Gå til innhold
Fiskersiden

Sammle rapport


namsenlaks
 Share

Recommended Posts

Har slitt litt med nettet hjemme og derfor ikke vært så mye der. heller konsentrert meg om fiske og det gode været :hailfs:

Men det hele startet for ei tid tilbake , jeg skulle egentlig bare ta en tur med nybåten min for å se hvordan det gikk å sette den ut og ta den opp alene.

Jeg hadde laget meg endel slep med små sirkelkroker sz6 i håp om å komme i kontakt med smørflyndre.

jeg la meg til på rundt 225 meters dyp og slapp ned. var ikke mye å kjenne utenom en og annen irriterende svarthå. Så etter ei stund kjennte jeg litt napping igjen og tenkte at det kansje var en liten hågjel eller en brukanes svarthå. Hadde vel fått inn 10-15 meter da det ble bom stopp, jeg måtte bare frikoble snella og la det gå ut, for jeg brukte 0.25 sene på tacklet. det raste ut de metrene jeg hadde fått inn og så ble det dødt, jeg satt der og bare måpte, for dette kom veldig uventet. Måtte sveive opp og se hva som hadde skjedd og jeg kjente at det var litt tyngde der og var helt sikker på at det var en svarthå som hang på...

Det var så å si nullsikt i vannet pga dritt fra Namsen, så når blyet brøt overflata så jeg fortsatt ikke fisken, men når en skolestsnute stakk frem fra overflaten, ble det "lettere" panikk i båten, kaffekopp og fiskeutstyr fløy vegg i mellom i et forsøk på å få dratt frem håven. fikk lagt håven under skolesten og først da så jeg at den manglet store deler av bakkroppen :o

Så da fikk jeg jo vite hva som hadde skjedd der nede i dypet, men hva som angrep skolesten får jeg nok aldri vite dessverre....

Det ble tatt bilde med mobilen og sendt rundt, og jeg knipset mange bilder med digitalkamera, men teite meg sjekket ikke bildene før jeg var kommet hjem og da fikk jeg meg et slag i tryne, for alle bildene var bare grøt...

så hvilken funksjon jeg hadde brukt vites ikke,men det var iallefall ikke autofocus,hehe

Etter at det den verste skjelven hadde gitt seg ble det sluppet ut igjen, denne gangen med litt større kroker og agn. jeg hadde flere merkelige run etterpå , men fisken der nede svømmte på sena mi og gikk ikke etter krokene, for blyet ble ikke løftet ut av muddret, og når det slapp, sveivte jeg inn masse løs sene.

Har tenkt litt på dette i ettertid og lurer på om noe gikk å beitet på svarthåene som vrimmlet rundt krokene mine??? men dette får jeg aldri vite :D

Her er et bilde av skolesten som ble tatt på et trekroks slep, sirkelkrok sz6 agnet med en liten sildestrimmel.

57299_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/22786/57299.jpg

Helt i slutten av Mai var Vilhelm og jeg ute i båten. vi satte ut båten på Salsnes og freste over mot jøa, der flatfisken skulle til pers i Brakstadsundet. det startet med at jeg fikk en torsk på 3-4kg og Vilhelm dro sandflyndre over en lav sko, mange sandflyndre senere ble det en rødspette på vilhelm husker ikke helt vekten, men tror den va 850 gram ?

Så hadde jeg ett eller annet på som nesten reiv stangen ut av stangholderen pga at jeg hadde glemt å frikoble spolen ;) Hadde enda ett sykt run, som jeg ikke klarte å kroke.

Nå som vi visste at det var stor fisk der nede rigget jeg om til et 2 kroks slep med større kroker, den ene kroken ble agnet med en makrell filet og den andre med en hel makrell bakpart.

Gikk ikke lange tiden før det runnet kraftig igjen og denne gangen gikk det fint å kroke.

kjennte at det var noe spennende og vilhelm hadde stor tro på at det kunne være ei kveite, så han fikklet frem mobilen og begynnte å filme. Etter ei stund kunne vi skimte en flat flott fisk av typen kveite der ned, og når den lå i håven kunne jubelen slippes løs... art nr 79 var i boks...

