Gå til innhold
Fiskersiden

laks i mandal audna og lygna


kenbring
 Share

Recommended Posts

  • Svar 98
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg kan kun beklage mine landsmenns opførsel. om so mstrå skrevet længere oppe o tråden. slikt ser du ikke i Danmark. Jeg tror egntlig nok de fleste forstår lakskulturen i Norgen. måten at fiske på er ikke så ulig den der foregår i Danmark(bortset fra at prisniveauet er et andet).

jeg har sjølv til stor moro ofte mødt norske fiskre der hvor jeg fisker i Norge. når jeg fortæller at jeg helst ikke fisker på Mandal zone 3. Gaula rundt Støren og ligendene fordi der er for mange danske der, griner de som *****. men det er ikke for sjov jeg siger det det er egentlig sandheten.

i tidens løb har jeg fundet mig nogle fine ukjendte strækninger i kjente norske elver, samt nogle fine ukjente elver som jeg fisker på. fisket her er billigt helt mellem 200 kr og 1000 kr for ei uge. man får gå for sig sjølv. og de fiskere der komme elven kjenner du.

mange nye sportfiskere i dag er så produktorienterede at det hele bare går op i størrelse og antall. de har gået på kastekurs hele vinteren iog har kjøbt det nyeste udstyr. de mener nå at have betalt for genvejen til succes. dette ser vi oxo i Danmark. som regel ser man dem bare en eller to sæsoner ved elven. indtill de finder ud at, at der ikke findes noegen genvej til succes i fiske. her er det bare erfaring, tid og flax der gjeller. for mig ser det ud til at folk har utrolig lite tillid til egne evner. noe jeg oxo ser her på siden iblandt. on man ikke har rett stangmærke, hjulmærke, tøy mm. kan man sjølvklart ikke fange fisk. når sæsonen er slutt kan du købe grejet billigt på diverse auktioner på internettet. da folk tror at nu biter fisken bare på de grejer der komme ri dei nye sæson.

jeg savner de tidern hvor ei sportsfisker var ei stakkels kar man bare skrattet lidt af, men han sto der med gul regnjakke og filosofert.

skulle jeg komme med nogen kritik af det norske laksefiske. skulle det først og fremmest være en opskruet pris. idag har fisket ikke den kvalitet, hverken i mængden av laks eller ved antallet av fisker, der berretiger så dyrt fiske. desuden er den norske stats administration af vildlaksen sindsyk. mage til arroganse skal man lede længe etter. ser nærmest ud som om nman forsøker at se hvor mange gange man kan selge den samme fisk.

angående descienfition. mener jeg at når man betaler 100 - 150 kroner for at for behandlet udstyret sit. skal det jo også gøres ordentligt. vi behandler vadere, fluer, hjul og stænger, men havd med fiskejakke og alt det anden. ofte blir der bare pøst lidt Vircon S over grejerne. dette er ikke effektivt. efter min mening er det bare en eksra afgift at betale da. jeg skal gøre opmærksom på at ei pose Vircon S koster rundt 30 kroner og at der er til omkring 10 behandliger i en pose. altså 3 kroner pr. behandling. hvem får de resterende penge. stor ros til Stjørdalselva. her er det gratis. for som man sir. det er jo bare i elveejernes egen interesse at man ikke får sygdom i elva.

nå bortset fra det. sitter stadig på Sotra. Atle M kone er ved at lave mad. og Atle og Jeg må lægge planer for fiskeriet. er jo mange muligheder her. skal det bli havaborr, sjøørret, laks, opdrettsfisk, brunørret eller hvad ved jeg. Tvivler dog på jeg får Trønderlændingen med på ålefiske igen, selv om han mente det var gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle jeg komme med nogen kritik af det norske laksefiske. skulle det først og fremmest være en opskruet pris. idag har fisket ikke den kvalitet, hverken i mængden av laks eller ved antallet av fisker, der berretiger så dyrt fiske.

