Gå til innhold
Fiskersiden

Sluker til laks


jonare77
 Share

Recommended Posts

hei

I prinsippet kan du bruke alle slags sluker, men de fleste ender opp med forskjellige skjesluker.

I Strynelva vet jeg det til og med ble brukt stingsilda, men jeg føler vel at det hører til unntaka. På vestlandet, hvor jeg fisker mest er det Kleppesluken som er den store klassikeren.

Ellers kommer det jo an på vannføring. Får å få den frekke gangen må du ha sluker med større eller mindre overflate og vekt etter forholda. Videre hjelper det hvis sluken "graver", dvs graver seg ned nå du er nedstrøms, istedetfor bare ligge å streke i overflata. Trønderskeia mener jeg å huske er en klassiker som graver.

Selv pleier jeg å velge Hørgårds Storlaksen på stor og tung elv, men kleppesluken, ruggen og møresilda på mindre tung elv. Toby er også en klassiker.

Det blir som med fluer. Hjelpe meg så mange verdens beste fluer som finnes :-) Du får prøve deg frem i forhold til hvor du fisker, og se hvordan de går i vannet.

Men du kan med god samvittighet satse mest på forskjellige skjesluker.

Og sist, men ikke minst det er alltid godt å ha en stor spinner eller to i ermet :D

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den er suveren faktisk!!!!!!!!

Og når vi først avgudsdyrker denne sluken, må jeg jo si at det er den absolutt beste sluken jeg har brukt mot sjøørret også. Både i sjø og elv. Rett nok blå og sølv, 18-22 g.

Jeg fisker en del i breelver som sommerstid går knallblå, og midt på dagen, i solsteika, har denne gitt meg mye moro. 45 graders motstrømskast, og sveiv som bare f... :)

Enjoy :D

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møresilda er nok en klasiker, og den brukes mye.

Men jeg holder nå på de slukene som graver seg ned i vannmassene. Som Trønderskeia, Pirat og Buch Spesial. Lina strammes opp og man kan lett kjenne om sluken slår eller at den går perfekt i strømmen.

Klarer ikke å fiske med sluker som bare går litt "dødt" i vannmassene :)

Å avpasse sluken etter strømdraget gir større odds for hugg.

Vel og merke i tunge elver som f.eks. Gaula. I småelver er det nok litt for voldsomt med en Trønderskeia 40gr.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møresilda er nok en klasiker, og den brukes mye.

Men jeg holder nå på de slukene som graver seg ned i vannmassene. Som Trønderskeia, Pirat og Buch Spesial.

Å avpasse sluken etter strømdraget gir større odds for hugg.

Vel og merke i tunge elver som f.eks. Gaula. I småelver er det nok litt for voldsomt med en Trønderskeia 40gr.

Amen, Sølvreven!

Møresilda er avhengig av at laksen er i humør til å stige, eller at strekkene er såpass grunne eller lite strømsatte at du ikke trenger en gravende sluk. Det fisket Olav skisserer, rett eller skrått motstrøms og med lynrask innsveiving, er faktisk det eneste bruksområdet i lakselva jeg finner Møresilda brukbar til. Toby liker jeg imidlertid slett ikke, så sorry KIS - blir kun noen få flakselakser på den. Skift sluk og det blir færre blanketurer..! ;):)

Men Kleppesluken duger minst like godt til samme formål som Møresilda (opstrøms) og er en langt, langt bedre all-rounder som behersker de fleste forhold. Pirat er også en fin all-rounder. Trønderskjeia er i sin tur bedre når du virkelig skal dypt ned. Buch'en duger best når du vil ha en livlig sluk på lettere strømdrag, osv. En sluk til alle forhold finnes ikke, dessverre, men Møresilda og spesielt Toby får ikke tildelt mye fisketid hos meg lenger..! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tiden jeg virkelig fiska med sluk, så gikk det stort sett på Koster. Om jeg vil bruke noe annet enn flue eller mark nå, så går det i wobblere av ymse slag.

Valdet jeg leier deler jeg med et firma som har en avdeling i Oslo. Hvert år er det en kar fra Osloavdelingen som kommer for å fiske noen dager i ferien. Det første året han var her var det stor elv, og han fikk en laks på Møresilda 40 gr. Den har sittet i enden av snøret hans på hvert eneste kast siden det. Han har ikke truffet på noen sommerflom etter den første gangen, og har heller ikke fått flere lakser. Forsiktige antydninger om å kanskje fiske litt lettere i den lille sommerelva biter ikke på. Denne sluken har han fått laks på en gang, altså er det en knallsluk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på sørlandet hvor jeg fisker laks så er jeg ikke i tvil om hva jeg har i enden av snøret når jeg ikke fisker med flue. Aller helst møresild og den fisker jeg slik:

Hiver nesten alltid oppstrøms og istedenfor å sveive den jent og "vanlig" inn (ser mange som gjør dette og mener selv det er bedre til sjøørret) så pilker jeg den inn som om jeg skulle fiska torsk---har tatt mye fisk på dette sist en på søndag etter 30 min fiske.....

