Gå til innhold
Fiskersiden

Sommerdorging


 Share

Recommended Posts

Har fått 3 sjøørret på dorging i vår.

Mitt spørsmål til dere erfarne sjøørret fiskere er nå om det er noe poeng å forsøke dorging nå når vannet er varmt? Har vært ute etter makrell, og optimistisk festet mine yndlings woblere i enden av makrell sjeene, men det ble bare makrell, og det er jo liksom ikke like morsomt da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har fått 3 sjøørret på dorging i vår.

Mitt spørsmål til dere erfarne sjøørret fiskere er nå om det er noe poeng å forsøke dorging nå når vannet er varmt? Har vært ute etter makrell, og optimistisk festet mine yndlings woblere i enden av makrell sjeene, men det ble bare makrell, og det er jo liksom ikke like morsomt da..

Makrellen går nesten alltid i stim så det er bare og kroke av makrellen og dorge videre.. All fisk blir mer bit villig når vannet blir varmere.. Prøv og gå på noe skjær/øyer som er litt lengre ute i skjærgården.. Bare og fiske på, ørreten står der den også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med å få Bomber wobbler til å gå ordentlig. Syns Rapala går bedre. Krever Bomber spesiell teknikk?
Bomber går da bedre en rap i saktere hastigheter, men med makrellhekle foran kan den bli tung å få til å gå ordentlig. Tror nol du får mer suksess med å knyte en tynnere line 0,38 feks mellom bpmber og hekle, rundt metern i mellom.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en sjøørret i går, den beit på helt øverst i vannet, mens jeg holdt på å hekte av en makrell, wobleren, en Rapala som ser ut som en liten makrell. Så nå er jeg ovrbevist at sjøørret er mulig også når det er varmt, neste tur går nok uten makrellhelkle, og bare med yndrlinswobleren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 8 sjøørret og en havabbor på kiloen idag og alt på flue. Wobbler er ikke i nærheten. :)

:)

(Det er ikke så sikkert at dette bryr deg, men jeg må nok ha noe mer håndfast før jeg fyrer løs med gratulasjoner, i forvisning om at du ikke bare skryter og bløffer ............

Og hvorfor så skeptisk; Jeg har aldri før "snakker med" folk som forteller at de ikke så sjelden (jeg leser; ganske ofte) drar 6 - 11 SØ, og uka etter følger opp med fangstberetning om 8 SØ ( + HA)

Det kan jo være at det finnes SØ-eldoradoer der ute langs kysten ikke jeg kjenner til, så hvis jeg har gjort deg urett ved og mistro fangstevnene dine uten grunn, skal jeg krype til korset ved neste annledning :o

(Vært spennende og vite hvilken landsdel du holder til i affal ))

Edit; Jeg så landsdelen i en annen tråd.

Endret av Bad2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner det litt komisk at du må skrive det du gjør......Jeg er en ivrig forumbruker og fiskeentusiast som brenner for fisket og fisken. Blir litt dumt å skulle tvile på det jeg skriver, det er snakk om at jeg har fisket sjøørret siden jeg var liten og har vært så ivrig at jeg har lært meg knepa. Jeg kan få det jeg vil av sjøørret og om du tror jeg farer med bløff så er det ditt problem. Trenger ikke noen gratulasjoner fra deg.

Er det så spesielt å få 8 sjøørret på en tur egentlig?

Hvis du vil så kan jeg begynne å ta med kamera på tur for å gi deg håndfaste bevis....Men det er ikke slik jeg bruker tida mi om du skjønner, har ikke behov for å legge ut bilder av alt jeg får.

Denne tråden var om sommerdorging ok? Noen luerer på hvordan når og med hva?

Begynner å bli en tanke lei av forumet, her blir man jo mistenkeliggjort temmelig kjapt.

Årsaken til at du ikke så ofte har snakka med folk som får 6-11 sjøørret på en tur og så fær 8 pluss en havabbor. Da har du vel prata med "feil" folk da?

Jeg har brukt enormt mye tid på sjøørretfiske, gjør man og er litt kreativ(ikke bare bruker det alle andre bruker osv) så kommer forløsningen. Kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fisket endel sammen med kenbring og kan gå god for det han sier.

Han er lommekjent i mandalsskjærgården og vet plassene til enhvertid.

Det er dessuten helt vanlig å få såpass mye fisk her sør. dog ikke så mye stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Ser noen som dorger med flue her.. tanken på å dorge med fluestanga vekket meg:)

Er det noen som har erfaring med å dorge etter SØ eller laks i hardangerfjorden?

Vilken fluer skal eg bruke? var å dorget med sluk i går og da fikk eg ein SØ på 700g + to makrell og ein lyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenbring jeg forstår Bad2 men nå har du fått backup av ErikR så da er alt ved sine fulle orden :)

Det er rett og slett litt uvanlig med sånne fangster som du har de fleste steder i landet tror jeg. Stort sett så blanker vi andre :):lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kenbring.

Syntes Bad2 pakket skepsisen sin meget ydmykende og pent inn, og tror vel neppe han mente noe vondt.

