Gå til innhold
Fiskersiden

Fluebinding (tips til nybegynner)


Hunter
 Share

Recommended Posts

jeg begynte på fluebinderkurs i går og oppdaget fort at en del grunnleggende teknikker bør på plass for at man skal få utbytte og glede av dette.

Noen som har noen tips om ENKLE fluer som ikke dreper gleden og nysgjerrigheten ved å binde fluer?

Videre så sliter jeg litt med knuter og slikt. Så har dere noen tips så er det bare å slenge dem ut.

Takk på forhånd.

PS! I år har jeg bestemt meg for å fiske MYE med fluestangen.

hadde jeg vert deg så hadde jeg begynt på enkle fluer som red tag, zulu silver ol. når det gjelder knuter så går det annå lage med dubing nåla... skal prøve å forklare så godt jeg kan.

- helt bakerst på dubingnåla finner du ett hull. først surrer bindetråden 3-4 ganger rundt håndtaket. så setter du håndtaket (hullet) helt inntil flua. deretter drar du bare surringene inn på flua, og vips så har du 3 fine halvstikk[ :P ]

jeg må si att de fluene du har bittet slett ikke er dårlig vist du bare har prøvd ett par ganger... stå på!![ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

De to første skal vel antakelig være en (nå står det stille) Begynn lengre bak på kroken/bruk en lengre krok så blir det bedre.

Neste er en ?? Halen er jaffal såpass lang at du risikerer at fisken glefser på den og ikke kroken din.

Så har vi en stramer med en antydning for lang hale, men med flott proporsjonert hode.

Deretter noe som kunne ha minnet om en Red Tag, også her har du begynt kroppen for langt frem. Lite plass til avslutning.

Spidervarianten kan du også med fordel begynne lengre bak.

Ennå en streamer med lang hale, ellers bra

Og til slutt en vårflue?

Det begynner å bli bedre, men noen fotograf blir du neppe ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Svein

Det ser ud til, at Du bruger for stor en del af krogen til krop. Det bevirker, at Du får for lidt plads til at lave hacklet og hovedet på fluen.

Med hensyn til om man skal bruge høne- eller hanehackle til en vådflue, så afhænger det meget af fluens størrelse. Om man anvender et hackle der er for stift (hanehackle) til små fluer vil disse ofte være vanskelige at få til at gennembryde vandoverfladen og om det lykkes vil strømmen som oftest presse fluen op i overfladen.

Dette er en meget generel betragtning og der er da også undtagelser.

Rams har bemærket at Du eventuelt bør anvende en længere krog og det var da også en mulighed, men ofte sker der blot det, at man begår samme fejl - blot på en længere krog.

Kort sagt - kroppen skal være noget kortere end man egentlig forestiller sig for der er stadig en del der skal laves når kroppen er afsluttet.

Den første flue ligner i øvrigt en Montana-nymfe med rød hale,om ikke jeg tager meget fejl.

Med hensyn til halerne på dine fluer, så er de nok lige vel lange. Om halen er for lang kan Du ofte opleve, at fisken i stedet for at tage fluen blot går og bider lidt i halen i stedet for at tage hele fluen. Om halen er MEGET for lang, da er der risiko for, at halen bliver "fanget" i krogbøjningen og derfor vil fluen ikke bevæge sig rigtigt i vandet.

Men - keep on working - det går den rigtigt vej.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå har jeg bittet fluer så og si kvar dag den siste uka. Og noen fluer synes jeg begynner å se bra ut og. Men har bindet noen tørrfluer nå, døgnflue fallskjerm, Og de ser ganske bra ut, men de flyter ikke... Sånn jeg ser det kan det være 3 problemer..

1. For lite hackel rundt vingen

2. For slakt eller for mye fly-rite.

3. Man må imprignere fluene før sjøsetting.

Kan si at fluen fløt 3-4 sek før den sank...

Takker for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en døgnflue med fallskjermhackle ikke flyter kan du ha bommet på;

1. Feil krokvalg (vi bruker vel tørrfluekroker, gjør vi ikke?)

2. Vi har vel dubbet kroppen med tilstrekkelig og ikke for løs masse som zuger vann?

3. Hackelet er av hønefjær eller feil dimmensjonert i.fht krokstørrelsen

-Tør fremdeles anbefale "Vi binder fluer" av Pål Krogvold !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt flytemiddel på, er det absolutt nødvendig?? Har kanskje litt løs flyrite på kroppen, men bør det være masse flyrite, eller lite?? Trudde jeg hadde brukt tørrfluekrok str 14. Men kan hende det er kroker jeg har kjøpt for nymfer, Og da skjønner jeg jo problemet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av fiskematre

Har ikke hatt flytemiddel på, er det absolutt nødvendig?? Har kanskje litt løs flyrite på kroppen, men bør det være masse flyrite, eller lite?? Trudde jeg hadde brukt tørrfluekrok str 14. Men kan hende det er kroker jeg har kjøpt for nymfer, Og da skjønner jeg jo problemet...