57300_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/22786/57300.jpg

Vi bestemmte oss for å prøve litt lengre ut på noen spennende grunner,men der ble det bare tatt micro brosmer, så vi gikk til Fosnesvågen i håp om at jeg skulle få meg ei kloskate,men det skulle det ikke bli noe av, så vi satte snuten mot salsnes og plassen jeg fikk glassvar på, heller ikke det skulle det bli noe av.

Så vi tenkte vi skulle gi oss og dra opp båten,men det var så lavt vann pga fjæra at vi måtte vente litt.

Vi bestemmte oss for å slå ihjel noe tid med litt dorging etter sjøørret, det var sinnsyke mengder sjøørret, det vakte overalt, på det meste var det sikkert 4-5 sjøørreter i luften samtidig.

Noen torsker og napp senere hogg det kraftig hos meg og en brukende fisk viste seg 20 meter bak båten..

Var litt fres på den til å begynne med men den dabbet av og kom ganske raskt inn mot båten, det ble liv i båten når vi så størrelsen på den ;) Vilhelm fikk lurt den opp i håven og begge slapp jubelen løs...

Vakker fisk på 4 blank :lol:

57301_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/22786/57301.jpg

57302_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/22786/57302.jpg

Så alt i alt er jeg meeeget fornøyd med de siste turene min.

Nå er det bare å håpe at art nr 80 enten blir håkjerring eller svartskate når jeg skal ut med Fredric om ikke lenge :)

Endret av namsenlaks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen jeg VIRKELIG unner skolest så er det deg Jim, for et så langt ansikt som du hadde når jeg fikk nr. 2 har vel ikke tidligere vært observert nord for 64. breddegrad. :D

Så, grattis igjen med både den og kveita.

Takker , ble litt lang i maska ja, men mest redd pga at du plutselig skiftet personlighet fra en skjeggete fisker til å bli ei hylende fjortiss jente;)

Lokalbefolkningen ute på otterøya er vel fortsatt i sjokk og undring...

Gratulerer med halv skolest og ny art! Hvilken uke er det du skal sveive 2-kilos søkke et halvmarathon?

Skal fiske fra 21-25 juni sammen med Christer,Arve og Irvin

Det er ikke sant det dem sier om deg, du kan jo fiske likevel ;-)

Neida det stemmer det du har hørt, baserer alt mitt fiske utelukkende på flaks ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med halv skolest!

Den siste fisken der kan du bruke som agn etter kjerringa..

Her vil jeg selv jeg protestere, med mindre det er kona du sikter til, vakker sjøørret! Ville vel heller ofra ræbuer fra Migtjern på Hjortholmen til kjerringa, regner med at gutta har lagra noen sånne i fryserne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørreten blir nok ikke agn nei, den ligger fint nedfrosset, og skal bli røykt i sommer når jeg har fått meg noen lakser.

Ang agn til turen så har ikke jeg ordnet meg det enda, men sei burde vel funke fint ?

Lurte på å agne med ei svææær elgsteik, det burde vel funke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nye arter og svær sø! Tok den langt ute? ser ut som samme lengde som den jeg fikk på 3 der. var "litt" tynnere. tror jeg må få dratt med båten ut dit..

neste blir vel skolest fra land på skjellbrosmeplassen....

Stusset litt over at dere satte ut båten på statland for å fiske ved jøa, men det ble jo oppklart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nye arter og svær sø! Tok den langt ute? ser ut som samme lengde som den jeg fikk på 3 der. var "litt" tynnere. tror jeg må få dratt med båten ut dit..

neste blir vel skolest fra land på skjellbrosmeplassen....

Stusset litt over at dere satte ut båten på statland for å fiske ved jøa, men det ble jo oppklart :)

Statland??

Kikka over rapporten min nå og det står Salsnes der

:P

Den tok ca 15-20 meter fra land.

Vi får sette ut båtene begge to og fråtse i sjøørret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.