Gå til innhold
Fiskersiden

Ego (non) salmo capere


KjellArne
 Share

Recommended Posts

Om man regner laks pr effektive fisketime så tror jeg at jeg kan melde meg inn. Det gikk noen hundretalls timer før den første satt. Men etter det så har det vært bedre. Riktignok ikke de helt store. Noen oppdrettere på 4-5 kg og en vill på 3kg er de største. Men har fått en del vill-tert.

Løsningen for min del var å fiske mye på samme plassene. Jeg har to elver jeg stort sett fisker i, og kjenner standplassene rimelig bra etterhvert. Det gjør saken en del enklere. Å få fisk på første tur i en ny elv føles ganske håpløst om man ikke har med seg en god guide.

Jeg synes også jeg fortjener medlemsskap i klubben på bakgrunn av et ganske enormt timeantall pr.laks.

Har vært med på alt av demotiverende opplevelser som er skildret i denne tråden, bortsett fra å kroke en død person (uff så grusomt!).

Har man tilstrekkelig med gullhår kan første økta i helt ny og ukjent elv være plenty godt nok. Jf. en kollega som har landet henholdsvis laks på 11,6kg, 10,6 kg og 6,5 kg på første timen i nye elver.

Endret av S.Eie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også jeg fortjener medlemsskap i klubben på bakgrunn av et ganske enormt timeantall pr.laks.

Har vært med på alt av demotiverende opplevelser som er skildret i denne tråden, bortsett fra å kroke en død person (uff så grusomt!).

Har man tilstrekkelig med gullhår kan første økta i helt ny og ukjent elv være plenty godt nok. Jf. en kollega som har landet henholdsvis laks på 11,6kg, 10,6 kg og 6,5 kg på første timen i nye elver.

Alle som føler/synes de fortjener medlemsskap er hjertlig velkommen. Om det nå er i sympati eller apati :lol:

Jeg tror jeg må komme med en presisering; Jeg har ikke fått en død person på kroken, men var veldig nærme. Har jeg uttrykt meg på en måte som gjør at dere tror at jeg faktisk har kroket en død person beklager jeg det. Men som tidligere sagt, episoden satte sine spor i meg. Det var nok et "naturlig" dødsfall, gubben fikk illebefinnende mens han sto ute i elva. Glemmer aldri fortvilesen til enka som kom for å lete etter ham rett etter at det hadde skjedd og jeg måtte fortelle henne hvor han hadde stått kun for kort tid siden. Min egen frue er også bekymret noen ganger, spesiellt hvis jeg legger ut på tur alene, men jeg har presisert at får jeg gå på den måten, eller en annen, mens jeg fisker, vil jeg anse meg selv for heldig.

Fiske i alle former er for meg en artig og trivelig syssel(for alle dere andre også tror jeg), en del av livet og det slipper man som kjent ikke levende i fra. Denne opplevelsen ga meg faktisk en ny dimensjon, på godt og vondt.

Ha en fortsatt riktig god fiskesommer, vær forsiktig, så får en ikke ta det så tungt om man melder seg ut eller inn. Det er jo bare for moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå drar det seg mot Gaulatreffet og i den forbindelse gjorde jeg meg noen refleksjoner over veien frem mot treffet.

Jeg var selvfølgelig rask med å melde min interesse og når jeg fortalte kona at jeg hadde tenkt å melde meg på og at den helga var opptatt sa hun "Blir ikke det veldig dyrt da?". "Neida" svarte jeg, uten å nøle et sekund. Må du ikke ha nytt utstyr da ?, neida til svar igjen. Helt ærlig, jeg trodde det utstyret jeg hadde ville duge. Hvor feil kan man ta, og hva svarer man ikke i håp om godkjenning på hjemmefronten ?

Utstyrssjekken avslørte raskt at mitt gamle utstyr slettes ikke er dugandes lenger. Da vi har familie der opp fant kona og dattera ut at det jo passet bra å avlegge disse et besøk samtidig, når jeg alikevel skal overnatte der. Følgende utgifter kommer derfor som en direkte følge av mitt inderlige ønske om deltagelse denne helga:

Fisketrygdavgift

Deltakeravgift

Ny stang/snelle/snøre/sluker/kroker/søkker etc

Bilkjøring m/tilhørende matstopper Tønsberg/Tronheim retur

Flybillet Sandefjord/Trondheim tur/retur for kona

Flybillett Trondheim/Sandefjord for dattera

Mat og kos for meg selv under treffet

(Sigar og konjakk på luringa i tilfelle.........)

Dyrt ? Alt er relativt.

Kommer sikkert flere utgifter på her etterhvert og min kones første spørsmål "Blir ikke det veldig dyrt?" og mitt svar "Neida" sitter spikret i hukommelsen. Heldigvis har jeg en meget snill og forståelsesfull kone så dette blir ikke brukt mot meg, hun unner meg turen av hele sitt hjerte. Verd pengene ? Absolutt !