Du må nok bruke flytemiddel av ett eller annet slag, men flua skal uansett flyte når den er helt tørr lengre enn tiden du oppgav.

Husk og at antron dubbing trekker vann!!

Bruk Flyrite f.eks dette vil forbedre flytevnen og ja, kroken er dødsviktig for at det skal funke. Tette tørn med god kvalitetshackel er også viktig som nevnt.

Kinesiske hanesaddler har ofte tykk stamme og lite fjærfiber, bruker dere god kvalitetshackel?

Ellers kan dere bruke Cul De Canard (CDC) da skal det flyte unasett så lenge det er brukt riktige materaler og krok. Problemet med CDC er etter du har fått fisk, da synker det og den må renses for slim og tørkse igjen for å funke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har tatt å scannet noen fluer jeg har laget. Er for det meste fantasifluer jeg har laget. Men på den hvite Wolly Bugger varianten har eg og kompisene mine tatt mangen torsk. Er en enkel og grei flue å begynne med, jeg bruker ofte gullhode på mine, er de vi har fått fisk på, og med marabu over ryggen.

Tørrfluene flyter desverre ikke. har prøvd forskjellig, men tror det er for dårlig dubbing som er problemet.

Har tro på at den Wolly Bugger varianten med blå rygg kan funke. Blir iallefall spennende å se. Blir sikkert prøvd i helga..

Her er bildet!!

http://home.no.net/oletm/fiske/Fluer/Nye-fluer.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal fatte meg i korthet uten for mange idol-kommentarer. Når det gjelder tørrfluer har du mye å hente på en lærebok som lærer deg grunnprinsipper om materialvalg og proporsjoner! Hackelet på tørrflua er mest sannsynlig fra en hønenakke; Det er for stort, det er for lite og det er ikke stivt nok. -Kanskje på tide å lese postene over også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. Du får ta noen snillepiller kanskje:) Neida:)

Ja har lest litt og sett på postene over, og har laget bedre tørrfluer enn den på bilde her, men det er hanenakke eg har. men kanskje av dårlig kvalitet..

Kanskje alt er av dårlig kvalitet, for hadde en kompis som har laget fluer i mange år, og hans flue fløyt heller ikkje. Men fluer han har laget før fløyt godt.

Men takk for kritikk!! Tar gjerne imot mere!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei fiskematre. jeg er ikke noe tørrflue ekspert på noen måte, men jeg vet en ting og det er dte at kvalitetsnakker lønner seg. enig med rams at det er hackelet som er kleint. synes egentlig ikke fluene dine er så aller verst bortsett fra det. hva er kvalitet? whiting, metz you name it, koster deg noen lapper men garranterer deg at det er verdt det.trenger ikke være nakke heller. saddel er også snacksy..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stOr forskjell mellom Whiting sine nakker og alt annet. Du behøver langt i fra å kjøpe den dyreste kvaliteten. Så gode som Whiting sine nakker har blitt bare de to siste årene kommer du langt med en nakke i "Bronze" kvalitet. En seriøs forhandler vil til og med kunne tilby deg å dele en Bronze nakke slik at du får f.eks 50/50 brun og grizzly. -Glemte å skrive i det forrige innlegget at den hvite streameren var flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nybegynner innen fluefiske og fluebinding selv. Men i går fikk jeg kjøpt meg et fluebindesett for nybegynnere (700 kroners jallasett). Så i natt satt jeg og prøvde å lage noen nymfer, bl.a tjekkere siden jeg har hørt de funker bra nå om dagen. Har ikke noe fluebindekurs, så bindeteknikken er ganske improvisert. Ser de greie ut?

fluer.jpg

Det skal sies at jeg faktisk prøvde en av fluene (den røde tjekkeren på bildet) i vorma i dag (det var kladt og blåste for mye, så det ble en svært kort fiksetur), og at den gikk i stykker ganske kjapt. Antagelig fordi jeg hadde festet skjoldet med ribbinga, noe som ikke er særlig holdbart. Har bunnet noen nye tjekker nå, hvor skjoldet er festet med 0.18 snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å feste inn ryggskjoldet sånn at det holder kan du gjøre slik;

Klipp en liten spiss på ryggskjoldet

Bind det inn bakerst på kroken

Bind inn ribbing for å feste skjoldet

Bind inn ribbing til dubbingen

Dubb kroken

Ribb dubbingen

Dra over ryggskjoldet og bind det fast foran ved krokøyet

Ribb ryggskjoldet med f.eks monofilament

Da har du fått en mere holdbar flue! For å simulere beina kan du trekke frem dubbingen mellom ribbingen på undersiden av kroken, evt snitte i dubbingen med en skarp kniv.

Ser du har brukt kulehode som fortyngning, men du kan også bruke flate blybånd (eller begge deler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.