Gå til innhold
Fiskersiden

Wobblere


Tequila
 Share

Recommended Posts

Det blir som du sier noe annet med mine ja, da jeg bruker gran i kroppene. Kolleksjonen min er egentlig ikke noe å vise fram.

De ser ikke ut (men svømmer som pokker, og tar fisk)

Dine ser jo rett og slett proffe ut.

Sender nok noen av protoene mine til Finland i vinter, da en wobblermaker der har tilbudt seg å lage dem i helproffe utgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som noen wobblerlagere gjør er at de tar den klare propionaten og bruker som grunning og etter at den er malt =) dette skal jeg gjøre=) når jeg får propionatet(tollen mente jeg hadde kjøpt mye så jeg trengte noen papirer fra samfishing) så kanskje i løpet av uka =O

Du kan sikkert droppe grunning og lakke direkte opp på den tørkede priobionatblandingen. Men du må ikke ha på probionatblanding på wobblerne etter at du har hatt på lakk. Probionatblandingen består av probionatkulene blandet med aceton i forholdet 1:9 jf. oppskrift, og acetonet går ikke godt sammen med lakk. Faktisk er det en utmerket lakkfjerner. Jeg har brent meg på dette i startproduksjonen med rennende farger som resultat, og måtte foreta lakkingen på nytt igjen. Derfor, bruk klar lakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapala bruker den propionaten som klarlakk på sine wobblere... Roger Gruvsjø (R.i.P) Solgte til meg i sin tid, og gam eg en hel del masse tips. Jeg fant etterhvert et bedre alternativ til forsegling, enn propionat, billigere, tilgjengelig(spes etter at Gruvis tok kvelden).

Betong gulvlakk er det noen som bruker (LV1) men jeg ser at BT har en klar 2 komp. uretan klarlakk, jeg har ikke prøvd den, da jeg er strålende fornøyd med C&W Lure epoxy, anbefales, om man ikke mener den bygger for mye.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det spiller noen rolle hvordan yttercoatingen er. De fleste kjøpewobblerne er jo klarlakkert, og jeg har gjort det samme uten å tenke mer over akkurat dette spørsmålet. For kvelds- og nattewobblere (mørke) som fisker i kraft av siluett, kan det umulig spille noen rolle. Uansett tror jeg gangen er viktigere enn farvene når man i utgangspunktet har delt dem inn i 3-4 ulike kategorier. Størrelse kommer selvfølgelig også inn.

Men, i kommersiell sammenheng vil antageligvis en klarlakkert wobbler se mer fristende ut for kjøperen enn en matt variant.

For egen del synes jeg at mange matte også er fristende :thumbsup:

108365_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/43658/108365.jpg

Et bilde jeg fikk av de nye 65mm Riko`ene..og her er det flere matte..

Ps. Den rød/hvite Heddon-aktige kom også i matt :o

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, jeg var i starten på september i full gang med produksjon av ett par prototyper som jeg har trua på (kun kastet fra land). Jeg fikk en woobler av h1rik, som hang inne i hytta i noen uker. Før den fikk komme og svømme uti Gaula. Og jeg sier Herregud, denne vil jeg ha flere av ! Det gikk noen dager av produksjonen, så ble jeg skitlei :thumbsup: Pleier å bli det på alt jeg starter med egentlig, jeg er en utålmodig mann. Men jeg hadde jo en plan, arbeidet skulle fortsette i vinter. Dette er jo perfekt vinterarbeid. Men når jeg ser dette havet med hjemmelagede wooblere, datt jeg rett i kjelleren igjen. Men jeg får gjøre som gruvearbeiderne i Chile, moral ! Stå på, så blir det vel en 10-12 wooblere på meg også før sesongen starter. Trenger egentlig ikke mere enn det :D

Jeg har laget 7 stk. allerede, mellom all rødvinsdrikkinga. Som er klar til å mettes med lakk.

Men du Nidelvfisker, bruker du samme blanding (probionatblanding, fortynnet med aceton)på yttercoatingen som du bruker å mette balsabitene med ?

Hvit farge på metting og klar farge på yttercoating.

Eller bruker du bare vanlig lakk som er kjøpt på byggvaren ? Vet at man kan få "koking" ved bruk av forskjellige typer lakk.

Herregud, jeg tror dette vil ta av litt egentlig. Det er jo endel utstyr som må til tross alt for å lage en forbaska woobler også. Og 10-15 bokser spraylakk koster jo litt også :o

Nei det er mye enklere med stansemaskin og ei svææær jernplate, men det er vel hysj-hysj under en slik snobbetråd !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dypper rett og slett mine i vanlig gulvlakk. Først 4-5 ganger før påføring av farge, deretter 4-5 ganger som yttercoating utenpå fargen.