Det er fordi så mange dansker og tyskere kommer hit for å fiske!!! :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi så mange dansker og tyskere kommer hit for å fiske!!! :P

du har rett Per. det er sikkert sådan. jeg spørger bare mig selv om den norske stat var så interessert i at bruge penge på at kalke vassdrag som Mandal om ikke de så en hvis profit i projektet.

i øvrigt får jeg ei dårlig smak i kjæften når jeg står inne på Marnadal laksesenter og ser kamerabilder av laksen der bare stå med næsen op i udløbet fra kraftverket. agder energi er vel også økonomisk involveret i Marnadal laksesenter eller hele Mandallaksefiske projektet. er de det. skulle jeg gern bidra med at boykotte fisket der.

stadigvæk gir jeg dig rett. om laksefisket i Norge holder et lavt niveau tror jeg at laksefiskere bl. a fra Danmark begynder at finde andre lande at bedrive deres hobby i. tendensen i DK. blir mer og mer at mange velger vårfisket i Skotland og blir i Danmark sommeren og høsten igennem for at fiske stor Sjøørret og på en efterhånden brugbar laksebestand. til en absolut billigere pris og mindre fiskepres end i Norge.

både positivt og negativt. positivt fordi. det måske kan sætte en bremse på priserne og gi mer plass til de som er tilbage. fiskere som bare fisker etter så mye som muligt blir vel sjølvklart også hjemme. negativt fordi de manglende indtegter og fokus på villlaksen gjær stivsinnede politikere gir dritt i den og bare lar stå till.

saken er lidt kompleks. jeg har ingen løsning - hvem har????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For selve utøvelsen av fisket sin del, ville det jo helt klart vært en stor forbedring med tettere kontroll av det som foregår. I det minste burde man jo ha hatt tilgang til ei "vaktbikkje" en kunne kontaktet der og da når ting skjer. Det meste ang. utøvelsen av fisket er tydelig forklart på kortene, men det må jo håndheves på et eller annet vis. Jeg mener selv at det virker som om dette fungerte bedre den gange kontrollen i sone 3 var lagt til fiskeklubben og at en merket en radikal endring her når laget selv skulle stå for det. Er jo en stund siden jeg frekventerte sone 3, men da ble jeg kontrollert både en til to til 3 ggr. i løpet av kort tid av medlemmer av klubben. Tror de hadde som godtgjøring et par sesonkort eller 3, så så dyrt kan det jo ikke ha vært.

Jeg kjøper stort sett kun kort i sone 2, og her har jeg til dags dato ikke blitt kontrollert på noen som helst måte. Vet at det var noen som ble bøtelagt for manglende fiskeavgift under fiske i haugefossen nå i år, men det er kun kortselger som har sjekket dette ifht. meg. Ingen på plassen kontroll.

Det som er synd er at en ikke har noen å kontakte når medfiskerne dine plutselig fisker 6 på elva på en gang, når det kun er 4 kort hvor du har ett. Har skjedd meg og hva gjør en da??? Dette skjedde på holmesland a, og det er ingen som står oppført som kontaktperson når det gjelder slikt noe. På Haugesonene kan du jo greit ta kontakt med kortselgerne da, det er jo en mulighet. Vi gadd bare ikke gjøre dette sist da vi i det lengste håpte på forbedringer.

Nå sist var det dansker, men kunne like godt ha vært noen lokale helter.... Har støtt på dem å bare så det er sagt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Endelig slutt for i år.... Har ikke tid i morra så siste turen er unnagjort. Mistet hele 4 fisk, men fikk omsider en på land i skumringen. 3,4 kg og ganske blank. 3 laks på 5 kast på siste strekket. Sjelden hatt på så mye fisk på så kort tid.

Skal bli godt å drive litt med annet fiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk fisk 1 juni og jammen fikk jeg ikke også på sesongens siste dag!

Ikke store karen, men en helt nygått kilossvele er godkjent etter 10 minutter.

Fikk også en sjøørret i overkant av kiloen.