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrt, alt er relativt og jeg kan garantere deg at du glemmer disse tusenlappene når en sølvblank Gaulalaks ligger på bredden og du får klemmer og Cognac :lol: shit fishe og jeg unner deg virkelig en sølvblank torpedo.

Om resultatet blir slik eller sånn, gleden ved opplevelsene er belønning nok. Så forresten at klubben har 1. års dag i dag, og en bursdagsgave må man jo unne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om resultatet blir slik eller sånn, gleden ved opplevelsene er belønning nok. Så forresten at klubben har 1. års dag i dag, og en bursdagsgave må man jo unne seg.

Da vil jef få gratulere klubben med 1 år, de gangene jeg tat med kona så reiser hun inn i byen og drar visa så det holder :lol:

men da får jeg fisket som jeg vil, det handler on gi og ta :blush:

ellers så sier jeg alltid at det var på tilbud hvis jeg har noe nytt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå drar det seg mot Gaulatreffet og i den forbindelse gjorde jeg meg noen refleksjoner over veien frem mot treffet.

Jeg unner deg virkelig en skikkelig fight, med en av disse torpedoene. En vet jo aldri, men med all den kompetansen som er til stede, vil det være helt merkelig om ikke "jinx`n" forsvinner :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm.... Venstresveivede multier og haspelsneller..... Skeptisk!

:lol:

Jepp - meget skeptisk - ikke noe for heterofile menn (dessuten er det viktig med detaljer når storfisken slår på). Ville hatt problemer med å kjøre fisk, med venstresveiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp - meget skeptisk - ikke noe for heterofile menn (dessuten er det viktig med detaljer når storfisken slår på). Ville hatt problemer med å kjøre fisk, med venstresveiver.

Tenk hvordan jeg har hatt det med høyresveivede i alle år da? Alt er baklengs og du finner ikke bremserattet, men heldigvis fungerer tommelfinger-bremsen på samme vis uansett... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dro nedom valdet på turen oppover i går, ikke bra for nervene det der. Fineste valdet jeg har sett, nå har ikke jeg sett flest slike men syntes det så helt supert ut. Traff en av Nils Masters venner, de satt å hygget seg med en matbit og tok meg godt i mot.

Nå teller jeg ned, snart bare syv timer igjen,

så heldig jeg er som har slikt til venn.

Fryktelig varmt i trøndelag i dag

føler jeg kommer i superslag.

Har ikke truffet noen der, men er sikker på,

at riktig trivelig skal vi få.

Har aldri truffet en fiskersvenn

som ikke har vært hyggelig, kan kalles en venn.

Har fiskeskjelven lenge før jeg får begynnt

kikket på valdet, var skikkelig grymt.

Sto der og analyserte hver meter, lekte egentilg litt proff

kom tilbake til virkeligheten med et poff.

Jeg leke proff, hvem tror jeg jeg er

en som ikke er virkelighetsnær.

Nei ydmykhet er ikke å forakte

lev livet, ta det sakte.

Leve livet i "fast lane" er ikke for meg når jeg drar på tur,

ender bare opp med å bli sur.

Nå får jeg slutte, håpe fisket blir av det bedre

så får vi se hva det blir til med "ego non salmo capere"

Halleluja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

FS treffet i Gaula ble ikke noen suksess hva opphør av medlemsskap i klubben angår, men som gamlingen sier "det finnes mer en fisk i laksefiske"

Syttenhundreogsytten km jeg kjørte

for å delta på dette møtet.

Fikk starte å fiske litt før tiden

bedre føre var en etter siden.

Prøvde både mark, sluk og wobbler

PerH meg rodde til flere tider

PerH er slik en snill en kar

dårlig gjort at laksen ikke tar.

Tiden gikk og ikke noen tak

bare tresmak der bak.

De som kan det sa smålaksen gikk

synd at jeg ingen fikk.

Av tolv brave menn kun en fikk den kjenne

det var Gabrielsen som fikk denne.

Han sa til meg på søndag morgen

selv en på 3,8 vil slukke sorgen.

Virkelig sannspådd denne mann

noen timer senere den lå på land.

3,85 var riktig vekt, 50 gram avvik gir ham rett

du burde levere lotto du, med slik en teft.

Sølvreven og Mao disket opp

maten den var virkelig topp.

Måtte jeg et slikt måltid igjen få kjenne

ja dette vil jeg sent glemme.

Klokken 23:00 på søndagskvelden når solen gikk ned

forlot jeg valdet som sistemann og dro avsted.

Neste gjeng var alt på plass, følte meg nok litt fortrengt

men, men det skal være fort glemt.

