Gå til innhold
Fiskersiden

Er dette stålorm?


L K
 Share

Recommended Posts

Finner stadig sånne rundt husveggen og de er ikke hissige eller redde,katta synes de er moro å leike med :lol:

Kan løfte de opp uten at de bryr seg noe særlig,er dette stålorm? Noen sier det kan være hunn hoggorm også....... :lol:

57694_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/22956/57694.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Stusser ved at noen har sagt at det kan være hunn-hoggorm, for de ser rett og slett ut som en brunfarget hoggorm. Det er visse fargevariasjoner, men brun pleier å gå igjen som farge hos hunner.

Den slangen som ofte blir tatt for å være hoggorm (og desverre ofte drept av den grunn), er slettsnoken. Slettsnoken lever av både stålorm og hoggorm, det er Norges eneste slange som dreper ved å kvele/knuse byttet (noe som forøvrig er utrolig fascinerende å se på).

Møtte på en hann-hoggorm senest i går da jeg var på en liten fjelltur, fantastiske dyr. Satt ved siden av den og kikket lenge på den før den fant ut at den ville fortsette dit det fremdeles var litt kveldssol. Slike naturopplevelser er verdifulle for meg, dette er andre hann-hoggorm jeg har sett på en uke. I hele fjor så jeg kun en, så dette lover bra. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

"Mens hunder havner ofte hos dyrlegen pga hoggormbitt, skjer det så og si nesten aldri med en katt."

Nåja, veterinærklinikken her har jo høysesong nå med katter og hoggormbitt, det er ikke få pusekatter som kommer innom med labb som en liten tiger og må få intravenøst for å vanne ut giften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde stålorm var enda gråere? Har ikke sett mangen av de, men vet at sist vi fant en og begynte å leke med den, falt halen av og ormen prøvde å stikke av. Det er jo forsvarsmekanismen dens...og det skal vist ikke være så veldig vanskelig å fremkalle. Så plag den litt og se om halen faller av!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ ThorEH: Kanskje litt feil ordbruk av meg her ja... Er ikke en sånn som koser meg når jeg ser dyr lide. MEN, da vi tok opp den vi fant og så litt på den. Så datt plutselig halen av. Det var i grunnen DET jeg mente, at når L K plukket den opp, burde halen ha falt av, dersom det var en stålorm. MEN, det er mulig jeg tar feil.

@ Hoffa: Har ikke stålormen fortsatt antydninger til bein da? Eller har jeg hørt feil? Sikkert det...

EDIT: Wikipedia sier dette om den. Var nok det med benplater jeg har tolket feil. Der står det jo også om fargene: Hunnene er brun, hannene stålgrå. Derav navnet sleve!! :P Stålorm ja.

Endret av Hysic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ ThorEH: Kanskje litt feil ordbruk av meg her ja... Er ikke en sånn som koser meg når jeg ser dyr lide. MEN, da vi tok opp den vi fant og så litt på den. Så datt plutselig halen av. Det var i grunnen DET jeg mente, at når L K plukket den opp, burde halen ha falt av, dersom det var en stålorm. MEN, det er mulig jeg tar feil.

@ Hoffa: Har ikke stålormen fortsatt antydninger til bein da? Eller har jeg hørt feil? Sikkert det...

EDIT: Wikipedia sier dette om den. Var nok det med benplater jeg har tolket feil. Der står det jo også om fargene: Hunnene er brun, hannene stålgrå. Derav navnet sleve!! :) Stålorm ja.

Du tar feil ja, dette er en stålorm. Og syns ikke det er særlig snilt gjort å plage de ved å fremprovosere halemisting! Dette er i tillegg ulovlig i henhold til Viltlovens § 3, som sier at det "er forbudt å fange, jage, drepe eller skade stålormer". Det er svært energikrevende for dyret og vokse ut ny hale. Det er ikke alltid halen detter av selv om du plukker den opp. Flere av medlemmene av stålormfamilien Anguidae har antydninger til bein ja, men det er innvendig og ikke synlige. Om stålormen. Anguis fragilis har det, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"DET jeg mente, at når L K plukket den opp, burde halen ha falt av,"

quote, myself....

MEN, greit. L K, ikke gjør som jeg sa. La stakkars reptilen få fred. Håper du ser at jeg er enig med deg TorEH, men har gjerne uttalt meg litt dumt?

EDIT: Har kanskje litt for mye tankegang fra biologi og naturfag generelt: Eksperimenter? Kan være en stygg måte å lære på, men du og du så du lærer på det!

Endret av Hysic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 years later...
Den 15.6.2008 at 21.24, Hysic skrev:

Trodde stålorm var enda gråere? Har ikke sett mangen av de, men vet at sist vi fant en og begynte å leke med den, falt halen av og ormen prøvde å stikke av. Det er jo forsvarsmekanismen dens...og det skal vist ikke være så veldig vanskelig å fremkalle. Så plag den litt og se om halen faller av!!

Dette er en stålorm hunn, det er han som er grå/sølv farget, og du skal aldri holde en stålorm etter halen! Da den kan slippe den, skal du Hilse på en slik kar så hold den forsiktig rundt kroppen og la den roe deg, de elsker å krølle seg rundt fingrene dine og varme seg om du er snill me den☺️ Veldig kjekke dyr altså, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet og grattis med første post.

Der har vi dagens gjenoppvåkning av gammel post. B)

Kan hive inn et bilde fra hytta, siden vi er på temaet orm. Dette er riktighnok en bu, ikke stål:

1909913_19469440110_5744_n.jpg.42989416643466d82d445c1ea95fcc0f.jpg

Denne bor ved båtrampen vår. Jeg må alltid sjekke motorbrønn og luker på båten en ekstra gang før avreise herfra. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Dette er en stålorm hunn, det er han som er grå/sølv farget, og du skal aldri holde en stålorm etter halen! Da den kan slippe den, skal du Hilse på en slik kar så hold den forsiktig rundt kroppen og la den roe deg, de elsker å krølle seg rundt fingrene dine og varme seg om du er snill me den☺️ Veldig kjekke dyr altså

Hei

Velkommen hit.

Siden du ser ut til å ha greie på dette, jeg har et lite problem med nettop stålorm etter at jeg flytta i fjor.

Jeg skulle gjerne fått de litt vekk fra tomta. Ikke fordi jeg misliker de, men de har lite å stille opp mot en kraftig motordrevet kantklipper/krattsag. Er det noe de liker å gjemme seg under f.ex, som jeg kan legge ut for å få kontroll med hvor de er? Hvilke vaner har de. Fant ut på nett at de liker å gjemme seg under ting på dagtid. Er det en ide å lage slike skjulesteder for de på trygge plasser?

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.