Gå til innhold
Fiskersiden

Wobblere


Tequila
 Share

Recommended Posts

Mulig jeg vet hvem det er, men jeg er jo bare innflyttet nordlending og kjenner selvsagt ikke hele laksemiljøet her i byen. Heldigvis - ellers hadde det vel bare blitt fisking...

Jeg vet ikke hvem det er, og de har kun kjøpt to av våre kort blant annet på Hildrum.....

Det er en annen av mine fiskekompiser som står for kontrakten.

Kun dager igjen nå til jeg setter meg på flyet + at det ser ut til at jeg får meg en laksetur i helgen. Timene går sakte nå, men jeg ser lyset i tunellen :)

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er hjertelig velkommen. Du kan få mobilnummer med m.m hvis du sender PM.

Vi bor på Raustu (er det vel det heter). Når du kjører fra Overhalla så passerer du først Ro deretter gården og tar neste til høyre. Den med annekset.

Hvis det står en Toyota Landcruiser der, så er jeg inne (ikke min bare så heldig å få kjøre den når jeg er på laksefiske).

Fisker Ranum og Hildrum annenhver dag (motsatt av deg, regner jeg med).

Vi får møtes og ta en kaffe Stig. Dere bor på Grande eller?

Elva stiger forøvrig noe voldsomt nå. Har vel passert 700kubikk og fortsetter og stige. Måtte bare gi opp pga alt for mye gress og tømmerstokkere på ettermiddagsøkta

Det er vel omtrent som jeg har bedt om.... stiger/holder det nivået en uke til og så kommer jeg :D

Synd at dere har hanka opp to av de jeg hadde sett meg ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elva stiger forøvrig noe voldsomt nå. Har vel passert 700kubikk og fortsetter og stige. Måtte bare gi opp pga alt for mye gress og tømmerstokkere på ettermiddagsøkta

Ole F. og Erik tok en kjapp øl-rotur på Flasnes for å feire gigalaksen til Ole (...og for å teste selvoppblåsbare fiskevester, hah, ha...) Litt mer drag i Bjøra nå. De halte da opp en på 6,5 der oppe også!

Når det gjelder beholdningen av brukbare storlakskillere er det litt skrint for tiden. Føler at jeg har utstyrt halve verden med saker og ting i år. Men, men - her er noe snacks du kan lukte på:

57343_s.jpg

Den nederste Vaarala 100 mm'eren er ikke til salgs da den er tiltenkt personlig bruk senere på sesongen andre steder. Den øverste er en Bomber replika hva angår farge (Bomber BFR) med hot oransje stripe under som ikke sees godt på bildet. Den midterste er fargen Ole tok sin gigafisk på i dag!

57346_s.jpg

Noe som virkelig burde vært prøvd på bamsene er disse to. Er hele 24 gram og har 130 mm lang, horisontalt buet kropp. Den øverste har hot oransje buk som ikke vises på bildet. Utrolig bra og provoserende gange med store, kjappe utslag. Går noe grunnere enn Vaarala. Alt av strenger og dilledall er superstrong og de kommer rigget med kvasse VMC Spark Point. Disse burde absolutt prøves!

Send mail hvis du vil ha noen av disse sendt oppover straks, jeg skaffer alltids nye til erstatning senere!

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje trådstarter skulle ha endra navn på denne tråden?

"Den store wobblertråden" eller noe sånnt? Så har vi gærningene en plass vi kan utfolde oss..........

Er det forresten noen som har erfaring med gode gamle ABU Hi-lo etter laksen. Jeg vet at laksekonge Tor Hansen i Nidelva sverga til rød og hvit Hi-lo, i tillegg til en uanseelig liten Heddon river runt i en ubestemmelig grønn/grå/brun farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nederste på det første bildet må du beholde ja!

Kjenner igjen den fargen der gitt. ;)

Forøvrig så den midterste på det samme bildet utrolig giftig ut også...............

Jepp - wobblere er som fluer. Noen ganger er det forhold for knøttefluer - eller alternativt små 45-55 mm wobblere. Om ingenting annet duger, så kan laksen på lik linje med fluefiske "sjokkes" til å ta med store, dyptdykkende saker! Det er dette formålet den er tiltenkt til, samt et par "ordinære" storlaksøkter senere i sesongen.

Midtfargen er Gammel Eriks customfarge. Ikke tilfeldig at denne kombinasjonen er en av hans virkelige favorittfarger, for å si det sånn, men historiene rundt dette burde han helst ha fortalt selv...

