Gå til innhold
Fiskersiden

Fluebinding (tips til nybegynner)


Hunter
 Share

Recommended Posts

Hallo og velkommen i fluebindernes verden.

Jeg synes whip finish er en super avslutningsknute, bare lær deg den.

Jeg vil først anbefale deg å kjøpe rimelige kroker til de første femti fluer du binder og deretter heller kjøpe skikkelige kroker. Kan godt benytte str. 8, 10 og 12 i opplæring.

Jeg vil anbefale at du prøver deg på enkle våtfluer eller nymfer. Det er ok å lære seg hvordan både hale, rib, hackle, kropp og ving i første omgang bindes og forholdet dem imellom.

Hvis du vil ha litt assistanse eller låne bøker har jeg masse. Bare gi et hint, bor ikke så langt unna..............

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av Hunter

...Bør jeg virkelig glemme Whip Finish og heller satse på halvstikk?

Ja Svein. Inntil videre mener jeg du bør glemme Whip Finish. Grunnen til dette er enkel; Forutsetningen for å få det til krever for det første å ha et riktig verktøy (det finnes "mye rart" og bare en brøkdel av dem fungerer optimalt/hensiktsmessig). Deretter så må du øve! og øve!! og øve!!! (kanskje du skal øve mere på selve fluebindingen først) (så kan du heller ta vare på veiledningene om hvordan til senere; http://www.tie1on.net/whipanim.htm og http://www.sexyloops.com/flytying/whipfinish.shtml

sitat:Opprinnelig postet av Inspector

Man kunne jo få den tanke, at de der anvender lynlim gør det fordi de ikke kan binde en whip-finish-knute ! ?

En nokså spesiell påstand vil jeg si. Uten at jeg har spesielt greie på binding av laksefluer, er det vel ikke for ingenting at f.eks Michael Frödin limer avslutningen på sine laksefluer fremfor å bruke whip finish?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjah, reaktionen måtte vel komme på min påstand - hehehe.

Jeg har lidt svært ved at se, hvor fidusen er ved at anvende lynlim i stedet for whip-finish-knuten - udover at man slipper for at binde en "besværlig" men velfungerende knute.

Hvis argumentet skulle være, at whip-finish-knuten ikke holder ved brug, så er jeg efter 25 års erfaring med fluebinding ikke enig. Jeg kunne være lidt bange for, at det bare er et flip - som set så mange gange før indenfor vores hobby - og kun for at springe over hvor gærdet er lavest.

Generelt er vi alle jo nok for "lette at narre" til at købe/bruge dit eller dat, når bare postulatet kommer fra en tilstrækkelig stor grejproducent eller et lystfiskerkoryfæ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Inspector

Hvis man skal spare lidt på vægten, som jo ofte er tilfældet ved små fluer, og på grund af begrænset plads, da burde man vel netop i den situation ikke bruge WP-knuten, men superlim. Flere tørn bindetråd = mere vægt. Eller hvad ??

Blir vel minimalt med ekstra vekt pga en WF knute med ultra tynn tråd! Men små fluer med front hackle har en lei tendens til å suge superlimet opp i vingen og ødlegge den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Hunter. har kun rosende kommentarer til din udgave af Montana. varianten med den røde hale er ganske fin til mange forskellige arter. din udgave af Mickey Finn. det ser ganske rigtigt ud til at du har brugt for mye materiale i vingen. med mindre det er marabou den er lavet af. da er det tilpas. en god regel er jo stivere vingemateriale jo tyndere vinge. originalen af Mickey finn har en vinge i 3 dele. nederst gul, i midten rød og øverst gul. originalen foreskriver bucktail, men jeg foretrækker selv polarræv. har fået mig en fin SØ på 3 kg på denne flue. ellers synes jeg din teknink er rigtig god. kender fluebindere med mange år på bagen der gør det værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruk mye mindre hår svein..denne fluen vil du slite med å få til å gå ned noe. men jeg synes du ahr ftt det fint til å legge vingene over hverandre.

hvis dette er en mickey finn , så må du huske på at det skal et gult lag oppå det røde igjen.

men du kommer deg!!

