Gå til innhold
Fiskersiden

Wobblere


Tequila
 Share

Recommended Posts

Som jeg tidligere har annonsert så vurderer jeg å selge en del wobblere :P

Det er ikke med lett hjerte, for jeg liker ikke å skille meg av med fiskeutstyr, og det er ikke fordi jeg ikke har tro på disse. Men jeg har litt for mye og når jeg i tillegg fisker med en gjeng som også har en haug som er enda større enn min så har jeg rett og slett ikke bruk for alt og de blir bare liggende der.

Hadde tenkt at jeg skulle ta noen bilder, men har ikke fått tid og det er litt for mye.

Det er en blanding av Jurmu, Bomberer og Rappala. De fleste er kjøpt for bruk i Namsen (går sikkert fint andre steder også) men det er også noe annet som jeg har fått i konkurranser o.l.

Det er en blanding av gule, hvite, fiskefarger...... og det er ikke små ørretwobblere (de beholder jeg, tar ikke så mye plass.... :o ). De er stort sett ment for harling og dorging men fungerer sikkert også fra land.

Ettersom jeg ikke gjør dette med lett hjerte så hadde det vært kjekt om det f.eks. var ungdom eller lignende som ikke har lommeboka full av penger som var interessert i dette. Da blir vi sikkert enig om halvpris :P Andre gode formål kan også svare - hvis det er noen som har med seg ungdom på tur o.l. så blir vi enige. Vil at noen skal få glede av disse, og da snakker jeg helst ikke om dere som har mye penger.

Svar på tråden eller PM hvis det er noen som er interessert.

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg ut noen bilder da mann?

Jeg har så det holder jeg også, men har en lei tendens til å gi mye bort til fiskevenner og andre verdige trengende slik at Plano 777'en ikke sprekker av vomfyll...

Jurmuene kan i alle fall anbefales - de fisker godt og trenger normalt ikke justering før bruk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småbarnsfar med høygravid kone og i ny jobb....

Skal se hva jeg kan få til, men det er av det meste som går til dorging/harling etter laks og ørret som jeg ikke bruker.

Har begynt å bruke noe av det i sjøen og det går så det griner der også.

12 makreller i helgen, hvorav halvparten på wobbler. Mye kulere enn hekle o.l. :)

Den ene Jurmuen har aldri vært i vann og en dansk gjeng tok det meste av fisken sin en uke på akkurat denne, men den største på litt over 12............

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra initiativ Stig. Bombere er jo dödare i Namsen. Har blitt bra med fisk på den i år.

PerH: vi har fiska veldig bra med pesonwobbleren i år. Problemet er mange bomhugg. Har faktisk mye mer hugg på den enn vi noen gang har hatt på noen andre. Wobbleren er tilsvarende i størrelse med en jurmu og har krok 6. Har du noe forslag til hvorfor fisken ikke vil sitte?

Endret av Vilhelm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra initiativ Stig. Bombere er jo dödare i Namsen. Har blitt bra med fisk på den i år.

PerH: vi har fiska veldig bra med pesonwobbleren i år. Problemet er mange bomhugg. Har faktisk mye mer hugg på den enn vi noen gang har hatt på noen andre. Wobbleren er tilsvarende i størrelse med en jurmu og har krok 6. Har du noe forslag til hvorfor fisken ikke vil sitte?

Mine laksekompiser har også fisket meget bra med Peson wobbleren. Det var INGEN som slo den i gange påstod de. Han ene har da 9 spesiallagede med 9 forskjellige fargekombinasjoner som bærer resten av laget sitt navn..... De tok mange på den ene av de to de prøvde....

Kom på nå at jeg mener de sa at de hadde på 6 lakser på denne wobblere på en tur i elva, og fikk 1 hmmmm skal få sjekket dette.

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra initiativ Stig. Bombere er jo dödare i Namsen. Har blitt bra med fisk på den i år.