Har du fått e-post fra meg i dag? Gode nyheter der! :D

Snadder jo! Me wants! Den øverste er tilnærmet den fargen på bomberen jeg har fiska best med i år, selv om den største tok på en gull/rød.

Hvilke vil du ha, Vilhelm?

EDIT: OK - sjekka nettopp e-post. Vilhelm tar dette seriøst og bare sier "VIL HA ALLE" :D

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke mailene før nå Per.

Glimrende jobb du har gjordt her. Gøy å lese korrespondansen også.

Bestiller alle fem jeg tenker jeg. :blush:

Kanskje jeg får en av samme sort tilbake da? Har jo ikke den du fikk i favorittfargen min lenger, bare sånne klarelvsgreier igjen. Født litt dumsnill, vet du...

Tenker for øvrig Vaarala-gubben gliser godt nå, er tatt rusker i finsk Tana på dem også nå... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg får en av samme sort tilbake da? Har jo ikke den du fikk i favorittfargen min lenger, bare sånne klarelvsgreier igjen. Født litt dumsnill, vet du...

Tenker for øvrig Vaarala-gubben gliser godt nå, er tatt rusker i finsk Tana på dem også nå... :D

Selvfølgelig får du en tilbake. Skulle bare mangle.

Jeg har også skumle planer om å ta en laks til på "liket" før de nye kommer.

Om jeg lykkes med det, så skal den i glass og ramme på veggen etterpå.

:)

Enkelte wobblere føler man at man nesten ikke har råd til å bruke lengre, de er for de store anledninger kan man vel si. Slik er det med den røde EP`n min.

Den oprinnelige gule og svarte Nils Mastern fikk et trist endelikt. I et anfall av tankeløshet ble den brukt på dorging i et regulert fjellvann på hytta. Hva er det på bunnen av regulerte vann?

Stokker og stubber!!!!

At det går an å være så dum. Der satt en voksen mann i en båt på et fjellvann, med en snørestump i hånda og en tåre i øyekroken. :(

Uffa meg, her var det mye fin kunst :blush:

Tårene spretter. For noen farger og kombinasjoner.

Øyner jeg en ihuga markfisker på tur ut på wobblerkjøret?

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole F. og Erik tok en kjapp øl-rotur på Flasnes for å feire gigalaksen til Ole (...og for å teste selvoppblåsbare fiskevester, hah, ha...) Litt mer drag i Bjøra nå. De halte da opp en på 6,5 der oppe også!

Hah, øltur du liksom. Brennevin!!

Flere telefoner tikket inn midt i leggetiden for mine små barn!!! (må tilstå at jeg strengt tatt sov på sofaen da min kone jobbet hardt med de små :))

Når jeg til slutt fikk ringt igjen var det en gaaaanske fnisete oter jeg hørte i bakgrunnen :lol:

Havnet på rom&cola kjøret, kunne Gammel-Erik berette...... hehe

For de av oss som har vært på fiske med oteren før når rom'en kommer frem, vet vi jo at her kan det gå unna :blush:

Og sånn som stemningen var der igården er det sikkert like greit at de lå i Bjøra og pilket, og ikke ute på den store og stigende storelva :(

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig får du en tilbake. Skulle bare mangle.

Supert - var ikke så lett å sende akkurat den oppover, skjønner du, men når virkelig nød skal avhjelpes må følelser vike..!

Enkelte wobblere føler man at man nesten ikke har råd til å bruke lengre, de er for de store anledninger kan man vel si. Slik er det med den røde EP`n min.

Vi har alle våre klenodier. Fikk en ny slik i fjor - tok 12 laks på en og samme wobbler. Nå er den restaurert og egentlig ikke til bruk, men hvis laksen blir supertreg kan det hende den blir våt likevel? :blush:

Øyner jeg en ihuga markfisker på tur ut på wobblerkjøret?

:)

Har den perfekte wobbler for Sølvreven. En vanvittig flott laget "feitmarksimitasjon". Kan noen wobbler i hele verden passe akkurat den mannen bedre enn denne? NOPE!

57364_s.jpg

:lol::(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snadder jo! Me wants! Den øverste er tilnærmet den fargen på bomberen jeg har fiska best med i år, selv om den største tok på en gull/rød.

Antageligvis den samme som jeg har. Kjøpte den for 15 år siden eller noe sånt på Skogmo. Den ser ut som om den har vært igjennom begge verdenskrigene, har fått utrolig mye juling. Har enda IKKE fått fisk på under 5 kg på den, og har vært bortpå minst 3 på 15 + på akkurat denne.