Probionatblandingen består av probionatkulene blandet med aceton i forholdet 1:9 jf. oppskrift, og acetonet går ikke godt sammen med lakk. Faktisk er det en utmerket lakkfjerner.

Betong gulvlakk er det noen som bruker (LV1) men jeg ser at BT har en klar 2 komp. uretan klarlakk, jeg har ikke prøvd den, da jeg er strålende fornøyd med C&W Lure epoxy, anbefales, om man ikke mener den bygger for mye.

Jeg har laget 7 stk. allerede, mellom all rødvinsdrikkinga. Som er klar til å mettes med lakk.

Men du Nidelvfisker, bruker du samme blanding (probionatblanding, fortynnet med aceton)på yttercoatingen som du bruker å mette balsabitene med ?

Hvit farge på metting og klar farge på yttercoating.

Eller bruker du bare vanlig lakk som er kjøpt på byggvaren ? Vet at man kan få "koking" ved bruk av forskjellige typer lakk.

Herregud, jeg tror dette vil ta av litt egentlig. Det er jo endel utstyr som må til tross alt for å lage en forbaska woobler også. Og 10-15 bokser spraylakk koster jo litt også ;)

Hmmmm...skjønner nå hvorfor brorparten av wobbler-mafian har utydelig og snøvlete artikulasjon til tider :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm...skjønner nå hvorfor brorparten av wobbler-mafian har utydelig og snøvlete artikulasjon til tider :rofl:

Hehe min unnskyldning er at jeg er sørlending...

Og som jeg skriver i min post at jeg bruker ikke propionate/aceton, trenger ikke å få kronisk kongsbergknekk heller. C&W lakken jeg bruker er ikke farlig i det hele tatt.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at wobblerproduksjon er direkte helsefarlig, og hadde dette vært gjort kommersielt av en bedrift har det nok blitt stilt en del krav til verneutstyr som glatt droppes ved hjemmeproduksjon. Men man lager ikke wobblere hver dag, og for egen del tror jeg ikke det blir mer produksjon før neste sesong, uten at jeg er helt sikker.

Vet ikke hvor langt du har kommet i din produksjon, Sølvreven. Jeg ga jo i grove riss fremdriften slik jeg gjør det i innlegget jeg skrev i går kveld. Jeg holder meg til samme lakktype på yttercoatingen, altså klarlakk fra Biltema, og har ikke opplevd å få bobler i lakken. Får en fin, glatt overflate med 3-4 runder med sprayboksen. For ytterligere kvalitetsheving kan man sikkert ta 2-3 runder i tillegg.

Glemte å skrive at øynene limes på (eller markeres på annen måte) etter man har hatt på lakkfarge, men før man har på klarlakk.

Du trenger selvfølgelig ikke 10-15 forskjellige bokser med farve. Skal du velge en - velg rødt da det er en farge som aldri er feil for nyfisk. Rødt fungerer også greit i mørket som siluettfarge. Skal du utvide kan du jo velge noe gult, grønt og sølv. Kommer langt med disse fargene i tillegg til hvitfargen man har fra probionatblandingen i bunn.

For mer proff oppskrift henviser jeg også til de to videosnuttene på Youtube om en proff fra Finland som viser produksjonsprosessen fra A til Å. Selv om han ikke sier så mye, og det han sier er på finsk, er de likevel ganske selvforklarende. Adressen ligger en plass lengre fram i denne tråden - se på innlegg rundt 6-7 måneder tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde klarlakken til Biltema som yttercoating jeg også, men om du er nøye på hvordan wobbleren ser ut, må du regne med å lakkere om den etter 2-3 lakser. Spraylakken står seg dårlig mot laksetenner.

DSC00172_b.jpg

Jeg tror klarlakk eller ikke har så mye å si. Denne karen har sittet i kjeften til mange store ørreter, og er blitt litt sliten med tiden samt mistet mye av glansen. Noen av dem er vist her. https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=55322

Jeg bruker den fra skumring og utover. Men når det blir nattemørkt setter jeg gjerne på en mørkere type. Jeg har en nyere en i utvalget men setter på den slitte. Jeg tror klarlakken kanskje mest er ment som en slags beskyttelse av fargen under. Men jeg kan ta feil, siden jeg bare jager den store ørreten om kveld/natt pluss grålysning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og hadde dette vært gjort kommersielt av en bedrift har det nok blitt stilt en del krav til verneutstyr som glatt droppes ved hjemmeproduksjon. Men man lager ikke wobblere hver dag, og for egen del tror jeg ikke det blir mer produksjon før neste sesong, uten at jeg er helt sikker.