Har prøvd flere av de slukene som graver også, de liker ikke jeg. Men det er nok fordi jeg ikke liker å ha sluken nedstrøms.

De fleste biter på møresilda i pausen mellom pilkinga!!!!! Test bare selv en gang hvor sinnsykt deilig det er å fiske den sluken på den måten.

Laksen trenger ikke å ville stige hvis du lar den synke litt etter man har slengt sluken oppstrøms........

Sølv med sort rygg er bra den og.

Wobbler kastet oppsrøms er så effektivt at det ikke behøver beskrivelse.

Dette er hva jeg tar med av sluker etter mange års testing: Møresilda, orange og sorte wobblere helst rapala, noen spinnere og noen kleppesluker til de sorte sørlandskulpene.

Men den nye flua jeg lagde ifjor blir deilig å få i elva om det kommer litt vann snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på sørlandet hvor jeg fisker laks så er jeg ikke i tvil om hva jeg har i enden av snøret når jeg ikke fisker med flue. Aller helst møresild og den fisker jeg slik:

Hiver nesten alltid oppstrøms og istedenfor å sveive den jent og "vanlig" inn (ser mange som gjør dette og mener selv det er bedre til sjøørret) så pilker jeg den inn som om jeg skulle fiska torsk---har tatt mye fisk på dette sist en på søndag etter 30 min fiske.....

Som sagt - Møresilda oppstrøms, intet annet! :)

Jigging kalles vel den teknikken du beskriver av mine fiskevenner. Effektiv teknikk, ikke bare med Møresilda, men med en rekke sluker. Spinnere kan også med fordel jigges oppstrøms. Laksen tar oftest når sluken/spinneren synker mot fleisen på den, eller i det du strammer opp og ting fjernes fra åsynet på den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilking is lakselva :) hehe, kanskje jeg må finne fram noen digre balansepilker til orkla-laksen. Forøvrig var det visst en som fikk noen lakser på diger (500 g?) svenskpilk i gaula for noen år siden, i tillegg brukte han havfiskestang og diger multiplikator :D Skal si det var endel som ble lange i maska. Vel, så lenge laksen tar i PAUSEN mellom RYKKENE så er det sikkert en glimrende OG lovlig metode...

Her på sørlandet hvor jeg fisker laks så er jeg ikke i tvil om hva jeg har i enden av snøret når jeg ikke fisker med flue. Aller helst møresild og den fisker jeg slik:

Hiver nesten alltid oppstrøms og istedenfor å sveive den jent og "vanlig" inn (ser mange som gjør dette og mener selv det er bedre til sjøørret) så pilker jeg den inn som om jeg skulle fiska torsk---har tatt mye fisk på dette sist en på søndag etter 30 min fiske.....

Har prøvd flere av de slukene som graver også, de liker ikke jeg. Men det er nok fordi jeg ikke liker å ha sluken nedstrøms.

De fleste biter på møresilda i pausen mellom pilkinga!!!!! Test bare selv en gang hvor sinnsykt deilig det er å fiske den sluken på den måten.

Laksen trenger ikke å ville stige hvis du lar den synke litt etter man har slengt sluken oppstrøms........

Sølv med sort rygg er bra den og.

Wobbler kastet oppsrøms er så effektivt at det ikke behøver beskrivelse.

Dette er hva jeg tar med av sluker etter mange års testing: Møresilda, orange og sorte wobblere helst rapala, noen spinnere og noen kleppesluker til de sorte sørlandskulpene.

Men den nye flua jeg lagde ifjor blir deilig å få i elva om det kommer litt vann snart.

Endret av ParavanSalamander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 5 years later...

Jeg ser dette er en gammel tråd, men jeg lurer på det samme som Vesterålen fisker, når man skal fiske i fjorder der det er barbakker, vannet er ganske dypt, bør man da gå for møresilda, eller sluker som andre ovenfor her nevner som "graver" seg mer ned? Alt av info man finner på nett er laksefiske i elver, hva med oss andre som prøver i sjøen hehe :) Noen som kan gi meg et tips her? Er det noen som fisker etter laks med Toby sluker (fra land)? Kan man bruke oppheng med flue til laks?
mvh
Jenny

Endret av Jenny77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nulle erfaring, men vil anta at møresilda er grei nok. Den eller noe annet som imiterer sild eller brisling.

Edit: De som troller og dorger etter laks på sjøen bruker jo for det meste apex og store skeier, men vet ikke helt hvordan slike greier er å kaste med.

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.