Gå til innhold
Fiskersiden

Wobblere


Tequila
 Share

Recommended Posts

Om man är på jakt efter udda finska wobbler så rekommenderar jag

http://www.ymsfiske.com/

Ser man bort fra Lappia Kiuta i et par størrelser har disse kun trollingwobblere. Lappia er skjøre greier, men dykker og svømmer helt ok. Larvik Fiskesport har bedre utvalg av disse, men er noe dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen laxexpert, men funderar på att prova Jesse wobbler´n i augusti om jag kör på lax

i älvarna i norra Sverige. Nån som provat den på lax?

Jesse er en gjeddewobbler bygget for stille vann. Men disse wobblerne med rund leppe er ofte mulig å justere/tune slik at de får en god gange. Er det lite drag der du du fisker kan det kanskje være et alternativ? Men det finnes langt bedre alternativ som er laget spesielt for laks i elv, med skikkelige kroker og tilpasset svmmestil for strømmende vann, så jeg ville heller gått for en eller annen ren laksewobbler (håndlaget - ikke plast!!!)...

EDIT: Enig med du, Nils Master, disse fargene var vanvittig fine. Rødt og orange er et sikkerstikk nesten uansett vær og forhold, gjerne i kombinasjon med gull/kobber. Fønker nesten alltid, selv om det kanskje blir litt hardt og skrikende på klar elv i godt vær..!

PerH-det er noen som vil sende deg PM, er det greit at jeg endrer innloggingen din så du kan motta PMèr?

Du får mail med ditt nye innloggingsnavn.

Ja hvis det er det som skal til - kjør i vei! Har fått mange spørsmål om wobblere til ditt og datt på mail, og har sendt en del av gårde hist og her til verdige trengende. For øvrig rart at pm'en ikke fønker - postkassen er langt fra full?

Vilhelm - er ikke wobblerne kommet ennå? De skulle da absolutt ha vært der nå?

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wobblerne kom i går, men jeg var ikke hjemme før på kveldinga, så fikk ikke testa de. Tok dog en økt med den røde av disse på Engstad i dag uten at det ga uttelling

57346_s.jpg

Får trøste seg med at det ikke ble fisk på noen av de nadre båtene da jeg ar der heller, men forundrer meg ikke om Stig ror på en på toppen der iløpet av dagen :lol:

Syns det begynner å bli litt for lite vann i elva nå, så håper de begynner å slippe mer vann i Fiskumfoss snart. Det gikk jo ned nærmere 600kubikk på 2 døgn :o .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel noe i denne duren her jeg mente - litt metallglans og litt orange senere på sommeren eller i klar elv. Minner litt om en nedtonet Rapala GFR, men disse er så mye vakrere. Wobblere er mye estetikk og følelse, akkurat som for de som vet å sette pris på en velbundet flue. Det er derfor jeg er allergisk mot masseprodusert plast, og jeg bryr meg katta om de fungerer - jeg skal ha ekte vare!

Killere i godvær (ørlite rødt eller orange i buk må det nesten være :lol:...

57578_s.jpg

57580_s.jpg

57579_s.jpg

Wobblerne kom i går, men jeg var ikke hjemme før på kveldinga, så fikk ikke testa de. Tok dog en økt med den røde av disse på Engstad i dag uten at det ga uttelling

Likte du gangen på de store Turduene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wobblerne kom i går, men jeg var ikke hjemme før på kveldinga, så fikk ikke testa de. Tok dog en økt med den røde av disse på Engstad i dag uten at det ga uttelling

57346_s.jpg

Får trøste seg med at det ikke ble fisk på noen av de nadre båtene da jeg ar der heller, men forundrer meg ikke om Stig ror på en på toppen der iløpet av dagen :lol:

Syns det begynner å bli litt for lite vann i elva nå, så håper de begynner å slippe mer vann i Fiskumfoss snart. Det gikk jo ned nærmere 600kubikk på 2 døgn :o .

Det er vel den samme røde som lå i "nødhjelpspakka mi"

Har prøvd den bare en gang enda. Mista en pen fisk på den...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel den samme røde som lå i "nødhjelpspakka mi"

Har prøvd den bare en gang enda. Mista en pen fisk på den...........

Ja, samme farge: "Pink Lady". men Vilhelms er ca 7 cm lengre og rundt 15 gram tyngre. En virkelig solid plugg for bamsene, altså! Tror ikke du ror på mange smålaks på de der, selv midt i St. Hansrennet... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være den første som banner og fiser i kjerka her, jeg fikk en Rapala Minnow Rap Deep Runner i størrelse 7cm i "ørretfarge" fra AoF her ein dag. Kva slags fiske egner denne seg til, eller egner den seg best til ekstrem-piercing og performancekunst?