... Du trenger selvfølgelig ikke 10-15 forskjellige bokser med farve. Skal du velge en - velg rødt da det er en farge som aldri er feil for nyfisk. Rødt fungerer også greit i mørket som siluettfarge. Skal du utvide kan du jo velge noe gult, grønt og sølv. Kommer langt med disse fargene i tillegg til hvitfargen man har fra probionatblandingen i bunn....

Fristende å prøve seg selv her Nidelvfisker, noe annet dette enn mekking av HTH-wobblerne på tidlig 1980-tall.

Noen spørsmål:

1) Selger/bytter du bort noe av produksjon? Kunne tenke meg et par av de feite for å vise at bamselaksene helst tar seg en real munnfull, og ikke tynne småttinger. Og av samlerinteresse. Tilbyr special-fluer i bytte.

2) Hva havner du på i produksjonskostnader pr. stk. sett bort i fra arbeidstid og kroker? (Skulle ikke forundre meg om du har oversikt over det.)

3) Hva kaller du seriene dine? Med dine meritter i sommer og andre konkurranser (...) tatt i betraktning er det Laksekongen I, II osv.?

Uansett kanonbra serie!

Endret av Team50lbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en hentydning til bl.a. meg?

Jo da, har da hengt fingrene i annet også i forrige uke som hører hjemme under denne tråden.

Før laksesesongen i år gjorde jeg mine første forsøk på å lage noen wobblere selv. Desverre ble det ikke noe laks på dem, bare noen hogg. Fisket for øvrig dårlig med kjøpewobblerne også i år selv om den største på 14 kg tok en Vaarala mod. B. Men antallmessig atskillig flere laks på mark og flue.

Under de hjemmelagde jeg hadde til disposisjon denne sesongen.

108339_s.jpg

De siste 14 dagene har jeg kjørt en ny runde med produksjon , ganske stor med 29 nye wobblere i forskjellig form, lengde og farger. I tillegg ble 4 wobblere fra før sesongen lakkert om.

Litt om produksjonsprosessen. Kjøper de nødvendige bestanddelene over nett fra Samfishing i Finland - balsaemner, streng, lepper, øyer og probionat (en slags plastgranulat). Selv om de emnene jeg har kjøpt mest av, 115-120 mm lengde og maks omkrets 20 mm, er ferdig dreid, må disse gjennom en runde med kutting, spikking og pussing før jeg har fått emnene slik jeg vil ha dem. Omkretsen på 20 mm setter noen begrensinger da jeg godt kunne tenkt meg noe tykkere forkropp på noen modeller. Spor til leppa sages til i front av wobbleren (med baufil) og pusses for god tilpasning av leppa.

Så står bøying av streng på programmet, og disse limes inne i sporet på emnene samtidig som resten av sporet fylles med tynne balsabiter i samme tykkelse (limes også). Blir fort mye limkliss, dette. Overskytende balsa som stikker ut fra balsakroppen skjæres bort og finpussing med sandpapir gjøres slik at merker etter sporet forvinner.

Deretter står en noe usunn aktivitet med dypping av wobblerne ned i en blanding av probionat og aceton, også et grisearbeid hvor det ikke er noe om å gjøre å få denne blandingen på hendene. Den stivner utrolig fort og sitter veldig godt. 7-8 ganger dypping ned i syltetøyglasset med blandingen med en tørketid på 1/2 time og litt puss med fint sandpapir mellom hver runde. Når wobblerne har gjennomgått denne prosessen er de fine og harde. Mine er hvite i og med at jeg bruker hvit probionat, får også kjøpt en klar type. En siste puss med sandpair og fjerning av overfødig probionat rundt de tre øynene og inne i sporet for leppa før lakkering foretas.

Mange av de finske produsentene er jo kunstnere med lakken, men selv gjør jeg dette atskillig enklere uten innkjøp av airbrush. Har kjøpt spraybokser med hobbylakk fra Biltema, har vel 13-14 forskjellige farger å velge blant nå. Utstyrt med ei tang som holder wobbleren i den ene hånden og sprayboks i den andre, legges ønskede farger på. Dette gir begrensninger i mangel av mønster og avanserte teknikker, men om laksen bryr seg er jo ikke så sikkert. Mine wobblere skal ikke ut på et kommersielt marked, men skal kun benyttes til eget fiske og kanskje gaver hvis det er noen som fungerer greit. Lakkeringsprosessen avsluttes ved påføring av 3-4 runder med klarlakk. Siste operasjoner er påliming av leppe, montering av fjærringer og kroker. Ferdig til uttesting.