Stygg dessverre og angrer på at jeg tok den, men hundene smiler når de får sjøørret! :o

Ok sesong for meg 18 laks og 18 sjøørret, men alldri noe pangfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Sesongen er vel over, og for mange av oss er det lenge å vente til juni 2009. Sjekket laksebørsen for mandalselva i dag, og ser vi havner på ca 8 tonn. På forumet tippet jeg tidlig i juni mellom 7,5 og 8 tonn. Synd jeg ikke leverte inn årets første lottokupong denne dagen.

Årets sesong var imidlertid i mine øyne et lotteri. Vi har mildt sagt hatt en unormal vannføring. Elva leverer vanligvis best på normal sommervannføring (15-30 kubikk) ispedd noen få flommer. Denne sesongen kan egentlig karakteriseres som en enste lang flom. Kun 4 dager har elva vært under 50 kubikk. Dette tror jeg gjenspeiles i statistikken i år. For sone 3 fiskere må sesongen ha vært en prøvelse, for vi som fisker sone 2 mest er dette ikke noen stort problem. Likevel tror jeg vi ville ha hatt mer fisk innmeldt dersom vi hadde sluppet snittfiske på 80 kubikk. Min store trøst i dette er at mindre fisk forhåpentligvis er halt opp av elva og nå ligger og harskner i en eller annen frys i utlandet.

Mange fiskere er fornøyd og mange misfornøyd med årets sesong. Slik vil det alltid være. Min mening er at 8 tonn er en ganske bra sesong. Vi har hatt bedre, men denne sesongen går inn som den 3. beste i mandalselvas nyere historie. For 10-12 år siden var denne elva uten laks!!!!

Årets innsig av smålaks er nesten 50 % høyere enn kriseåret 2007. Heldigvis, for uten denne lille økningen etter katastrofetallene i -07 sesongen, ville 2009 sesongen kunne blitt enda kjedligere i elva. Vi kunne risikert å bli utestengt fra fiske grunnet totalfredning. Jeg ser frem til mange deilige stunder på sone 2 neste sommer. Sone 3 fisker jeg ikke lenger da det i dette området finnes for mange fiskere full av kulturløshet, inkompetanse om laksens status og for mange eksibisjonistiske fiskere som må avbildes med en eller annen brun storlaks på diverse nettsteder. De finnes selvfølgelig i hele elva, men bare i et så utrolig stort antall på sone 3. Sjarmen med fisket her er i mine øyne borte. De gode stundene på Kallekleiv, klekkeriet, laudal, glemmetraumen osv får jeg kun tilbake dersom elva tømmes for laks.............

Neste sesong kan vi bare spå om. Det eneste som er sikkert er at vi som velger å fiske denne vakre elva neste år får noen nydelige stunder på jakt etter laksen med en eller stang i hendene. Håper bare C&R tendensen vi ser øker og aksepteres i mange av landets elver snart aksepteres av" trauste og treige sørlendinger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sone 3 er ikke så moro som før nei, enig i at det var en sesong med som ga håp for 2009. Gleder meg allerede spesielt til Audna og Lygna. C and r er ikke motivet for å kalke Mandalselva, meningen er å høste. Så får vi som ikke har lyst til å slippe ut igjen den realitivt dyre fisken fortsette å fiske for maten :)

Endret av kenbring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sone 3 er ikke så moro som før nei, enig i at det var en sesong med som ga håp for 2009. Gleder meg allerede spesielt til Audna og Lygna. C and r er ikke motivet for å kalke Mandalselva, meningen er å høste. Så får vi som ikke har lyst til å slippe ut igjen den realitivt dyre fisken fortsette å fiske for maten :)

Om det er mat du er inntresert i så er det billiger å kjøpe fisken ;)

Venter forresten fortsatt på Pm...... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sesongen er vel over, og for mange av oss er det lenge å vente til juni 2009. Sjekket laksebørsen for mandalselva i dag, og ser vi havner på ca 8 tonn. På forumet tippet jeg tidlig i juni mellom 7,5 og 8 tonn. Synd jeg ikke leverte inn årets første lottokupong denne dagen.