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ei livligere flue med mindre hår. Enig med han som sa du burde binde ei dynge med red tag. Repetisjon av samme mønster er den beste treninga for nybegynere, men skjønner godt du er utolmodig og vil komme videre. Lær deg å bruke Whip finish. Fester tråden raskt og sikkert samme hvor det er på kroppen. En annen fordel er at den holder tråden stram hele tiden mens du lager knuten. Som nevnt før her finnes det en del elendig verktøy. Pass på at spissen har en god krok som holder tråden godt, og at det er god lengde på den hvis du skal binde store fluer. Liker best dem med fjærende bøyle. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor alt dette maset med whip finish? Selvfølgelig klarer man seg uten. Men hvorfor? Med et minimum av håndlag tar under tre sekunder, uten verktøy (med mindre du har amputert tommel, peke- og langfinger). Så kan man selvfølgelig forsegle alt med superlim eller lakk eller hva man ønsker så hodet ikke trekker vann.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Svein

Som så mange andre allerede har nævnt bruger Du ALT for meget materiale. Med hensyn til materialevalget er det da helt OK at eksperimentere med materialerne.

Udviklingen af vores hobby sker jo netop ofte ved at man eksperimenterer med bl.a materialerne.

Når man har en mønsterbeskrivelse er det jo lidt ligesom en madopskrift - nemlig en rettesnor og ikke nødvendigvis den eneste måde, hvorpå det kan laves/udføres.

Jeg synes det er helt OK at vælge polarræv, men man får ofte vælge materiale ud fra i hvilken type vand fluen skal anvendes og med hvilken teknik man fisker.

Fortsæt det gode arbejde - Du er på rette spor, men som mange også har bemærket ville det nok have været nemmere for Dig om Du havde startet med Red Tag, fordi Du ved bindingen af denne flue kommer omkring de helt basale principper i fluebindingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Svein !

Har vært nybegynner for ikke lenge siden selv, men kan kanskje nå kalle meg amatør. I begynnelsen bandt jeg utallige fluer i all verdens fantasimønster, men de fleste av disse har jeg nå kastet.

Mitt råd er derfor å konsentrere seg om et mindre antall mønster, men å bruke mer tid på hver enkelt flue. Ikke vær redd for å starte flua på nytt hvis du ser at resultatet ikke blir bra.

Når det gjelder avslutningsknuter, materialvalg og utførelse ellers, har jeg intrykk av at fisken ikke bestandig er like kritisk som oss fluebindere. De fleste fiskefluer har vel en gang blitt til ved at noen har prøvd noe nytt??

Jeg bruker halvstikk og Whipfinish om hverandre. På fluer hvor hodet skal lakkeres/limes har dette ingen betydning, men hvis du bruker halvstikk bør du være passe på å lakke hodet i flere strøk. På fluer hvor jeg ikke lakker hodet er wipfinishen klart best. Jeeg fikk forøvrig aldri noe godt tak på det å lage wip'en med verktøy, men etter at jeg lærte å bruke fingrene går dette veldig greit.

Stå på og lykke til med en fantastisk hobby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av rams

Ta en kikk på dette bildet og sammenlign med ditt eget; Som du ser kan du fremdeles kutte ut mye hår uten at det gjør noe [ ;) ]

En annen detalj er at du bruker feil materiale! (men som øvelse gjør det egentlig ikke noe)

streamers-mickeyfinn.jpg

greit at d er feil materiale i forhold til orginalflua, men hvor mange binder ikke nye varianter av streamere og laksefluer i dag med revehår?

fluene ser bra ut, men lengden på halen og mengde hår kan med fordel kuttes ned.

nymfer i krok 10-14 er enda enklere å binde, og de kan varieres i utallige farger og fasonger. jeg startet med gråbrune nymfer med kobberrib, og de er fluer jeg i dag binder mye av. ikke for at de er lette, men de fanger fisk.[ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

sitat:Opprinnelig postet av Hunter

Hvordan ser denne ut? For mye "pels" enda?

3101200513075xj5bekUoe3wGMgdJ6.JPG?40

Ikke gale det Hunter! Tips, taper vingen, den underste litt kortere enn den mellomste og den mellomste litt kortere enn den øverste, blir giftig i vannet!

Ellers kan du og binde inn revehåra "omvendt", legg bunten med hår motsatt vei av krokbøyen og brett tilbake, da får du mer siluett ved hodet, samt ei vinge som står mer opp (mye brukt på revehår ved laksefluebinding på tuber).

Rev er litt for mykt til at det ikke hekter seg opp hvis vinga er lengre enn krokbøyen.

Men jeg vil si at det viktigste er å tapere vinga slik at du får noe volum på den....selv om mange binder denne varianten med stive bucktail[ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.