Under siste produksjonen foretatt nå

108340_s.jpg

Mye glorete farger da jeg fisker mest med wobbler i starten av sesongen. Lengden på disse wobblerne varierer mellom 50 og 95 mm.

I helga var tid for uttesting av gange i strømmende vann. Med såpass mange wobblere til uttesting ble det bare kjapp justering med tanga i strengøyet, men jeg hadde laget et skjema hvor jeg med stikkord skrev ned hvordan gangen var for den enkelte. Noen gikk veldig bra umiddelbart, mens andre var stive pinner med nærmest ingen utslag og trenger en mer omfattende justering enn det jeg hadde tid til. Wobblere under 80 mm gikk desidert best, men de to minste nederst var pinner. De to over gikk kjempebra. Best av alle tror jeg den lysegrønne til venstre i tredje nederste rad gikk, men de fleste litt tykke i tilsvarende lengde gikk bra. Andre gikk for såvidt greit, men transellerte noe. Jeg har derfor en liten jobb å gjøre med de wobblerne jeg ikke var fornøyd med ennå - noen får jeg sikkert til, mens andre kanskje blir definert som håpløse tilfeller og terminert.

Dette var et lite innblikk i mine erfaringer som wobblerprodusent på amatørstadiet, og jeg er ikke mer nevenyttig enn at jeg tror at mange flere kunne klart tilsvarende og bedre. Tid tar det, men man trenger ikke å lage såpass mange over såpass kort tidsrom som jeg har gjort nå. Man kan ta det etappevis, la det hele hvile en stund, og så ta det fram igjen ved leilighet. Fremdeles en del måneder igjen da til sesongstart.

fine fasonger på disse wb.ene .men et lite tips til alle som smir wb,er. begynn på tegnebrettet.lag mal i oppriss og sideriss,skulle du få en som killer ut av det så har du malet til den,ellers blir det vanskelig å kopiere killeren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget informativt Nidelvfisker, jeg har det rimelig klart hele prossessen nå. Men klarlakk på boks fra Biltema ?

Har ikke noe å si om jeg får bitemerker fra 10-12 Megalaks og ett par Gigalaks på de få wooblerene som blir godkjent utpå vårparten :) Så airbrush-utstyr og acetonblanding vil ikke bli handlet inn med det første.

Kraftige bitemerker på redskapen er det vakreste som finnes. Fiskeredskapen vel og merke !

Ja man skal ha et navn på kolleksjonen, jeg velger å kalle min "Jumping Jack Flash Collection".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvor mye fisketenner det har vært i andres wobblere med biltemalakk, så jeg kan bare snakke for meg selv.

108435_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/43681/108435.jpg

Denne har levert serien 3,5kg 7kg 12,5kg og 15kg

Malingen flasser rett og slett av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fristende å prøve seg selv her Nidelvfisker, noe annet dette enn mekking av HTH-wobblerne på tidlig 1980-tall.

Noen spørsmål:

1) Selger/bytter du bort noe av produksjon? Kunne tenke meg et par av de feite for å vise at bamselaksene helst tar seg en real munnfull, og ikke tynne småttinger. Og av samlerinteresse. Tilbyr special-fluer i bytte.

2) Hva havner du på i produksjonskostnader pr. stk. sett bort i fra arbeidstid og kroker? (Skulle ikke forundre meg om du har oversikt over det.)

3) Hva kaller du seriene dine? Med dine meritter i sommer og andre konkurranser (...) tatt i betraktning er det Laksekongen I, II osv.?

Uansett kanonbra serie!

1) For greie karer blir det alltids en råd

2) Sånn kjapt regnet regner jeg med at kostnadene på de rundt 60 wobblerne jeg har laget ligger på rundt kr 2500-3000, altså under 50-lappen pr. wobbler eks kroker. Men det ligger en del timer bak da, selv om jeg uten tvil har spart en del tid på å kjøre flere wobblere i hver produksjonssekvens. Har også igjen en del rekvisita som ikke trenger bli kjøpt inn ved ev. produksjon av flere wobblere og som ikke er fratrukket - probionat, øyne, lepper og lakk.