PerH: vi har fiska veldig bra med pesonwobbleren i år. Problemet er mange bomhugg. Har faktisk mye mer hugg på den enn vi noen gang har hatt på noen andre. Wobbleren er tilsvarende i størrelse med en jurmu og har krok 6. Har du noe forslag til hvorfor fisken ikke vil sitte?

Har opplevd akkurat det samme selv med EP, gjennom flere år. Utrolig mange feilhugg, men mange som sitter også da, derfor sitter det stort sett en EP på en av stengene. Det blir iallefall action av det, selv om prosenten som krokes antagelig er lavere enn med andre wobblere. Hva det kommer av? Ikke godt å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PerH: vi har fiska veldig bra med pesonwobbleren i år. Problemet er mange bomhugg. Har faktisk mye mer hugg på den enn vi noen gang har hatt på noen andre. Wobbleren er tilsvarende i størrelse med en jurmu og har krok 6. Har du noe forslag til hvorfor fisken ikke vil sitte?

Bombere er og blir støpt plastikk - ææsssj...

:lol:

Så på Peson produkters kreasjoner i Overhalla. Kule ting, men jeg stålsatte meg (!!!) og maktet å beholde roen, så jeg har hverken kjøpt dem eller sett dem i elva.

Men hvorfor disse feilhugg?

Vel, en Bomber (Rapala, etc.) har en forutsigbar, vuggende og lite aggressiv gange og svømmer relativt stødig gjennom turbulensen i vannet. Gode ting på tidliglaks når laksen virkelig er på hugget, for da går den rakt i og trenger ikke provoseres spesielt kraftig for at huggrefleksen skal trigges. Den bare hugger til og krokes ofte brukbart fordi den treffer godt når wobbleren bare henger der og rugger på seg.

Disse finske sakene som EP (og muligens Kjell Pettersons Peson?) er langt mer uregelmessige og aggressive i gangen. De tar derfor opp turbulens og strømdrag i elva langt raskere, ikke bare fordi de er bygget med dette for øye men også fordi de som oftest er mindre og langt mer følsomme. I tillegg er en godt justert båtwobbler til treg sommerlaks, som mange av de små finske kunstverkene nettopp er konstruert for, en wobbler som er langt villere i vannet enn f. eks. Bomber og Rapala som bare går og går med samme vrikkende bevegelse hele tiden. De virkelig gode wobblerne svømmer gjerne litt disiplinert i perioder, skjener ut til en av sidene eller i høyde, finner balansen igjen og wobbler forutsigbart en stund før de igjen kjapt endrer svømmemønster. Den saken NilsMaster nå har ødelagt på sin 14 kilos var omhyggelig justert for å gå netopp slik! Treg laks hater dette - den ser wobbleren på lang lei, men så skjener den plutselig ut av balanse og overrasker fisken. Det er ofte i akkurat det øyeblikket laksen sprekker og hugger til..!

Fordelene med masseprodusert crap er at de går jevnt, slik at laksen sjelden bommer. De mindre, håndlagede sakene går ofte villere og mer uforutsigbart, spesielt i områder med litt ujevne strømmer (kanter/lommer). Tror feilhuggene (og feilkrokingene) kommer fordi laksen rett og slett bommer på wobblere som går slik. Dette oppveies selvsagt av at du ofte får langt flere hugg og muligheter for kroking, spesielt senere på sommeren når elvene synker og strømdraget avtar. Da kan Bomberen gjerne få hvile, for her er gode villkatt-wobblere helt overlegne!

Den store Vaaralaen (100 mm) Tequila har kjøpt en del av er nettopp konstruert med tidligfiske etter stor laks på stor elv i tankene. Den går mye dypere og noe mer aggressivt enn en Bomber, men har en mer rolig, vuggende, "Bomber-aktig" gange enn mange av de mindre modellene finnene lager. Tror derfor bestemt at det blir mindre feilhugg på Stor-Vaaralaen enn f. eks. EP og andre mindre, villere utgaver av sorten. Etter mitt syn er denne Vaaralaen et langt bedre valg enn en Bomber, i alle fall på kald tidligelv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var Oteren også i gang!