Elg, mink og bever fikk jeg sett

og smålaksens, midt ut i strømmen, kåte sprett.

Som damene som viser seg frem, bare se ikke røre, jeg trenger en fiks

ja jeg trenger å lære et sjekketriks.

Nils Master, PerH, Mao, Sølvreven og Remy skal ha den største takk

for alt de gjorde for denne sak

Til de ovennevnte og alle de andre jeg traff

TUSEN TAKK.

Endret av KjellArne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) måtte lykken stå deg bi ved neste korsvei :)

Og som man sier i Namdalen. "Ørret og laks bit it straks" - men på på et sekund er alle frosne lemmer, ørkesløse timer, vonde og onde tanker glemt....... når det smeller!

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Melder meg ut av klubben :) fikk min idag i småelv på Stord! litt øver 1 kg, 42 cm. :) (profilbildet) wohooo!!! blod på tann!!

Feller en tåre fordi jeg er glad, mistet et medlem på denne dag.

Feller en tåre fordi jeg er trist, skal jeg forlate klubben sist ?

Gratulerer så mye Danielv, trippel hurra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feller en tåre fordi jeg er glad, mistet et medlem på denne dag.

Feller en tåre fordi jeg er trist, skal jeg forlate klubben sist ?

Gratulerer så mye Danielv, trippel hurra :lol:

hehehehe, tusen takk Kjell Arne! "kampen" varte ikke mer enn 1-2 min maks, men med det adrenalinrushet så storma igjennom kroppen på det tidspunktet så var eg rimelig klam(les VÅT) i toppen.. :-)

Din tid kommer, ver du sikker! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk min første laks når jeg var 8 år gammel, 3 kilos i Bjøra. Etter det gikk det 8 år før jeg fikk neste laksen. Og i mellomtiden var jeg på Kola å fiska som 15 åring uten å kjenne en eneste laks, mens alle andre fikk. Men de siste 8 åra har det blitt noen (med dette året som unntak!)Laksen kommer for den som er tolmodig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Postgirobygget er en av favorittene, deres sanger og melodier gjør meg rett og slett bare i godt humør. Så når jeg for ikke lenge siden hørte "En solskinnsdag" på radioen for hundredeogørtende gang begynte fantasien og løpe. Spiller ingen instrumenter selv, og sangkarrieren er to år i ten-sing i konfirmasjonsalderen, så hvor sangbar den egentlig er gir jeg baffen i ;)

De som kan melodien er hjertelig velkommen i koret :)

Fritt etter en solskinnsdag, samme melodi.

Jeg sitter ved elva og ser ut over strømmen

en fiskedag i ferien min

I sommer skal jeg fange monsterlaksen med glede

ja denne dagen tror jeg blir fin.

Rundt meg står det skotter i rutete dresser

med piperøyk rundt hodet sitt

Det kryr av laks i elva som vil bite på kroken

en krok jeg har laget selv.

Jeg titter etter laksen har stor tro i dag

på at lykken skal stå meg bi

Den største av dem alle åpner kjeften og sluker

og sier i dag er jeg din.

Du si meg

er du nå glad

jo takk skal du ha

lykken er tilstede kan'ke bedre ha det

Jeg gliser litt rått

nå er jeg så stolt stanga står i bue

Og monsterlaksen tar meg med på bytur

for drømmer er det beste jeg vet.

Jeg spenner meg fast i kampstolen min

laksen tar et tigersprang

Den vil ikke landes før klokka er fire

en lang kamp har nå begynt

Jeg sliter og jeg sliter og laksen er sint

verker fælt i kroppen nå

Lurer på om monstret kan berges

og TV folk lar kamerat gå.

De sier

kjempe nå på

det vil nok gå bra

det ville være så morsomt om du berget denne fisken

vi heier på deg

der er stor ståhei

dette har du fortjent kanskje er det mer i vente

Jeg soler meg i glansen fra elvespeilet

og glemmer at dagen banker på

Nå må du våkne kjære

jobben er i gjære

vekkerklokka ringer drømmen den forsvinner

Jeg lurer litt på

hva kommer nå

Det var så fint å drømme kom igjen til natta kjære

jeg smører matpakka med brunosten på

og hverdagen den kommer nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig :D Den var sangbar for meg affal ^_^

Er det greit jeg melder meg inn i klubben? Har ikke flere kort og ikke fått laks enda :lol:

Blir kanskje noen kast i Porsgrunnselva i kveld, men det er oxo siste sjangs :(

Takk for det :wub:

Selvfølgelig er du hjertlig velkommen, alle er det. Ego non salmo capere krever ingen søknad for medlemsskap, her styrer man sin inn og utmelding selv. Noen på Gaulatreffett kom med en obskøn tolkning av hva klubbnavnet betyr, men som stolte medlemmer bryr vi oss ikke om det. De er sikkert bare misunnelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.