Gå til innhold
Fiskersiden

Ego (non) salmo capere


KjellArne
 Share

Recommended Posts

Dessverre må jeg med dette melde meg inn i denne gruppen.

Mine første fiskedøgn etter laksen er gjennomført, og det eneste blanke og fine, ja det er kontoen for fanget laks, og bankkontoen selvsagt, og for så vidt er det ikke så mye blankt igjen i slukboksen heller, men det hadde jeg tatt høyde for.

Etter 33 år av livet, og etter et par sesonger hvor jeg sterkt har vurdert å begynne med laksefiske, bestemte jeg meg i vinter for at dette skulle bli sesongen det skulle begynne. Har en mor som har gjort trønder av seg, og håpte på å få lagt inn en dag med fiske i forbindelse med sommerens besøk med kone og barn. Slik gikk det ikke. Tidspress i forbindelse med en svigerfamile som skulle på topptur i Jotunheimen forkortet besøket, misforstå meg rett; jeg personlig skulle ikke opp på noen topp, "Det er jo ikke noe fiskevann på den toppen der!" pleier jeg å si når de ber meg med på sånt tull. Allikevel, saboterte dette laksepremieren, og utsatte den, med det som skulle vise seg å bli drøye 2 måneder. Neste år blir det andre boller, det er sikkert.

Forrige uke derimot, sto stjernene i riktig posisjon for mitt første forsøk, kone og barn reiste bort, og jeg pakket fiskesaker og hund inn i bilen, og kjørte mot Drammen, og så videre mot Hokksund Camping, stappfull av forventning og med hodet fylt opp med nyervervet kunnskap om redskap og regler. Dro innom sportsbutikken og kjøpte sluker og sene. Dette med sene holdt på å bli en fallgruve, laksesettet min kone kjøpte til min fødselsdag(ja, dere leste riktig, jeg klarte å lure kona til å kjøpe laksefiskeutstyr til meg.) ble levert med 270 meter Fireline, som jeg leste i reglene at ikke var gangbar mynt i gjeldende elv, noe jeg fikk forståelse for når jeg erfarte at laksefiske og bunn-napp er gode venner, gjelder dette stort sett overalt mon tro? Av sluker ble det mye stor møresild, og et par bokser med lett lakseblanding fra diverse tackleleverandører. Er man rookie, så er man rookie.

Planen var at på denne første turen så skulle jeg holde meg slavisk til sluk, spinner og wobbler, for å se om jeg kunne få dreisen på det i første omgang, så fikk diverse flue/reke/mark kombinasjoner komme ved en senere anledning, i ettertid ser jeg at jeg nok skulle hatt litt mere diversitet i reportoaret allerede nå, mer om det senere...

Vel fremme på Hokksund Camping, fikk jeg meg et kort på blå sone, leide en liten hytte, og fikk med uventet hjelp av en trivelig tysker ved navn Siegfrid 68 år, lagt på nyervervet 0.40 mono på snella, ble en liten whiskey på Siegfrid og mens vi satt der og snakket, godt hjulpet av hans kone og en lommeparlør, tenkte jeg at livet er et morsomt sted med mye interessant som ramler over en, eventuelt som man ramler ut på, men nok om det. Jeg var klar. Tuslet meg av gårde så jeg skulle være på plass til oppstart klokken 21, vel fremme på stedet jeg hadde blinket meg ut møtte jeg to lokale som drev og avsluttet sitt fiske, en laks på 2kg og en ørret på ca 500g hang til utstilling, jeg skulle få plassen for meg selv og trua var så god som den kan være, her skulle det bli fisk. Feil! Her skulle det bli mange timer med blindfiske i mørket, mange slukbesøk på bunnen, muligens et napp, men selvsagt ingen fisk. Dro til hytta rundt 0100 for å sove ut skuffelsen og whiskeyen.

Klokken 0900 var jeg tilbake i elva, og etter å ha snakket med nye lokale fiskere, skjønte jeg at jeg hadde gitt meg for tidlig kvelden før, og i tillegg begynt for sent i dag. Ja, ja... Fisket videre på samme sted, med nye fiskere innom utover dagen, møtte en i samme situasjon som meg, altså laksejomfru, og vi hadde det trivelig med å støtte og motivere hverandre, samtidig som vi forbannet de plaskende monstrene uti elva, for de hoppet, det gjorde de, men bite, nei...Utpå ettermiddagen kom brodern og en kompis på besøk, de var cheerleadere for meg utover kvelden, men brodern skulle overnatte og siden det var en stund siden sit vi så hverandre ble det noen glass mer enn planlagt, så det ble ikke det store nattfisket eller påfølgende morgenfiske neste dag heller.