Årets sesong var imidlertid i mine øyne et lotteri. Vi har mildt sagt hatt en unormal vannføring. Elva leverer vanligvis best på normal sommervannføring (15-30 kubikk) ispedd noen få flommer. Denne sesongen kan egentlig karakteriseres som en enste lang flom. Kun 4 dager har elva vært under 50 kubikk. Dette tror jeg gjenspeiles i statistikken i år. For sone 3 fiskere må sesongen ha vært en prøvelse, for vi som fisker sone 2 mest er dette ikke noen stort problem. Likevel tror jeg vi ville ha hatt mer fisk innmeldt dersom vi hadde sluppet snittfiske på 80 kubikk. Min store trøst i dette er at mindre fisk forhåpentligvis er halt opp av elva og nå ligger og harskner i en eller annen frys i utlandet.

Mange fiskere er fornøyd og mange misfornøyd med årets sesong. Slik vil det alltid være. Min mening er at 8 tonn er en ganske bra sesong. Vi har hatt bedre, men denne sesongen går inn som den 3. beste i mandalselvas nyere historie. For 10-12 år siden var denne elva uten laks!!!!

Årets innsig av smålaks er nesten 50 % høyere enn kriseåret 2007. Heldigvis, for uten denne lille økningen etter katastrofetallene i -07 sesongen, ville 2009 sesongen kunne blitt enda kjedligere i elva. Vi kunne risikert å bli utestengt fra fiske grunnet totalfredning. Jeg ser frem til mange deilige stunder på sone 2 neste sommer. Sone 3 fisker jeg ikke lenger da det i dette området finnes for mange fiskere full av kulturløshet, inkompetanse om laksens status og for mange eksibisjonistiske fiskere som må avbildes med en eller annen brun storlaks på diverse nettsteder. De finnes selvfølgelig i hele elva, men bare i et så utrolig stort antall på sone 3. Sjarmen med fisket her er i mine øyne borte. De gode stundene på Kallekleiv, klekkeriet, laudal, glemmetraumen osv får jeg kun tilbake dersom elva tømmes for laks.............

Neste sesong kan vi bare spå om. Det eneste som er sikkert er at vi som velger å fiske denne vakre elva neste år får noen nydelige stunder på jakt etter laksen med en eller stang i hendene. Håper bare C&R tendensen vi ser øker og aksepteres i mange av landets elver snart aksepteres av" trauste og treige sørlendinger".

Du nevner her en hel del "populære" plasser i sone 3. Jeg må personlig innrømme at jeg aldri har fått fisk på noen av stedene (og nesten aldri fisket der heller)- men heldigvis er sone 3 så mye mye mye større enn de plassene du nevner her. Måtte de folkene du refererer til fortsette å oppholde seg der, da jeg sjeldent eller aldri møter på slike fiskere i områdene hvor jeg fisker. Personlig ble 2008 et dårlig år for meg sammenlignet med både 2007, 2006 og 2005 - men også desto mindre fisking.

Fint at dere holder dere på sone 2 - så blir det mer plass til oss på "de tydeligvis uoppdagede plassene" i sone 3!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ser at de som driver med stamfiske i mandalselva rapporterer om urovekkende lite laks. Sesongen var helt grei, men de siste års dårlige fangster sammen med lite stamfisk på elva bør i mine øyne føre til ytterligere innskjerpinger i fisket. Jeg har i diverse diskusjoner mast om dette, men møter alltid motbør da økonomi, lengden på fisketid og ens personlige og litt egoistiske forhold til fisket settes foran laksens truede situasjon. Min mening er at fisketiden må reduseres til 31.august og kanskje til 15.august også. Max 1 laks pr døgn 10 laks pr sesong. Med disse tiltak ville betydelig mer laks stått på gytegrunnene denne høsten. Det finnes ingen vettug grunn til at fiskere jeg kjenner har halt opp 50-80 laks av sørlandselvene denne sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har noen spennende ting på gang etterhvert, sjøørretklubben vil ikke stå å se på at det går helt galt.

