet mye av sin verdi da de pøses på med utlendinger som ikke eier/vil forstå kulturen langs en lakseelv.

Skal mandal bli den intektskilden enkelte grunneiere håper på så må de få ryddet opp i den ukulturen som er blant endel av fiskerene der.Jeg har forlatt mandalselva og prioritere heller andre elver der de finnes fiskekultur.Nå er det bare å få solgt dem et kort og send dem avsted.

Kan være jeg har vært veldig uheldig men jeg har i de siste sankket med mange fiskere som har lignende oplevelser derfra, spesielt sone 3. Har fisket støren i gaula et par ganger der fungerer ting utmerket.

mvh

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig med ett døgn på Hauge A i Mandalselva, så en del farget fisk som var oppe og viste seg og landet ellers 2 sveler.

Vi hadde to kort denne gangen, og de andre 2 kortene var det 12 dansker som delte å fiske på. En litt merkelig greie både med tanke på dette med at kortene er sagt å skulle være personlige og det peset slik turnus fiske på 2 kort legger på oss som har de 2 andre kortene. Neste gang trenger jeg kanskje bare et kort, så deler jeg og brodern broderlig på dette? :) De fisket på Hauge B, sone 3, smeland og Hauge A på omgang........ Hoppet i tillegg rett ut foran deg og sto parkert som om de var grodd fast med slukstanga, ihvertfall 8 av 10. Måtte mest lugge borti et par av dem med flua for å få de til å røre på seg, en bevegelse som besto i å gå på land og å gå ut rett bak deg på samme spot igjen...I tillegg var det kun nedre- og øvre del/høl som hadde fokuset... Det ble vel ikke akkurat et slikt døgn vi hadde håpet på, selv om både vannstand og vind var perfekt.

Har gått og båret på følende kommentar/spm. et helt døgn nå: Hvilket usynlig handicap er det dere har som gjør at dere tillater dere å hoppe ut og parkere slik rett ut i elva 5 meter fra bilen, når jeg med et ben og lårprotese faktisk klarer å karre meg fra toppen av strekket og ned gang etter gang??

Det gjorde godt å få det sagt :unsure:

Håper ikke de er på plass når vi har kort til torsdag. Da får vi håpe på god vannføring så de flyter ned til nøding. Fort gjort å gi de ett tupp i ræva

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig orker jeg ikke slike hendelser lenger. Dette har desverre blitt litt dyrt og ført til færre fiskedøgn i mandalselva. Når jeg nå fisker der er det kun på sone 2 og jeg sørger for å kjøpe alle kort på den aktuelle sonen. På Holmesland A og Haugesonene hvor jeg fisker mest koster dette, men heller dette enn å fiske sammen med alle disse tullingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.