Bruker ikke annet enn leddet Rapala, da helst i GFR, en wobbler jeg nærmest vokste opp med. Så hvem vet? Normalt er gangen på Rapala maskinmessig rettlinjet. Dorging kanskje? Skal du fiske fra land kan du alltids "jerke" den litt for å gi den liv i elva hvis du tester den på laksen, eller bruke lang stang aktivt for å få den til å skifte retning og pendle uregelmessig over laksetakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel helst dorging då tenker eg ja, har handla inn to stk paravan til nettopp dette formålet slik at eg får dævelskapen langt nok ned i vannmassene. Ørret over 1,5 kg er målet.

Til laksen tenker eg at eg får holde meg til den flyvende prevensjonen (Mepps Flying C) og Grete Roede-marken eg har samla. Stikk motsatt av dei trønderske boledyra :P

Er ikkje så frisinna at eg jerker ved elva :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor kan eg få bestilt sånne finske håndlagde wobblere? :P

Hva skal du bruke dem til?

Grunnen til at jeg spør er at forskjellige wobblere har meget forskjellige egenskaper. Noen går livlig og "turer" på svakt strømdrag, andre er bygd for hvitskummede stryk. Noen går grunt, andre dykker ekstremt kjapt og går dypt. Noen er svære, langt større enn de på bildet, andre er 1 grams knøtt på 15mm.

Bare studer bildet; alle har forskjellig svømmeleppe, kroppsform, fortynging, kroker, etc. Alle detaljer som er med å å bestemme egenskapene på wobbleren. Alle disse er brukbare etter laks eller sø, hver på sitt vis, enten fra båt eller land. De fønker på vesensforskjellige forhold etter størrelse/temp på elv, farge, strøm, dyp, etc. En forvirrende verden? :lol:

57661_s.jpg

Nå har jo Olav (Moberg) kjøpt sesongkort til meg i Oselva, kanskje mest for å få turkompis, så hvis vi treffes der et sted kan du få eksperimentere så mye du vil inntil du finner noe du liker å fiske med og har troa på. Vil du ha noen kan vi sikkert gjøre en deal, eller om du ønsker noen jeg ikke vil selge (litt nostalgi forbundet med enkelte av dem! :) ) kan vi sikkert bestille tilsvarende direkte fra produsentene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo flott ut! Eg tenkte å bruke wobbleren i oselvo. Fant fort ut at x-rap'n ikke beveger seg noe særlig i strømmen der.

Idag har eg kjøpt enda flere (countdown og strikepro) for å teste ut om de duger. :rolleyes:

Ikke kjøp mer nå - vent til vi har møttes og du har sett forskjellen når mine og dine svømmer ved siden av hverandre! ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilperi wobblere kjenner jeg ikke til - kanskje noen andre gjør det?

De Turduene de har på Vildmarksshopen fungerer godt, men 169 SEK stk..? :P

Disse wobblerne selges kun over disk hos Vildmarksshopen og et sted i Ivalo. Dette er hobbyen hans, han har evig nok med bestillingene som kommer inn over nettet. Jeg betaler 11 Euro + porto når jeg bestiller direkte hos produsenten både for standard og customfarger - blir jo langt rimeligere da... :)

Hannu Rastas som lager Turdus finner du her. Han snakker i motsetning til brorparten av wobblerspikkerne der borte utmerket engelsk, så bestillinger effektueres effektivt og uten krøll. Han lager en rekke customfarger - og spesialmodeller med ekstreme egenskaper (deep divers, etc), uten tillegg i prisen.

På bildet her ser du en temmelig sær, paddeflat Turdu med tre kroker som svømmer utav svarte h....... i en av customfargene mine (kalt "Copper Killer"). Litt dårlig mobilbilde, så de rutemønstrede koppersidene vises ikke helt, men, men. Wobbleren går så sprøtt at den bare har fått navnet "Crazy Frog" - den må bare oppleves! Dog - Hannu har MC og lakseferie nå, så jeg tror neppe han tar i mot bestillinger, hvis han ikke har noe igjen på lager. Dropp en mail så kanskje du er heldig? :lol:

57740_s.jpg

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har wobblerguruene noe forslag til hva jeg kan bruke etterhvert som draget avtar i hølen min utover sommeren? Med andre ord wobblere som går på minimalt med strøm.

Valget mitt har tidligere vært en Yo-Zuri crystal minnow, men dette er jo masseprodusert plastikk som PerH sier. :P

Forslag på "skikkelige" wobblere som jobber godt på svak strøm tas imot med takk!

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.