Gå til innhold
Fiskersiden

Sommerdorging


 Share

Recommended Posts

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Nå er vannet blitt kaldere i overflaten og sjøørreten søker overflten og grunner også på dagtid, det er ikke mye som er forandret annet enn at du kan få et meget bra fiske om du finner byttefisk. Prøvd lite da stormer hr gjort det litt tvilsomt å dra ut i 4 hk min!!

Men det er gjerne nå på høsten de store sjøørretene er å få, mange tror at mesteparten drar på gying. Det gjør de ikke! Masse fete blanke ørreter langs skjæra. For å si det enkelt: Forløpig er de ytre deler av skjærgården fremdeles best og det er slik frem til de første frostnetter, da kommer de også tilbake for fullt til brakkvannet, det er alltid fisk inne i fjorden men det er de lokale ørretene. Jeg mener de store blanke kommer inn når kulda kommer. Gråvær og rolig hav er best, men sol og blå himmel bli også mindre ødeleggende for hver dag utover nå. Skjærgården og sund med strøm er høstplasser. Jeg liker å hive flue fra båten også og nå kommer sesongen med vak i grunne mudderbukter med ålegress, finn en slik og se etter vak.......bittesmå nymfer er da tingen. Eller noe annet bare det likner litt på små tanglopper og mysis o.l.

Det er sesong helt til neste hetebølge sommeren 2009! :) Og da er det havabbor å få. Jo det er det nå også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg nok funker, men er det lov?

Husker en dessverre avdød venn av meg som brukte oter med vanlige ørretfluer, han dro den langs en strand ved hjelp av båten, Herregud for fisk han fikk.

Men vil ikke anbefale da mye småørret kan bite på av gangen.

Men nå er det kanonforhold by the way :)

vet ikke selv hvor lovlig dette er , men måtte prøve i helgen, fikk da plenty med makrell hele tiden så det ble mere pes enn morro :D var spennede de første 4 gangene. etthvert ble det kjedelig å dra inn pir hele tiden.

noen her som har peil på om dette er helt ulovelig ? kan vel bare si at jeg fisker etter makrell med den :) har ikke planer om å tømme sjøen for sø heller :D

men har forøverig aldri fått den slags fisk i sjøen, etter utallige timer med div wobblere sluk osv.

så oddsen er nok ikke så stor for at jeg blir en truende person for denne arten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Daggers.

Hvor er det du kjøper brisling til vouksi raksi hen? Regner med at du bruker brisling med litt størrelse på!

Har du mulighet til å fiske deg noen Lauer, så er dem like bra som brislingen.

Husk bare på når du fisker dem å legg dem i 15-20%saltlake i 15t før du fryser dem,da holder dem mye lenger.

Kan godt slippe dem rett opp i saltlaken med det samme,for da får dem noe av det inni kroppen.

Mere humant enn å la dem dø av surstofmangel i en bøtte som er full av laue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det er ikke fluene det er noe i veien med tror jeg :) Bare prøv nye steder hele tiden og se etter steder som det virker sannsynlig at den store kan være.....Det er vanlig på høsten at man får mye smått, men også at de virkelig pene tar i !

I fjor fikk jeg to på over to kilo påen mnd, en i sep og en i okt- og det er ikke vanlig her i Mandal faktisk.

Snittet i sjøen er ikke så stort, ikke mer enn 300-400 gram i mine trakter.

Men i perioder får man nesten 800-1000g fisk på hver tur, og for meg er desember,januar og februar gulltida!

:P

Jeg syntes alikevel denne høsten ikke har innfrid på mine favorittsteder og svaret er rett og slett at konsentrasjonen av sjøørret har uteblitt fordi tobisen er fraværende. Ørreten flakker rundt og blir vanskeligere å finne.

Men om vinteren så er den på mudderbunn og spiser kutlinger og reker, da er det zonkere som er best. Helst på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte meg oter fjøl og noe som het sjø otar`n. funker detta ?

er ganske sikker på at oter er forbudt i sjøen, men sjekk i lovverket så du ikke går på en smell. du har prøvd dorging med wobbere uten resultat nevner du lengere opp. trur nok at dorginga med wobbler vil gi resultater etterhvert. det er bare prøve spennede plasser som odder, grunner, grunnflater og sånt, så er du nødt til å treffe på SØèn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.