Han fikk endelig en kunde i båten som ikke var opphengt i særegne wobblerpreferanser. Han satte sporenstreks på en Vaarala 100 mm i farge 19, noen tørn over elva og PANG!

Laksen veide 13,6 kg..!

Gled deg, Tequila! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den fargen men i den gamle model A.

Du skryet av model B, men anbefalte meg model A. Hvordan går den i vannet. Rolig eller har den krumspring?

Ellers så har jeg vært i wobblerskrinene igjen og skulle ta noen bilder. Har store problemer med å skille meg av med noen. Det er tilogmed følelser på de jeg ikke har brukt.

Men jeg skal holde ord. Hvis det er en ungdom (e.l.) med lite penger som trenger dette, så skal jeg samle sammen noen wobblere og sluker og sende det over.

Hvis det er noen i Stavanger distriktet som kunne tenkt seg å prøve Gaula, Namsen eller Bjøra og har lite lyst til å kjøpe wobblere første gang - så skal de få låne gratis.

Hvis det er noen som......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den fargen men i den gamle model A.

Du skryet av model B, men anbefalte meg model A. Hvordan går den i vannet. Rolig eller har den krumspring?

Ellers så har jeg vært i wobblerskrinene igjen og skulle ta noen bilder. Har store problemer med å skille meg av med noen. Det er tilogmed følelser på de jeg ikke har brukt.

Du har problem med relasjoner, Stig - følelser for wobblere??? :P:lol:

Har mistet litt oversikten over hva som er hva når det gjelder betegnelser. Et bilde av noen kan kanskje hjelpe.

57263_s.jpg

Den øverste er det jeg kaller 100 mm'eren som er et custombygg for oss tiltenkt Namsen og andre store elver. Er vel modell B? Den fønker, det var i alle fall den Oteren fikk sin 13,6 kilos på i dag!

Den neste er også en 80 mm modell i GammelEriks customfarge som er modifisert ut fra kroppen på de to under etter ønske om en mer dyptgående modell (de to under er samme modell som Nils Masters nødhjelp som er den gamle modell F (eller roter jeg nå?)..) Oooppsann Stig, den 80 mm'eren er visst ikke på nettsidene ennå, men den er helt VANVITTIG bra - tji hi... :P:lol:

Jeg anbefalte deg gamle modell A til båtfiske som er nederst på bildet. Den er en turende villkatt. Skjener og styrer på. Wobbler perfekt for sommerelv med treg laks som må tirres til å stige. Den nye modell A som står på nettsidene er laget ut fra ønske fra meg om en mindre, hardt blyet, hurtigdykkende wobbler som var mer stabil under landfiske i strie elver og kunne brukes på de små frimerketakene i stryk og lignende. Der er gamle A ikke helt god. Den nye har en mer "tight" svømmestil og "turer" ikke like mye som gamle A, men tåler masse drag. Gamle A var god og har tatt mye laks, så jeg vet ikke helt hvorfor han erstattet den med den nye prototypen. Han burde jo beholdt begge i kolleksjonen sin!

Nye A går mer disiplinert enn den gamle, mer som en fabrikkjustert Jurmu, hvis du skjønner hva jeg mener? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har problem med relasjoner, Stig - følelser for wobblere??? :P:lol:

Har mistet litt oversikten over hva som er hva når det gjelder betegnelser. Et bilde av noen kan kanskje hjelpe.

57263_s.jpg

Den øverste er det jeg kaller 100 mm'eren som er et custombygg for oss tiltenkt Namsen og andre store elver. Er vel modell B? Den fønker, det var i alle fall den Oteren fikk sin 13,6 kilos på i dag!