Positivt for sjøørretens del i Mandalselva: Nå gyter det fisken i Holumsbekken, og vi er meget fornøyde med det! Har ikke vært androm gyting der siden 1960 tallet, kommer med oppdateringer etterhvert.

Det er veldig mye som må fikses, og vi har brettet opp skjorteermene. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at de som driver med stamfiske i mandalselva rapporterer om urovekkende lite laks. Sesongen var helt grei, men de siste års dårlige fangster sammen med lite stamfisk på elva bør i mine øyne føre til ytterligere innskjerpinger i fisket. Jeg har i diverse diskusjoner mast om dette, men møter alltid motbør da økonomi, lengden på fisketid og ens personlige og litt egoistiske forhold til fisket settes foran laksens truede situasjon. Min mening er at fisketiden må reduseres til 31.august og kanskje til 15.august også. Max 1 laks pr døgn 10 laks pr sesong. Med disse tiltak ville betydelig mer laks stått på gytegrunnene denne høsten. Det finnes ingen vettug grunn til at fiskere jeg kjenner har halt opp 50-80 laks av sørlandselvene denne sommeren.

I forhold til andre elver som Mandalselva kan sammenlignes med slik som Bjerkreimselva med 12 tonn, er årets sesong 2008 i Mandalselva under middels. Tror man skal være forsiktig med å korte inn for mye på sesongen da det bare medfører at alle tilreisende fra danskebåtene vil dominere mere og det blir enda mere stress og mindre fiskeglede. Jeg er enig i at fisket de 2 siste ukene i sone 1-3 ikke er så bra, men det bør innføres C&R på brun fisk. Jeg har bedre tro på fredning fra søndag kl. 17.00 til mandag 17.00. Det vil hjelpe for flere ting.... og bedre tid til en trøste cognac når fisket går litt dårlig. En til to fisker pr. dag og 10-12 pr sesong syns jeg er en god ide.

Uten at jeg har kunskaper om dette tror jeg likevel at det største problemet er at mere laks gyter i sone 4 og mere yngel/rogn blir satt ut i sone 4 enn i sone 3 i forhold til tidligere.

Når så en stor del av smolten går i kverna på Laudal Kraftverk på vei ut, blir det ikke noe laks som kommer tilbake. Kraftverket bør finne løsninger på dette eller stenge i april-mai. Ellers har jeg forstått at kraftverket har god forståelse med det som skjer i elva, så jeg venter på bedre ordninger fra denne kanten.

I tillegg så ble sesongen ekstra dårlig grunnet at bare en liten del av laksen og da kun de største kom seg opp Haugefossen i juni.( Fisket i selve fossen er vel ikke så positivt for elva ). Det bedret seg i juli etter at vannføringen ble satt ned et par dager og elvetemperaturen etter hvert steg. Ifølge statistikken ble det tatt 342 laks i sone 2 og kun 31 i sone 3 i juni mnd.

Ifølge NVE's snøkart nå ser det ut il at det blir enda mere snø i vinter og dermed blir vel forholdene i juni neste år like dårlig for oss som fisker mest i sone 3.

Jan Grøttjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan vite hvor mye snø som faller...Mye takket være denne snøen, har dere brukbare forhold i sone 2 og 3 så og si hele sesongen. unntaket er den store snøsmeltingen som gjør at de må sende vann nedover pga overfylte magasiner.

Syntes fisket var langt bedre før, da vannføringen var langt dårligere...Iallefall der jeg fisker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fisker i en elv som er regulert, ikke har opprinnelig laksestamme igjen. Folk har så mange meninger, men disse meningene blir i beste fall bare gjetninger. Det er ikke noe vits i å frede en dag i uka, mange fisker bare søndagen fordi de kan bare fks bare da. Jeg mener selvfølgelig at kraftverket er den store synderen fordi fisken stopper ved laudal og all smolten som blir most. Helt sinnsykt at det skal foregå i en elv som det legges mye arbeid i for å få en solid nyetablert stamme i. Det er egentlig trist at folk gir haugefossen skylda, det er vannføringen som er manipulert. Ikke fossen sin feil at vannet lldri gikk ned, og fisken-den gikk opp. Den går opp når den vil.