Så her sitter jeg, mentalt voldtatt av plaskende laks, og lurer på om det var meg, den dårlige vannføringen, eller kanskje laksen sin skyld at det ikke ble noe. En ting er sikkert, det slutter ikke her, det er her det begynner, håper jeg slipper å vente i 29 år. Det er fortsatt en stund igjen av september, og over fossen har jeg oktober også, nå er det bare å finne tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre må jeg med dette melde meg inn i denne gruppen.

Mine første fiskedøgn etter laksen er gjennomført, og det eneste blanke og fine, ja det er kontoen for fanget laks, og bankkontoen selvsagt, og for så vidt er det ikke så mye blankt igjen i slukboksen heller, men det hadde jeg tatt høyde for.

Etter 33 år av livet, og etter et par sesonger hvor jeg sterkt har vurdert å begynne med laksefiske, bestemte jeg meg i vinter for at dette skulle bli sesongen det skulle begynne. Har en mor som har gjort trønder av seg, ........ Allikevel, saboterte dette laksepremieren, og utsatte den, med det som skulle vise seg å bli drøye 2 måneder. Neste år blir det andre boller, det er sikkert.

..............når jeg erfarte at laksefiske og bunn-napp er gode venner, gjelder dette stort sett overalt mon tro? .......... Er man rookie, så er man rookie.

Planen var at på denne første turen så skulle jeg holde meg slavisk til sluk, spinner og wobbler, for å se om jeg kunne få dreisen på det i første omgang, så fikk diverse flue/reke/mark kombinasjoner komme ved en senere anledning, i ettertid ser jeg at jeg nok skulle hatt litt mere diversitet i reportoaret allerede nå, mer om det senere...

............., skjønte jeg at jeg hadde gitt meg for tidlig kvelden før, og i tillegg begynt for sent i dag. ........ forbannet de plaskende monstrene uti elva, for de hoppet, det gjorde de, men bite, nei...........mentalt voldtatt av plaskende laks, og lurer på om det var meg, den dårlige vannføringen, eller kanskje laksen sin skyld at det ikke ble noe. En ting er sikkert, det slutter ikke her, det er her det begynner, håper jeg slipper å vente i 29 år. Det er fortsatt en stund igjen av september, og over fossen har jeg oktober også, nå er det bare å finne tid...

Velkommen i klubben og til forumet. Du er hjertelig velkommen.

Du skal ikke være lei deg for at du må melde deg inn i denne gruppen. Her er alle velkommen, og jeg kan "love" deg at det er veien til suksess, såfremt du ikke gir opp, samt gjør den jobben som er nødvendig. I den sammenheng skal du med en gang få tre råd, og det er tålmodighet tålmodighet og tålmodighet.

Ditt første fiskedøgn er gjennomført, selv om det ikke ble den laksen du håpet på håper jeg du hadde det trivelig. Etter hvert vil du lære deg å unngå så mange bunn napp med påfølgende utstyrstap, og kontoen med laks vil i varierende tempo øke. Særlig i starten er bunnnapp og laksefiske gode venner. Siden noe av poenget er å fiske så nær bunnen som mulig, uten å være "i" bunnen kreves det litt trening og kjennskap til plassen du fisker på. Nå er vel ikke jeg den som er best egnet til å gi råd, men litt har jeg da lært. Du snakker om å fylle utstyrsskrinet slik at du kan variere fiskemetodene dine noe mer. Selv holdt jeg meg tro mot sluken, helt til første laks var tatt og i lang tid etter det også. Lær deg en fiskemetode først, føl at du mestrer den, gå så videre i å utvide reportoaret ditt. Erkjenn at det kan ta tid. Mine to største begynnerfeil var at sluken subbet bunnen alt for mye og at jeg sveivet for fort. Gjør ditt beste for å holde sluken så nær bunnen som du tørr og la i hovedsak strømmen gjøre jobben med sluken. Etter hvert vil du lære deg å hjelpe til med stanga for å gjøre de løft og små rykk som er nødvendig for å optimalisere slukens gang. At du sluttet for tidlig og startet for sent neste dag er lærdom du tar med deg videre. Årets sesong er laber over hele fjøla, det er mang en erfaren laksefisker som ikke har kjent snurten av fisken i år, så du skal ikke ta det så tungt. Noen sesonger er konge, andre befinner seg i motsatt ende. Slik er det bare. Du slipper helt sikkert å vente i 29 år hvis du står på litt, og som du sier, fisket i Drammenselva er ikke slutt før 31. oktober.