Kanskje trådstarter skulle ha endra navn på denne tråden?

"Den store wobblertråden" eller noe sånnt? Så har vi gærningene en plass vi kan utfolde oss..........

Godt forslag, men jeg lar den være som den er, i tilfelle det dukker opp en som trenger noen wobblere/sluker og ikke har "råd" selv. Men dere er velkomne til å mishandle tråden så mye dere vil, og hvem vet kanskje dukker det opp noen bilder fra meg også :blush:)

At det går an å være så dum. Der satt en voksen mann i en båt på et fjellvann, med en snørestump i hånda og en tåre i øyekroken. B)

Vært der selv. Det er helt utrolig at en mann på 40 år kan få tårer i øyekroken på grunn av en mista wobbler. Namsen var stor, og wobbleren som er nevnt over gikk langs land og bom der satt den fast.... tårer til langt ut i øyekroken når jeg slet sena, vet ikke hva min fiskekompis tenkte da..... gikk bare å ventet på at elva falt igjen og to dager etter når vi var tilbake på Hildrum - gjett hva jeg fikk tak i :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens gladsak:

Da er 5stk Vaarala i farge nr 19 på tur til Trøndelagen.

En av dem skal bare innom på mellomlanding før ferden går videre til Bergen.

Stor honnør B) til PerH, for å ha satt meg i kontakt med produsenten, som faktisk hadde fem stykker igjen på lager. :unsure:

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens gladsak:

Da er 5stk Vaarala i farge nr 19 på tur til Trøndelagen.

En av dem skal bare innom på mellomlanding før ferden går videre til Bergen.

Stor honnør :unsure: til PerH, for å ha satt meg i kontakt med produsenten, som faktisk hadde fem stykker igjen på lager. :blush:

.... og en til Stavanger........ B) ........ så kommer det kanskje en eller to i retur av et annet merke.

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å se at det er andre som også har gode erfaringer med "finskewobblere".

Går alt etter planen kan dere se flere utgaver av laksewobblere her; Bloggside

Noen av fargekombinasjonene er tiltenkt Namsen, noen Tana, noen Drammenselva og atter andre er kanskje fritt fargevalg? :lol:

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går alt etter planen kan dere se flere utgaver av laksewobblere her; Bloggside

Noen av fargekombinasjonene er tiltenkt Namsen, noen Tana, noen Drammenselva og atter andre er kanskje fritt fargevalg? :)

Jøss - er det du som lager dem? Mye flott! Hvordan er gangen på dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke jeg som lager dem - de er lagd i Finland. Materialene er Abashi på de største og balsa i de små.

Gangen bestemmer du mye selv på den måten at de kan justeres på mange måter. Jeg vet du nevnte en bevegelse på wobbleren som vi kaller for "søking" - altså at de gjør uregelmessige utslag til sidene (uten at de "velter" på seg). Og jeg er fullstendig enig at det er tilsynelatende en bevegelse som trigger til hugg.

Jeg la ut, for lenge siden, på forumet her at jeg kunne være behjelpelig med å skaffe disse til brukerene her - til nettopris fra produsent, men dette ble sensurert - kanskje fordi man var redd for at intensjonen var at jeg skulle tjene penger på formidlingen. Jeg ville bare hjelpe dere og produsenten. Og kanskje særlig produsenten, i og med han ikke ønsket masse merarbeid mht mange kontaktpersoner og å unngå å sende i "hytt og pine", men heller sende meg en støre sending jeg kunne videresende. Men sånn ble det altså ikke. Jeg ble derimot "tilbudt" å annonsere på siden - jeg er nok snill, men ikke så snill at jeg skal ha tildels store utgifter for å hjelpe til - så vart soga... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De i bloggen ligner jo på en av modellene til Juntunen (LJ wobblere, modell kalt Pätikkä) som er meget bra, men alle kopierer jo alle der borte, med svært så varierende resultat. Hvilket merke/produsent er dette? Er det Mankala som Vilhelm nevner?

I tilfelle noe jeg hverken har hørt andre bruke eller sett selv.

Fikk ti wobblere (50-65 mm) for smålakselver i posten i dag fra Jupe Sarja:

57447_s.jpg

Sjekk den hårete saken øverst til høyre. Den svømmer faktisk meget godt til tross for svær, rødfarget "parykk". En slags mellomting mellom streamer og wobbler. Modellen heter selvsagt "Hippi" :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.