Det var ikke noe stort smålaks innsig heller og sjøørreten er betydelig svekket. På tross av alt det som ikke er bra så fiskes det meget hardt, dessverre så er elv fyllt opp av fiskere som knapt vet noenting om biologien og økologien i en elv. Det er synd at elva er blitt som å gå i et supermarked, jeg overdriver men rart at jeg alldri møter noen på kysten når jeg fisker der? Er litt deilig også å gå i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ser at de som driver med stamfiske i mandalselva rapporterer om urovekkende lite laks. Sesongen var helt grei, men de siste års dårlige fangster sammen med lite stamfisk på elva bør i mine øyne føre til ytterligere innskjerpinger i fisket. Jeg har i diverse diskusjoner mast om dette, men møter alltid motbør da økonomi, lengden på fisketid og ens personlige og litt egoistiske forhold til fisket settes foran laksens truede situasjon. Min mening er at fisketiden må reduseres til 31.august og kanskje til 15.august også. Max 1 laks pr døgn 10 laks pr sesong. Med disse tiltak ville betydelig mer laks stått på gytegrunnene denne høsten. Det finnes ingen vettug grunn til at fiskere jeg kjenner har halt opp 50-80 laks av sørlandselvene denne sommeren.

Urovekkende lite lask?? Ja, kanskje det var det første gangen de var ute på stamfisk, men desto bedre ble det den andre gangen. 4 fiskere tok tilsammen 26 laks/sveler på ca 4 timer i sone 3. Den største på 8 kilo. De har også vært ute flere ganger etter dette med solide fangster. Vet ikke hvordan dette er sammenlignet med tidligere år, bortsett fra at det var noe bedre enn i fjor.

Har også vært å kikket på noen bekker i sone 3, og oppdaget langt flere sjøørreter enn de seneste 3-4 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kun forholde meg til klekkeriet sine nettsider der de rapporterer om urovekkende lite laks på gytegrunnene. Dersom dette ikke stemmer blir jeg ikke akkurrat lei meg :)

Når det gjelder fisket i elva er det like mange meninger som fiskere. Tar man med alle de schitzofrene fiskerne blir antall meninger urovekkende høyt. Jeg er selv tilhenger av forkortet fisketid. Synes fisket burde vært stoppet 15. august. C&R på all farget fisk bedriver jeg, og synes er naturlig.

Jeg respekterer Bringsdal og gjengen for deres fantastiske arbeid med bekkene i elva, men har i mange diskusjoner med vedkommende vært kritisk til det jeg mener er en smule ansvarsfraskrivelse og naivitet mtp laksebestanden. Når AE ikke legger ned kraftverkene sine, fabrikkfisket til havs ikke forsvinner og oppdrettsannleggene ikke fjernes må vi som forvalter elva trå til. Dette kan kun gjøres gjennom reduksjon i uttaket av laks. Eneste måte å redusere uttaket av laks i en elv på er forkortning av fisketid, tvungen C&R, begrensninger i antall stenger, døgnfredning, fredning av fossefisket etc. Problemet er at de fleste er i mot det meste av dette. Endel av oss kan akseptere C&R, de fleste av oss kan akseptere en fredning av fisket i fossene, men når det kommer til innskrenkning av fisketid finner man alltid en haug med vikarierende motiver for å gå i mot dette. Faktum er at de ensete grunner for å være motstander av redusert fisketid er at man da får færre døgn i elva, prisene stiger noe og at det KANSKJE blir noe trangere om plassen. Rett og slett egoistiske grunner. Provoserer nok med dette, men det er i laksene beste mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til at ørret er eneste anadrome art som beviselig har opprinnelig genpool inntakt, det er vårt motiv- å prøve å være preventive og samtidig få fokus på bilogiske "sannheter". Laksens tilstedeværelse er et resultat av gjenninføring og dette har gått utover balansen i elva. Jeg er for laksen selvfølgelig, men det er jo sjøørreten som blir glemt!