3) Anser fremdeles alle wobblerne som prototyper i jakten på den eller de optimale formene med superb

gange som trigger laksene til å bite. Har derfor bare merket dem med GW = GeirWobbler

Til Sølvreven: Ja, har valgt Biltemalakken på boks for å bruke samme type som lakken under. Unngår da i allefall at lakken blærer seg eller koker. Men tror nødvendigvis ikke at denne er den mest holdbare. Med balsakropp og uten probionat-kur, vil jeg tro at faren for at hele wobbleren ryker er til stede hvis du får på storlaks da det da bare vil være lakken som holder den sammen.

Til PG-wobbler: Har for en del av wobblerne tatt utgangspunkt i formen fra wobblere jeg har fra finske produsenter. Men når man med kniven skal skjære til hvert enkelt emne, blir det nødvendigvis en del avvik på mange. Når jeg finner de optimale fomene, skal jeg nok vurdere å få de kopiert i en standard form fra Finland.

Til Nils Master: Er nok ikke veldig holdbar for laksetenner Biltemalakken, men ser det ikke som noe stort problem å legge på flere lag med klarlakk når denne blir flasset opp. Går flassingen ned i selve fargen blir det straks verre, men med en pensel tror jeg at mye kan gjøres med gjenskaping av fargen - de er jo ikke så avansert lakket wobblerne mine.

Endret av Nidelvfisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg liker den vendingen wobblertråden er i ferd med å ta.

Gjør det selv!

Jeg har fått laks på 4 av mine hjemmelagede wobblere i sommer. Faktisk på alle de jeg har fisket med.

Om man ikke er ute etter små kunstverk, er det slettes ikke vanskelig å lage wobblere som fanger fisk.

Sett i gang og spikk folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg SKAL bruke probionatkur på mettingen av balsaen. Er jo ganske så viktig dette ja. Surret litt her, må jo kjøpe inn dette har jeg skjønt. Bør jo være hard og tett balsabitene også så ingen risk for at de trekker vann :)

Men det er ingen fare for at en gal sværing skal få stikke av hvis den biter på. Jeg har for sikkerhets skyld loddet sammen endene på strengen, så det er hold i systemet, fra snuten til bakenden. Laksen skal inn, om det bare er strengen som er igjen :D

Bøyer i tillegg endene på strengen helt inn mot bøyen til der midtkroken skal festes.

Frykter egentlig ikke denne suppa blandet med aceton, jeg er sånn passe løsemiddelskadet fra før. Har jo holdt på litt med aceton i kjelleren når jeg skulle prøve meg på å støpe laks med polyester.

Polyester er ille nok det også i et lukket rom :hot:

Edit: Må også få tilføye at jeg ikke vil kjøre storlaks så hardt som Master gjør. Har jo sett endel skrekkbilder fra Kvål der diverse wooblere er revnet ! Men han MÅ jo holde laksen hvis den går for langt ned, og pumpe den opp igjen. Ingen bønn. Så det blir i litt snillere former der jeg har tenkt å bruke den. Får kjøre den pent da, som den skulle ha tatt på flua og duppen. Går jo bra det også, på grov laks. Jeg ville f.eks. aldri ha latt mine dyrebare wooblere få prøvd seg på noe vi kaller rulletten på valdet der jeg fisker :blush: Enkelte plasser bare trenger grovt utstyr og vinsjing. Og på slike plasser går jeg nok for jernplater eller svæære markkroker.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg liker den vendingen wobblertråden er i ferd med å ta.

Gjør det selv!

Jeg har fått laks på 4 av mine hjemmelagede wobblere i sommer. Faktisk på alle de jeg har fisket med.

Om man ikke er ute etter små kunstverk, er det slettes ikke vanskelig å lage wobblere som fanger fisk.

Sett i gang og spikk folkens!

Utrolig imponerende :)

Kasting eller harling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg liker den vendingen wobblertråden er i ferd med å ta.

Gjør det selv!

Jeg har fått laks på 4 av mine hjemmelagede wobblere i sommer. Faktisk på alle de jeg har fisket med.

Om man ikke er ute etter små kunstverk, er det slettes ikke vanskelig å lage wobblere som fanger fisk.

Sett i gang og spikk folkens!

Helt enig. Neste år er målet mitt å rigge stengene med fatterns PG wobblere i åpningsuken juni 2011. Vi fikk 6 laks på 6 ulike PG wobblere dette året! Rett og slett kanonwobblere!

Slik rigget vi noen av stengene før fisket begynte

108447_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/43684/108447.jpg

Endret av Vaaput
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.