Den neste er også en 80 mm modell i GammelEriks customfarge som er modifisert ut fra kroppen på de to under etter ønske om en mer dyptgående modell (de to under er samme modell som Nils Masters nødhjelp som er den gamle modell F (eller roter jeg nå?)..) Oooppsann Stig, den 80 mm'eren er visst ikke på nettsidene ennå, men den er helt VANVITTIG bra - tji hi... ;):lol:

Jeg anbefalte deg gamle modell A til båtfiske som er nederst på bildet. Den er en turende villkatt. Skjener og styrer på. Wobbler perfekt for sommerelv med treg laks som må tirres til å stige. Den nye modell A som står på nettsidene er laget ut fra ønske fra meg om en mindre, hardt blyet, hurtigdykkende wobbler som var mer stabil under landfiske i strie elver og kunne brukes på de små frimerketakene i stryk og lignende. Der er gamle A ikke helt god. Den nye har en mer "tight" svømmestil og "turer" ikke like mye som gamle A, men tåler masse drag. Gamle A var god og har tatt mye laks, så jeg vet ikke helt hvorfor han erstattet den med den nye prototypen. Han burde jo beholdt begge i kolleksjonen sin!

Nye A går mer disiplinert enn den gamle, mer som en fabrikkjustert Jurmu, hvis du skjønner hva jeg mener? ;)

den 100mm'en så veldig spennende ut. Hvor få tak i? :P

Stikker nå opp til Namsen igjen. Da blir det roing på Berre, og håper nedbøren har gjort underverker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den 100mm'en så veldig spennende ut. Hvor få tak i? :P

Stikker nå opp til Namsen igjen. Da blir det roing på Berre, og håper nedbøren har gjort underverker.

Enig med Vilhelm her, så veldig spennende ut....

Må ha.........

hvor får man tak i disse ?

Desverre utsolgt, jeg kjøpte de 3 siste....... :lol:

Per det var den nye modellen A jeg kjøpte en haug av. Det var synd å høre at de nå går fabrikkfint, hadde troen på noe annet, men ingen ting å gjøre med det. Har en del andre ting som skjener :lol:

Dere finner de her - http://www.vaarala-vaaput.com/eng/index2.html - jeg sendte mail på engelsk og det tok under en uke før de lå i posten. Bestilte også 4 med spesialfarge til bruk her nede i Rogaland og det kom også på et blunk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- http://www.vaarala-vaaput.com/eng/index2.html - jeg sendte mail på engelsk og det tok under en uke før de lå i posten. Bestilte også 4 med spesialfarge til bruk her nede i Rogaland og det kom også på et blunk :P

Mail sendt til dem :lol:

Hvilke priser er det snakk om ?

Ligger ca 20 Flax wobblere å venter på meg når jeg kommer fra sjøen , skal bli spennende å se om det er noe som er nytt av året :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mail sendt til dem :P

Hvilke priser er det snakk om ?

Ligger ca 20 Flax wobblere å venter på meg når jeg kommer fra sjøen , skal bli spennende å se om det er noe som er nytt av året :lol:

Jeg husker ikke, for mailen ang pris m.m. ligger på hjemme PC.

Men det var ikke av de verste prisene jeg har sett på wobblere - langt ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den 100mm'en så veldig spennende ut. Hvor få tak i? :lol:

Har prøvd å få tak i produsenten, blant annet fordi NilsMaster må ha ny wobbler, men han ror selv etter laksen i Tana nå og kan ikke lage eller sende noe. Hvis du vil teste 100 mm'eren kan du ringe Erik Anda på Skogmo. Han har flere utgaver av den. Jeg kan evt også sende deg noen!

Etter å ha tittet på nettsiden, finner jeg ut at det må være modell E, jeg har fått.

Kan det stemme PerH?