Det er da grenser for hvor mye "ansvar" vi skal ha?!

Er det noen andre som tar mer ansvar?

Hva vektlegger du i naivitet i denne sammenheng? At vi burde gjort mer for laksen? Hva da i såfall?

Lakseforvaltning er et annet game og mindre håndgripelig for en liten gjeng som ikke har penger eller mer tid enn andre, det er også utslitende å måtte kjempe logikk gjennom en tjukk mur av foreldet skepsis rundtomkring! :blush:

Men vi vet jo at laksen også går i bekkene så kampen om gyteplassene får bli mellom sjøørreten og laksen.

Selvfølgelig vil jeg også gjøre noe for laksen og spesielt det med krafterket er en sak jeg er interesseret i.

Alle truslene laksen har er forferdelig synd og egentlig er det tilfeldig at vi har såpass mye natur igjen, hadde vi hatt en annen topografi så ville nok vi også vært uten særlig mengder laks. Vi utnytter det vi kan av ressurser og kommer dessverre til å fortsette med det.

Jeg er for en bag-limit på to laks og et Jævla bra oppsyn, gi de bra betalt og prioriter kontroll av fiskekort og bag limit. Det er nok tatt mer enn det børsen sier i år...

Hadde alle lakseinteressenter tenkt litt mer i samme retning og ikke bare desperat klynget seg sammen i baksnakkende og lite brobyggende grupper så kunne vi fått enorme resultater også sosialt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Legger til at ørret er eneste anadrome art som beviselig har opprinnelig genpool inntakt, det er vårt motiv- å prøve å være preventive og samtidig få fokus på bilogiske "sannheter". Laksens tilstedeværelse er et resultat av gjenninføring og dette har gått utover balansen i elva. Jeg er for laksen selvfølgelig, men det er jo sjøørreten som blir glemt!

Det er da grenser for hvor mye "ansvar" vi skal ha?!

Er det noen andre som tar mer ansvar?

Hva vektlegger du i naivitet i denne sammenheng? At vi burde gjort mer for laksen? Hva da i såfall?

Lakseforvaltning er et annet game og mindre håndgripelig for en liten gjeng som ikke har penger eller mer tid enn andre, det er også utslitende å måtte kjempe logikk gjennom en tjukk mur av foreldet skepsis rundtomkring! ^_^

Men vi vet jo at laksen også går i bekkene så kampen om gyteplassene får bli mellom sjøørreten og laksen.

Selvfølgelig vil jeg også gjøre noe for laksen og spesielt det med krafterket er en sak jeg er interesseret i.

Alle truslene laksen har er forferdelig synd og egentlig er det tilfeldig at vi har såpass mye natur igjen, hadde vi hatt en annen topografi så ville nok vi også vært uten særlig mengder laks. Vi utnytter det vi kan av ressurser og kommer dessverre til å fortsette med det.

Jeg er for en bag-limit på to laks og et Jævla bra oppsyn, gi de bra betalt og prioriter kontroll av fiskekort og bag limit. Det er nok tatt mer enn det børsen sier i år...

Hadde alle lakseinteressenter tenkt litt mer i samme retning og ikke bare desperat klynget seg sammen i baksnakkende og lite brobyggende grupper så kunne vi fått enorme resultater også sosialt....

I mine øyne må tunga holdes rett i munnen for at denne debatten skal holdes på (det jeg mener er) et saklig nivå. Misforstå meg ikke. Jeg har stor respekt for det arbeidet dere gjør i gytebekkene. Dette er ikke et personangrep, og å bli beskyldt for naivitet skjønner jeg provoserer. Men, villaksen er truet. Ved å bedre forhold i gytebekker vil man bidra til mer yngel i elvene. Det være seg både sjøørret og laks. Som laksefisker og også lidenskaplig sjøørretfisker har jeg begge arters status "i dagen". Likevel blir det i mine øyne naivt å stå i elva og høste blindt av bestander som er truet samme hvilket genetisk materiale fisken er laget av. Dersom laksen er truet av utryddelse må det høstes mindre av den laksen som tilslutt nå gytegrunnene.