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da var nok en tur etter laksen unnagjort. Det er vel ikke den årstiden man forbinder med laksefiske, men for den som bor i nærheten av Drammenselva er det mulighet ut oktober. Klokken 10:36 satt laksen på kroken(viktig), tubeflua og søkket gjorde jobben sin. Årets første kontakt faktisk, derfor så jeg på klokka med en gang. Og den var stor, pers garantert :rolleyes2:

Det ble en kort kontakt, noen sekunders lykkerus. 130-140 timer har jeg fisket aktivt etter laksen i år uten så mye som et napp, at denne rakkaren ikke ville bli med en tur til land får jeg bare godta. Det jeg imidlertid ikke kan godta er min egen dumhet, i valg av krok. Jeg har utallige tap av laks, både i fjor og forfjor, med denne trebelen. Synd jeg ikke husker hva den heter. De få jeg har igjen skal kastes.

j4e5.jpg

Drittkrok

Når denne har sittet i enden av snøret har imidlertid alle kontakter resultert i laks på land.

owcm.jpg

Bra krok

Været var nydelig, og jeg hadde hølen for meg selv hele dagen.

7lmn.jpg

Verdt en dag ute

En fisk fikk jeg på land, verdens dødeste abbor.

i9lm.jpg

Resultat av utstyr som fisker etter at snøret er slitt. Fy og fy!

Siden jeg var alene måtte jeg spise hele denne selv.

kfii.jpg

Mmmmmmmm

Ego non salmo capere lever i beste velgående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 11 months later...
  • 3 weeks later...

Døvika leverer igjen. Hadde en trivelig tur i godværet på fredag.

Hentet laksen jeg fikk 3. oktober, som var levert til røyking, her forleden. Har tidligere fått røyka junilaks fra både Gaula og Orkla så jeg var veldig spent på hva resultatet ville bli.

Med hånda på hjertet, ingen av de overgikk en oktoberlaks fra Drammenselva! Den var helt perfekt.

Jeg har hørt mye, mest negativt, om matkvalitet på laks fanget så sent i sesongen. Var jeg bare heldig? Hva mener andre som har erfaring med dette?

post-7188-0-35043300-1445696136_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Normalt skulle forumet nå ha vært oversvømt av forventningsfulle og laksekåte innlegg og spørsmål om; snødybde, vannføring, slukvalg, vadere, oppgang, vanntemperatur osv osv, men jeg ser jo ingen :)

 

Selv har jeg, klok av erfaring, sånn akkurat passe med forventing. Personlige rekorder skal slås, laks skal på land i bøtter og spann, vannføringen og temperaturen skal være perfekt hele sesongen og sist men ikke minst: Ingen fisketur skal ødelegges av forhold jeg selv ikke har kontroll over!

 

Nå er det rett før det braker løs, SKITT FISKE!

 

Som en liten teaser til meg selv legger jeg ved bilde av da jeg kjørte min første laks :)

 

 

Litt dårlig kvalitet, men gliset ser du vel?

post-7188-0-09392200-1464087361_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er første døgnet av Gaula-visitten oppbrukt. Litt kjipt at når fiskelysten er størst, må man sette seg selv på pause :)

DSC_0082.JPG

7, 2 kg

 

Det er av forskjellige grunner  to år siden jeg var her sist. Overraskende var det å se at valdet som tidligere krydde av folk, var nesten folketomt. Ikke desto mindre herlig var det jo å ha slike fantastiske bredder nesten for seg selv.

 

DSC_0074.JPG

 

Første bilde er vel noe Sølvreven kommer til å reagere på, og jeg er til dels enig. Blodige lakser er ikke alltid så fint å vise frem. Jeg får skylde på at det var mitt første "selvutløserbilde", og at lysten til å poste skryt på FB tok overhånd :)

Derfor legger jeg inn et nytt bilde av samme fisk, en blank og fin junilaks. Født i Gaula, oppvokst i havet og død ved min hånd. RIP. Seriøst: Dette er en av de fineste skapninger jeg vet om, Vemodighet og gledesrus i salig blanding.

DSC_0083.JPG

Takk for selskapet Sølvreven. Takk for konjakknerten og hyggelig prat.

P.s.

Nå har jeg fått laks på 3 av mine 4 siste turer, måtte det bare fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.