Gå til innhold
Fiskersiden

Fluebinding (tips til nybegynner)


Hunter
 Share

Recommended Posts

jeg begynte på fluebinderkurs i går og oppdaget fort at en del grunnleggende teknikker bør på plass for at man skal få utbytte og glede av dette.

Noen som har noen tips om ENKLE fluer som ikke dreper gleden og nysgjerrigheten ved å binde fluer?

Videre så sliter jeg litt med knuter og slikt. Så har dere noen tips så er det bare å slenge dem ut.

Takk på forhånd.

PS! I år har jeg bestemt meg for å fiske MYE med fluestangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skaff deg "Vi binder fluer" av Pål Krogvold! -Dette er en rimelig og tilstrekkelig liten bok for å få deg på beina! Boka har en god pedagogisk oppbygning og lærer deg det aller mest grunnleggende, både om materialer og teknikker.

Er det tørrfluer du binder holder det med å bruke baksiden av dubbingnåla til å surre halvstikk; (forutsetter at den er hul: surr bindetråden to eller tre ganger rundt baksiden av dubbingnåla. Før den hule delen over krokøyet. Skyv trådene over på kroken, stram til. Lim/lakker.

Skal du bruke "whip finish" verktøy krever det trening og ikke minst at du har et verktøy som er "riktig" utformet. Her er det mye rart!!

Til sist et lite råd. Bestem deg først hva du skal binde, så kjøper du materialer. Sats på kvalitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Skal du bruke "whip finish" verktøy krever det trening og ikke minst at du har et verktøy som er "riktig" utformet. Her er det mye rart!!

Whip finish vil jeg lære meg. Slet litt i går med den. Tydelig at det er litt teknikk som må på plass der ja. Har hørt fra flere at det er veldig bra å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svein, du burde bare kunne benytte deg av halvstikk. det er jo en knute jeg vil tro du er dreven på. til lakse og saltvannsfluer har jeg konsekvent gått over til locktite 406 superlim. dette er enkelt å bruke og tror ikke du trenger knute engang. til tørrfluer og slikt er jeg ikke sikker på om det funker..

at fluene blir bra avhenger av en ting: at du viser interesse og er villig til å jobbe med dette og bare innse at det går litt tregt i starten.

som noen andre sier, sats på kvalitet.

pass også på at du har en skikkelig kreamisk trådholder. anbefaler tiemco.

er det noe du lurer på ang. materialer og slikt er det bare å gi lyd fra seg på messenger.

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whip finish er bedre enn halvstikk. Begge deler går minst like lett uten verktøy, så lær deg like gjerne fingervariantene med en gang.

Er det forresten noen der ute som trenger et fluebinderkurs (ørret/harr/røye - tørt + nymfer) er det bare å ta kontakt. Syr gjerne sammen et kurs for nybegynnere med & uten utstyr (Tilbudet burde kanskje ligget i forbrukermappa men men).

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å binde march Brown! Enkel å binde, bare man har oppskrift. Og etterhvert kan man binde March Brown i blinde!! Funker under et hvert forhold, og som nevnt tidligere, Superpuppen.

Man kan også binde Black Gnatt eller en Europea 12 hvis man trenger noen tørrfluer.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp whip finish verktøy, bruk halvstikk.

Som Bergenser vil jeg tro du kan det.

Som ErikR skriver så ville jeg brukt superlim i steden for lakk på de fluene du skal bruke i sjøen.

Lakk holder, men superlim holder mye lenger.

Det viktigste når du lærer er å ta det med ro.

Prøv å lære deg et steg av gangen, ikke gå for fort frem.

Hale-kropp-hackl-vinge osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Mickey Finn varianten der har jeg aldri sett så unnskyld meg men kan ikke si så mye om den.

Montanaen er vel litt klumpete rundt hode/hacl men ellers ikke det verste jeg har sett.

Bind noen flere av begge så sitter det.

Som skrevet tidligere må du ikke gå for fort frem.

Du lærer ikke dette på ei uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Svein!

Håper du binder bedre fluer enn du tar bilder sss (legg på en bakgrunn og ta bildene i bedre lys, så blr det lettere å se hva du har lagd).

Mickey Finn

Det er umulig å se noe som helst, men det er ingen tvil om at du har brukt for mye hår! og kanskje til og med "feil" hår? (rev i stedet for bucktail?)

Montana

Denne varianten med rød hale var artig!

Start innbindingen av chenillen lengre bak (ved krokspissen) så blir proporsjonene riktig. Halen blir derfor en smule for lang.

Det er noe muffens med hackelet, men bildet hjelper meg ikke til å si hva.

Avlutningen er for langt frem ved krokøyet (men dette er en helt vanlg begynnerfeil som du fort kurerer).

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha bedre lys og hvit bakgrunn neste gang. (ble litt hastig)

Vet også at jeg har brukt for mye hår.

Avslutningen er jeg også klar over. (har "panikk" for å kutte tråden)

Flott dere gir meg tips og kommer med korrigeringer jeg bør gjøre.

Skal nok gå bra til slutt.

Bør jeg virkelig glemme Whip Finish og heller satse på halvstikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hensyn til at vælge mellem whip-finish-knute og lynlim vil jeg afgjort foretrække whip-finish-knuten.

Man kunne jo få den tanke, at de der anvender lynlim gør det fordi de ikke kan binde en whip-finish-knute ! - [ :D ]

Der findes jo et specielt stykke værktøj til at binde denne k og det jo ganske nemt - også med kun kort tids erfaring.

Men kære Svein - det er bare om at holde på med fluebindingen så skal Du nok lære det. Men lær grundprincipperne først - det andet skal nok komme med erfaringen.

Fortsat god fornøjelse med fluebindingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.