Selvfølgelig må man jobbe aktivt for å redusere andre farer laksen vitterlig møter (fabrikkfiske, kraftutbygging, sjølaksefiske oter, sel etc etc). Men, med min erfaring ar dette like tidkrevende som å vente på at norge skal vinne VM i fotball. Vi har en fiskeriminister som ikke er lidenskaplig laksefisker, vår økonomi er ikke helt uavhengig av inntekter fra oppdrettsnæringen, vi er ikke akkurrat uinteresserte i kraftinntekter og selen/oteren er en del av norsk fauna. Å angripe forvaltningen av disse naturressurser og den åpenbare miljøkriminalitet Norge i stor stil bedriver er slitsomt og svært tidkrevende. Innen den tid kan laksen være "historie". Bekkene dere har tilrettelagt vil være fulle av sjøørret! Flott, men genetisk sett eller ikke vil Mandal, Norge og vi som liker laksefisket være en stor attraksjon fattigere.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i alt du sier, men du kan kan da ikke bruke ord som naivisme om folk som virkelig har GJORT og GJØR noe?

Det er helt korrekt det du nevner og jeg er like "redd" for framtida til mangfoldet som deg, men det blir bare litt underlig å skulle sammenligne vår innsats for sjøørret(laks også ;) ) med statens prioriteringer da nettopp vi er en slags kontrast til all denne ignoransen og kunnskapsløsheten!

Jeg er fullt klar over truslene til laksen, og er vel over gjennomsnittelig oppdatert hva gjelder kunnskap og entusiasme, ingenting er viktigere enn å ta vare på naturen. Naivt sagt kanskje? Men naturen og dens logikk om du vil snakker ikke til alle lenger :o Det er mye av det som ligger til grunn for sjøørretklubbens villighet til å bruke media, vi tror at folk trenger å lære litt he he .

Hvor ofte ser jeg eller møter unge fiskere? Møter du mange, kjenner du til noen her nede som overgår hva sjøørretklubben holder på med?

Ikke misforstå å tro at det er en konkurranse, det er mye viktigere enn det, det handler om å se hva vi har her i vår natur!

Og når det gjelder laksen så er den selvfølgelig superviktig og representerer vår natur på en fortreffelig måte, men byvåpnet i Mandal forteller vel også sitt?

Jeg mener tre lakser på blå bakgrunn er der av en grunn!

Det er lett å snakke om trusler og at ingen gjør noe, om penger, og alt annet negativt ikke sant?

Å fikse en bekk krever for det første langt mer enn mange tror, langt mer!

Man skal faktisk gjøre det! Og tenk hvor mange det er som har tenkt på det uten å gjort noe!

Det jeg vil si er simpelthen at laksens ve og vel er avhengig av folk som føler noe om du skjønner og det tror jeg da du virker virkelig engasjert! :)

Men å skrive om villaksen på et forum har ingenting med å hjelpe laksen eller ørreten å gjøre, det ironiske er at veldig mange liker å vise eller fortelle om fiskene de får.............Men gjør generelt noen av disse noe?

Jeg mener det, først når folk kan vise til noe syntes jeg de kan rope høyt! :)

Håper Laudal kraftverk lar vannet renne friere fra Mannflå og ned, ville vært en fryd for alle!

Om det ikke skjer så tror jeg at fremtiden i lya av en slik idiotisk og lite fremtidstenkende handling ser mørkere ut, husk på at når vi er oldinger så skal noen som knapt er født ta over lidenskapen, naturfølelsen, tilhørighetsforståelsen, historien, kulturforståelsen, kjærligheten til rennende vann og leaping salmon, og hensynet til arter forbli.

Pokker heller er redd for den oppvoksende generasjon, ikke fordi de rebeller eller opponerer, men fordi mange er helt flate.

Håper på et bedre smålaksinnsig i 2009!!!!!!!!!!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.