Gå til innhold
Fiskersiden

Fluebinding (tips til nybegynner)


Hunter
 Share

Recommended Posts

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Rekner med det var til meg du svarte superangler. Er nok litt overdresset den mickey finn flua, men jeg lager de overdresset, lite dresset, lange haler, korte haler, mye rødt og lite rødt. Og med og uten bly. Men trur sjølv at dette betyr lite, viktigste er bevegelsen i vannet. Driver nå og prøver å få en flue til å ligne mest mulig på en fisk. Er litt begynnelsen på den MF flue som jeg har bindt halen på, veit det ser litt stygt ut, men med litt andre farger etc. kan det bli bra:)

Synest fluene dine er ser bra ut Winder! Men sliter du litt med å dubbe du og? jeg gjør iallefall... Lykke til videre som fluebinder!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

reagere litt på kritikken du får mot den "overdressede" mickey finnen. ikke spesielt overdresset. siden det er bucktail du bruker, skinner ola lett igjennnom. du snakker om bevegelse. det er nesten ikke bevegelse i bucktail. det er i allefall svært stivt og jeg bruker dte kun på mine flomfluer i elva.

liker forresten best fl.rød tråd på mickey finn.

lykke til FM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har prøvd og jeg har sett..det er grunnen til at jeg bruker det kun i flomelv. naivt å tro at flua er lik seg selv i vann som i tørr tilstand. stemmer riktig nok det du sier at hårene mykner noe. sammenlignet med fx. geit eller tempelhund er dette svært lite.

på en mickey finn må du altså binde inn hårene ganske lange for at de skal svømme noe serlig. dette synes jeg blir for langt til vanlig fiske i sjøen. dette har jeg testet ganske nøye ut på forskjellige typer stder. exempelvis i stille vann og sterk strøm.

Men det er fint du griper tak i akkurat dette rogna. interessant området dette med hår og hvordan de oppfører seg i vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik R:

Du har rett i at bucktailen ikke mykner og blir like bevegelig i stille vann som f.eks. rev eller tempelhund. Du har også rett i at bucktail er mer egnet til bruk i rennende vann. Derimot synes jeg både rev og tempelhund har en lei tendens til og "kline" seg sammen i noe stri strøm og gir lite liv. Men om de bindes tapert svømmer disse fluene fint. Personlig liker jeg og mixe forskjellige materialer. Jeg bygger gjerne en Mixed Wing av f.eks. myke gåsefjær som underving og bygger videre på med hår. Denne mixingen bidrar til å gi flua mer liv ved forskjellige strømtrykk. Spesielt bruker jeg denne metoden når jeg binder et gammelt mønster som heter Canadien Black Dose.

Terje/Rogna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si en lite ting, bucktail eller hva som helst, en streamer fisker i alle fall jeg fort, uansett hvilket materiale, når flua fiskes fort, "svømmer" meget lite spørr du meg, fisken ser noe rart suse forbi, nysgjerrig, det beveger seg og den tar av og til.

Skal ikke si at svømmeegenskaper betyr ingenting, men ønsker bare å tone litt ned dette med "svømming".

I lakseleva ja, der mener jeg det er viktig det svømmer, men i sjøen fisker da nesten alle med tanglopper eller reker der svømmeeffekten er minimal eller?

Den Mickey finn flua di fiskematre fisker garantert kanonbra, helt garantert, har fiska med mickey finn både mindre og mer dressa, fisken tar den som regel hvis den er tilstede og på hugget.

Kan ikke si at mine lefty decievere bundet av bucktail tar mindre fisk enn andre flue i f.eks marabou, fisker de som regel alltid fort uansett.

I lakseelva bruker jeg fluer etter strømforhold. det den har i vinga bruker jeg den deretter.

Myke materialer som rev, templehund, marabou osv klistrer seg og blir livlsøt i stri strøm, der foretrekkes stivere materialer, lite strøm mer liv i vinga, altså mindre stiver materialer.

Ekorn er min favoritt, det er verken hummer eller kanari. Med undervinge av bucktail kan fiskes i alle strømmer[ :D ]

Jaja, noe rotete, men poenget er at disse såkalte svømmeeganskapene ikke betyr så mye mener jeg etter sjøørreten. Skal du ha noe som virkelig pulserer uansett hastighet, ja da må man lage bunnyfluer, de er vel de eneste som pulserer skikkelig i stille vann uansett. Bruke cross cut kaninstrimmel og dubblingløkke av kanin i fronten, det SVØMMER. Men igjen, vinter, vår biter sø på nesten alt om den er tilstede, eneste er vel havblikk og sol, da er det vanskelig uansett.

Helt sikkert mange uenige..........

Jo flere fluebinder guruer jeg leser om og deres "tro" jo mindre tror jeg på dem hehe.

Det er klart f.eks frødins fluer fisker sinsykt bra når han dupper dem i Alta og Kola[ :) ] De funker sikkert andre plasser og, men at de tar mye mer enn annet, nei det nekter jeg tro på, fiskeren betyr 90%. Syrstad har en mye enklere teori, varier i størrelse, bruk svart, skikkelig drep for oss fluebindere, hehe. Det holder sikkert med en redbutt i alle størrelser, men fy så kjedelig[ :P ]

En kar på sørlandet fisker kun med ei flue etter alt og han får mye fisk, men som fluebinder blir det som å banne i kjerka[8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig jeg og i masse der.. Jeg tror det viktigste er presentasjon og størrelse som er viktigst, spesielt på ørret. Har ofte fisket på en brygge i sjøen på vestlandet i skumringen, og kan da se hvordan fisken reagerer på flua. Ganske spennende! Og det er utrulig viktig med rett presentasjon til den fisken du vil ha. Såg ofte 4-5 fisk som var og svimset etter flua, og ofte bare nappet litt i flua, uten at jeg kjente det. Trikset for meg den gang ble veldig små uregelmessige napp. Og det var akkuratt det samme uansett hvilken flue jeg brukte. Var for det meste lyr jeg såg da.

Mitt mål med fluebinding er jo å lage fluer slik jeg vil ha de! Tynge, lette etc. Og finne mine egne mønster som funker! Ellers kan jeg jo bare kjøpe fluer i butikken! Har allerede laget fluer etter mine egne mønster og fanget flere fisk, og det ga mitt fluefiske et stort hopp i gleden av fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.