Her på østlandet er det ikke så ofte man treffer så godt, selv om man kjenner plassene. Hverfall ikke to ganger på rad (eller i løpet av en 14 dagers periode).

Dessuten syntes jeg definitivt du kan ta med kamera :) Ikke for å bli trodd, men da kan vi andre kose oss med flotte sø rapporter. ikke mange dorgerapporter her inne..

Back to topic.

her på østlandet er ofte resepten å fiske tidlig om morgnene. Den blå timen før sola kryper opp er giftig.

Ellers så har dypdorging midtfjords resultert i meget pene sjøørreter, med største på 4,5 kg (edit: den gikk forresten på i overflaten på en bomber).

Et tips er vuoksi raksi, med brisling et hot tips. har du ikke rigg, så fest et blylodd med strikk 1-1,5 meter foran agnet. Det gir fisk. Lykke til

Endret av Daggers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pent pakket inn skepsis er bare en forumvennlig måte å være skeptisk på..... Jada jeg tilgir han :angry2:

Gråvær er som regel en forutsetning for å lykkes om sommeren, da begynner bettet tidligere på kvelden og vannet lever mer.

De fleste jeg har observert som dorger dorger ikke spesielt effektivt, de bruker mye tid på steder der sjøørreten ikke tar......Det er en liten kunst det å lure sjøørreten jevnt og trutt.

Dorg fort og beveg stangtuppen mye, etter noen drag lager du slakk i lina da syker flua bittelitt og i denne stoppen tar fisken.

Wobbler er også bra, men bruker det mer når det er kaldt i vannet. Prøv grønne gummimark og blanke små skjesluker som Delfins stikling

Ok! Skal love å legge ut bilder neste gang jeg får mange sjøørret på dorg!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Skal love å legge ut bilder neste gang jeg får mange sjøørret på dorg!!!!!

Supert. kan legge ut bilder selv om ikke du får mange. Ellers kaster jeg litt stein i glasshus, i og med at jeg som oftest glemmer kameraet hjemme. Ellers så er nok dorgerapporter etter sø litt underrepresentert på forumet. Enda jeg tror vi er ganske mange. Skal også prøve å bli flinkere. Men i år har også båten vært på verksted i 2 mnd :angry2:

Ellers så tror jeg du har rett ang. litt eksprimentering. Altfor mange kjører nok med den sluken/wobbleren de fikk fisk på sist. Jeg må ha en bomber på den ene stanga.. hvorfor, får som regel fisk på den, og de er også som regel aldri under kiloen..

Endret av Daggers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik dorger man flue:

1: Bruk helst en fluestang, enhånds med intermediatesnøre-evt fly/synk-lettere å styre da.

2: Vanlig stang går også bra selvsagt, men fluestanga og fluesnøret lar deg styre snøret på en annen måte

3: Bruk fortom som er 1,5 ganger stanga, eller lengre

4: Kjør nærme land eller der du vet fisken er, styr flua over standplassene ved å løfte/mende snøret. Hele vitsen med fluesnøret er at du kan legge det langs land og styre det slik at flua kommer helt innpå plassen fisken står. Med vanlig stang og sene så blir alltid snøret "stramt" og rett bak båten, litt vrient å forklare men prøv så ser du......

5: Bruk lange fluer, helst tuber.

6: Kamazan treble "10

7: Napp i snøret med stanga og kjør ujevnt. Får du sjøørret så kjør flere runder på stedet- ofte får du et par til.

8: Ikke bruk tid på steder som ikke er bra- lettere sagt enn gjort, men fokuser på grunner, skjær, langs land der det ikke er for dypt, strender og utsiden av holmer der sjøen står på, sund med strøm. Man ser plassene med erfaring.

9: Gå ut i gråvær om sommeren!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du dorger på dagtid kan du forsøke å montere en 30-50grams stangparavan/dypparavan ca en stanglengde foran wobbleren (helst ikke lengre, da kan det bli vanskelig å lande fisken). Dette vil trekke wobbleren ned en del ekstra meter.

Ellers kan det lønne seg å dorge i skumringen/nattestid nå på sommeren.

www.trolling.no selger dypparavaner (gå inn på trollingutstyr -> paravaner)

Ang 5-6-7-8 sjøørret på én tur, så er jo ikke dette noe sensasjonellt i grunn. Dersom man kjenner plassene, og fisken er i rett modus, er det fort gjort å få mange på én tur. Flue slår kanskje wobbler, men meite overgår flue :)

(Jeg har selv hatt tre turer i år der jeg har fått mer enn 5 SØ over minstemål pr tur)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Back to topic.

her på østlandet er ofte resepten å fiske tidlig om morgnene. Den blå timen før sola kryper opp er giftig.

Ellers så har dypdorging midtfjords resultert i meget pene sjøørreter, med største på 4,5 kg (edit: den gikk forresten på i overflaten på en bomber).

Et tips er vuoksi raksi, med brisling et hot tips. har du ikke rigg, så fest et blylodd med strikk 1-1,5 meter foran agnet. Det gir fisk. Lykke til

Hei Daggers.

Hvor er det du kjøper brisling til vouksi raksi hen? Regner med at du bruker brisling med litt størrelse på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.