Nei, E er en mindre modell som går rettlinjet og litt snålt. Har sendt bilde av wobbleren din til Jorma Vaarala og spurt hvorvidt de finnes på lager eller kan lages flere av, men han fisker selv nå, dessverre. Vet at GammelErik har noen i samme farge, i alle fall en som er prikk lik den du har fått sansen for - kanskje han kan avse den? Kan spørre! Han har jo bare 6-700 andre wobblere + alle sine egenroduserte så den er vel grei... :hailfs:

Prisene ligger vel på 15 Euro stykket, 100 mm'eren er vel litt dyrere. Har ikke betalt for mange av mine (test-wobblere tilsendt som vareprøver for å sjekke at gangen ble som vi ville) så jeg vet ikke helt hva de tar for alle modellene.

Oteren er virkelig i siget. Rodde Vaarala 100 mm for kunde i dag på Hildrem, og hva skjer etter 30 min kjøring:

20,6 kg!!!

Det verste er at Ole sa at denne føltes som en smolt i forhold til den han mistet i Bjøra tidligere i vår på mark :D Altså 13,6 i går og 20,6 i dag!

Som sagt - jeg har noen 100 mm liggende! Hørte jeg en liten budrunde?

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke sendt PM.Innboks full?kunne tenkt meg et par stykker.

Har i alle fall tre stk hjemme, pluss et par tidlige prototyper av sorten som ikke er helt som de skal være. Tar bilde og sender deg, Vilhelm. Gammel Erik selger neppe sine nå som team-mate Ole auser på land godfisk mens Eriks Flax/Juntunen-kombinasjon bare fanger "småfisk"... :D

Har ;) 3 stk så du lurer meg ikke utpå nå :)

Fikk du mailen min?

Jepp - fikk mailen, har svart nå!

Har i alle fall tre stk hjemme, pluss et par tidlige prototyper av sorten som ikke er helt som de skal være. Tar bilde og sender deg, Vilhelm. Gammel Erik selger neppe sine nå som team-mate Ole auser på land godfisk mens Eriks Flax/Juntunen-kombinasjon bare fanger "småfisk"... :D

Bare tre? Ole fikk den ene 100 mm sin herpet i går av 13,6 kilosen. Men du tar jo bare en stor i uka, så da er det vel greitt? :D:angry2:

Hva ga du for 100 mm'eren?

Jeg selger IKKE mine.

Trodde du var "on a mission for God" her og skulle forsyne unge, håpefulle med gode wobblere? Nå feiger karen sannelig ut... :lol:

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tre? Ole fikk den ene 100 mm sin herpet i går av 13,6 kilosen. Men du tar jo bare en stor i uka, så da er det vel greitt? :D;)

Hva ga du for 100 mm'eren?

Bare en stor i uka. Nå har de jo plukket en av de som jeg skulle plukke litt bortpå, så.... vi får se.

Det er kun i fjor at Kristen og jeg har vært i det hjørnet at vi kun hadde på en fisk på en uke. Året før så hadde vi på godt over 20 stk.

Men en vet aldri, så kanskje det bare blir en over 20 i år også :angry2:

Ellers så har to på laget trukket seg fra neste tur, så vi har solgt båten til noen Bergensere som har fisket mye der oppe tidligere. Kjentfolk for deg?

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en stor i uka. Nå har de jo plukket en av de som jeg skulle plukke litt bortpå, så.... vi får se.

Det er kun i fjor at Kristen og jeg har vært i det hjørnet at vi kun hadde på en fisk på en uke. Året før så hadde vi på godt over 20 stk.

Men en vet aldri, så kanskje det bare blir en over 20 i år også :)

Ellers så har to på laget trukket seg fra neste tur, så vi har solgt båten til noen Bergensere som har fisket mye der oppe tidligere. Kjentfolk for deg?

Mulig jeg vet hvem det er, men jeg er jo bare innflyttet nordlending og kjenner selvsagt ikke hele laksemiljøet her i byen. Heldigvis - ellers hadde det vel bare blitt fisking...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.